CIT ? w zakresie ustalenia dochodu do opodatkowania w sytuacji otrzymania składników majątku pozostałych (...)

CIT ? w zakresie ustalenia dochodu do opodatkowania w sytuacji otrzymania składników majątku pozostałych po likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia dochodu do opodatkowania w sytuacji otrzymania składników majątku pozostałych po likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ? jest prawidłowe;
  • ustalenia wartości początkowej oraz zasad amortyzacji składników majątku otrzymanych w wyniku likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania składników majątku pozostałych po likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - spółka E. S.A. z siedzibą w W , jest firmą o zdywersyfikowanej strukturze przychodów. Przedmiotem działalności Spółki jest transport drogowy, handel hurtowy paliwami ciekłymi oraz świadczenie usług motoryzacyjnych. W maju 2012 r. Wnioskodawca nabył 100% udziałów spółki S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. Kapitał zakładowy tej spółki został pokryty aportem w postaci nieruchomości tworzących część infrastruktury stacji paliw (spółka S. Sp. z o.o. nie jest właścicielem wszystkich nieruchomości, na której zlokalizowany jest kompleks tworzący stację paliw).

Poza otrzymanymi w formie aportu nieruchomościami Spółka nie posiada innych aktywów. Spółka S. Sp. z o.o. nie posiada także stosownej koncesji na obrót paliwami płynnymi (wymaganej zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne) i nie rozpoczęła działalności w tym zakresie.

Z uwagi na przedstawione wyżej okoliczności Wnioskodawca rozważa różne warianty gospodarczego wykorzystania aktywów spółki S. Sp. z o.o., przy czym istotne znaczenie ma fakt iż spółka E S.A. posiada koncesję na obrót paliwami płynnymi oraz doświadczenie w tym zakresie.

Preferowany przez Wnioskodawcę scenariusz działań zakłada bezzwłoczne powołanie w ramach struktury jego przedsiębiorstwa nowej wewnętrznej jednostki organizacyjnej, która uruchomiłaby stację paliw. W tym celu spółka E S.A. zawarłaby (na warunkach rynkowych) ze swoją spółką zależną S. Sp. z o.o. umowę dzierżawy wszystkich posiadanych przez nią aktywów oraz analogiczne umowy z innymi osobami dysponującymi aktywami niezbędnymi do uruchomienia stacji paliw.

Działalność ta prowadzona byłaby w oparciu o posiadaną przez Wnioskodawcę koncesję na obrót paliwami płynnymi. Równocześnie Wnioskodawca, wykorzystując swoje uprawnienia właścicielskie wynikające z faktu posiadania 100% kapitału zakładowego spółki S. Sp. z o.o., doprowadziłby do podjęcia uchwały o likwidacji tej spółki. Zgodnie z przepisami art. 282 Ksh celem postępowania likwidacyjnego jest zakończenie bieżących interesów spółki z o.o., ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań i upłynnienie majątku spółki. Przepisy art. 286 § 1 i 2 Ksh stanowią natomiast, iż jeżeli po dokonaniu czynności likwidacyjnych pozostanie jeszcze majątek spółki z o.o., to należy go podzielić pomiędzy wspólników w stosunku do posiadanych przez nich udziałów.

Uwzględniając te uwarunkowania, Wnioskodawca przewiduje, iż po zakończeniu postępowania likwidacyjnego spółki S. Sp. z o.o. przejmie nieruchomości i ewentualnie inne aktywa pozostałe po wypełnieniu zobowiązań i będzie je gospodarczo eksploatował w ramach własnego przedsiębiorstwa, prowadząc stację paliw.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wydanie Wnioskodawcy przez znajdującą się w likwidacji spółkę S. Sp. zoo., w której posiada 100% udziałów, majątku pozostałego po zakończeniu czynności likwidacyjnych, w szczególności nieruchomości, których wartość rynkowa będzie zapewne wyższa niż ich wartość ewidencyjna (bilansowa i podatkowa) jest dla likwidowanej spółki neutralne podatkowo, tzn. nie spowoduje powstania po stronie likwidowanej spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu?
  2. Czy w przypadku, gdy wartość rynkowa otrzymanego przez Wnioskodawcę majątku polikwidacyjnego będzie wyższa niż podatkowy koszt jego nabycia, dochód ten opodatkowany będzie jako dochód z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej, tj. jako różnica pomiędzy wartością rynkową otrzymanego majątku polikwidacyjnego a kosztem nabycia przez Wnioskodawcę udziałów w likwidowanej spółce (tj. ceny zapłaconej za udziały powiększonej o koszty transakcyjne), z zastrzeżeniem możliwości skorzystania ze zwolnienia wskazanego w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku spełnienia wskazanych tam kryteriów?
  3. Czy w opisanej w niniejszym wniosku sytuacji, tj. w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę majątku polikwidacyjnego, którego składnikami będą środki trwałe i ewentualnie wartości niematerialne i prawne, których wartość rynkowa na dzień ich otrzymania przez Wnioskodawcę będzie wyższa niż wartość wykazywana w ewidencji likwidowanej spółki, wydającej Wnioskodawcy te aktywa, Wnioskodawca powinien przyjąć na potrzeby własnej ewidencji ich wartość rynkową jako wartość początkową i od tak określonej wartości początkowej dokonywać odpisów amortyzacyjnych, stanowiących podatkowy koszt uzyskania przychodów?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2 oraz pytanie nr 3 wniosku. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 rozpatrzony zostanie w odrębnym rozstrzygnięciu.


Zdaniem Spółki:


Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania przez niego w wyniku likwidacji spółki zależnej S. Sp. z o.o. nieruchomości i innych składników majątkowych pozostałych po wykonaniu wszystkich czynności likwidacyjnych (art. 286 § 1 i 2 Ksh), jego ewentualny dochód do opodatkowania będzie równy różnicy pomiędzy: wartością rynkową otrzymanego majątku (tj. wartością rynkową otrzymanych nieruchomości, innych środków trwałych i składników majątkowych), a kosztem nabycia przez niego udziałów w likwidowanej spółce.

Kosztem nabycia jest w tym przypadku cena zapłacona za udziały, powiększona o koszty transakcyjne. Stanowisko Wnioskodawcy bazuje na przepisie art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o PDOP).

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Przepis art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o PDOP stanowi natomiast, iż do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia.

Reasumując, w przypadku ustalania dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu, przychód w wysokości wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej należy pomniejszyć o koszty nabycia przez Wnioskodawcę udziałów w likwidowanej spółce zależnej. Ponieważ Wnioskodawca odkupił te udziały od ich poprzedniego właściciela, kosztem nabycia będzie zapłacona przez niego cena, powiększona o koszty transakcyjne.

Otrzymanie przez udziałowca składników majątkowych w ramach likwidacji spółki zależnej jest traktowane jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych. Dochód ten jest co do zasady opodatkowany stawką w wysokości 19%, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP.

Jednakże Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia wskazanego w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku spełnienia wskazanych tam kryteriów.

Przepis art. 22 ust. 4a ustawy o PDOP stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Biorąc pod uwagę, iż zarówno Wnioskodawca jak i zależna spółka kapitałowa podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a Wnioskodawca posiada powyżej 10% udziałów w kapitale zależnej spółki kapitałowej, wydanie Wnioskodawcy majątku polikwidacyjnego będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych pod warunkiem, że Wnioskodawca będzie utrzymywał swój udział w spółce zależnej nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Ad. 3. W przypadku przeprowadzenia likwidacji spółki zależnej S. Sp. z o.o., Wnioskodawca otrzyma majątek polikwidacyjny, na który składać się będą nieruchomości i ewentualnie inne środki trwale oraz wartości niematerialne i prawne Wszystkie posiadane składniki majątku spółka S. Sp. z o.o. otrzymała jako aport, który został wniesiony przed jej wspólnika ? założyciela. Aport ten nie stanowił przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania przez niego wskazanego w niniejszym wniosku majątku polikwidacyjnego, na który składały się będą nieruchomości i ewentualnie inne środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, ich wartość początkowa powinna zostać określona w sposób wskazany w przepisie art. 16g ust. 1 pkt 5. Przepis ten stanowi, iż za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwzględnieniem ust. 2?14, uważa się w razie otrzymania ich w związku z likwidacją osoby prawnej (z zastrzeżeniem ust. 10b) ustaloną przez podatnika wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Jak wskazano powyżej, składniki majątkowe, które Wnioskodawca może otrzymać w przypadku przeprowadzenia likwidacji spółki zależnej, nie zostały wniesione do tej spółki w ramach aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w konsekwencji nie będzie miała zastosowania dyspozycja przepisu art. 16g ust 10b ustawy o PDOP. W związku z tym Wnioskodawca w przypadku otrzymania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wyniku likwidacji spółki zależnej będzie uprawniony do samodzielnego ustalenia ich wartości początkowej z zastrzeżeniem, iż wartość ta nie może być wyższa od wartości rynkowej na moment otrzymania majątku polikwidacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP, tak ustalona wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych będzie podstawą do obliczenia dokonywanych przez Wnioskodawcę odpisów amortyzacyjnych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymane środki trwałe i wartości niematerialne i prawne otrzymane w ramach majątku polikwidacyjnego zostaną wprowadzone do ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 3, uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika