W przypadku spełnienia przesłanek wynikających z treści ww. przepisu nieodpłatne świadczenia bądź (...)

W przypadku spełnienia przesłanek wynikających z treści ww. przepisu nieodpłatne świadczenia bądź świadczenia rzeczowe (w naturze) przekazane przez Gminę osobom fizycznym (mieszkańcom) będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, a Gmina nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2013 r. (data wpływu 25.02.2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 18.04.2013 r. (data nadania 18.04.2013 r., data wpływu 22.04.2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 11.04.2013 r. Nr IPPB4/415-139/13-2/JK (data nadania 11.04.2013 r., data doręczenia 16.04.2013 r.) oraz pismem z dnia 26.04.2013 r. (data nadania 26.04.2013 r., data wpływu 29.04.2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie telefoniczne z dnia 23.04.2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sfinansowania osobom fizycznym usługi związanej z demontażem, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest:


  • w części dotyczącej powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia oraz możliwości jego zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? jest nieprawidłowe,


  • w części dotyczącej obowiązku płatnika odnośnie sporządzania informacji PIT-8C ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25.02.2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sfinansowania osobom fizycznym usługi związanej z demontażem, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 11.04.2013 r. Nr IPPB4/415-139/13-2/JK (data nadania 11.04.2013 r., data doręczenia 16.04.2013 r.) tut. Organ wezwał Urząd do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.


Pismem z dnia 18.04.2013 r. (data nadania 18.04.2013 r., data wpływu 22.04.2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił wniosek o sugestie wskazane w wezwaniu w terminie.


W związku z dalszymi wątpliwościami, tut. Organ w dniu 23.04.2013 r. telefonicznie wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.


Pismem z dnia 26.04.2013 r. (data nadania 26.04.2013 r., data wpływu 29.04.2013 r.) powyższe zostało uzupełnione.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W przypadku wznowienia przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyjmowania wniosków, Urząd Gminy (Wnioskodawca) złoży wniosek o dotację na realizację programu pod nazwą: ?Usuwanie i unieszkodliwianie azbestu na terenie województwa ....?.

Urząd Gminy jeszcze nie wystąpił o dotację do WFOŚiGW z następujących przyczyn:


  1. Fundusz wstrzymał przyjmowanie wniosków z powodu braku środków,
  2. słabe zainteresowanie mieszkańców Gminy programem z powodu potencjalnych skutków podatkowych.

Ewentualna dotacja udzielona przez WFOŚiGW zostanie włączona do budżetu Gminy. Całkowity koszt demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest pokryją środki z WFOŚiGW w formie dotacji. Urząd Gminy natomiast z własnych środków pokryje koszty nadzoru inwestorskiego. Właściciele nieruchomości z terenu Gminy ? beneficjenci programu ?Usuwanie i unieszkodliwianie azbestu na terenie województwa .....? ? nie otrzymają z budżetu Gminy środków pieniężnych, lecz usługę świadczoną przez firmę, która wygra przetarg, i z którą Wójt Gminy podpisze umowę. Ze środków pieniężnych z dotacji WFOŚiGW zostanie pokryta faktura wystawiona przez firmę, która usługę wykona.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy taką dotację należy traktować jako przychód?
  2. Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacja przyznana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na demontaż, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest z nieruchomości osób fizycznych jest wolna od podatku i w związku z tym Gmina nie ma obowiązku ? stosownie do art. 42a ww. ustawy sporządzania informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej wymieniona forma pomocy dla mieszkańców Gminy nie powinna być traktowana jako przychód i w związku z tym Gmina nie musi sporządzać informacji PIT-8C dla osób, które skorzystają z dotacji. Środki pieniężne pochodzące z WFOŚiGW są bowiem wydatkowane na działania zmierzające do likwidacji rakotwórczego azbestu na podstawie programu rządowego, jakim jest ?Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009 ? 2032? oraz wynikającego z tego programu ?Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Kowala na lata 2008 ? 2032?. Wobec powyższego przedmiotową dotację należy traktować jako dotację, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, a zatem przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje tutaj zastosowanie.

Interpretację taką potwierdzają również interpretacje indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25.07.2012 r. Nr ITPB1/415-515/12/IG lub Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13.12.2011 r. Nr IPPB2/415-893/11-2/MS1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia oraz możliwości jego zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast za prawidłowe w części dotyczącej obowiązku płatnika odnośnie sporządzania informacji PIT-8C.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania ?w szczególności?, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej wyżej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że skorzystania z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:


  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.


Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej ?Narodowym Funduszem?, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej ?wojewódzkimi funduszami?, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:


  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, środki na demontaż, transport i utylizację azbestu Gmina przeznaczy z dotacji z WFOŚiGW, które zostaną włączone do budżetu Gminy. Właściciele nieruchomości z terenu Gminy nie otrzymają z budżetu Gminy środków pieniężnych, lecz usługę świadczoną przez firmę, która wygra przetarg, i z którą Wójt Gminy podpisze umowę.

Z powyższego wynika, iż mieszkańcy Gminy nie otrzymają środków finansowych. Zatem, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mieszkańcy otrzymają nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania usunięcia z ich nieruchomości wyrobów zawierających azbest poprzez demontaż, transport i utylizację azbestu.

Zatem wartość tychże nieodpłatnych świadczeń i świadczeń w naturze stanowić będzie dla nich przychód podatkowy w rozumieniu powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z udziałem środków pochodzących z budżetu Gminy ? jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym warunku dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Zatem w przypadku spełnienia przesłanek wynikających z treści ww. przepisu nieodpłatne świadczenia bądź świadczenia rzeczowe (w naturze) przekazane przez Gminę osobom fizycznym (mieszkańcom) będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, a Gmina nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji, należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., Nr 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika