zwolnienie z opodatkowania diet wypłacanych z tytułu podróży krajowych i zagranicznych

zwolnienie z opodatkowania diet wypłacanych z tytułu podróży krajowych i zagranicznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 02.04.2010 r. (data wpływu 06.04.2010 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 10.06.2010 r. i 11.06.2010 r. (data wpływu 14.06.2010 r., 16.06.2010 r.) na wezwanie z dnia 01.06.2010 r. (data nadania 01.06.2010 r., data doręczenia 07.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania diet wypłacanych z tytułu podróży krajowych i zagranicznych- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania diet wypłacanych z tytułu podróży krajowych i zagranicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza świadczyć usługi przelotów czarterowych pomiędzy różnymi krajami. W tym celu będzie zatrudniała na umowę o pracę personel pokładowy (piloci, stewardesy, obsługa). Osoby te będą zatrudnione na podstawie polskiego prawa pracy. W umowach o pracę, miejsce pracy określone jest następująco: ?f. PL Sp. z o.o.?

Główne loty planowane są na następujących trasach:

  1. Warszawa - Antalya ? Warszawa. Cały lot trwa ok. 9 godzin. Na zagranicznym lotnisku personel samolotu nie opuszcza pokładu samolotu.
  2. Warszawa - Antalya - Katowice, w Katowicach pracownicy mają zapewniony nocleg. Następnego dnia odbywa się lot Katowice - Antalya - Warszawa.
  3. Warszawa - Antalya, w Antalyi następuje zejście z pokładu samolotu, pracownicy mają zapewniony nocleg. Następnego dnia odbywa się lot Antalya - Warszawa.

Podczas lotu Warszawa - Antalya - Warszawa nie jest spełniona definicja podróży służbowej zawarta w art. 775 § 1 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 nr 21 poz. 94 z późn. zm.), więc lot taki pracownicy nie będą wykonywać w ramach podróży służbowej.

Podczas lotu Warszawa - Antalya - Katowice, w Katowicach pracownicy mają zapewniony nocleg, następnego dnia odbywa się lot Katowice - Antalya - Warszawa, jest spełniona definicja podróży służbowej krajowej zawarta w art. 775 § 1 Kodeksu pracy, więc lot taki pracownicy będą wykonywać w ramach podróży służbowej krajowej.

Podczas lotu Warszawa - Antalya, w Antalyi następuje zejście z pokładu samolotu, pracownicy mają zapewniony nocleg, następnego dnia odbywa się lot Antalya - Warszawa, jest spełniona definicja podróży służbowej zagranicznej zawarta w art. 775 § 1 Kodeksu pracy, więc lot taki pracownicy będą wykonywać w ramach podróży służbowej zagranicznej.

Zwrot ?podróż służbowa? jest zawarty w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), którego to treść artykułu jest poddana wnioskowi o interpretację. Zwrot ?podróż służbowa? nie jest zdefiniowany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, więc Wnioskodawca powołał się na definicję zawartą w Kodeksie pracy. Jeżeli organ wydający interpretację jest odmiennego zdania, to w wydanej interpretacji powinien wskazać własne stanowisko, czy loty na wskazanych trasach spełniają definicję (wymogi) podróży służbowej.

Pismem z dnia 01.06.2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Powyższe uzupełniono w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacane diety i inne należności za czas podróży służbowej personelu lotniczego będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że na podstawie art. art. 775 § 1 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 Nr 21 poz. 94 z późn. zm.) pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Oznacza to więc, że z podróżą służbową mamy do czynienia jeżeli zadanie służbowe realizowane jest poza miejscowością, w której znajduje się siedziba firmy, lub poza stałym miejscem pracy.

Spółka nie jest państwową ani samorządową jednostką sfery budżetowej. Spółka nie posiada również zbiorowego układu pracy, regulaminu wynagradzania ani nie posiada w umowach o pracę warunków wypłacania należności z tytułu podróży służbowych, o których mowa w art. 775 § 3 Kodeksu pracy. Dlatego też na podstawie art. 775 § 5 pracownikom przysługują należności na pokrycie kosztów podróży służbowej odpowiednio według przepisów:

  1. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. (Dz. U. z dnia 30 grudnia 2002 r.),
  2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. (Dz. U. z dnia 30 grudnia 2002 r.

    ).

Na podstawie powyższych rozporządzeń miejscowość rozpoczęcia i zakończenia krajowej podróży służbowej określa pracodawca. Więc i czas trwania krajowej podróży służbowej określa się na podstawie miejsca rozpoczęcia i zakończenia podróży określonej przez pracodawcę.

Czas podróży poza granicami kraju przy podróży odbywanej środkami komunikacji lotniczej liczy się od chwili startu samolotu w drodze za granicę z ostatniego lotniska w kraju do chwili lądowania samolotu w drodze powrotnej na pierwszym lotnisku w kraju.

Zgodnie również z przyjętym prawem ruchomą częścią terytorium państwa uważa się statki morskie i pokłady samolotów. Podczas lotów na otwartej przestrzeni powietrznej samoloty i ich załogi, pasażerowie i ładunki podlegają prawu i władzy swojego państwa.

Biorąc pod uwagę powyższe przedstawione stany przyszłe oraz obowiązujące przepisy w tym zakresie Spółka stoi na stanowisku, że:

Podczas lotu Warszawa - Antalya - Warszawa wypłacane diety i inne należności za czas lotu nie będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z tym, że taki lot nie spełnia definicji podróży służbowej.

Podczas lotu Warszawa - Antalya - Katowice, w Katowicach pracownicy mają zapewniony nocleg, następnego dnia odbywa się lot Katowice - Antalya - Warszawa, wypłacane diety i inne należności za czas lotu będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z tym, że taki lot spełnia definicję podróży służbowej. Jest to podróż z Warszawy do Katowic i z Katowic do Warszawy. Zwolnieniu z podatku dochodowego będą podlegały diety wyliczone według rozporządzenia regulującego podróże służbowe na obszarze kraju, za czas od startu samolotu z lotniska w Warszawie do czasu lądowania samolotu w Warszawie następnego dnia.

Podczas lotu Warszawa - Antalya, w Antalyi następuje zejście z pokładu samolotu, pracownicy mają zapewniony nocleg, następnego dnia odbywa się lot Antalya - Warszawa, wypłacane diety i inne należności za czas lotu będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z tym, że taki lot spełnia definicję zagranicznej podróży służbowej. Jest to podróż z Warszawy do Antalyi i z Antalyi do Warszawy. Zwolnieniu z podatku dochodowego będą podlegały diety wyliczone według rozporządzenia regulującego podróże służbowe poza granicami kraju, za czas od startu samolotu z lotniska w Warszawie do czasu lądowania samolotu w Warszawie następnego dnia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Powyższe zwolnienie od podatku obejmuje zatem diety i inne świadczenia otrzymane przez pracownika za czas podróży służbowej, do wysokości określonej w odrębnych przepisach.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej, są:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 r. ze zm.).
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.)

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza świadczyć usługi przelotów czarterowych pomiędzy różnymi krajami. W tym celu będzie zatrudniała na umowę o pracę personel pokładowy (piloci, stewardesy, obsługa). Osoby te będą zatrudnione na podstawie polskiego prawa pracy. W umowach o pracę, miejsce pracy określone jest jako miejsce siedziby Spółki.

Definicja podróży służbowej została zawarta w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 ze zm.), który stanowi, iż pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Podróżą służbową jest zatem taki wyjazd, który odbywa się na polecenie pracodawcy i jest związany ze świadczeniem pracy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy.

Zasady ustalania należności z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju jak i poza granicami kraju dla pracowników sfery budżetowej regulują wymienione przepisy wykonawcze Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. Natomiast przepis art. 775 § 3 Kodeksu pracy daje pozostałym pracodawcom działającym w sferze pozabudżetowej możliwość dowolnego ustalania wysokości należności z tytułu podróży służbowych pracowników (w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania).

W myśl art. 775 § 4 Kodeksu pracy ustalona przez pracodawcę wysokość diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju lub poza jego granicami nie może być jednak niższa od wysokości diety ustalonej dla pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej. W przypadku braku uregulowania przez pracodawcę kwestii zwrotu należności z tytułu podróży służbowej pracowników w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania, umowie o pracę w myśl art. 775 § 5 Kodeksu pracy pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży w wysokości przewidzianej dla pracowników sfery budżetowej.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że powołane zwolnienie podatkowe odnosi się do świadczeń otrzymywanych w związku z odbywaniem przez pracownika podróży służbowej. Oznacza to, iż zwolnienie przysługuje wyłącznie pod warunkiem, że pracownik będzie odbywał podróż służbową w rozumieniu cytowanych przepisów Kodeksu pracy. Pojęcie ?podróż służbowa pracownika? jak wskazano powyżej należy do zakresu prawa pracy ? art. 775 § 1 Kodeksu pracy, co w konsekwencji skutkuje tym, iż ocenie przez tutejszy organ nie podlega kwestia dotycząca obowiązku, czy zasadności wypłacania przez Wnioskodawcę diet i innych należności za czas podróży personelu lotniczego.

Jeśli zatem wykonywanie przez pracowników pracy, która polega na stałym przemieszczaniu się, jest podróżą służbową w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy i pracownicy mogą z tego tytułu otrzymywać diety i inne należności, to świadczenia te będą korzystały ze zwolnienia w granicach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika