Czy prawidłowy jest pogląd Wnioskodawcy, iż wniesienie przez Wnioskodawcę będącego osobą prawną (...)

Czy prawidłowy jest pogląd Wnioskodawcy, iż wniesienie przez Wnioskodawcę będącego osobą prawną praw ochronnych do znaków towarowych (znaków towarowych) tytułem wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, tj. spółki komandytowej, nie będzie rozpoznawane na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc nie będzie skutkowało dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu w rozumieniu tych przepisów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu wniesienia do Spółki Osobowej wkładu niepieniężnego w postaci znaków towarowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu wniesienia do Spółki Osobowej wkładu niepieniężnego w postaci znaków towarowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką należącą do Grupy Kapitałowej A.. Grupa Kapitałowa rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji zakładającej utworzenie podmiotów (spółek celowych), których zadaniem będzie zarządzanie prawami własności intelektualnej należącymi do spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej, w tym znakami towarowymi należącymi do Wnioskodawcy. W związku z planowaną restrukturyzacją Wnioskodawca rozważa przeniesienia wszelkich praw związanych z posiadanymi przez Wnioskodawcę znakami towarowymi do spółki osobowej (Spółka Osobowa). Podstawowym przedmiotem działalności Spółki Osobowej będzie wykorzystywanie znaków towarowych w działalności gospodarczej poprzez oddawanie znaków towarowych do odpłatnego korzystania na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej, w tym na rzecz Wnioskodawcy.

Powyższa dyspozycja praw majątkowych zostanie najprawdopodobniej przeprowadzona poprzez wniesienie praw do znaków towarowych do Spółki Osobowej w formie wkładu niepieniężnego. Znaki towarowe, z których prawa byłyby przedmiotem wkładu, są zarejestrowane, a Wnioskodawcy przysługują wynikające z rejestracji prawa ochronne, o których mowa w ustawie Prawo własności przemysłowej. Wnioskodawca jest właścicielem znaków towarowych. Znaki towarowe nabyte przez Wnioskodawcę wprowadzone są do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy. Znaki towarowe wytworzone przez Wnioskodawcę nie są ujęte w księgach rachunkowych, gdyż nie przewidują tego standardy MSR i MSSF zgodnie z którymi prowadzone są księgi Wnioskodawcy. Po przeniesieniu praw do znaków towarowych do Spółki Osobowej zostaną one - w miesiącu wniesienia ich jako wkładu - wprowadzone do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Spółki Osobowej w wartości wynikającej z umowy ich przeniesienia na Spółkę Osobową , a wartość ta nie będzie przekraczała wartości rynkowej wniesionych praw. Po przeniesieniu przez Wnioskodawcę praw do znaków towarowych, planowane jest zawarcie prawdopodobnie na okres dłuższy niż 1 rok między Wnioskodawcą a Spółką Osobową umowy licencyjnej na korzystanie przez Wnioskodawcę ze znaków towarowych za wynagrodzeniem. W odniesieniu do Spółki Osobowej należy zaznaczyć, że najprawdopodobniej będzie to spółka komandytowa. Wnioskodawca zamierza być komandytariuszem tej spółki, tak więc opisane wyżej prawa do znaków towarowych stanowić będą wkład Wnioskodawcy do spółki komandytowej jako komandytariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowy jest pogląd Wnioskodawcy, iż wniesienie przez Wnioskodawcę będącego osobą prawną praw ochronnych do znaków towarowych (znaków towarowych) tytułem wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, tj. spółki komandytowej, nie będzie rozpoznawane na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc nie będzie skutkowało dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu w rozumieniu tych przepisów...
  2. Czy prawidłowy jest pogląd Wnioskodawcy, że wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę Spółce Osobowej na podstawie umowy licencyjnej za korzystanie przez Wnioskodawcę ze znaku towarowego będzie kosztem uzyskania przychodów Wnioskodawcy jeżeli wydatki na opłaty licencyjne płacone Spółce Osobowej pozostawać będą w związku z przychodami Wnioskodawcy...
  3. Czy prawidłowy jest pogląd Wnioskodawcy, że wartość początkowa znaku towarowego wnoszonego w postaci wkładu powinna zostać ustalona w ewidencji Spółki Osobowej zgodnie z jego wartością określoną przez wspólników Spółki Osobowej w Umowie jednak nie wyższą od jego wartości rynkowej, a do ustalenia tej wartości, a także sposobu ustalania stawek amortyzacji oraz dokonywania odpisów amortyzacyjnych i zaliczania tych odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów zastosowanie właściwych przepisów o podatku dochodowym wiązać należy ze spółką (spółką nie mającą osobowości prawnej) a nie jej wspólnikiem (osobą prawną)...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytania nr 1. W przedmiocie pytania nr 2 i nr 3 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem podatkowym jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Wg art. 12 ust. 1b pdopU przychód określony w ust. 1 pkt 7 powstaje w dniu zarejestrowania spółki kapitałowej albo wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, albo wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego. Z kolei zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółkami kapitałowymi są spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna, zaś wg art. 4 § 1 pkt 1 ksh do spółek osobowych zaliczana jest między innymi spółka komandytowa. W świetle powyższego zapisy art. 12 ust. 1 pkt 7 pdopU nie znajdują zastosowania do wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki komandytowej, ponieważ nie jest ona ani spółką kapitałową ani spółdzielnią. Pojęcie kapitału, do którego odwołują się powołane przepisy art. 12 pdopU, występuje tylko w spółkach kapitałowych, a więc w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art.

152 ksh) oraz w spółce akcyjnej (art. 302 ksh), a ze spółek osobowych tylko w spółce komandytowo-akcyjnej (art. 126 ksh). Kategorii takiej brak jest jednak w spółce komandytowej. Podmiot wnoszący wkład uzyskuje jedynie status wspólnika spółki komandytowej (komandytariusza albo komplementariusza). Jako, że w spółce komandytowej nie występuje pojęcie kapitału zakładowego, przepis zawarty w art. 12 ust. 1 pkt 7 pdopU nie znajduje zastosowania dla wniesienia do tej spółki wkładu w postaci znaku towarowego (prawa do znaku towarowego), przy tym przepis art. 12 ust. 1b pdopU nie określa momentu powstania przychodu z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów analogicznych do art. 12 ust. 1 pkt 7 i art. 12 ust. 1b pdopU w odniesieniu do wkładu niepieniężnego do spółek osobowych.

W konsekwencji wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej jako spółki osobowej nie jest zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym, ponieważ zgodnie z regułami konstytucyjnymi podatek może być nałożony jedynie ustawą, zaś stosując zasady wykładni prawa podatkowego należy wykluczyć jako niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą. Stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, a także stanowiskiem Ministra Finansów prezentowanym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, między innymi w interpretacjach z dnia 19 czerwca 2007 r. 1401/BP-l/006-1136/06/KS, z dnia 8 lutego 2008 r. IPPB3/423-322/07-3/MS z dnia 22 grudnia 2008 r. IPPB3/423-1484/08-2/MS, a także przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach między innymi w interpretacji z dnia 18 marca 2009 r. IBPB1/2/423-1228/08/PP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB3/423-1484/08-2/MS, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-249/10-3/PD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika