Czy Spółka ma prawo zaliczyć kary umowne z tytułu niedotrzymania przyjętych w umowie terminów realizacji (...)

Czy Spółka ma prawo zaliczyć kary umowne z tytułu niedotrzymania przyjętych w umowie terminów realizacji dostaw bądź zakończenia świadczonych usług w chwili poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d?Czy w przypadku potwierdzenia stanowiska Spółki, odmiennego od ustaleń wskazanych w protokole kontroli Spółka uprawniona jest do dokonania ponownej korekty deklaracji CIT-8 za okres poddany kontroli?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06 września 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej: 12 września 2011 r,, data wpływu do Biura KIP:16 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów kar umownych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów kar umownych z tytułu niedotrzymania przyjętych w umowie terminów realizacji dostaw bądź zakończenia świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka SA w swojej działalności gospodarczej realizuje na podstawie zawartych umów zamówienia dotyczące napraw oraz budowy pojazdów szynowych. W większości z nich znajdują się zapisy zobowiązujące Spółkę do zapłaty na rzez Zamawiającego kary umownej w przypadku dokonania dostawy, bądź zakończenia usługi w terminie późniejszym, niż wskazany w umowie. W sytuacji, w której opóźnienie takie faktycznie wystąpi, Kontrahenci obciążają Spółkę karami umownymi w określonej w poszczególnych umowach wysokości. Kary te nie stanowią rekompensaty z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych usług, a także zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Prawo Spółki do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów nie podlega zatem ograniczeniu wynikającemu z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W Spółce przeprowadzona została przez pracowników Urzędu Kontroli Skarbowej kontrola w zakresie badania rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób prawnych za 2008 rok. W toku przeprowadzonych działań Kontrolujący wskazali, że powyższe kary umowne należy traktować jako koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, gdyż dotyczą ściśle określonych przychodów osiągniętych przez Spółkę. Każdej z kar umownych wynikającej z wystawionych not księgowych odpowiada przychód wynikający z wystawionych faktur sprzedaży konkretnych usług lub konkretnych pojazdów. W związku z tym momentu potrącalności kosztów kar umownych regulują zapisy art. 15 ust. 4 i 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka ma prawo zaliczyć kary umowne z tytułu niedotrzymania przyjętych w umowie terminów realizacji dostaw bądź zakończenia świadczonych usług w chwili poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d...
  2. Czy w przypadku potwierdzenia stanowiska Spółki, odmiennego od ustaleń wskazanych w protokole kontroli Spółka uprawniona jest do dokonania ponownej korekty deklaracji CIT-8 za okres poddany kontroli...

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. W zakresie pytania drugiego sprawa zostania rozpatrzona odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów ma ona prawo do zaliczenia kar umownych za niedotrzymania terminu realizacji przedmiotu umowy do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu poniesienia, tj. zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy w dniu, w którym ujęte zostały w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej od kontrahenta noty obciążeniowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty uzyskane w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wskazanych w zamkniętym katalogu w art. 16 ust.1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Przepis ten dotyczy wyłącznie kar spowodowanych wadliwością dostarczonego towaru lub wykonanej usługi. Wszystkie inne kary mogą zostać zatem zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, jeśli tylko poniesione są w celu osiągnięcia przychodu albo zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. W przypadku przedmiotowych kar istnieje niewątpliwy związek pomiędzy kosztami związanymi z zapłatą kar a zabezpieczeniem źródła przychodów, gdyż nieponiesienie tych wydatków oznaczałoby znaczne pogorszenie lub nawet zerwanie stosunków handlowych i brak szans na uzyskanie kolejnych zamówień w przyszłości, czyli w konsekwencji skutkowałoby utratą źródła przychodów.

Jednocześnie należy podkreślić, że pomimo iż ponoszone przez Spółkę kary dotyczą określonej umowy, a więc istnieje możliwość przyporządkowania danego wydatku do określonego przychodu, to jednak fakt jego poniesienia nie wpłynie na wysokość przychodu z danej dostawy czy usługi. Może ona w związku z tym stanowić jedynie koszt pośredni poniesienia przychodów, jako wydatek służący zabezpieczeniu źródła przychodów. Oznacza to, że zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4d i 4e ustawy koszty te potrącalne są w dacie poniesienia, za który uważa się dzień, na który ujęto je w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie faktury (rachunku) albo innego dokumentu w przypadku braku faktury (rachunku).

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w następujących interpretacjach:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 września 2010 (sygnatura ILPB4/423-63/10-2/DS),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 04 maja 2009 (sygnatura ILPB1/415-216/09-2/AG),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 lutego 2010 (sygnatura ITPB3/423-696b/08/PS),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 stycznia 2008 (sygnatura ITPB3/423-163/07/AM),
  • Dyrektora Izby 5karbow w Bydgoszczy z dnia 31 stycznia 2008 (sygnatura ITPB3/423-248/07/MT),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2009 (sygnatura IPPB3/423-248/09-4/KK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika