Opodatkowanie w Polsce zwrotu na rzecz pracownika mającego miejsce zamieszkania w Rosji wydatków poniesionych (...)
Opodatkowanie w Polsce zwrotu na rzecz pracownika mającego miejsce zamieszkania w Rosji wydatków poniesionych na eksploatację pojazdu w związku z pracą wykonywaną na terytorium Rosji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późń zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 4 czerwca 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 21 sierpnia 2014 r. (data nadania 21 sierpnia 2014 r., data wpływu 25 sierpnia 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 14 sierpnia 2014 r. Nr IPPB4/415-456/14-2/JK (data nadania 18 sierpnia 2014 r., data doręczenia 20 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce zwrotu na rzecz pracownika mającego miejsce zamieszkania w Rosji wydatków poniesionych na eksploatację pojazdu w związku z pracą wykonywaną na terytorium Rosji ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce zwrotu na rzecz pracownika mającego miejsce zamieszkania w Rosji wydatków poniesionych na eksploatację pojazdu w związku z pracą wykonywaną na terytorium Rosji.
Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 14 sierpnia 2014 r. Nr IPPB4/415-456/14-2/JK (data nadania 18 sierpnia 2014 r., data doręczenia 20 sierpnia 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:
- złożenie oświadczenia i podpisu Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej ? zgodnie z art. 233 § 1 w związku w związku z § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. ? Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.), kto, składając fałszywe oświadczenie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 ? następującej treści:
?Ja niżej podpisany(a) pouczony(a) o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego za składanie fałszywych oświadczeń składam, stosownie do art. 14b § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa, oświadczenie następującej treści: ?Oświadczam, że elementy stanufaktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej?,
- w przypadku złożenia podpisu przez osobę upoważnioną należało przedstawić aktualny ciąg dokumentów, (oryginały lub kopie urzędowo poświadczone za zgodność z oryginałem) prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Panią Edytę M..
- doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego o następujące informacje:
- jakiego okresu podatkowego (rok, miesiąc) dotyczy zapytanie będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej?
- gdzie obywatele rosyjscy, w okresie będącym przedmiotem zapytania, mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, w Polsce czy w Rosji?
- czy ww. pracownicy są rezydentami podatkowymi Rosji i posiadają tam swoje centrum interesów życiowych i gospodarczych?
- czy pracownicy rosyjscy przebywają w Polsce/w Rosji przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego?
- między jakimi podmiotami zawierane są umowy o pracę, tzn. czy umowy o pracę z pracownikami są zawierane przez polską spółkę, czy też przez Przedstawicielstwo?
- czy Przedstawicielstwo w Rosji jest prawno ? organizacyjnie wyodrębnioną jednostką posiadającą własny budżet, do którego zaliczane są środki przeznaczone na wypłatę zwrotu kosztów pracowników rosyjskich, czy też środki pochodzą ze spółki polskiej zaś Przedstawicielstwo w Rosji jedynie pośredniczy w wypłacie zwrotu wydatków poniesionych na eksploatację pojazdów tymże pracownikom?
- który podmiot wypłaca pracownikom rosyjskim zwrot kosztów eksploatacji pojazdów: spółka polska czy Przedstawicielstwo w Rosji?
- który podmiot posiada kompetencje w zakresie instruowania pracowników rosyjskich co do sposobu wykonywania pracy: polska Spółka, czy Przedstawicielstwo w Rosji?
- kto ponosi odpowiedzialność lub ryzyko związane z wynikami pracy obywateli rosyjskich?
- na którym podmiocie spoczywa obowiązek instruowania pracowników do pracy wykonywanej w Przedstawicielstwie?
- kto dostarcza narzędzie i materiały do pracy dla Przedstawiciela na terytorium Rosji?
- kto ma prawo stosowania środków dyscyplinarnych w stosunku do pracowników zatrudnionych w Przedstawicielstwie?
- czy zwrot wydatków poniesionych na eksploatację samochodów prywatnych pracowników rosyjskich jest zaliczane w koszty uzyskania przychodu Przedstawicielstwa jako wypłacającego świadczenie, czy jest zaliczany w koszty Spółki polskiej jako formalnego pracodawcy i podmiotu przyznającego środki m.in. na zwrot kosztów eksploatacji pojazdu?
Pismem z dnia 21 sierpnia 2014 r. (data nadania 21 sierpnia 2014 r., data wpływu 25 sierpnia 2014 r.) uzupełniono wniosek w terminie.
We wniosku i w uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Spółka posiada zarejestrowane Przedstawicielstwo w Rosji, w S. P., w którym na umowę o pracę zatrudnione są dwie osoby ? Rosjanie (obywatelstwo rosyjskie), które korzystają na terenie Federacji Rosyjskiej, z prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych. Pracownicy w celu uzyskania zwrotu poniesionych kosztów przedkładają Spółce z siedzibą w W. dowody w postaci faktur, rachunków, biletów parkingowych itp... wraz ewidencją faktycznie przejechanych kilometrów w celach służbowych. Wydatki związane z używaniem samochodu, są uznawane za koszty uzyskania przychodów tylko do wysokości kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu 0,8358 zł dla samochodu osobowego o pojemności powyżej 900 cm3. Natomiast przychody, jakie otrzymują pracownicy ? Rosjanie, z tytułu wyżej opisanego zwrotu poniesionych wydatków na eksploatację prywatnego samochodu dla celów służbowych, są opodatkowane w Polsce w wysokości 20%. Podatek przekazywany jest do właściwego urzędu skarbowego przez płatnika ? Spółkę. Przedstawicielstwo Spółki nie jest jednostką samofinansującą, więc koszty utrzymania Przedstawicielstwa ponosi Spółka w W. zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami podatkowymi.
W uzupełnieniu z dnia 21 sierpnia 2014 r. (data nadania 21 sierpnia 2014 r., data wpływu 25 sierpnia 2014 r.) poinformowano, że zapytanie dotyczy zdarzeń przyszłych, podatek od przychodów, jakie otrzymują pracownicy ? Rosjanie z tytułu zwrotu poniesionych wydatków na eksploatację prywatnego samochodu dla celów służbowych, jest odprowadzany w Polsce w wysokości 20% od grudnia 2012 roku do dnia dzisiejszego. Podatek przekazywany jest do właściwego urzędu skarbowego przez płatnika ? spółkę i bedzie nadal odprowadzany, aż do uzyskania bieżącej interpretacji w powyższej sprawie. Obywatele Rosyjscy przez cały też czas, jak i obecnie zamieszkują dla celów podatkowych w Rosji. Ww. pracownicy są rezydentami podatkowymi Rosji i posiadają tam swoje centrum interesów życiowych i gospodarczych. Pracownicy Rosyjscy przebywają w Polsce jedynie podczas krótkich ? maksymalnie kilkudniowych delegacji służbowych i nie przekraczają okresu 183 dni podczas danego roku kalendarzowego. Mieszkają na stałe w Rosji. Umowy o pracę z pracownikami zawierane są przez Przedstawicielstwo w Rosji, w oparciu o przepisy prawa pracy Federacji Rosyjskiej. Środki finansowe na funkcjonowanie Przedstawicielstwa są przekazywane ze spółki polskiej. W wypłacie zwrotu wydatków poniesionych na eksploatację pojazdów tymże pracownikom, pośredniczy Przedstawicielstwo. Dodano, że Dyrektor Przedstawicielstwa w Rosji, jest zobowiązany do racjonalnego gospodarowania wszystkimi otrzymanymi środkami finansowymi. Zwrotu kosztów eksploatacji pojazdów dokonuje Przedstawicielstwo w Rosji. Szczegółowy zakres zadań, uprawnienia i odpowiedzialność pracowników Przedstawicielstwa ustala Dyrektor Przedstawicielstwa. Odpowiedzialność za całokształt realizowanych zadań przez Przedstawicielstwo, a więc i za wyniki pracy obywateli rosyjskich ponosi Dyrektor Przedstawicielstwa.
Przedstawicielstwo nie prowadzi działalności gospodarczej. Polska spółka finansuje Przedstawicielstwo w Rosji, więc ryzyko finansowe, wynikające z efektów pracy pracowników Przedstawicielstwa ponosi spółka polska. Obowiązek instruowania pracowników w Rosji spoczywa na Przedstawicielstwie. Dyrektor Przedstwicielstwa dokonuje zakupu środków trwałych i innych narzędzi i materiałów niezbędnych do pracy w Przedstwicielstwie, w ramach posiadanych środków finansowych, przekazanych ze spółki polskiej. W stosunku do pracowników zatrudnionych w Przedstawicielstwie, Dyrektor Przedstawicielstwa ma prawo stosowania środków dyscyplinarnych i podejmowania innych decyzji w sprawach osobowych pracowników. Zwrot wydatków poniesionych na eksploatację samochodów prywatnych pracowników na cele służbowe, jest uznawany za koszt uzyskania przychodów w spółce polskiej (ale tylko do wysokości kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu 0,8358 zł dla samochodu osobowego o pojemności powyżej 900 cm3 ponieważ Przedstawicielstwo w Rosji nie prowadzi działalności gospodarczej. Zadaniem Przedstawicielstwa w Rosji jest reprezentowanie firmy H. Sp. z o.o. na terenie Federacji Rosyjskiej. Spółka polska jest podmiotem finansującym działalność Przedstawicielstwa.W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy kwotę zwróconych praownikom obywatelstwa rosyjskiego wydatków, poniesionych na eksploatację pojazdu należy doliczyć do dochodu pracownika ? Rosjanina, który jest zatrudniony w Przedstawicielstwie w S. P. i odprowadzić podatek w Polsce? Pracownicy, których dotyczy opisana sytuacja kwestionują potrącany w Polsce podatek, ponieważ zgodnie z przepisami prawa rosyjskiego, przychody z powyższego tytułu, nie podlegają opodatkowaniu PDOF. Potwierdzają to również zapisy umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania między Rządem Rzeczypospolitej, a Rządem Federacji Rosyjskiej ? art. 12,19 i 22. Zwłaszcza artykuł 22, o równym traktowaniu, podkreśla, że pracownicy ? Rosjanie, nie mogą być poddani ani opodatkowaniu, ani innym obowiązkom, które są bardziej uciążliwe i mniej korzystne niż w tych samych okolicznościach w drugim państwie.
Zdaniem Wnioskodawcy, kwota poniesionych wydatków na eksploatację samochodu prywatnego do celów służbowych, zwróconych pracownikowi, obywatelstwa rosyjskiego, nie stanowi dochodu pracownika, więc spółka H. powinna zaprzestać odprowadzania podatku z tego tytułu w Polsce.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
- pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
- działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
- działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.
W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że katalog dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w powoływanym przepisie art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc, ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski. W przepisie tym przewidziano opodatkowanie oparte na zasadzie źródła. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczpospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w tym państwie (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka mająca siedzibę w Polsce posiada zarejestrowane Przedstawicielstwo w Rosji, w którym na umowę o pracę zatrudnione są dwie osoby ? Rosjanie (obywatelstwo rosyjskie), które korzystają na terenie Federacji Rosyjskiej, z prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych. Ww. pracownicy są rezydentami podatkowymi Rosji i posiadają tam swoje centrum interesów życiowych i gospodarczych. Mieszkają na stałe w Rosji. Umowy o pracę z pracownikami zawierane są przez Przedstawicielstwo w Rosji, w oparciu o przepisy prawa pracy Federacji Rosyjskiej. Środki finansowe na funkcjonowanie Przedstawicielstwa są przekazywane ze spółki polskiej. W wypłacie zwrotu wydatków poniesionych na eksploatację pojazdów tymże pracownikom, pośredniczy Przedstawicielstwo. Zwrotu kosztów eksploatacji pojazdów dokonuje Przedstawicielstwo w Rosji.
W myśl art. 1 ust. 2 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Moskwie dnia 22 maja 1992 r. (Dz. U. z 1993 r., Nr 125, poz. 569 oraz z 2008 r. Nr 160, poz. 997), określenie ?osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie? oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce jej stałego pobytu, miejsce zarejestrowania osoby prawnej albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jeżeli jest dochód osiągany przez spółkę jawną, to miejsce zamieszkania ustala się w miejscu pobytu osoby podlegającej opodatkowaniu od takiego dochodu.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. umowy, z uwzględnieniem postanowień artykułów 14, 15 i 18 ustęp 1 niniejszej umowy, płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
W myśl art. 12 ust. 2 umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
- odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego oraz
- wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
- wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
Przepis art. 12 ust. 1 cyt. umowy, ustala ogólną zasadę w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu pracy najemnej zgodnie z którą, taki dochód podlega opodatkowaniu w państwie, w którym praca jest rzeczywiście wykonywana. Komentarz do Modelowej Konwencji OECD jednoznacznie wskazuje, że ?praca jest wykonywana w miejscu, w którym osoba fizycznie przebywa, gdy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie? (por. MK OECD ? Komentarz).
Zauważyć zatem należy, że przepisy umowy odnoszą się do miejsca, w którym praca jest faktycznie wykonywana, nie zaś do miejsca pracy określonego w zawartej umowie o pracę.
W przypadku rezydenta Rosji zatrudnionego na umowę o pracę, opodatkowaniu w Polsce zgodnie z ww. zasadami, będzie podlegał dochód jedynie za okres, w którym praca jest rzeczywiście wykonywana na terytorium Polski, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.
Natomiast jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w Przedstawicielstwie Spółki w Rosji zatrudnione są dwie osoby na umowę o pracę ? rezydenci Rosji. Umowy o pracę z pracownikami zawierane są przez Przedstawicielstwo w Rosji, w oparciu o przepisy prawa pracy Federacji Rosyjskiej. Pracownicy Ci na terytorium Rosji używają samochody prywatne do celów służbowych. Zwrot kosztów eksploatacji jest wypłacany przez Przedstawicielstwo w Rosji.
Reasumując, kwota zwróconych pracownikom obywatelstwa rosyjskiego, mających miejsce zamieszkania na terenie Rosji, wydatków poniesionych na eksploatację samochodu prywatnego do celów służbowych w związku z pracą wykonywaną na terytorium Rosji podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 umowy polsko ? rosyjskiej tylko w państwie zamieszkania, tj. na terytorium Federacji Rosyjskiej i nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Od tych dochodów Spółka nie będzie zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego w Polsce.
Tym samym, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że kwota poniesionych wydatków na eksploatację samochodu prywatnego do celów służbowych, zwróconych pracownikowi, obywatelstwa rosyjskiego nie stanowi dochodu pracownika, a więc Spółka powinna zaprzestać odprowadzania podatku z tego tytułu w Polsce oraz uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., Nr 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.