w sytuacji, gdy na podstawie stosownych dokumentów programowych pełnione funkcje koordynatora, asystenta, (...)

w sytuacji, gdy na podstawie stosownych dokumentów programowych pełnione funkcje koordynatora, asystenta, specjalisty oraz księgowej służą bezpośredniej (a nie tylko pośredniej) realizacji celu tego programu (nie dotyczą wykonywania czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym), wynagrodzenia tych osób uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak również innej umowy (umowy zlecenia, umowy o dzieło) zawartej z Wnioskodawcą wypłacane ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 05.02.2009 r. (data wpływu 11.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów finansowanych ze środków Polsko ? Amerykańskiej Fundacji Wolności ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11.02.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów finansowanych ze środków Polsko ? Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja otrzymała dotację w ramach działań Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności (dalej PAFW). PAFW jest fundacją powołaną w Stanach Zjednoczonych, działającą na podstawie prawa amerykańskiego. Siedziba PAFW znajduje się na terenie USA. PAFW jest organizacją realizującą cele międzynarodowe, została powołana przez Polsko - Amerykański Fundusz Przedsiębiorczości, stworzony przez Kongres Stanów Zjednoczonych decyzją ?Support to Eastern Europe `s Democracy Art?. PAFW jest więc organizacją międzynarodową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (dalej ?Ustawy?). Środki te pochodzą od rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (USA) i stanowią bezzwrotną pomoc dla Polski, co jest udokumentowane zaświadczeniem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.

Celem dotacji uzyskanej przez Fundację jest realizacja programu PAFW ?Przemiany w Regionie - RITA? dalej ?Program RITA?). Podstawowe cele Programu RITA opisane są w umowie dotacji (poniżej zasadnicze fragmenty z umowy dotacji):

Program ?Przemiany w Regionie - RITA VII? (www.rita.edudemo.org.pl) jest przedsięwzięciem oświatowo - edukacyjnym, którego celem jest wsparcie demokratycznych i wolnorynkowych przemian w krajach byłego bloku wschodniego dalej zwanych ?Regionem?) przede wszystkim poprzez dzielenie się polskim doświadczeniem w tym zakresie. Istotnym zadaniem Programu jest też udział w kształtowaniu nowych liderów i elit społecznych, intelektualnych i gospodarczych, gotowych i zdolnych do działania na rzecz demokracji, gospodarki rynkowej oraz społeczeństwa obywatelskiego. Program ma służyć również wzmocnieniu roli polskich organizacji pozarządowych i instytucji edukacyjnych w Regionie, a także umożliwić im rozwój współpracy z partnerami w krajach Regionu. Program RITA VII realizowany będzie poprzez następujące komponenty:

(A) Konkursy grantowe

Konkursy grantowe będą prowadzone w ramach trzech ścieżek:

1. otwarty konkurs grantowy dla organizacji pozarządowych (łącznie ok. ?70 dotacji po średnio 27 tys. PLN) - 4 edycje: 2 w 2009 i 2 w 2010 roku. Priorytetowo traktowane będą: projekty pilotażowe i innowacyjne realizowane przez doświadczone organizacje pozarządowe; projekty, w których wkład Programu RITA umożliwia realizację znacznie większego przedsięwzięcia finansowanego z udziałem innych sponsorów; projekty organizacji, które nie prowadziły dotąd współpracy międzynarodowej ze Wschodem i nie korzystały ze środków RITA, najczęściej mniejszych NGOs. Wymagany wkład własny od grantobiorców wynosi min. 20% budżetu projektu, w gotówce lub jako wkład rzeczowy. Szkoły nie mogą być wnioskodawcami.

2. Zamknięty konkurs na długoterminowe dotacje kierunkowe (4 dotacje co rok po ok. 100 000 PLN). Konkurs jest wynikiem postulatów o długoterminowe działania NGOs w wybranych Obszarach Regionu.

Pilotażowy charakter konkursu ma na celu weryfikację rezultatów możliwych do osiągnięcia przy długim okresie interwencji. Konkurs zostanie ogłoszony dla zamkniętej grupy kilkunastu najbardziej doświadczonych i mających największy potencjał polskich organizacji pozarządowych działających w Regionie. W ramach tych dotacji, zrealizowane zostaną pilotażowe projekty w wybranych dziedzinach w 4 krajach Regionu. Granty zostaną przyznane na rok, a po pozytywnej weryfikacji formalnej i merytorycznej mogą zostać przedłużone o kolejny rok. W sytuacji nie przyznania powyższych grantów, środki finansowe mogą zostać przesunięte do otwartego konkursu grantowego. Szczegółowe procedury zasad konkursu na dotacje kierunkowe zostaną opracowane przez Dotowanego, Fundację i Komisję Grantową.

3. Ważne bieżące inicjatywy finansowania uzgodnionych pomiędzy stronami (Fundacją i Dotowanym) inicjatyw (ok. 10 rocznie, po średnio 30.450 zł), które pojawiły się w toku Programu, nie podlegają pod regularny konkurs grantowy, ale za względu na swoją ważność warto je finansować. W ramach ścieżki (3) ? Dotowany może w razie potrzeby ogłosić (po uzgodnieniu z Fundacją) tematyczny konkurs grantowy ad hoc na dofinansowanie inicjatyw, np. w związku z różnymi nieprzewidzianymi wydarzeniami w Regionie.

W ramach projektów finansowanych z Programu RITA mogą być realizowane takie przedsięwzięcia jak np. szkolenie, staże, wsparcie eksperckie, a ponadto powinien obejmować dziedziny, w których polskie doświadczenie są najefektywniej i najbardziej wydajnie wykorzystywane w Regionie (np. rozwój społeczeństwa obywatelskiego, przekształcenie samorządów terytorialnych, przedsiębiorczość, edukacja obywatelska, reforma oświaty, niezależne media)

(B) Biuro ? Info-Network

W ramach tego komponentu Programu realizowane będą działania służące dalszemu budowaniu szerokiej platformy wymiany informacji i współpracy w Regionie. Trwałym elementem ?Euro ? Info-Network? jest internetowa platforma informacyjna

Platforma stanowi zaplecze organizacyjno - intelektualne niezbędne do inicjowania i stymulowania procesu powstawania społeczeństwa obywatelskiego w Regionie. Platforma służy (a) budowaniu dobrego klimatu do współpracy pomiędzy Ukrainą, Białorusią, Rosją i innymi krajami Regionu, a Polską i Unią Europejską, (b) wzajemnemu informowaniu o krajach Regionu i krajach UE, (c) pomocy w nawiązywaniu kontaktów między partnerami z Polski i Regionu, (d) informowaniu o funduszach unijnych i innych zagranicznych środkach dostępnych dla Regionu. Civicportal w momencie podpisywania Umowy liczył 745 zarejestrowanych użytkowników. W ramach RITY VII civicportal.org zostanie rozbudowany m. in. o kolejne języki (dotychczasowe to: polski, angielski, rosyjski, ukraiński, białoruski) wynikające z sygnalizowanych potrzeb użytkowników portalu; cykliczne comiesięczne), konkursy aktywizujące użytkowników do większej aktywności na portalu; stała moderacja; wbudowane zostaną komponenty e ? learningu e - TV (dla pokazywania filmów stworzonych przez organizacje pozarządowa) oraz wprowadzone zostaną nowe zabezpieczenia przed atakami hakerów.

Dotowany prowadzić będzie również działania służące podnoszeniu profesjonalizmu polskich organizacji pozarządowych pracujących w Regionie i ich partnerów z Regionu, w tym m.in. poprzez: (1) spotkania informacyjno - promocyjne dla potencjalnych grantobiorców (w ramach trzydziestu krajowych i trzech zagranicznych wyjazdów informacyjno - promocyjnych koordynatora oraz 12 spotkań organizowanych dla łącznie 150 osób); (2) trzy spotkania informacyjno - szkoleniowa dla nowych grantobiorców (dla łącznie 60 osób); (3) jeden pięciodniowy kurs trenerów dla 15 liderów NGOs pracujących w Regionie; (4) trzy szkolenia w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii (out-sourcing w ramach Ważnych Bieżących Inicjatyw) oraz cztery internetowe kursy szkoleniowe z zakresu e - learningu; (5) dwa doroczne spotkania w Polsce grantobiorców Programu z serii ??Ambasadorzy przemian w Regionie? (80 uczestników na każdym spotkaniu).

Ponadto Dotowany wspierać będzie wymianę młodzieży i współpracę szkól pomiędzy Polską i Europą Wschodnią poprzez m.in.: (1) trzy 3-dniowe szkolenia dla 30 nauczycieli każde w zakresie prowadzania wymian szkolnych; (2) trzy 3-dniowe międzynarodowe spotkania warsztatowe (tzw. ?swatka szkolna?), umożliwiające znalezienie szkołom partnera i wspólne opracowanie projektu współpracy (dwie ?swatki? w Polsce, jedna za granicą; w każdej swatce weźmie udział 15 uczestników z Polski i 15 z zagranicy); (3) konkursy metodyczne dla nauczycieli, trenerów i edukatorów na materiały dydaktyczne dotyczące relacji międzynarodowych (cztery nagrody); (4) rozbudowę i moderację sekcji civicportalu poświęconej wymianom młodzieży i współpracy szkół.

W ramach działań informacyjnych i promocyjnych Dotowany będzie m.in. (1) gromadzić i udostępniać informacje o polskich inicjatywach w Regionie oraz o potencjalnych partnerach w Regionie (doradztwo i konsultacja dla organizacji i placówek oświatowych); (2) upubliczniać dane o działalności polskich organizacji pozarządowych w Regionie (m. in. publikacja promująca Program RITA, promocja podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Krynicy); (3) współpracować z innymi podmiotami w zakresie problematyki regionalnej (w tym w ramach Grupy Zagranica - koalicji polskich organizacji pozarządowych aktywnych na rzecz współpracy z innymi krajami), a także (4) zorganizuje dwie edycje konkursu adresowanego do dotychczasowych grantobiorców Programu na fotoreportaż prezentujący zrealizowane projekty (trzy nagrody każdorazowo) oraz (5) dwie edycje konkursu o ?staż i netbook? dla aktywnych realizatorów projektów wspartych w ramach Programu RITA w krajach objętych Programem, w szczególności kierowany do osób z małych miejscowości, szkól oraz młodych organizacji (sześć osób nagodzonych w każdej edycji).

(C) Dotowany w ramach współpracy z krajowymi i międzynarodowymi instytucjami publicznymi oraz prywatnymi, a także fundacjami i stowarzyszeniami, ze szczególnym uwzględnianiem ?Grupy Zagranica?) będzie podejmował działania na rzecz zwiększenia ilości środków krajowych i zagranicznych (takich jak fundusze Ministerstwa Spraw Zagranicznych, UE, środki norweskie / szwajcarskie i inne), umożliwiających sektorowi polskich organizacji pozarządowych realizację przedsięwzięć w Regionie (cele zbieżne z celami Programu RITA), a także podejmował będzie działania o charakterze edukacyjnym na rzecz bardziej racjonalnego wykorzystywania środków na tzw. pomoc zagraniczną, pozostających m.in. w gestii administracji publicznej. Dotowany wspierał będzie Realizatora Programu RITA/STP ?Wizyty Studyjne w Polsce? - Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka Jeziorańskiego (KEM) oraz Fundację Borussia (podwykonawcę STP - Studenci) w sprawach związanych z realizacją tego Programu w zakresie uzgodnionym z Fundacją, w szczególności w zakresie obsługi (wspólnej dla obu Programów) Komisji Grantowej.

Fundacja na realizację Programu RITA otrzymuje dotacje bezpośrednio z PAFW i jest beneficjentem tego programu. Program RITA jest programem fundacji amerykańskiej i nie jest objęty Narodowym Planem Rozwoju 2004 - 2008 ani też Narodową Strategią Spójności 2007 - 2013. Nie jest też programem w rozumieniu Ustawy o prowadzeniu polityki rozwoju. Do programów bezzwrotnej pomocy, realizowanych przez PAFW, nie stosuje się interpretacji stosowanych projektów, finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, ani innego funduszu Unii Europejskiej. Zasady rozliczania dotacji reguluje dwustronna umowa pomiędzy Fundacją i PAFW (w szczególności pkt 5 umowy dotacji oraz załącznik nr 5 do umowy dotacji). Fundacja nie prefinansuje wydatków na programy realizowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, dotacje z PAFW wpływają na konto Fundacji przed rozpoczęciem działań projektowych Programu RITA.

Osoby fizyczne, realizujące Program RITA, zajmują się bezpośrednią obsługą programu, koordynacją działań w jego ramach, administrowaniem ogólnopolską stroną internetową Programu RITA itp. czynnościami wynikającymi wprost z umowy i budżetu tego programu. Do realizacji programu zostali oddelegowani zarówno pracownicy etatowi Fundacji, jak również zleceniobiorcy i wykonawcy umów o dzieło. Są to koordynatorzy, asystenci, specjaliści i księgowi. Wynagrodzenie za pracę w Programie RITA ponoszone są i finansowane w 100% ze środków otrzymanej dotacji i są przeznaczone - zgodnie z budżetem Programu RITA ? na realizację tego programu. Środki dotacji przeznaczone są m.in. na pokrycie wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele Programu RITA (nie są to prace zlecone w żadnym rozumieniu Ustawy). Wysokość środków przeznaczonych na wynagrodzenie określone są budżetem, stanowiącym załącznik do umowy dotacji. Okres finansowania osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę jest równoważny z okresem, na jaki zawarte jest umowa dotacji pomiędzy Fundacją i PAFW. Prace objęte finansowaniem określone są załącznikiem do umowy dotacji. Osoby do realizacji poszczególnych zadań wybierane są na podstawie niezbędnych kompetencji do realizacji tych zadań.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tzw. środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych, badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy Fundacja jako osoba prawna, która ?pierwsza? otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną, zatrudniająca osoby fizyczne na podstawie umów o pracę i zatrudniająca osoby fizyczne w ramach umów cywilno - prawnych, ma prawo skorzystać ze zwolnienia podatkowego (jako płatnik) cytowanego wyżej przepisu ustawy...
  2. Czy nadal aktualna jest interpretacja w tej sprawie zamieszczona w Biuletynie Skarbowym nr 4 z 2003 roku, strona 17 (Pismo PB5/IMD-D33-21-1128/03 p.o. Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich z 27.06.2003 r. do izb skarbowych)...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z powołanym stanem prawnym, Fundacja jako płatnik jest zwolniona z obowiązku potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zatrudnionych na podstawie umów o pracę, jak i na podstawie umów cywilno - prawnych (umów złocenie, umów o dzieło) przy realizacji Programu RITA, a osoby fizyczne zatrudnione przy realizacji Programu RITA korzystają ze zwolnienia podatkowego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 omawianej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  1. środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy;
  2. prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim enumeratywnie podmiotów mogą ? przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie ? być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu ?RITA?, finansowanego ze środków Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności. Wnioskodawca wskazał, iż udzielona dotacja pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, co stwierdza na podstawie zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dalszej kolejności należy więc rozważyć czy spełniona została druga z wymienionych uprzednio przesłanek zastosowania omawianego zwolnienia. Zwolnienie adresowane jest wyłącznie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, co wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy.

Pod pojęciem podatnika bezpośrednio realizującego cel programu należy rozumieć osobę uczestniczącą w sensie merytorycznym i bezpośrednim w wykonywaniu zadań w ramach programu (projektu), finansowanego ze środków pomocowych. Kryterium określone w tym przepisie mogą zatem spełniać dochody osób fizycznych otrzymywane z tytułu umowy zawartej z beneficjentem pomocy zagranicznej (podmiotem powołanym do realizacji programu w stosownych dokumentach programowych) pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu. Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Istotną okolicznością zatem ? w myśl tego przepisu ? wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika lub zleceniobiorcę. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca (zleceniodawca) ? płatnik, jak i pracownik (zleceniobiorca) zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika (zleceniobiorcy) związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

Z treści stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem programu ?Przemiany w Regionie ? RITA VII?. Osoby fizyczne, realizujące Program RITA, zajmują się bezpośrednią obsługą programu, koordynacją działań w jego ramach, administrowaniem ogólnopolską stroną internetową.

Wynagrodzenie za pracę w Programie RITA ponoszone są i finansowane w 100% ze środków otrzymanej dotacji i są przeznaczone - zgodnie z budżetem Programu RITA ? na realizację tego programu. Środki dotacji przeznaczone są m.in. na pokrycie wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele Programu RITA (nie są to prace zlecone w żadnym rozumieniu Ustawy).

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne, w sytuacji, gdy na podstawie stosownych dokumentów programowych pełnione funkcje koordynatora, asystenta, specjalisty oraz księgowej służą bezpośredniej (a nie tylko pośredniej) realizacji celu tego programu (nie dotyczą wykonywania czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym), wynagrodzenia tych osób uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak również innej umowy (umowy zlecenia, umowy o dzieło) zawartej z Wnioskodawcą wypłacane ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiadając na pytanie drugie należy stwierdzić, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając w imieniu Ministra Finansów, wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej - nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest wobec tego obowiązany, ani uprawniony do zebrania i zbadania materiału dowodowego w sprawie ? związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika