określenie momentu powstania przychodu z tytułu opłaty od licencji na oprogramowanie udzielonej na (...)

określenie momentu powstania przychodu z tytułu opłaty od licencji na oprogramowanie udzielonej na okres 1 roku, płatnej w dwóch ratach, w zależności od wyniku prac wdrożeniowych systemu zakładanego przez klienta

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2008 r. (data wpływu 28.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu opłaty od licencji na oprogramowanie udzielonej na okres 1 roku, płatnej w dwóch ratach, w zależności od wyniku prac wdrożeniowych systemu zakładanego przez klienta - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu opłaty od licencji na oprogramowanie udzielonej na okres 1 roku, płatnej w dwóch ratach, w zależności od wyniku prac wdrożeniowych systemu zakładanego przez klienta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, którego główną działalnością jest udzielanie licencji na korzystanie z oprogramowania.

Jeden z klientów podjął wstępną decyzję o korzystaniu z oprogramowania Wnioskodawcy, ale dla pełnego sprostania potrzebom tego klienta istnieje konieczność wykonaniu wielu złożonych prac wdrożeniowych dotyczących tego oprogramowania.

W związku z powyższym, umowa licencyjna z klientem zakłada, że klient uzyskuje licencję na oprogramowanie w okresie od dnia 15 sierpnia 2008 r. do dnia 14 sierpnia 2009 r. w zamian za wniesienie opłaty licencyjnej w wysokości X, którą to opłatę wniesie w dwóch ratach: 50% X do końca roku 2008, a drugie 50% X w terminie 14 dni od dnia zakończenia prac wdrożeniowych, o ile zakończą się one rezultatem zakładanym przez klienta.

Po wniesieniu pierwszej raty opłaty licencyjnej klient Wnioskodawcy otrzyma kod uprawniający do korzystania z oprogramowania przez cały okres licencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakim terminie Podatnik, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, powinien rozpoznać przychód z tytułu należności licencyjnych wnoszonych jak w opisanym stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się także należne przychody, choćby jeszcze faktycznie nie otrzymane.

Jednocześnie na podstawie art. 12 ust. 3a za datę takiego przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo otrzymania należności.

Przychód z tytułu licencji należy zatem rozpoznać w dniu wykonania lub częściowego wykonania usługi, chyba że wcześniej zostanie wystawiona faktura lub otrzymana należność z tego tytułu.

Charakterystyczną cechą licencji na oprogramowanie jest występowanie szeregu czynności zmierzających do umożliwienia uprawnionemu korzystania z oprogramowania zgodnie z umową. Najważniejszą czynnością jest przekazanie klientowi kodu uprawniającego do korzystania z oprogramowania. Przekazanie kodu nie wypełnia jednak wszystkich obowiązków Wnioskodawcy z umowy licencyjnej. Poza przekazaniem kodu Wnioskodawca zobowiązany jest bowiem do świadczeń dodatkowych (pomoc techniczna, dostarczanie poprawek itp.). Należy zatem uznać, że nie ma jednego świadczenia, po którego spełnieniu można uznać usługę udzielenia licencji za wykonaną, stąd też jedynym momentem, jaki można byłoby uznać za wykonanie usługi byłaby data zakończenia licencji.

W związku z powyższym, zakładając, że opłata licencyjna wnoszona jest przed zakończeniem licencji, przychód powstaje z chwilą wystawienia faktury, chyba że wcześniej otrzymano zapłatę.

Według Wnioskodawcy, również w opisywanym stanie faktycznym, usługi polegającej na udzieleniu licencji nie można uznać za wykonaną w całości z dniem dostarczenia klientowi kodów uprawniających do korzystania z oprogramowania do końca okresu licencji, tym bardziej, że druga część opłaty ma warunkowy charakter.

Za przychód roku 2008 można zatem uznać wyłącznie 50% opłaty licencyjnej ponieważ druga rata opłaty licencyjnej nie jest jeszcze w roku 2008 należna i nie została wystawiona faktura na tę część należności. W opinii Wnioskodawcy druga rata stanie się należna dopiero z dniem odbioru prac wdrożeniowych dotyczących oprogramowania, od powodzenia których uzależnione jest jej zapłacenie.

Wnioskodawca uważa jednocześnie, że zaproponowanej przez niego oceny stanu faktycznego i prawnego nie zmienia fakt, że opłata licencyjna wyrażona w umowie podana jest w wysokości uwzględniającej już warunkową ratę tej opłaty ponieważ o tym, czy jest ona należna, czy nie, rozstrzygają postanowienia umowy wprost wskazujące na to, że płatna będzie ona dopiero po zakończeniu prac wdrożeniowych.

Za takim sposobem rozpoznawania przychodów z tytułu należności warunkowych wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2008 r. (IP-PB3-423-391/07-2/IK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje IP-PB3-423-391/07-2/IK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika