W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego jednostki prowadzącej działalność na terenie specjalnej (...)

W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego jednostki prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uprawniającego do zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2012r. (data wpływu 15.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyodrębnienia organizacyjnego jednostki prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uprawniającego do zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy (pytanie nr 1) ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyodrębnienia organizacyjnego jednostki prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uprawniającego do zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka specjalizuje się w świadczeniu usług związanych z poszukiwaniem i eksploatacją złóż gazu naturalnego, w szczególności niekonwencjonalnego. Główny zakres działalności Spółki obejmuje trzy główne rodzaje usług związane z szeroko pojętym przemysłem wydobywczym gazu w Polsce:

  • usługi sejsmiczne, polegające na badaniu, za pomocą wstrząsów sejsmicznych, struktury ziemi w poszukiwaniu złóż węglowodorów. W oparciu o te badania Spółka tworzy mapy 2D oraz 3D pomagające zoptymalizować lokalizacje wierceń;
  • usługi szczelinowania hydraulicznego, polegające na stymulowaniu wydobycia (wypływania) gazu ze struktur geologicznych o malej porowatości;
  • usługi wiertnicze, polegające na m.in. przygotowaniu terenu, postawienia platformy wiertniczej, wykonaniu właściwego odwiertu, oraz utrzymaniu platformy do czasu rozpoczęcia komercyjnej produkcji,

- dalej łącznie: ?Usługi Wsparcia Wydobycia?

Usługi Wsparcia Wydobycia wymagają zapewnienia odpowiedniego zaplecza sprzętowego, warsztatowego oraz magazynowego. Maszyny i urządzenia wykorzystywane przez Spółkę w świadczeniu Usług Wsparcia Wydobycia są wysoce zaawansowane technologicznie oraz wymagają stałego utrzymania, przeglądów, napraw, odpowiedniego magazynowania i zaplecza technicznego. W tym celu Spółka realizuje budowę bazy sprzętowo-transportowej z zapleczem magazynowym, montażowym i socjalnym na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: ?SSE?). Baza będzie stanowiła zaplecze do obsługi zespołów technicznych wykonujących prace terenowe, poszukiwawcze i eksploatacyjne na obszarze całego kraju jak również zagranicą. W bazie będzie magazynowany specjalistyczny sprzęt do wykonywania Usług Wsparcia Wydobycia oraz świadczone tam będą m.in. usługi instalowania, montażu, remontów i przeglądów urządzeń sejsmicznych, wiertniczych i eksploatacyjnych oraz do szczelinowania hydraulicznego wykorzystywanych przez Spółkę w świadczeniu Usług Wsparcia Wydobycia. Spółka pragnie zaznaczyć, że na terenie SSE, będą wykonywane usługi instalowania, napraw, konserwacji i remontu maszyn i urządzeń wykorzystywanych do prowadzenia działalności poza terenem SSE, to jest maszyn i urządzeń służących wykonywaniu Usług Wsparcia Wydobycia, które będą wykonywane w różnych częściach Polski jak również zagranicą.

Dnia 23 kwietnia 2012 roku Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: Zezwolenie). Przedmiot Zezwolenia obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, polegającej na świadczeniu usług określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

  1. Montaż wież wiertniczych, usługi w zakresie naprawy i demontażu oraz pokrewne usługi wspomagające górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego (pozycja 09.10.12.0) ? z wyłączeniem działalności gospodarczej, na której prowadzenie jest wymagane posiadanie koncesji, o której mowa w par. 2, ust. 1, pkt 18) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2008, nr 232, poz. 1548 z późn. zm.),
  2. Usługi instalowania przemysłowych maszyn i urządzeń dla górnictwa i do wydobywania (pozycja 33.20.34,0),
  3. Usługi naprawy i konserwacji metalowych elementów konstrukcyjnych (pozycja 33.11.11.0),
  4. Usługi naprawy i konserwacji zbiorników, cystern i pojemników metalowych (pozycja 33.11.12.0),
  5. Usługi naprawy i konserwacji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (pozycja 33.13.11.0),
  6. Usługi naprawy i konserwacji silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych (pozycja 33.12.11.0),
  7. Usługi naprawy i konserwacji sprzętu do napędu hydraulicznego i pneumatycznego, pozostałych pomp, sprężarek, kurków i zaworów (pozycja 33.12.12.0),
  8. Usługi naprawy i konserwacji łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych (pozycja 33.12.13.0),
  9. Usługi naprawy i konserwacji urządzeń dźwigowych i chwytaków (pozycja 33.12.15.0),
  10. Usługi naprawy i konserwacji mechanicznych narzędzi ręcznych (pozycja 33.12.17.0),
  11. Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych (pozycja 33.12.19.0),
  12. Usługi naprawy i konserwacji maszyn dla górnictwa i do wydobywania oraz dla budownictwa (pozycja 33.12.24.0) - z wyłączeniem działalności w sektorze węglowym, o której mowa w art. 1, ust. 3 lit d) rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. WE L. 214 z 09.08.2008),
    - a także z wyłączeniem - dla wszystkich rodzajów działalności określonych powyżej w poz. 2- 12, obejmujących kody PKWiU z grupy 33 ? usług instalowania napraw, konserwacji i remontu maszyn i urządzeń wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy, określonych w par 2 ust. 1, pkt 3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2008, nr 232, poz. 1548 z późn. zm.),
    oraz
  13. Usługi naprawy i konserwacji pozostałego profesjonalnego sprzętu elektronicznego (pozycja 33.13.19.0),
  14. Magazynowanie i przechowywanie towarów zamrożonych lub schłodzonych (pozycja 52.10.11.0),
  15. Magazynowanie i przechowywanie cieczy i gazów (pozycja 52.10.12.0) z wyłączeniem działalności gospodarczej, na której prowadzenie jest wymagane posiadanie koncesji, o której mowa w par. 2, ust. 1, pkt 18) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2008, nr 232, poz. 1548 z późn. zm.),
  16. Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów (pozycja 52.10.19.0),
  17. Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy (pozycja 52.21.29.0),
  18. Usługi wspomagające transport rurociągowy (pozycja 52.21.30.0),
  19. Usługi parkingowe (pozycja 52.21.24.0),
  20. Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji (pozycja 71.20.11.0),
  21. Usługi w zakresie badań i analiz właściwości fizycznych (pozycja 71.20.12.0),
  22. Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych (pozycja 71.20.19.0).


Działalność wykonywana przez Spółkę będzie obejmować zarówno działalność gospodarczą prowadzoną na terenie SSE jak również działalność gospodarczą prowadzoną poza obszarem SSE. Usługi objęte Zezwoleniem będą wykonywane przez jednostkę organizacyjną (dalej: ?jednostka strefowa?), natomiast Usługi Wsparcia Wydobycia będą realizowane poza obszarem SSE przez jednostkę pozastrefową. Spółka pragnie podkreślić, że działalność gospodarcza jednostki strefowej oraz jednostki pozastrefowej prowadzona będzie w ramach jednego podmiotu prawnego, tj. Spółki. Spółka nie posiada w SSE oddziału w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz prawa handlowego. Spółka wskazuje, że jedynym odbiorcą usług wykonywanych przez jednostkę strefową będzie jednostka pozastrefowa.

Wielkość zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji Spółka będzie określać w oparciu o dane jednostki strefowej z tytułu prowadzonej przez nią działalności gospodarczej na podstawie otrzymanego Zezwolenia. W tym celu dokonane zostanie organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej (tu: Spółki) jednostki strefowej, której wypracowany dochód korzystać będzie ze zwolnienia podatkowego. Spółka jest świadoma tego, iż organizacyjne wyodrębnienie jednostki strefowej służyć ma przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. Spółka zobowiązana jest zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie dochodu podlegającego zwolnieniu, zatem wyodrębnienie organizacyjne w Spółce jednostki strefowej objawi się wyodrębnieniem rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.

Spółka przedstawia poniżej, w jaki sposób zamierza dokonywać organizacyjnego wyodrębnienia jednostki strefowej oraz sposób, w jaki odbywać się będzie ustalenie dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym.


Organizacyjne wyodrębnienie jednostki strefowej z osoby prawnej (tu: Spółki)


Spółka wdrożyła system klasy ERP Microsoft Dynamics AX 2009, w skład którego wchodzą różne moduły umożliwiające łącznie prowadzenie ksiąg rachunkowych Spółki (dalej: ?system finansowo-księgowy?), który umożliwia Spółce zapisywanie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych w podziale na zdefiniowane i organizacyjnie wyodrębnione jednostki (dalej: ?business unity?). Spółka wyodrębniła m.in. trzy business unity dotyczące trzech głównych Usług Wsparcia Wydobycia, tj. business unit dla pionu usług sejsmicznych, business unit dla pionu usług szczelinowania hydraulicznego oraz business unit dla pionu usług wiertniczych.

W związku z obowiązkiem organizacyjnego wyodrębnienia jednostki strefowej, Spółka utworzyła business unit, który daje Spółce możliwość zapisywania operacji (zdarzeń) gospodarczych dotyczących działalności gospodarczej prowadzonej przez jednostkę strefową.

Głównym celem utworzenia w systemie finansowo-księgowym business unit będzie umożliwienie Spółce wyodrębnienia:

  1. przychodów i kosztów związanych z działalnością jednostki strefowej (wyodrębnienie księgowe),
  2. składników majątku trwałego jednostki strefowej (wyodrębnienie majątkowe),
  3. pracowników związanych z działalnością strefową a tym samym z jednostką strefową (wyodrębnienie kadrowe).

Spółka prowadząc działalność w ramach jednostki strefowej, jak również poza SSE w ramach jednostki pozastrefowej, jest świadoma tego, iż do rozliczeń pomiędzy jednostką strefową oraz jednostką pozastrefową należy stosować metody ustalania warunków transakcji analogicznie do metod stosowanych dla podmiotów powiązanych, zgodnie z § 5 ust. 6 Rozporządzenia Strefowego. W sensie ekonomicznym, Spółka zamierza traktować jednostkę strefową jakby była ona osobnym podmiotem prawnym, niepowiązanym z jednostką pozastrefową. Zamiarem Spółki jest ustalenie cen rynkowych na usługach świadczonych przez jednostkę strefową na rzecz jednostki pozastrefowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy zaprezentowana przez Spółkę koncepcja wydzielenia organizacyjnego jednostki strefowej spełnia warunek przysługiwania zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w § 5 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) oraz art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy o PDOP?
  2. Czy zaprezentowany przez Spółkę sposób ustalenia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE (tj. przychodów zwolnionych i odpowiadającym im kosztów) przez jednostkę strefową na rzecz jednostki pozastrefowej jest prawidłowy w rozumieniu przepisów art. 9 ust. 1, art. 12 ust. 3a, art. 15 ust. 1, ust. 4, ust. 4b, ust. 4c, ust. 4d, ust. 4e oraz art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy o PDOP w powiązaniu z art. 12 ustawy o SSE?
  3. Czy prawidłowe będzie postępowanie Spółki polegające na tym, iż za datę powstania przychodu zwolnionego z tytułu prowadzonej przez jednostkę strefową działalności objętej Zezwoleniem, uznawana będzie data, zgodnie z którą, na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o PDOP, Spółka rozpoznawać będzie przychód podatkowy z tytułu prowadzonej przez jednostkę pozastrefową działalności opodatkowanej?

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 1. W przedmiocie pytania nr 2 i 3 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Spółki, zaprezentowana koncepcja wydzielenia organizacyjnego ze struktury Spółki jednostki strefowej prowadzącej działalność gospodarczą w oparciu o Zezwolenie, pozwała spełnić warunek przysługiwania Spółce zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w § 5 ust. 5 Rozporządzenia Strefowego oraz art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy o PDOP.

Zgodnie z 5 ust. 5 Rozporządzenia Strefowego, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej im terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego reguluje również przepis art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy o PDOP, zgodnie z którym, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE. Powołany przepis czyni odwołanie m.in. do ust. 4 art. 17, zgodnie z którym, zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Spółka pragnie zauważyć, iż § 5 ust. 5 Rozporządzenia Strefowego, nakładając obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na obszarze SSE od działalności wykonywanej poza strefą, nie wskazuje formy prawnej ani sposobu takiego wydzielenia. Z końcowego fragmentu tego przepisu wskazującego, że ?wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy można wnioskować natomiast, iż wydzielenie takie powinno zostać przeprowadzone w taki sposób, aby możliwe było ustalenie wszelkich danych (w tym w szczególności danych finansowych takich jak przychodów i kosztów) dotyczących działalności prowadzonej na terenie strefy, które są niezbędne do ustalenia wielkości zwolnienia z podatku dochodowego.

Ponieważ ustawodawca nie wymaga żadnej konkretnej formy prawnej wydzielenia organizacyjnego, należy uznać, iż obowiązek wydzielenia działalności strefowej będzie spełniony wtedy gdy obiektywnie możliwe będzie ustalenie danych dotyczących działalności strefowej, w oparciu o które możliwe będzie bezsporne określenie wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, niezależnie od tego czy analizowane wydzielenie organizacyjne przybierze pod względem prawnym postać odrębnego oddziału przedsiębiorcy, samodzielnie sporządzającego bilans, czy też jakąkolwiek inną formę, na przykład wyodrębnienia ewidencji księgowej jednostki strefowej prowadzącej działalność na obszarze SSE, bez wyodrębniania oddziału. Ustawodawca pozostawił podatnikom dowolność w wyborze wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie SSE.

Spółka przywołuje również odpowiedź na interpelację poselską z dnia 19 kwietnia 2006 r. (znak SPS-023-2267/06), w której Minister Finansów wskazał, iż: ?Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefie ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu?.

W opinii Spółki, w przypadku objętym niniejszym wnioskiem, wydzielenie organizacyjne jednostki strefowej w postaci business unitu, umożliwi określenie danych niezbędnych do ustalenia wielkości zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności objętej Zezwoleniem jak również umożliwia weryfikację wypełnienia warunków określonych w treści posiadanego przez Spółkę Zezwolenia Strefowego. W szczególności, zdaniem Spółki, zaprezentowana we wniosku koncepcja wyodrębnienia w ramach struktury Spółki (tu: osoby prawnej) jednostki strefowej, pozwoli na prowadzenie przez Spółkę ksiąg rachunkowych (oraz innej dokumentacji księgowej) w sposób umożliwiający dokładne i bezsporne określenie danych finansowych (wielkości przychodów i kosztów) dla działalności jednostki strefowej oraz działalności wykonywanej poza strefą (tu: działalności pozastrefowej).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, należy uznać, iż nie jest wymagane w analizowanym przypadku, aby wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE przybrało pod względem prawnym postać np. odrębnego oddziału samodzielnie sporządzającego bilans lub odrębnej spółki (osoby prawnej). Zdaniem Spółki wyodrębniona w ramach jej struktury jednostka strefowa oraz odpowiadający jej w księgach Spółki business unit, zapewniają możliwość weryfikacji kalkulacji wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w § 5 ust. 5 Rozporządzenia Strefowego oraz art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy o PDOP.

Również na podstawie opinii organów podatkowych, w tym m.in. Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach, w wydanej przez niego interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-1451/10/SD), potwierdzenie znajduje stanowisko Spółki, iż wyodrębnienie organizacyjne z osoby prawnej jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego polegać powinno na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.


Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 391 ze zm.; dalej - updop) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Natomiast § 5 ust 5 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2008, Nr 232, poz.

1548 ze zm.) stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3 (tj. z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy ? dopisek organu), przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Zatem, § 5 ust 5 ww. rozporządzenia nie określa zasady wydzielenia organizacyjnego jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sposób, który uprawniałby do stwierdzenia, iż koncepcja wydzielenia organizacyjnego ze struktury Spółki opisana we wniosku, spełnia zawarte w nim warunki i uprawnia Spółkę do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 updop, gdy w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania;

Z powyższego przepisu wynika, iż podstawowym wymogiem jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespól składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do realizacji których służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 updop), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

W tym miejscu należy podkreślić, że wyodrębnienie organizacyjne należy rozumieć, jako że zorganizowana cześć przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, oddział, wydział itp.

Zdaniem organu w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wyodrębnieniem rachunkowym polegającym jedynie na prowadzeniu ksiąg rachunkowych Spółki w sposób umożliwiający Spółce zapisywanie operacji gospodarczych w podziale na jednostki organizacyjne, którego nie można utożsamiać z wydzieleniem organizacyjnym. Brak jest też podstaw do uznania iż dokonano wydzielenia majątkowego, które winno skutkować tym, że wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, winien obejmować również związane z nimi zobowiązania (np. kredyty, pożyczki oraz zobowiązania wynikające z umów leasingowych). Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wyodrębnienie majątkowe sprowadza się do wyodrębnienia w systemie finansowo-księgowym business unit składników majątku trwałego jednostki strefowej.

Odwołując się do powoływanej przez Spółkę odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację poselską nr 2267 w sprawie braku jednoznacznych przepisów dotyczących wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej przez przedsiębiorców na terenie specjalnych stref ekonomicznych, organ pragnie zaznaczyć, że zawiera ona również stwierdzenie, że: ?Należy jednocześnie podkreślić, że wydzielenie organizacyjne może się także odbywać poprzez utworzenie oddziału, który będzie prowadził wyodrębnione księgi rachunkowe. Stanowisko takie było już prezentowane przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 31 października 2003 r. (znak: PB4/KGK-8214-2434-319/03) skierowanym do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.?

Wobec powyższego, w przypadku gdy wydzielona część przedsiębiorstwa nie spełnia przesłanek określone wyżej w pkt 1-4, należy przyjąć, iż nie stanowi ona zorganizowanej część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika