Czy jako najemca (nie właściciel) ww. lokalu Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy (...)

Czy jako najemca (nie właściciel) ww. lokalu Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy od kwoty 15.893,32 PLN przeznaczonej na remont mieszkania będącego własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2011 r. (data wpływu 08.02.2011 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 19.04.2011 r. (data nadania 19.04.2011 r., data wpływu 20.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 08.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-119/11-2/JS z dnia 12.04.2011 r. (data nadania 13.04.2011 r., data doręczenia 18.04.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 19.04.2011 r. (data nadania 19.04.2011 r., data wpływu 20.04.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako żołnierz zawodowy w 2008 r. Wnioskodawca otrzymał (zgodnie z Ustawą o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP) służbowy lokal mieszkalny będący własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM). Ze względu na fakt, iż ww. lokal nie spełniał norm mieszkalnych określonych oddzielnymi przepisami (mieszkanie po eksmisji) i wymagał kapitalnego remontu, Wnioskodawca zawarł z WAM umowę dotyczącą wykonania w ww. lokalu robót remontowych obciążających Agencję. Na podstawie sporządzonego przez inspektorów WAM ?kosztorysu inwestorskiego?, narzucono Wnioskodawcy zakres i jakość robót, ilość i rodzaj użytych materiałów wraz z precyzyjnym określeniem cen za materiały i robociznę (np. wymiana instalacji, drzwi, urządzeń AGD, zmywanie i malowanie ścian, okien, montaż urządzeń sanitarnych itp.). Jako najemca mieszkania Wnioskodawca zobowiązał się do wykonania prac zgodnie ze sztuką, technologią, prawem budowlanym. Ponadto Wnioskodawca przekazał do WAM kopie atestów użytych materiałów, gwarancji na zainstalowany sprzęt i urządzenia oraz protokoły i zaświadczenia odbioru robót branżowych objętych zamówieniem (gazowe, kominiarskie, elektryczne). Wnioskodawcy narzucono również obowiązek zapewnienia dostępu i kontroli przez inspektorów WAM wszystkich etapów robót. Prace remontowe odebrane zostały przez specjalną komisję 3 ? osobową, która to dokładnie sprawdziła jak Wnioskodawca wywiązał się z umowy, czyli czy rozdysponował ich pieniądze godnie z ?kosztorysem inwestorskim?. Wypłata tych środków podzielona była na dwie transze, warunkiem otrzymania drugiej transzy było wywiązanie się z umowy bez pominięcia jakiegokolwiek elementu prac ujętego w kosztorysie. W przypadku pominięcia jakichkolwiek prac lub kupna materiałów lub sprzętu automatycznie część kwoty odpowiadająca tym faktom nie zostałaby wypłacona. Na wykonanie prac Wnioskodawca otrzymał od WAM kwotę 15.893,32 PLN. Kwota ta została potwierdzona przez sporządzenie informacji podatkowej PIT-8C i tym samym doliczona do rocznego dochodu Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazuje, że zdecydował się na przeprowadzenie remontu w tym lokalu za pieniądze Agencji poświęcając mnóstwo prywatnego czasu tylko dlatego, iż poprzednie mieszkanie, które również dostał od armii do zamieszkania zostało Wnioskodawcy wymówione i musiał je opuścić w ciągu miesiąca i zająć nowo przydzielone. Powszechnie wiadomo, iż WAM tak szybko nie wyremontuje nowo przydzielonego lokalu ze względów technicznych i organizacyjnych. Doszłoby do sytuacji, w której Wnioskodawca wraz z żoną nie mieliby gdzie mieszkać.

Wnioskodawca wskazał, iż pierwszą transzę zwrotu kosztów remontu w wysokości 8217,07 PLN otrzymał przelewem na konto w dniu 19.08.2008 r. Drugą i ostatnią część otrzymał po ukończeniu robót i odbiorze ich przez WAM w wysokości 7676,25 PLN dnia 21.11.2008 r. Daje to łączną kwotę 15893,32 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako najemca (nie właściciel) ww. lokalu Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy od kwoty 15.893,32 PLN przeznaczonej na remont mieszkania będącego własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z Ustawą o Zakwaterowaniu żołnierzy zawodowych SZRP oraz decyzją w sprawie przydziału lokalu mieszkalnego Wnioskodawca jest najemcą wspomnianego mieszkania. W konsekwencji oznacza to, że jest ono jedynie mieszkaniem służbowym otrzymanym przez Wnioskodawcę na czas pełnienia służby, a w chwili odejścia z wojska lub zmiany garnizonu mieszkanie to zostanie odebrane. W związku z powyższym kwota 15.893,32 PLN przyznana Wnioskodawcy na remont ww. lokalu, wykazana w informacji podatkowej PIT-8C jako dodatkowe źródło dochodu nie stanowi de facto dochodu Wnioskodawcy. Środki te w całości zostały przeznaczone na wyremontowanie mieszkania będącego własnością WAM nie Wnioskodawcy. Materiały (drzwi, urządzenia sanitarne, sprzęt AGD, farby, kleje, lakiery itp.) użyte podczas remontu pozostaną w nim w chwili opuszczenia go przez Wnioskodawcę. Tym samym oznacza to, że decydując się na remont lokalu nie powiększył się osobisty majątek Wnioskodawcy, lecz jedynie majątek należący do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Wnioskodawca nadmienia również, że jako żołnierz zawodowy powinien otrzymać mieszkanie nie wymagające remontu spełniające normy określone oddzielnymi przepisami WAM. Wnioskodawca otrzymał lokal po eksmisji, w którym remont był konieczny (lokal mocno zaniedbany). Wnioskodawca uważa, iż jeśli nie uzyska zwrotu podatku od kwoty 15.893,32 PLN oznaczać to będzie, że w praktyce sfinansował WAM z własnych dochodów wymianę np. drzwi, kuchni gazowej lub innych rzeczy. Orzeczenie zapłaty podatku od kwoty 15.893,32 spowodowało, że podatek Wnioskodawca zapłacił z własnych dochodów, co było w odczuciu Wnioskodawcy niesprawiedliwością. W wypadku zwolnienia lokalu Wnioskodawca nic nie będzie mógł z niego zabrać, jeśli to uczyni zostanie przez WAM obciążony kosztami tych rzeczy. Wnioskodawca uważa, że nie powinien płacić tego podatku i powinien być zwrócony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2008 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są ?inne źródła?.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania ?w szczególności?. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako żołnierz zawodowy w 2008 r. otrzymał służbowy lokal mieszkalny będący własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Ze względu na fakt, iż ww. lokal mieszkalny nie spełniał norm mieszkalnych określonych oddzielnymi przepisami i wymagał kapitalnego remontu, Wnioskodawca zawarł z WAM umowę dotyczącą wykonania w ww. lokalu robót remontowych obciążających Agencję. Na wykonanie prac remontowych Wnioskodawca otrzymał od WAM kwotę 15.893,32 zł. Fakt ten został potwierdzony poprzez sporządzoną informację podatkową PIT-8C, w której kwota ta została doliczona do rocznego dochodu Wnioskodawcy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

  1. stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej;
  2. pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;
  3. pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;
  4. pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5) gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jako najemca ww. lokalu nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od wypłaconej kwoty na pokrycie kosztów remontu lokalu będącego własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. W związku z faktem, iż ww. kwota nie jest przychodem dla Wnioskodawcy, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna wystawiać informacji o wysokości osiągniętego przychodu (PIT-8C) oraz kwoty tej nie należy wykazywać w zeznaniu rocznym.

Zgodnie z przepisem art. 14f § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40,00 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 04.02.2011 r. różnica w kwocie 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, zostanie zwrócona na rachunek Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika