Wydatki związane z usługami w zakresie tworzenia kampanii społecznych co do zasady stanowią koszty (...)

Wydatki związane z usługami w zakresie tworzenia kampanii społecznych co do zasady stanowią koszty uzyskania przychodów, jednakże Podatnik powinien wykazać w sposób wiarygodny potwierdzenie ich wykonania. Na Podatniku również ciąży obowiązek wykazania, że zamiar poniesionych wydatków był obiektywnie związany z osiągnięciem lub zamierzonym przychodem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.10.2008r. (data wpływu 03.11.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych na realizację nieodpłatnych kampanii społecznych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03.11.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych na realizację nieodpłatnych kampanii społecznych.

Spółka jest firmą działającą w branży reklamowej (agencją kreatywną). Spółka, obok swojej działalności zarobkowej, angażuje się i współtworzy także kampanie społeczne (niekomercyjne) na rzecz fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji działających k pracy poświęcony przez pracowników na udział w przygotowaniu kampanii społecznej wynika z informacji i/lub analizy zaangażowania zespołu w dany projekt, sporządzanej na bieżąco przez pracowników. W związku z tym, że Spółka przygotowuje (i finansuje) organizację kampanii reklamowej dla określonych podmiotów, w większości przypadków na produktach finalnych tj. plakatach, filmach czy billboardach dany podmiot umieszcza znak firmowy (logo) Spółki. Niekiedy zamieszczona jest też informacja w mediach (głównie prasa i internet), o tym, że Spółka jest autorem/współautorem danej kampanii.

W wielu przypadkach, Spółka otrzymuje od organizacji, na rzecz której przygotowuje kampanię reklamową, listy referencyjne potwierdzające realizację projektu oraz zawierające podziękowania za wykonaną pracę.

Warto dodać, że zrealizowane kampanie reklamowe przeprowadzane w ramach społecznej działalności, są zgłaszane przez Spółkę do różnego rodzaju konkursów krajowych i międzynarodowych. W licznych przypadkach zyskują uznanie jury konkursowego i są nagradzane (statuetki, dyplomy), o czym również pojawiają się informacje prasowe. Przekładowo kampania społeczna dla Fundacji Dzieci... dorobku Spółki pozostają także inne nagrody i wyróżnienia za reklamę społeczną zrealizowaną dla innych podmiotów.

Społeczne zaangażowanie Spółki jest wykorzystywane przy zarobkowej działalności Spółki, która ubiegając się o pozyskanie zleceń bierze udział w różnego rodzaju postępowaniach przetargowych. Często warunkiem koniecznym udziału w takich postępowaniach jest wykazanie, iż kandydat ma na swoim koncie realizację określonej liczby kampanii społecznych (np. dwóch w trzyletnim okresie działalności). Dotyczy to przede wszystkim licznych projektów społecznych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Przykładowo: pkt 7.2. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (?SIWZ?) przetargu nieograniczonego dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego; pkt 3 Rozdz. IX SIWZ do postępowania o zamówienie publiczne prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na przeprowadzenie kampanii medialnej dotyczącej przeciwdziałania przemocy w rodzinie dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej; pkt 2 Rozdz. II SIWZ do zamówienia na przygotowanie i realizację kampanii medialnej w ramach projektu ?Elastyczne formy zatrudnienia ? łączenie życia zawodowego z rodzicielstwem? dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wydatki poniesione przez Spółkę na realizację nieodpłatnych kampanii społecznych stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.; dalej ?Ustawa CIT?)...
  2. Czy Spółka realizując nieodpłatnie kampanie społeczne świadczy na rzecz fundacji nieodpłatne usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  3. W przypadku uznania (w odpowiedzi na pytanie zadane w pkt 2), iż Spółka świadczy podlegające opodatkowaniu VAT nieodpłatne usługi, w jaki sposób należy ustalić podstawę ich opodatkowania...

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych; w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja.

Spółka stoi na stanowisku, że wydatki na organizowane przez nią kampanie społeczne stanowić będą koszty uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie poglądem, warunkami koniecznymi do zaliczenia określonego wydatku do kosztów podatkowych są przede wszystkim: związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wpływ wydatku na uzyskiwane przychody.

W ocenie Spółki, w przypadku wydatków ponoszonych na organizację kampanii społecznych warunki te są spełnione. Przede wszystkim organizacja kampanii społecznych pomaga w zbudowaniu i utrzymaniu jej pozytywnego wizerunku wśród obecnych i potencjalnych klientów. Postrzeganie Spółki jako firmy angażującej się w działalność społeczną skutkuje w jej ocenie, wzrostem zaufania wśród klientów. Dobra reputacja jest zaś jednym z zasobów firmy. Choć niemierzalna we wskaźnikach ekonomicznych, stanowi ważny atrybut wobec oferty konkurencji. Zorganizowanie przez Spółkę kampanii społecznej skutkuje tym, że marka firmy staje się bardziej rozpoznawalna. W przypadku większości kampanii społecznych, na plakatach, billboardach, stronach internetowych, filmach poświęconych danemu przedsięwzięciu, Spółka zamieszcza swoje logo. Niekiedy widnieje informacja o tym, że Spółka jest autorem danej kampanii. Na stronach www fundacji Spółka zostaje wpisana jako partner kampanii lub akcji. Daje to szerokie możliwości pozyskania nowych klientów, a w konsekwencji przekłada się na wzrost przychodów. Kwestią wartą podkreślenia jest to, że zorganizowanie kampanii społecznej staje się, w niektórych przypadkach, niezbędnym warunkiem pozyskiwania nowych zleceń w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Dotyczy to przede wszystkim udziału w przetargach przeprowadzanych zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. z 2007r., Nr 223, poz. 1655). Przykładem może być przetarg ogłoszony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, w którym Spółka brała udział. Jednym z warunków przystąpienia do postępowania przetargowego było wykazanie, iż kandydat ma w swoim dorobku organizację co najmniej dwóch kampanii medialnych o charakterze społecznym (niekomercyjnym) o określonej wartości, w której wykorzystano w szczególności spoty TV lub billboardy. Jak wynika z powyższego, poniesienie wydatku na przeprowadzenie kampanii społecznej wiąże się pośrednio z potencjalnym źródłem przychodu tj. zyskaniem nowego komercyjnego zlecenia. Również w ofertach skierowanych do potencjalnych klientów Spółka zamieszcza informacje na temat swojej działalności społecznej. Bardzo często wymienia też swoje osiągnięcia na tym polu, w szczególności otrzymane nagrody i wyróżnienia. Angażowanie się w tego typu przedsięwzięcia jest powszechnym zjawiskiem wśród podmiotów działających w branży reklamowej, a zatem zaniechanie udziału w kampaniach społecznych mogłoby wpłynąć negatywnie na wizerunek Spółki i osłabienie jej pozycji na rynku. Tego typu kampanie należy uznać za specyficzny rodzaj działalności marketingowej Spółki, mający na celu wspieranie jej pozytywnego wizerunku, jak również dotarcie do jak najszerszej liczby potencjalnych klientów. W związku z tym, w ocenie Spółki, całość kosztów kampanii społecznych organizowanych przez Spółkę, stanowi koszt uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000r., nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ? kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu ? w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Społeczne zaangażowanie firmy wzmacnia jej wizerunek. Jednym ze sposobów budowania swojego wizerunku w zbiorowej świadomości jest angażowanie się firmy w działalność charytatywną i społeczną. Społeczne zaangażowanie wymaga pewnego wkładu ze strony firmy, ale w dłuższym czasie koszty te zwracają się. Wzrasta bowiem lojalność klientów, zwiększa się pozycja firmy na rynku, która jest postrzegana jako firma nie tylko nastawiona na zysk.

W przedmiotowej sprawie cele kampanii społecznych wskazane przez Spółkę tj. podejmowanie nieodpłatnie działań w formie opracowania i wykonania filmów, plakatów, czy billboardów na rzecz reklamy działalności fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji działających charytatywnie są godne pochwały. Umieszczanie logo na tych produktach finalnych, wymienianie Spółki jako autora lub współautora danej kampanii, czy też listy referencyjne zawierające podziękowania za wykonaną pracę sprzyjają dotarciu do potencjalnych klientów Spółki, co z kolei przekłada się na wymierny zysk. Ponadto z wniosku Spółki wynika, że społeczne zaangażowanie Spółki jest wykorzystywane przy zarobkowej działalności Spółki, która ubiegając się o pozyskanie zleceń bierze udział w różnego rodzaju postępowaniach przetargowych. Często warunkiem koniecznym udziału w takich postępowaniach jest wykazanie, iż kandydat ma na swoim koncie realizacje określonej liczby kampanii społecznych. A zatem należy uznać, że działania Spółki niewątpliwie zmierzają do zagwarantowania ciągłości funkcjonowania Spółki, stanowią świadome, celowe planowe narzędzie służące kreowaniu pozytywnego wizerunku Spółki i mogą sprzyjać rozwojowi działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić więc należy, że wydatki na kampanie społeczne mieszczą się w kategorii pośrednich kosztów uzyskania przychodów, służących zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Warunkiem jest jednak każdorazowe wykazanie przez Spółkę, że poniesienie przedmiotowych wydatków znajduje uzasadnienie ekonomiczne ? nie tylko co do zasady, ale także co do ich wielkości. Ocena zasadności ich wielkości może być dokonana w toku badania dokumentów źródłowych w postępowaniu podatkowym lub kontrolnym. Nieodzowne jest zatem prawidłowe udokumentowanie wykonanych usług.

Reasumując: Wydatki związane z usługami w zakresie tworzenia kampanii społecznych co do zasady stanowią koszty uzyskania przychodów, jednakże Podatnik powinien wykazać w sposób wiarygodny potwierdzenie ich wykonania. Na Podatniku również ciąży obowiązek wykazania, że zamiar poniesionych wydatków był obiektywnie związany z osiągnięciem lub zamierzonym przychodem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika