Czy Wspólnota w obecnym stanie prawnym i ww. przedstawionym stanie faktycznym powinna wystąpić o nadanie (...)

Czy Wspólnota w obecnym stanie prawnym i ww. przedstawionym stanie faktycznym powinna wystąpić o nadanie nr NIP i dokonywać rozliczeń z urzędem skarbowym (podatek dochodowy od osób prawnych lub inne) z tytułu gromadzenia środków na eksploatację i remont budynku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11.08.2008r. (data wpływu 20.10.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa została założona jako tzw. mała wspólnota (7 lokali). W skład Wspólnoty nie wchodzi żaden lokal użytkowy, wspólnota nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie wystawia rachunków, zarząd Wspólnoty nie pobiera wynagrodzenia. Jedynymi wpływami na konto Wspólnoty są środki wpłacane przez mieszkańców na fundusz eksploatacyjny i remontowy, których wysokość ustalona jest dla mieszkańców na podstawie uchwał Wspólnoty. Środki te w całości są wydatkowane na cele związane z bieżącą eksploatacją oraz remonty.

Na wniosek poprzedniego Zarządu Wspólnoty nadany został REGON. Zarząd uznał, że w świetle obowiązujących przepisów i w związku z ww. zakresem działania Wspólnoty nie jest konieczne wystąpienie o nadanie NIP.

Po wykonaniu w 2007 r. nadbudowy 1 kondygnacji (3 lokale) Wspólnota liczy obecnie 10 lokali. Jednakże zakres działania Wspólnoty Mieszkaniowej nie zmienił się, tzn. nadal Wspólnota ogranicza się jedynie do bieżących działań dotyczących eksploatacji i remontów w budynku.

W związku z powyższym obecny Zarząd Wspólnoty, wybrany w 2008 r., podtrzymuje stanowisko poprzednich Zarządów i uważa, że w świetle obowiązujących przepisów i ze względu na ww. zakres działań Wspólnota nie jest zobowiązana do wystąpienia o nadanie NIP, a tym samym nie jest zobowiązana do rozliczania się z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych od środków pobieranych od mieszkańców na eksploatację i remonty (na podstawie przysługującego Wspólnocie zwolnienia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wspólnota w obecnym stanie prawnym i ww. przedstawionym stanie faktycznym powinna wystąpić o nadanie nr NIP i dokonywać rozliczeń z urzędem skarbowym (podatek dochodowy od osób prawnych lub inne) z tytułu gromadzenia środków na eksploatację i remont budynku...

Zarząd wspólnoty uważa, że ze względu na zakres prowadzonych działań Wspólnota nie jest obowiązana do posiadania numeru NIP: rozliczania się z gromadzonych środków (objętych zwolnieniem na mocy ustawy) z urzędem skarbowym.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Podmiotami podlegającymi pod regulację ustawy z dnia 15 lutego 1992r., o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) są:

  • osoby prawne,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, za wyjątkiem spółek nieposiadających osobowości prawnej oraz podatkowe grupy kapitałowe

Nie podlegają natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych: osoby fizyczne, spółki cywilne, jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne, jak również holdingi i związki kapitałowe spółek handlowych inne niż podatkowe grupy kapitałowe określone w art. 1a updop.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji osoby prawnej jak również jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Problematyka ? związana z osobami prawnymi jako pewną kategorią (pojęciem prawnym) regulowana jest przede wszystkim w przepisach Kodeksu cywilnego, w art. 33-43.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej to jednostka o wyodrębnionym majątku, mająca zorganizowaną strukturę wewnętrzną ujętą w ramy organizacyjne oraz określone zasady prowadzenia spraw tej jednostki i reprezentowania jej na zewnątrz.

Jak wynika z art. 29 ust. 1 ustawy o własności lokali, zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.

Wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j .Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Wolne od podatku są zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 dochody spółdzielni mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.

W myśl art. 25 ust. 4 jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczają dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele ? podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Z art. 25 ust. 5 ustawy wynika, iż podatnik, który złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

  1. zaprzestał działalności albo
  2. jest podatnikiem o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f - jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, iż wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i powinna prowadzić ewidencję podatkową. Na podstawie art. 25 ust. 1 u.p.d.p zobowiązana jest do wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych. Wspólnoty mieszkaniowe, które spełniają przewidziane w art. 25 ust. 5 warunki mogą być zwolnione z obowiązków wynikających z art. 25 ust. 1. Zwolnienie to jednak nie zwalnia Wspólnoty z obowiązku złożenia zeznania rocznego o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, W myśl którego podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym (?).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nakładają na Wspólnotę obowiązki podatkowe dlatego też zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j .Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej 'NIP'.

  1. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP.
  2. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej 'płatnikami składek ubezpieczeniowych'; podmioty te również otrzymują NIP.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż Wspólnota jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, czego nie zmienia okoliczność, iż może korzystać ona ze zwolnienia podatkowego wynikającego z przepisu określonego w art. 17 ust 1 pkt 44 (oczywiście po spełnieniu warunków zawartych w tym przepisie), podlega ona obowiązkowi ewidencyjnemu który został nałożony ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 20.08.2008r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno ? prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego.

??????..

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135,90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika