W jaki sposób Bank powinien rozpoznać przychody i koszty podatkowe związane ze świadczeniem przez (...)

W jaki sposób Bank powinien rozpoznać przychody i koszty podatkowe związane ze świadczeniem przez Bank usług na podstawie Umowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2012r. (data wpływu 14.05.2012r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych ? jest prawidłowe.


Uzasadnienie


W dniu 14.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Bank (dalej: ?Bank?) planuje świadczyć usługi polegające na udzieleniu finansowania klientowi, poprzez wydłużenie faktycznego terminu płatności jego zobowiązań oraz wierzycielowi klienta poprzez zaspokojenie wierzytelności przed terminem jej wymagalności. Finansowanie udzielane będzie w zaprezentowanej poniżej formie.

Klient Banku nabywa towary / usługi. Z tego tytułu dostawca towarów / usług (dalej: ?Wierzyciel?) wystawia na rzecz klienta Banku (dalej: ?Klient?) faktury z określonym terminem płatności. Klient, realizując politykę płynności swojego przedsiębiorstwa zawiera z Bankiem umowę określającą warunki wstępowania przez Bank w prawa wierzyciela (dalej: ?Umowa?). W ramach Umowy, Bank może:

  • tylko odraczać termin płatności zobowiązania przez Klienta Banku (opcja 1),
  • tylko zaspakajać Wierzyciela przed terminem wymagalności wierzytelności (opcja 2),
  • oferować usługę stanowiącą połączenie opcji 1 i opcji 2 (opcja 3).

W sytuacji, w której Klient nie wywiąże się z obowiązkowej spłaty wierzytelności w przewidzianym w Umowie terminie, zostanie obciążony przez Bank koszem odsetek karnych.


Opcja 1


Na podstawie Umowy, Bank reguluje zobowiązania Klienta udokumentowane fakturami wystawionymi przez Wierzyciela i wchodzi w prawa Wierzyciela zgodnie z art. 518, paragraf 1 punkt 3 Kodeksu Cywilnego. Spłata zobowiązania następuję w dniu jego wymagalności i jest dokonywana na wniosek Klienta po uprzednim zaakceptowaniu przez Wierzyciela warunków wejścia przez Bank w jego prawa w związku ze spłatą wierzytelności. Klient Banku, reguluje swoje zobowiązanie względem Banku w późniejszym terminie, uzgodnionym w Umowie.


Zgodnie z postanowieniami Umowy, Bankowi przysługuje od Klienta następujące wynagrodzenie:

  1. opłata aranżacyjna ? jednorazowa opłata za umożliwienie korzystania z usług Banku na warunkach określonych w Umowie. Opłata pobierana jest w związku z zawarciem Umowy, po jej zawarciu;
  2. odsetki liczone za okres od dnia następnego po dniu wymagalności przejętej wierzytelności do dnia zapłaty zobowiązania przez Klienta;
  3. opłata operacyjna - za wstąpienie w prawa wierzyciela i udzielenie finansowania.

Opcja 2


Na podstawie Umowy, Bank na wniosek Wierzyciela może zaspakajać wierzytelności przed datą ich wymagalności. Spłata zobowiązania przez Klienta powinna w tym wariancie wystąpić w dniu wymagalności wierzytelności. W takim przypadku Bankowi przysługuje następujące wynagrodzenie:


Od Wierzyciela:


  1. opłata operacyjna oraz
  2. kwota odsetek naliczonych za finansowanie w okresie między dniem zaspokojenia wierzytelności a dniem jej wymagalności.

W takim przypadku, Bank potrąci z kwoty spłacanej wierzytelności kwotę należnego Bankowi od Wierzyciela wynagrodzenia.


Od Klienta:

  1. opłata aranżacyjna ?jednorazowa opłata za umożliwienie korzystania z usług Banku na warunkach określonych w Umowie, Opłata pobierana jest w związku z zawarciem Umowy, po jej zawarciu.

Opcja 3


Na podstawie Umowy, Bank na wniosek Wierzyciela może zaspakajać wierzytelności przed datą ich wymagalności a dodatkowo Bank może udzielić Klientowi odroczenia w spłacie zobowiązania do Banku. W takim przypadku, Bankowi przysługuje następujące wynagrodzenie:

Od Wierzyciela:

  1. opłata operacyjna oraz
  2. kwota odsetek naliczonych za finansowanie w okresie między dniem zaspokojenia wierzytelności a dniem jej wymagalności.

W takim przypadku, Bank potrąci z kwoty spłacanej wierzytelności kwotę należnego Bankowi od Wierzyciela wynagrodzenia.

Od Klienta:

  1. opłata aranżacyjna ?jednorazowa opłata za umożliwienie korzystania z usług Banku na warunkach określonych w Umowie. Opłata pobierana jest w związku z zawarciem Umowy;
  2. odsetki liczone za okres od dnia następnego po dniu wymagalności przejętej wierzytelności do dnia zapłaty zobowiązania przez klienta.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zadała następujące pytanie


W jaki sposób Bank powinien rozpoznać przychody i koszty podatkowe związane ze świadczeniem przez Bank usług na podstawie Umowy?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Przychodem Banku z tytułu świadczenia usług na podstawie Umowy będzie wynagrodzenie za usługę świadczoną na rzecz Wierzyciela i Klienta Banku. W odniesieniu do poszczególnych składników wynagrodzenia Bank będzie zobowiązany do rozpoznania w przychodach:

  1. opłaty aranżacyjnej - w dniu zawarcia Umowy, nie później jednak niż w dniu otrzymania zapłaty lub wystawienia faktury,
  2. opłaty operacyjnej (zarówno należnej od Klienta jaki Wierzyciela) - w dniu zaspokojenia Wierzyciela, nie później jednak niż w dniu otrzymania zapłaty lub wystawienia faktury,
  3. odsetek należnych za finansowanie Wierzyciela - w dniu przejęcia wierzytelności i potrącenia kwoty odsetek z wartością wierzytelności,
  4. odsetek należnych od dłużnika - w dniu ich faktycznego otrzymania,
  5. odsetek karnych - w dniu ich faktycznego otrzymania.

Bank nie będzie zobowiązany do rozpoznawania innych przychodów i uprawniony do rozpoznania kosztów związanych ze świadczeniem usług na podstawie Umowy.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Natomiast w ustępie 3a tego artykułu ustawa wskazuje, iż za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Prowizja aranżacyjna, należna jest za udostępnienie możliwości finansowania przez Bank. Dlatego zdaniem Banku należy rozpoznać jej wartość w przychodach podatkowych w dniu zawarcia Umowy, nie później jednak niż w dniu wystawienia faktury lub otrzymania należności.

Za dzień wykonania usługi za którą wynagrodzenie stanowi opłata operacyjna należy zdaniem Banku uznać dzień wstąpienia przez Bank w prawa Wierzyciela. Konsekwentnie Bank powinien rozpoznać w przychodach podatkowych opłatę operacyjną w dniu wstąpienia w prawa Wierzyciela, nie później jednak niż w dniu otrzymania tej opłaty lub wystawienia faktury.

W przypadku obciążenia Wierzyciela kosztem odsetek z tytułu wcześniejszego zaspokojenia wierzytelności, wartość odsetek należy rozpoznać w przychodach Banku w dniu zaspokojenia Wierzyciela, gdyż w tym dniu dochodzi do potrącenia wierzytelności Banku z tego tytułu z wartością wierzytelności przysługującej Wierzycielowi.

Odsetki należne Bankowi od Klienta powinny zostać rozpoznane w przychodach Banku w dniu ich faktycznego otrzymania (w zakresie odsetek umownych zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 Ustawy o CIT, natomiast w zakresie odsetek karnych zgodnie z art. 12 ust. 3e Ustawy o CIT).

Podsumowując: przychodem Banku z tytułu świadczenia usług na podstawie Umowy będzie wynagrodzenie za usługę świadczoną na rzecz Wierzyciela i Klienta Banku. W odniesieniu do poszczególnych składników wynagrodzenia Bank będzie zobowiązany do rozpoznania w przychodach; a. opłaty aranżacyjnej - w dniu zawarcia Umowy, nie później jednak niż w dniu otrzymania zapłaty lub wystawienia faktury,

  1. opłaty operacyjnej (zarówno należnej od Klienta jaki Wierzyciela) w dniu zaspokojenia Wierzyciela, nie później jednak niż w dniu otrzymania zapłaty lub wystawienia faktury,
  2. odsetek należnych za finansowanie Wierzyciela - w dniu przejęcia wierzytelności i potrącenia kwoty odsetek z wartością wierzytelności,
  3. odsetek należnych od dłużnika - w dniu ich faktycznego otrzymania,
  4. odsetek karnych - w dniu ich faktycznego otrzymania.

Bank nie będzie zobowiązany do rozpoznawania innych przychodów i uprawniony do rozpoznania kosztów związanych ze świadczeniem usług na podstawie Umowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika