W zakresie możliwości zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wartości nabytych towarów (...)

W zakresie możliwości zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wartości nabytych towarów sprzedawanych następnie w ramach programu lojalnościowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu: 16 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wartości nabytych towarów sprzedawanych następnie w ramach programu lojalnościowego ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wartości nabytych towarów sprzedawanych następnie w ramach programu lojalnościowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja wyrobów winiarskich oraz innych napojów alkoholowych i bezalkoholowych (Towary). Wnioskodawca prowadzi sieć sprzedaży detalicznej Towarów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 111 ust. 3a ptuU. Wnioskodawca ma zamiar podejmować przedsięwzięcia mające na celu wspieranie sprzedaży detalicznej Towarów. Podstawową formą wsparcia sprzedaży detalicznej są programy lojalnościowe, a wśród nich program w ramach którego klienci dokonujący zakupów w sieci sprzedaży detalicznej, którzy zadeklarowali udział w programie, gromadzą na indywidualnym koncie przypisanym do klienta, punkty liczone w proporcji do wartości realizowanych zakupów Towarów. Zgromadzone punkty klient może wymieniać na nagrody z oferty programu lojalnościowego. Adresatami programu lojalnościowego są pełnoletnie osoby fizyczne dokonujące zakupów w sieci sprzedaży detalicznej Wnioskodawcy, nie będące nabywcami dokonującymi zakupów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dla celów programu klientom będącym uczestnikami programu wydawane są imienne karty identyfikacyjne, a dane klientów wg kart identyfikacyjnych przechowywane są w bazie danych prowadzonej zgodnie zobowiązującymi w tym zakresie przepisami. Wartość punktowa towarów z oferty programu lojalnościowego ustalana jest odpowiednio do ich ceny nabycia. Wnioskodawca zamierza zmodyfikować zasady opisanego wyżej programu lojalnościowego w ten sposób, że dodatkowo, zamiast nagród z oferty programu lojalnościowego klient uczestniczący w programie będzie mógł w zamian za zgromadzone punkty uzyskać rabat przy zakupie towarów.

W przypadku towarów o wartości do 10 zł wg ich jednostkowej ceny nabycia (bez podatku), ich przekazanie jako nagrody w ramach programu lojalnościowego traktowane jest jako przekazanie prezentów małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ptuU. W przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia (bez podatku) towaru z oferty programu lojalnościowego jako nagrody przekracza, 10 zł, lecz łączna wartość przekazanych klientowi w roku towarów nie przekracza 100zł, a tożsamość klienta możliwa jest do ustalenia na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji (w ewidencji identyfikowany jest każdy klient, który zadeklarował udział w programie lojalnościowym), takle przekazania traktowane są również jako przekazanie prezentów małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 1 ptuU.

Możliwe są jednak przypadki, gdy wartość towaru z oferty programu lojalnościowego mogącego stanowić nagrodę przekracza 100 zł i nie przekracza 760 zł, a także sytuacje, gdy wartość towaru z oferty j/w przekracza 760 zł.

W pierwszym przypadku, zależnie do zadeklarowanej każdorazowo woli uczestnika programu, będzie on mógł otrzymać towar jako nagrodę albo zadeklarować jego zakup. Jeżeli klient złoży Wnioskodawcy deklarację zakupu tego towaru otrzymuje rabat kwotowy liczony od ceny nabycia towaru w taki sposób, że cena brutto towaru wynosi 1 zł. W sytuacji gdy wartość towaru j/w przekracza 100 zł (brutto) i nie przekracza 760zł (brutto) a towar jest przekazywany jako nagroda, Wnioskodawca wystawi fakturę wewnętrzną dokumentującą przekazanie towaru na cele promocji i towar przekazuje jako nagrodę klientowi. Jeżeli klient deklaruje zakup towaru z oferty programu lojalnościowego, a wartość towaru przekracza 100 zł i nie przekracza 760 zł (brutto) zakup tego towaru przez klienta rejestrowany jest z zastosowaniem kasy rejestrującej, a cena towaru wynosi 1 zł (brutto).

W drugim przypadku, zależnie do zadeklarowanej każdorazowo woli uczestnika programu, otrzymuje on towar jako nagrodę albo deklaruje jego zakup. Jeżeli klient deklaruje wolę otrzymania towaru jako nagrody Wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną dokumentującą przekazanie towaru na cele promocji i towar przekazuje jako nagrodę klientowi, z tym, że wydanie towaru jako nagrody poprzedza pobranie przez Wnioskodawcę zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 % wartości nagrody. Jeżeli klient zadeklaruje zakup towaru, a udzielony mu kwotowo rabat przekroczy 760 zł, udzielenie rabatu w kwocie wyższej niż 760 zł Wnioskodawca traktował będzie jako nagrodę w formie świadczenia rabatu w ramach programu lojalnościowego i w związku z tym, również w takim przypadku zamierza pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% rabatu jako udzielonej nagrody, mimo tego, że towar sprzedaje za 1 zł (brutto) rejestrując sprzedaż z zastosowaniem kasy rejestrującej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo-zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, gdy:

  1. nie wydaje towaru jako nagrody, a jako nagrodę w ramach programu lojalnościowego związanego ze sprzedaż premiową świadczy rabat i sprzedaje towar za 1 zł (brutto), ustalając podstawę opodatkowania i rejestrując sprzedaż towaru za 1 zł za pomocą kasy rejestrującej i wydając oryginał paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż nabywcy?, a także gdy;
  2. zaliczając do kosztów uzyskania przychodów wartość nabytego towaru, który następnie na warunkach programu lojalnościowego w ramach sprzedaży premiowej sprzedano z rabatem skutkującym tym, że cena sprzedaży nie przekracza 1 zł?

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego, z uwagi że dotyczy ustawy o podatku od towarów i usług, zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.


Stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 2.


Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy podatkowe nie zawierają definicji ?sprzedaży premiowej?. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku Języka Polskiego PWN, premią jest ?nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś?. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu mające na celu zachęcenie nabywców do zakupu towarów danej firmy, a tym samym wpływają na wzrost osiąganych przez nią przychodów. Taką nagrodą jest też świadczenie rabatu kwotowego skutkującego ustaleniem ceny sprzedaży w wysokości 1 zł.


Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli:

  • dochodzi do wydania nagrody (świadczenia rabatu jako nagrody) z racji nabycia określonych towarów lub usług,
  • nagroda (świadczenie rabatu jako nagrody) przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu (opisane np. w regulaminie programu lojalnościowego).


Według generalnej klauzuli zawartej w art. 15 ust.1 pdopU wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodów jeżeli:

  • poniesiony jest w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, co oznacza, że za koszt uzyskania przychodu może być uznany tylko ten wydatek, który pozostaje w związku o charakterze przyczynowo - skutkowym lub gospodarczym ze źródłem przychodu,
  • nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 16 ust.1 pdopU.


Należy wskazać, że sprzedaż za tzw. symboliczną złotówkę jest formą rabatu naturalnego, polegającego np. na dodaniu przez sprzedającego do sprzedawanej partii towaru, dodatkowego towaru po niższej cenie. Wyróżnikiem sprzedaży premiowej jest to, że sprzedaż premiowa następuje po dokonanej sprzedaży właściwej, nie wcześniej niż równocześnie z nabyciem, za które przysługuje ?premia? (warunkującym prawo do premii).

Zgodnie z przepisami dotyczącymi uwzględnienia danych wydatków w kosztach uzyskania przychodów, dany wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. W stanie sprawy wydatki na zorganizowanie sprzedaży premiowej, a w szczególności na zakup towarów wydawanych uczestnikom promocji, niewątpliwie spełniają ten warunek. Celem takiej akcji jest przede wszystkim przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych, dzięki czemu ma zostać zwiększona sprzedaż, a co za tym idzie, także przychody przedsiębiorcy. Premia wyrażająca się wartością nagrody (w tym również jak w stanie sprawy wysokością świadczenia w formie rabatu) ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania drugiego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika