Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ? wspólnota uważa, że przychód ten należy do grupy dochodów związanych (...)

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ? wspólnota uważa, że przychód ten należy do grupy dochodów związanych z gospodarką mieszkaniową ? zasobem mieszkaniowym i skoro zgromadzone zgodnie z powołaną umową środki wykorzystywane są na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, a w szczególności na różnego rodzaju remonty i naprawy ? to przychód ten nie powinien być opodatkowany ? czy też dochód ten powinien podlegać opodatkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 02.10.2008r. (data wpływu 22.10.2008r.) uzupełnionym o dokument potwierdzający upoważnienie do reprezentowania Wspólnoty, w dniu 01.12.2008 r. (data wpływu 03.12.2008 r.) na wezwanie z dnia 20.11.2008 r. Nr IPPB3/423-1454/08-2/ECH (doręczone dnia 24.11.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.10.2008r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa ??. zawarła w dniu 20.09.2007r., umowę o korzystanie z infrastruktury usytuowanej w nieruchomości wspólnej przy ul. ???.. z firmą S ? operatorem publicznej sieci telekomunikacyjnej dotyczącą dostępu do usług telekomunikacyjnych, do Internetu oraz transmisji danych ? na rzecz członków wspólnoty tj. poszczególnych właścicieli lokali usytuowanych w tej nieruchomości wspólnej.

W związku ze świadczeniem przez S usług telekomunikacyjnych na rzecz właścicieli ? zgodnie z zapisem pkt 3 ppkt 5 umowy ? udostępnienie części wspólnych nieruchomości odbywa się bez jakichkolwiek opłat na rzecz wspólnoty ze strony S. Jedyny wyjątek stanowi zapis pakt 6 ? pkt 3 ? powołanej umowy, który wskazuje, iż cyt. ?ze względu na eksploatacyjne zużycie infrastruktury budynku, związane z prowadzoną działalnością, S będzie ponosił zryczałtowaną opłatę na rzecz wspólnoty w wysokości 250 zł brutto miesięcznie. Opłata ta jest uiszczana na podstawie wystawionych przez wspólnotę rachunków i zgodnie z obowiązującymi dotychczas zasadami przeznaczana na eksploatację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ? wspólnota uważa, że przychód ten należy do grupy dochodów związanych z gospodarką mieszkaniową ? zasobem mieszkaniowym i skoro zgromadzone zgodnie z powołaną umową środki wykorzystywane są na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, a w szczególności na różnego rodzaju remonty i naprawy ? to przychód ten nie powinien być opodatkowany ? czy też dochód ten powinien podlegać opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, taki sposób gromadzenia i wydatkowania środków wspólnoty ułatwia i zapewnia sprawne funkcjonowanie wspólnoty. Jest to zdanie zgodne z opinią Izby Skarbowej w Katowicach sygn. PBI/Z-4218.INT/28/2007. zdaniem wskazanej opinii wszelkie urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z nieruchomości przez członków wspólnoty i mieszkańców jak również zapewniające sprawne funkcjonowanie tej nieruchomości jak i jej administrowanie ? podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j .Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez 'zasoby mieszkaniowe', o których mowa w przepisie należy rozumieć:

  • znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.

    :

  • dźwigi osobowe i towarowe,
  • aparaty do wymiany ciepła,
  • kotłownie i hydrofornie wbudowane,
  • klatki schodowe,
  • strychy, piwnice, komórki,
  • balkony, loggie,
  • garaże,

  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

  • budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
  • kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
  • osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe, urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

  • zbiorniki
  • doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
  • rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
  • sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
  • budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
  • budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami ( pomieszczeniami ), obiektami i urządzeniami opłaty ( czynsze ) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww ustawy.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Należy stwierdzić, że dochody uzyskiwane przez Wspólnotę Mieszkaniową w postaci zryczałtowanej opłaty za eksploatacyjne zużycie infrastruktury budynku związane z prowadzoną działalnością S, na podstawie umowy o korzystanie z infrastruktury usytuowanej w nieruchomości wspólnej dotyczącej dostępu do usług telekomunikacyjnych, do Internetu oraz transmisji danych na rzecz członków wspólnoty tj. poszczególnych właścicieli lokali usytuowanych w tej nieruchomości wspólnej zaliczają się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi ponieważ możliwość dostępu do tych usług może przyczynić się do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również zapewniać jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

W związku z powyższym należy uznać, że powyższy dochód uzyskany przez Wspólnotę korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia go na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, w tym konkretnym przypadku na eksploatację ? remonty i naprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła trzy wnioski o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w łącznej kwocie 150 zł w dniu 12.08.2008r. różnica w kwocie 30 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno ? prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego: ???.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika