opodatkowanie dopłat z budżetu miasta sygn: IPPB3/423-139/09-2/GJ

opodatkowanie dopłat z budżetu miasta

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2009r. (data wpływu 23.03.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dopłat z budżetu miasta - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23.03.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dopłat z budżetu miasta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo jest jednoosobową spółka prawa handlowego utworzoną przez miasto z jego 100% udziałem i zgodnie z wpisem KRS świadczy usługi w zakresie regularnej komunikacji miejskiej. Usługi są wykonywane przez Spółkę na podstawie uchwały miasta określającej ceny biletów dla pasażerów, w tym uprawnienia dla pasażerów do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów autobusami Spółki. Z tytułu stosowania przez Spółkę ulg przejazdowych będzie następował częściowy zwrot kosztów w trybie art. 177 i 178 kodeksu spółek handlowych w formie dopłat z budżetu miasta wyrównujących Spółce utracone przychody z tego tytułu. Wysokość dopłaty nie ma żadnego wpływu na ceny biletów obowiązujące w komunikacji miejskiej, ani nie pokrywa 100% kosztów związanych ze świadczeniem nałożonych na Spółkę ulgowych i bezpłatnych przejazdów. Otrzymane dopłaty przeznaczone zostaną na pokrycie bieżących kosztów działalności ponoszonych przez Spółkę m.in. na regulowanie zobowiązań z tytułu rat leasingowych, zakupu paliwa, części do remontu autobusów, odsetek. Kwoty dopłat Spółka ewidencjonować będzie w księgach na kapitał rezerwowy, równolegle na konto właściciela w oparciu o uchwałę oraz umowę ramową w dniu podjęcia uchwały. Po zakończeniu roku obrotowego i sporządzeniu bilansu dopłata ta zgodnie z art. 179 kodeksu spółek handlowych po podjęciu kolejnej uchwały zgromadzenia wspólników będzie przeksięgowana na pokrycie straty bilansowej. Realizację księgowań dopłat zarząd przewiduje od miesiąca kwietnia 2009r.

W związku z powyższym powstają pytania:

Czy przedmiotowa dopłata jest dopłatą wolną od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Spółki dopłata nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Przedmiotem niniejszej interpretacji są przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie ustawy o podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000r., nr 54, poz. 654 z późn. zm. ), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód czyli nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym ( art. 7 ustawy).

Ustawodawca wymienia również w art. 12 ust. 4 ustawy przychody neutralne podatkowo, a więc z mocy prawa niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu. Wyłącza z przychodów mi.in. dopłaty wnoszone do spółki. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Z powyższego zapisu wynika, że aby wartość dopłat nie podlegała opodatkowaniu, dopłaty te muszą być wniesione do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Tymi odrębnymi przepisami są przepisy ustawy z dnia 15.09.2000r. ? Kodeks spółek handlowych ( Dz. U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Stosownie do art. 177 ksh umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Zgodnie zaś z art. 178 ksh wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym ( art. 179 ksh).

Z przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną zdarzenia przyszłego wynika, że z uwagi na to, że przychody Spółki świadczącej usługi przewozowe, z powodu uprawnień pasażerów do bezpłatnych i ulgowych przejazdów autobusami nie pokryją kosztów Spółki, miasto ze 100% udziałem w Spółce, w trybie art. 177 i 178 kodeksu spółek handlowych wniesie dopłaty na częściowe pokrycie strat. Jeżeli więc powyższe działanie jest zgodne z ww. przepisami kodeksu spółek handlowych spełnione zostaną przesłanki wyłączenia dopłat z przychodów podatkowych. Podstawą tego wyłączenia będzie art. 12 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z tego powodu za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, że wskazane we wniosku o wydanie interpretacji dopłaty korzystają ze zwolnienia przedmiotowego wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak bowiem stanowi powołany przepis wolne od podatku są dotacje, subwencje , dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. Zatem dotyczy innych zdarzeń, niż opisane we wniosku. W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Z uwagi na powyższe w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje IPPP3/443-233/09-2/KT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika