Czy w przypadku gdy roczne przebiegi pojazdu przekraczają 50 tys. kilometrów Spółka może przyjąć, (...)
Czy w przypadku gdy roczne przebiegi pojazdu przekraczają 50 tys. kilometrów Spółka może przyjąć, że jest on używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych a co za tym idzie stosować podwyższoną stawkę amortyzacji (przy zastosowaniu współczynnika nie wyższego niż 1,4)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27.10.2011 r. (data wpływu 2.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów dotyczących amortyzacji samochodów służbowych ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów dotyczących amortyzacji samochodów służbowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka z o.o. (dalej: ?Spółka?), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz kontrahenta usługi o charakterze niematerialnym polegające min. na reklamowaniu, promowaniu farmaceutyków w środowisku medycznym, informowaniu o właściwościach farmaceutyków i ich promowaniu na kongresach lekarzy, prowadzeniu kampanii informacyjnych, reprezentowaniu klientów w kontaktach z hurtowniami, przeprowadzaniu badań dotyczących działań farmaceutyków, wykonywaniu czynności związanych z rejestracją farmaceutyków itp. W celu wykonywania swojej działalności Spółka zatrudnia pracowników, którzy wykonują obowiązki na podstawie umów o pracę zawartych zgodnie z polskimi regulacjami w zakresie prawa pracy. Wykonując obowiązki wynikające ze stosunku pracy znaczna część pracowników przemieszcza się po obszarze kraju i za granicą (w tym odbywają zagraniczne i krajowe podróże służbowe) korzystając w tym celu z samochodów, które powierzył im pracodawca (dalej ?samochody służbowe?). Z samochodów służbowych korzystają niemal wyłącznie pracownicy mobilni wykonujący pracę w terenie (przedstawiciele, Kierownicy Regionami, inni pracownicy zajmujący się obsługą klientów w terenie, których miejsce wykonywania pracy, w całości lub w części, znajduje się poza siedzibą Spółki) oraz przedstawiciele wyższej kadry kierowniczej. Z uwagi na specyfikę działalności Spółki (reklama, promocja, obsługa rejestracji i sprzedaży leków oraz monitoring działań niepożądanych) jak również branży farmaceutycznej, w której Spółka funkcjonuje jej pracownicy przejeżdżają rocznie duże ilości kilometrów w różnych warunkach atmosferycznych oraz drogowych. W odniesieniu do pojazdów, które są środkami trwałymi Spółka - dokonując amortyzacji metodą liniową przez jeden odpis rocznie - stosuje dwie stawki amortyzacji:
20% - jeżeli roczny przebieg nie przekracza 50 tys. kilometrów,
25% - w przypadku gdy roczny przebieg przekracza 50 tys. kilometrów.
Na potrzeby serwisowania i zarządzania flotą Spółka podpisała umowę z firmą C. Spółka z o.o., w ramach której ryczałtem objęte są usługi serwisu i zarządzania przy trzyletnim maksymalnym przebiegu 150 tys. kilometrów a po przekroczeniu takiego limitu Spółka ponosi dodatkowe opłaty za każdy kilometr ponad limit 150 tys. W konsekwencji, ze względów ekonomicznych, w praktyce z obsługi zarządzania i serwisu Spółka korzysta jedynie do momentu przekroczenia przez dany pojazd progu 150 tys. kilometrów w dalszej części eksploatacji samodzielnie zajmując się obsługą pojazdu.
Samochody, z jakich korzysta Spółka korzystają z fabrycznej gwarancji na okres 36 miesięcy jednak jedynie do momentu przekroczenia przebiegu 100 tys. kilometrów.
Łączne wydatki związane z eksploatacją samochodów służbowych (bez amortyzacji i kosztów związanych z obsługą administracyjną czy przejazdu autostradami płatnymi) wyniosły odpowiednio:
w 2008 r. - 451.047,41 zł
w 2009 r. - 735.846,37 zł
w 2010 r..- 721.034,57 zł
Przy ilości samochodów nie przekraczającej 100 szt. (w drugiej połowie 2010 r. ilość pojazdów wynosiła około 30 sztuk).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku gdy roczne przebiegi pojazdu przekraczają 50 tys. kilometrów Spółka może przyjąć, że jest on używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych a co za tym idzie stosować podwyższoną stawkę amortyzacji (przy zastosowaniu współczynnika nie wyższego niż 1,4)...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy roczne przebiegi pojazdu przekraczają 50 tys. kilometrów Spółka może przyjąć, że jest on używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych, a co za tym idzie może stosować podwyższoną stawkę amortyzacji przy zastosowaniu współczynnika nie wyższego niż 1,4.
Stosownie do treści regulacji art. 16i ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, podatnik stosujący liniową metodę amortyzacji może podwyższyć stawkę amortyzacji wynikającą poprzez zastosowanie współczynnika nie wyższego niż 1,4 przy dokonywaniu odpisów m. in. od środków transportu używanego bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych. Spółka zaznacza, że w żadnym z przepisów prawa podatkowego ustawodawca inaczej niż w odniesieniu do pozostałych pojęć stosowanych w art. 16i nie doprecyzował co to znaczy, że środek trwały jest używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych. To oznacza, że koniecznym jest odwołanie się do przesłanek i uwarunkowań obiektywnych i ustalenie jakie zasady korzystania z samochodów osobowych należy uznać za przeciętne. Biorąc pod uwagę uwarunkowania rynkowe (w tym mające wpływ na przebieg transakcji ubezpieczenia czy zbycia pojazdów samochodowych) należy stwierdzić, że o znacznej a nawet ponadprzeciętnej intensywności wykorzystywania samochodów może świadczyć ich przebieg.
Analiza publikacji w prasie motoryzacyjnej, danych firm ubezpieczeniowych czy informacji dotyczących ofert sprzedaży pojazdów na rynku wtórnym należy przyjąć, że przeciętnie samochody w Polsce przejeżdżają rocznie około 30 tys. kilometrów. Zatem zastosowane przez Spółkę założenie (ostrożne), że jeżeli roczny przebieg pojazdu przekracza 50 tys. kilometrów to jest on eksploatowany w sposób bardziej intensywny niż przeciętnie, należy uznać za słuszne. Teza taka została potwierdzona przez specjalistę z zakresu zarządzania flotą samochodów z firmy C. Spółka z o.o., który w piśmie adresowanym do Spółki - jak zaznaczył, na podstawie wieloletnich doświadczeń w obsłudze samochodów marki Toyota (z których korzysta Spółka) - stwierdził m.in., że ?(..) limit kilometrów na poziomie 150 tys. i czasookres 48 miesięcy jest optymalnym dla zachowania ekonomicznej stabilności związanej z kosztami utrzymania pojazdu.? Jak zostało podkreślone w dalszej części pisma, po przekroczeniu przebiegu 150 tys. wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia tzw. kosztów ponadnormatywnych (co w piśmie zostało potwierdzone wykresem). W piśmie tym zostało wskazane: ?Widoczny na nim (wykresie) jest wzrost kosztów utrzymania pojazdów po przekroczeniu przebiegu 150 tys. oraz widoczna jest różnica w kosztach obsługi serwisowej pojazdów z silnikami benzynowymi a silnikami diesla.?Jak zatem widać producent pojazdu, który udziela gwarancji na okres trzech lat, ale na przebieg nie większy niż 100 tys. (czyli zakłada, że owe 100 tys. winno być przejechane w okresie do 3 lat) oraz specjaliści w zakresie zarządzania pojazdami zgodnie stoją na stanowisku, że typowym przebiegiem dla samochodu osobowego używanego w Polsce jest około 30 tys. kilometrów rocznie. Podobne wnioski potwierdza też analiza przebiegów prezentowanych w ogłoszeniach o sprzedaży samochodów tej samej klasy co używane przez Spółkę, na rynku wtórnym. Za racjonalne należy więc uznać założenie przyjęte w Spółce, że samochody których roczny przebieg przekracza 50 tys. kilometrów są używane bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych. O intensywności eksploatacji świadczą też wysokie wydatki związane z używaniem pojazdów.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołała: interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań Winogrady z dnia 22 lipca 2005 r., DG-II/005/35/2005 oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 marca 2009 r., ILPB1/415-52/09-2/AA.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.