Stwierdzić należy, iż środki przeznaczone na finansowanie uczestnictwa w programie ?Erasmus for (...)

Stwierdzić należy, iż środki przeznaczone na finansowanie uczestnictwa w programie ?Erasmus for Young Entrepreneurs? wypłacone na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, będą stanowiły dla uczestników projektu przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej, natomiast Wnioskodawca ? stosownie do art. 42a ww. ustawy ? będzie miał obowiązek wystawienia pracownikowi informacji PIT-8C. Wnioskodawca nie powinien zatem z tego tytułu pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2012 r. (data wpływu 04.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczenia wypłacanego w ramach projektu na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 04.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczenia wypłacanego w ramach projektu na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy. Zgodnie z ustawą Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Gospodarki Wnioskodawca może realizować zadania i udzielać wsparcia przedsiębiorcom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Planowana nowelizacja tego rozporządzenia będzie obejmowała możliwość udzielania przez Wnioskodawcę bezzwrotnego wsparcia finansowego mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą i mającym siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub osobom fizycznym zamierzającym podjąć działalność gospodarczą i mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, na pokrycie wydatków związanych z kosztami podróży i utrzymania, w tym kosztami zakwaterowania w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, w którym odbywają oni staż u przedsiębiorców, prowadzącym w tym państwie członkowskim działalność.

Wnioskodawca przystąpił, jako partner, do międzynarodowego konsorcjum, które przygotowało i złożyło do Komisji Europejskiej wniosek aplikacyjny do programu Erasmus for Young Entrepreneurs (EYE). Program jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej w celu realizacji założeń dokumentu o nazwie Smali Business Act. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, lider projektu podpisze umowę z KE na realizację projektu, oraz przekaże Wnioskodawcy zaliczkę na realizacje zadań opisanych w projekcie.

Celem projektu jest umożliwienie odbycia stażu zagranicznego młodym przedsiębiorcom w krajach Unii Europejskiej. W ramach projektu Wnioskodawca zidentyfikuje pięciu przedsiębiorców z Polski, którzy zostaną wysłani na staż do firm w krajach UE. Do kategorii tej, zgodnie z wytycznymi projektu, zalicza się zarówno osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby planujące rozpocząć działalność jak również pracowników przedsiębiorstw (osób prawnych). Każdy stażysta otrzyma miesięczne stypendium (bezzwrotne wsparcie) na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania w okresie trwania stażu, ale nie dłuższym niż sześć miesięcy.

W wytycznych do projektu Komisja Europejska określiła wysokość miesięcznego stypendium dla każdego kraju członkowskiego. Najwyższa stawka miesięcznego stypendium to 1.100 euro (35,4 euro/dzień), co jednocześnie jest kwotą niższą, niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, określonej dla państwa objętego projektem (kraje UE) w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991, z 2003 r. Nr 199, poz. 1951, z 2004 r. Nr 271, poz. 2687 oraz z 2005 r. Nr 186, poz. 1555). Całość świadczenia wypłacanego uczestnikom projektu będzie finansowana ze środków europejskich przekazanych Wnioskodawcy przez Komisję Europejska za pośrednictwem lidera projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo uznać, iż wypłacane uczestnikom projektu świadczenie podlega wyłączeniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy z 2010 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) i tym samym zrezygnować z pobierania i odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy od tych środków?


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane w ramach projektu wsparcie na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania stanowi stypendium i tym samym podlega zwolnieniu z podatku od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy z 2010 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 51 poz. 307 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 omawianej ustawy wymienione zostały źródła przychodów, do których w pkt 9 zaliczono inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie ?w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Gospodarki Wnioskodawca może realizować zadania i udzielać wsparcia przedsiębiorcom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Planowana nowelizacja tego rozporządzenia będzie obejmowała możliwość udzielania przez Wnioskodawcę bezzwrotnego wsparcia finansowego mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą i mającym siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub osobom fizycznym zamierzającym podjąć działalność gospodarczą i mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, na pokrycie wydatków związanych z kosztami podróży i utrzymania, w tym kosztami zakwaterowania w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, w którym odbywają oni staż u przedsiębiorców, prowadzącym w tym państwie członkowskim działalność.

Wnioskodawca przystąpił, jako partner, do międzynarodowego konsorcjum, które przygotowało i złożyło do Komisji Europejskiej wniosek aplikacyjny do programu Erasmus for Young Entrepreneurs (EYE). Program jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej. Celem projektu jest umożliwienie odbycia stażu zagranicznego młodym przedsiębiorcom w krajach Unii Europejskiej. W ramach projektu Wnioskodawca zidentyfikuje pięciu przedsiębiorców z Polski, którzy zostaną wysłani na staż do firm w krajach UE. Do kategorii tej, zgodnie z wytycznymi projektu, zalicza się zarówno osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby planujące rozpocząć działalność jak również pracowników przedsiębiorstw (osób prawnych). Każdy stażysta otrzyma miesięczne stypendium (bezzwrotne wsparcie) na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania w okresie trwania stażu, ale nie dłuższym niż sześć miesięcy.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:

  1. stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,
  2. ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Zatem powyższym zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia i tylko takie, które spełniają kryteria określone w cytowanym przepisie.

W tym miejscu podkreślić należy, iż zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa ? zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia ?stypendium?. W takiej sytuacji należy posiłkować się słownikowym znaczeniem tego pojęcia. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN określa stypendium jako ?pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy?.


Należy również wskazać na definicję zawartą w:

  • Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj ? ?stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas?,
  • Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje ?stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne?,
  • Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że ?stypendium to zasiłek, subwencja. Pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.?,
  • Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego ? ?stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.?.


W sytuacji przedstawionej we wniosku stażysta (młody przedsiębiorca) otrzyma od Wnioskodawcy miesięczne stypendium (bezzwrotne wsparcie) na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, w którym odbywa staż u przedsiębiorców, prowadzącym w tym państwie członkowskim działalność.

Jak wynika z powyższego, świadczenie wypłacane w ramach projektu na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania nie stanowi stypendium, o którym jest mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w § 3 Rozporządzenia MNiSW z dnia 12.10.2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. 06.190.1450). Świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę były przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania w innym kraju Unii Europejskiej, nie zaś na finansowanie badań naukowych poza miejscem zamieszkania. Zatem w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe wynikające z treści ww. art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy.

Środki te nie mogą również korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w lit. b) cyt. powyżej przepisu. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są części dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy przebywających czasowo za granicą i uzyskujących przychody z tytułu ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła wyżej powołany art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy, jest rozporządzenie z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. z 2006 r. Nr 190, poz. 1405). Powyższe rozporządzenie zostało wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U z 2005 r. Nr 164 poz.1365 ze zm.).

W myśl § 3 ww. rozporządzenia, osobom kierowanym za granicę w celu prowadzenia badań naukowych lub w celach szkoleniowych jednostka kierująca może przyznać miesięczne stypendium na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania na okres realizowania zadań w ramach celów, w jakich zostały skierowane za granicę, z zastrzeżeniem § 5, w wysokości określonej w tym przepisie.

Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ww. ustawy dotyczy ryczałtów przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów, którymi są ? jak wskazano powyżej - przepisy rozporządzenia z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób; to zaś rozporządzenie wydane jest na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Tymczasem Wnioskodawca wypłaca środki w ramach programu ?Erasmus for Young Entrepreneurs?. Zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy ma zastosowanie wyłącznie do środków przyznanych na podstawie ww. rozporządzenia, a zatem nie może mieć zastosowania do środków otrzymanych na podstawie innych przepisów, jak w przedmiotowej sprawie. Ponadto należy podkreślić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy dotyczy wyłącznie ryczałtu na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą i nie daje możliwości obejmowania swoją dyspozycją udzielenia bezzwrotnego wsparcia finansowego przedsiębiorcom w celu odbycia stażu zagranicznego.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że środki otrzymane przez uczestników projektu na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania będą stanowiły przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy.

W świetle zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Podsumowując stwierdzić należy, iż środki przeznaczone na finansowanie uczestnictwa w programie ?Erasmus for Young Entrepreneurs? wypłacone na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, będą stanowiły dla uczestników projektu przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej, natomiast Wnioskodawca ? stosownie do art. 42a ww. ustawy ? będzie miał obowiązek wystawienia pracownikowi informacji PIT-8C. Wnioskodawca nie powinien zatem z tego tytułu pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika