Czy koszty napraw (remontów) ciągników samochodowych po ich wypadkach, Spółka można zaliczyć do (...)

Czy koszty napraw (remontów) ciągników samochodowych po ich wypadkach, Spółka można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, mimo że ciągniki te nie mają ubezpieczenia AC?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.02.2013r. (data wpływu: 05.03.2013r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.03.2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów napraw (remontów) ciągników samochodowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka świadczy usługi transportowe i dysponuje w tym celu ciągnikami samochodowymi, które wraz z naczepami lub przyczepami tworzą zespoły pojazdów przewożące ładunki. Ciągniki samochodowe podlegają zużyciu przy eksploatacji. W związku z ich zużywaniem Spółka ponosi koszty napraw. Naprawy pojazdów obejmują zarówno naprawy związane z ich bieżącą eksploatacją, jak również likwidację uszkodzeń wynikających ze zdarzeń losowych w postaci wypadków drogowych, czy kolizji. Na gruncie Klasyfikacji Środków Trwałych (dalej: KŚT) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z późn. zm.), w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (dalej: Rozporządzenie KŚT) przedmiotowe ciągniki samochodowe klasyfikowane są jako ?ciągniki siodłowe? i zaliczane do rodzaju 746 KŚT. Wszystkie pojazdy Spółki są objęte dobrowolnym ubezpieczeniem komunikacyjnym od następstw nieszczęśliwych wypadków (dalej: NNW), natomiast nie każdy ciągnik siodłowy posiada dobrowolne ubezpieczenie od skutków uszkodzeń, czy zniszczenia (dalej: AC).


W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytania:


Czy koszty napraw (remontów) ciągników samochodowych po ich wypadkach, Spółka można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, mimo że ciągniki te nie mają ubezpieczenia AC?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych umożliwia jej zaliczenie wydatków na naprawy powypadkowe ciągników samochodowych, niezależnie czy pojazdy te posiadają ubezpieczenie dobrowolne AC.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, które nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Nie ulega wątpliwości, że pierwszy z powyższych warunków jest spełniony w odniesieniu do wydatków na naprawy pojazdów. Naprawiane pojazdy są bowiem wykorzystywane przez Spółkę do świadczenia usług transportowych. W konsekwencji, zdaniem Spółki, powinny one zostać uznane za koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów (lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów). Spełniony jest także drugi z powyższych warunków, ponieważ przedmiotowe wydatki na naprawy ciągników samochodowych nie są wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, tj. w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności, w ocenie Spółki, wydatków tych nie można uznać za wydatki objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, ?nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym?. W celu objęcia danego wydatku na remonty powypadkowe ograniczeniem wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, muszą zaistnieć łącznie dwa następujące warunki:

  • po pierwsze naprawa musi dotyczyć ?samochodu?,
  • po drugie samochód nie może być objęty ?ubezpieczeniem dobrowolnym?. Jeżeli nie zaistnieje chociażby jedna z powyższych przesłanek, to nie będzie miało zastosowania ograniczenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy.

W przypadku Spółki nie zachodzi co najmniej jeden z ww. warunków. Pojazdy, które są klasyfikowane jako ?ciągniki siodłowe? i zaliczane do rodzaju 746 KŚT nie mogą zostać uznane za ?samochody?, do których ma zastosowanie ograniczenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe wynika z faktu, że skoro ustawodawca uzależnia możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych od objęcia samochodu ubezpieczeniem dobrowolnym to jego wolą było wyłączenie z kosztów podatkowych wydatków jedynie dot. tego rodzaju pojazdów tj. samochodów. Należy przy tym stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia samochodu. Mając jednak na uwadze, że przepisy dotyczące odpisów amortyzacyjnych odwołują się do Rozporządzenia w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych wykładni pojęcia samochody należy dokonać w oparciu o tę Klasyfikację.

W Klasyfikacji Środków Trwałych w grupie 7- środki transportu, w podgrupie 74- pojazdy mechaniczne, odrębnie sklasyfikowano samochody osobowe (rodzaj 741), samochody ciężarowe (rodzaj 742), samochody specjalne (rodzaj 743), autobusy i autokary (744), trolejbusy (745) i ciągniki (746). Ta ostatnia kategoria dzieli się na ciągniki samochodowe oraz rolnicze. Wśród ciągników samochodowych rozróżniać można ciągniki siodłowe i balastowe. Z powyższego wynika, że ciągniki samochodowe, nie są tożsame z samochodami, lecz stanowią osobną kategorię pojazdów mechanicznych. Natomiast kategoria ?samochodów? obejmuje tylko samochody należące według KŚT odpowiednio do rodzajów: samochodów osobowych (rodzaj 741), ciężarowych (rodzaj 742) i specjalnych (rodzaj 743). Nie obejmuje ona natomiast swym zakresem ?ciągników samochodowych? sklasyfikowanych do rodzaju 746 KŚT.

Analogiczny pogląd w zakresie definiowania pojęcia ?samochodu? przedstawił Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w piśmie opublikowanym w ?Biuletynie Skarbowym? Nr 1/2009 w którym Ministerstwo - odnosząc się do możliwości zastosowania przepisu art. 16 ust 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do autobusów i tramwajów - uznało, iż przepisy ww. ustawy ?nie definiują pojęcia ?samochodów?. Nie odsyłają też w tym zakresie do innych aktów prawnych. Powyższe, zdaniem Departamentu, świadczy o tym, iż pojęcie to ma na gruncie ustawy o podatku dochodowym znaczenie autonomiczne - odrębne do definicji ?pojazdu mechanicznego?, przyjętej w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Mając na uwadze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące odpisów amortyzacyjnych oraz załącznik Nr 1 do ustawy, które odwołują się do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1999r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), zdaniem Departamentu, wykładni użytego w art. 16 ust. 1 pkt 50 u.p.d.o.p. pojęcia ?samochody? należy dokonać na podstawie ww. klasyfikacji. W Klasyfikacji Środków Trwałych w grupie 7 - Środki transportu, w podgrupie 74 - pojazdy mechaniczne, odrębnie sklasyfikowano autobusy oraz autokary (rodzaj 744), samochody: osobowe (rodzaj 741), ciężarowe (rodzaj 742) i specjalne (rodzaj 743). Zgodnie zatem z ww. rozporządzeniem kategoria ?samochodów? obejmuje samochody osobowe, ciężarowe i specjalne. Nie obejmuje ona natomiast swym zakresem autobusów i autokarów oraz tramwajów?.

Podobne stanowisko prezentują także konsekwentnie organy podatkowe w wydawanych przez nie interpretacjach przepisów prawa podatkowego, np.:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 8 kwietnia 2009r. (sygn. IBPB1/2/423-111/09/MS);
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 12 marca 2009r. (sygn. IPPB3/423-1730/08-2/KK);
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z dnia 18 listopada 2008r. (sygn. ILPB3/423- 507/08-2/MM).

Organy podatkowe w powyższych interpretacjach odnosiły się do możliwości zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do autobusów, potwierdzając przy tym zgodnie, że definiując pojęcie ?samochodu? należy odnieść się do KŚT i tym samym za ?samochody? objęte dyspozycją tego przepisu uznać samochody osobowe, ciężarowe i specjalne. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy objęte są jedynie samochody osobowe (rodzaj 741), ciężarowe (rodzaj 742) i specjalne (rodzaj 743). Tym samym, ograniczenie, o którym mowa w tym przepisie nie obejmuje napraw powypadkowych pojazdów użytkowanych przez Spółkę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika