Wartość nakładów poniesionych na budowę garażu przez Wnioskodawczynię w wysokości 12.518 zł (...)

Wartość nakładów poniesionych na budowę garażu przez Wnioskodawczynię w wysokości 12.518 zł nie będzie stanowiła dla Niej przysporzenia majątkowego, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, pod warunkiem, że otrzymana wartość pieniężna z tego tytułu jest jedynie zwrotem kosztów poniesionych na wybudowanie garażu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23.03.2011 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 11.04.2011 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 21.06.2011 r. (data wpływu 27.06.2011 r., data nadania 24.06.2011 r.) na wezwanie z dnia 17.06.2011 r. Nr IPPB4/415-315/11-2/LS (data nadania 17.06.2011 r., data doręczenia 20.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu nakładów na budowę garażu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu nakładów na budowę garażu.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-315/11-2/LS z dnia 17.06.2011 r. (data nadania 17.06.2011 r., data doręczenia 20.06.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez złożenie oświadczenia oraz uiszczenie opłaty.

Pismem z dnia 21.06.2011 r. (data nadania 24.06.2011 r., data wpływu 27.06.2011 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2004 r. Wnioskodawczyni jest użytkownikiem boksu garażowego wybudowanego w W. (kompleks zawierający 45 wydzielonych boksów garażowych). Na wybudowanie garażu z własnych środków na gruncie będącym własnością Skarbu Państwa, otrzymało zgodę wymaganą prawem odpowiednich władz wojskowych i cywilnych 45 użytkowników. Do 2010 roku Wnioskodawczyni płaciła terminowo czynsz dzierżawny do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w wysokości ustalanej okresowo przez WAM.

W miesiącu maju 2010 roku WAM w imieniu Skarbu Państwa przeprowadziła procedurę przygotowawczą do sprzedaży garaży wszystkim użytkownikom, którzy zadeklarowali chęć ich wykupienia. Cenę garażu do sprzedaży stanowiła wartości gruntu (21.310,17 zł) oraz poniesione koszty własne na wybudowanie garażu (12.518 zł). Łącznie garaż został wyceniony na kwotę: 33.828,17 zł. Ponadto każdy Nabywający ponosił dodatkowe koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży w wysokości 1.884 zł.

Ze względu na fakt, że garaże zostały wybudowane ze środków własnych użytkowników, przy sprzedaży każdego z nich cenę jednostkową boksu garażowego (do zapłaty dla WAM) obniżono o wartość tych nakładów tj. o kwotę 12.518 zł. W związku z powyższym wymieniona wyżej nieruchomość została przez Wnioskodawczynię zakupiona notarialnie od WAM w 2010 roku za kwotę 21.310,17 zł (wartość gruntu).

W miesiącu marcu 2011 roku Wnioskodawczyni otrzymała z WAM informację podatkową PIT-8C, sporządzoną zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na podstawie interpretacji przepisów podatkowych przedstawionych przez WAM z której wynika, że ?kwota nakładów poniesionych na budowę garażu stanowi przychód podatkowy Nabywcy, określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy?.

Wątpliwości Wnioskodawczyni wynikają stąd, iż w jednej sprawie są sprzeczne ze sobą interpretacje tych samych przepisów podatkowych dwu instytucji państwowych: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie i Dyrektora Oddziału Regionalnego WAM w W.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wykazana w informacji podatkowej PIT-8C kwota 12.518 zł (zwrot nakładów własnych na zabudowanie garażu) stanowi dochód podatnika...
  2. Czy kwota ta powinna być uwzględniona i rozliczona w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2010 rok...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Kwota zwrotu nakładów własnych na zabudowanie garażu nie stanowi dochodu, który należy uwzględnić w rocznym rozliczeniu PDOF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów ? zgodnie z ust. 1a cyt. art. 9.

Dochodem ze źródła przychodów, stosownie do ust. 2 cyt. art. 9 ustawy, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Koszty uzyskania przychodów reguluje art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia źródła przychodów, m. in. w pkt 9 inne źródła. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, zgodnie z art. 20 ust.

1, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednocześnie stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Powyższa definicja przychodów ma charakter ogólny i znajduje zastosowanie, o ile w przepisach szczególnych ustawodawca nie uregulował tej kwestii odmiennie.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. Do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwot uzyskanych z tytułu różnego rodzaju zwrotów własnych nakładów poczynionych za inny podmiot.

Stosownie do art. 917 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez ugodę strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego w tym celu, aby uchylić niepewność co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo uchylić spór istniejący lub mogący powstać.

Zgodnie z art. 676 ww. ustawy, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, od 2004 r. Wnioskodawczyni jest użytkownikiem boksu garażowego wybudowanego w W. (kompleks zawierający 45 wydzielonych boksów garażowych). Na wybudowanie garażu z własnych środków na gruncie będącym własnością Skarbu Państwa, otrzymało zgodę wymaganą prawem odpowiednich władz wojskowych i cywilnych 45 użytkowników. Do 2010 roku Wnioskodawczyni płaciła terminowo czynsz dzierżawny do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w W. w wysokości ustalanej okresowo przez WAM. W miesiącu maju 2010 roku WAM w imieniu Skarbu Państwa przeprowadziła procedurę przygotowawczą do sprzedaży garaży wszystkim użytkownikom, którzy zadeklarowali chęć ich wykupienia. Cenę garażu do sprzedaży stanowiła wartości gruntu (21.310,17 zł) oraz poniesione koszty własne na wybudowanie garażu (12.518 zł). Łącznie garaż został wyceniony na kwotę: 33.828,17 zł. Ponadto każdy Nabywający ponosił dodatkowe koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży w wysokości 1.884 zł. W miesiącu marcu 2011 roku Wnioskodawczyni otrzymała z WAM informację podatkową PIT-8C, sporządzoną zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na podstawie interpretacji przepisów podatkowych przedstawionych przez WAM z której wynika, że ?kwota nakładów poniesionych na budowę garażu stanowi przychód podatkowy Nabywcy, określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy?.

Zatem wykupując od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej garaż wraz z udziałem w gruncie Wnioskodawczyni zapłaciła jedynie kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wartością nieruchomości, a nakładami poniesionymi na budowę garażu. Kwota ta stanowi koszt nabycia.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny i powyższe unormowania, kwota nakładów, zwróconych Wnioskodawczyni za budowę garażu nie mieści się w pojęciu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 w związku z art. 20 ustawy, gdyż nie powoduje przysporzenia majątkowego po stronie najemcy, a zatem nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z zatrzymaniem przez wydzierżawiającego ulepszeń dokonanych przez dzierżawcę za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu. Zbycie rzeczy dzierżawionej nie powoduje zakończenia stosunku dzierżawy, lecz jedynie zmianę po stronie wydzierżawiającego. Z chwilą zbycia przedmiotu dzierżawy, stosunek dzierżawy między zbywcą a dzierżawcą ustaje, a zbycie rzeczy wydzierżawionej oznacza zwrot rzeczy oraz to, że pierwotny wydzierżawiający wyraził wolę zatrzymania ulepszeń.

Aby transakcja kupna garażu przez wydzierżawiającego mogła dojść do skutku najemca wybrał zatrzymanie ulepszeń dokonanych przez dzierżawcę za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu. Zapłata polegała na wzajemnym potrąceniu należności w kwocie 12.518 zł tytułem zwrotu nakładów poniesionych na wybudowanie budynku garażowego.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że wartość nakładów poniesionych na budowę garażu przez Wnioskodawczynię w wysokości 12.518 zł nie będzie stanowiła dla Niej przysporzenia majątkowego, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, pod warunkiem, że otrzymana wartość pieniężna z tego tytułu jest jedynie zwrotem kosztów poniesionych na wybudowanie garażu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika