Skutki podatkowe wykonania usługi związanej z usunięciem, transportem, utylizacją azbestu.

Skutki podatkowe wykonania usługi związanej z usunięciem, transportem, utylizacją azbestu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21.06.2011 r. (data wpływu 30.06.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 12.09.2011 r. (data nadania 12.09.2011 r., data wpływu 16.09.2011 r.) na wezwanie z dnia 31.08.2011 r. Nr IPPB4/415-502/11-2/SP (data nadania 31.08.2011 r., data doręczenia 05.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem, transportem, utylizacją azbestu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem, transportem, utylizacją azbestu.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 31.08.2011 r. Nr IPPB4/415-502/11-2/SP (data nadania 31.08.2011 r., data doręczenia 05.09.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanych pytań.

Pismem z dnia 12.09.2011 r. (data nadania 12.09.2011 r., data wpływu 16.09.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

  1. Stan faktyczny

Rada Gminy w dniu 19 marca 2009 r. podjęła Uchwałę..../09 program usuwania azbestu oraz wyrobów zawierających azbest dla Gminy na lata 2009?2032. W dniu 26 kwietnia 2011 r. do WFOŚiGW w Warszawie został złożony wniosek o dotację w wysokości 50.000,00 zł dla Gminy na zadanie pn. Usuwanie azbestowych pokryć dachowych i innych wyrobów zawierających azbest z obszaru Gminy. Data rozpoczęcia zadania: 21.04.2011 r., data zakończenia: 31.08.2011 r. Zadanie dotyczy odbioru, transportu i utylizacji 4.080 m2 azbestu z obszaru Gminy. Zadanie będzie realizowane przez firmę R. s.j. z siedzibą w R. wybranej w wyniku przeprowadzonego nieograniczonego przetargu. Odbiór azbestu i wyrobów azbestowych polegać będzie na odbiorze ww. odpadów z budynków położonych na terenie Gminy, których właściciele sporządzili informacje o ilości oraz stanie wyrobów azbestowych, które zamierzają usunąć w 2011 r.

Pismem WFOŚiGW w Warszawie, poinformował, że zadanie pn. Usuwanie azbestowych pokryć dachowych innych wyrobów zawierających azbest z obszaru Gminy zostało zakwalifikowane do dofinansowania w 2011 r. z propozycji dotacji w wysokości 50.000,00 zł.

  1. Zdarzenie przyszłe

W związku z wyżej wymienionym stanem faktycznym Gmina będzie udzielała nieodpłatnie świadczenia dla przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami dla osób fizycznych (mieszkańców gminy) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zm., po złożeniu do Urzędu Gminy odpowiednich wniosków przez zainteresowanych, potwierdzających odbiór wyrobów azbestowych. Natomiast firma R. z R. wystawi dla Gminy fakturę za usunięcie wyrobów azbestowych od mieszkańców Gminy. Całość zadania będzie finansowana dotacją z WFOŚiGW w Warszawie.

Gmina jest beneficjentem dotacji związanej z usuwaniem, transportem i utylizacją azbestu. Umowa z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej została podpisana i Gminie zostanie udzielona dotacja w wysokości 45.879,29 zł na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. ?Prawo ochrony środowiska? (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.). Po otrzymaniu środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gmina wprowadzi je do budżetu po stronie dochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina udzielając osobom fizycznym pomocy w formie nieodpłatnego świadczenia finansowego ze środków jednostki samorządu terytorialnego (JST) pochodzących z dotacji z WFOŚiGW w ramach rządowego ?Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009?2032, będzie mogła zastosować zwolnienie z podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zm....
  2. Czy wypłata takiego świadczenia wiąże się z wystawieniem PIT-8C przez płatnika świadczenia (Gminy)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.150 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Wynika zatem z ww. przepisów, że Gmina będąc beneficjentem dotacji otrzymanej na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. ?Prawo ochrony środowiska? z WFOŚiGW i podpisując umowę z firmą R.

na wykonanie zadania w zakresie zdjęcia, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest z terenu gminy oraz zapłaceniu faktury za wykonaną i odebraną usługę, wykonuje na rzecz osób fizycznych nieodpłatne świadczenie. Świadczenie to w całości zostanie sfinansowane ze środków publicznych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyjętych do budżetu gminy.

W związku z tym Gmina stoi na stanowisku, iż udzielając osobom fizycznym pomocy w formie nieodpłatnego świadczenia ze środków pochodzących z dotacji z WFOŚiGW w ramach rządowego ?Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009?2032?, może zastosować zwolnienie z podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 150 ze zm.). Tym samym Gmina udzielając takich świadczeń nie ma obowiązku sporządzania informacji o przychodach z innych źródeł na druku PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania ?w szczególności?, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej ?Narodowym Funduszem?, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Z kolei, na podstawie art. 403 ust. 2 ww. ustawy, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust.

    1 pkt 3 lit. b,

  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Sfinansowanie poszczególnym mieszkańcom Gminy (osobom fizycznym) usługi związanej z usuwaniem, transportem i utylizacją azbestu dokonane ze środków pochodzących z dotacji z WFOŚiGW, które Gmina wprowadziła do budżetu po stronie dochodów gminy, będzie korzystało ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, bowiem płatność będzie dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz stosownej firmy wybranej w wyniku przeprowadzonego nieograniczonego przetargu. W takiej bowiem sytuacji, skoro osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, to tym samym otrzyma od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usługi związanej z usunięciem, transportem i utylizacją azbestu.

Stosownie do brzmienia ww. przepisu zwolniona z opodatkowania jest wartość otrzymanych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych finansowanych lub współfinansowanych m.in. ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego, w ramach programów rządowych. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego środki na ten cel Gmina przeznaczy z dotacji z WFOŚiGW, które zostaną wprowadzone do budżetu po stronie dochodów gminy. Zatem po otrzymaniu dotacji środki będą stanowiły składnik budżetu gminy. Tym samym, jeżeli to finansowanie udzielone będzie z budżetu gminy, zasilanego dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, to będzie korzystało ze zwolnienia, jednakże pod warunkiem że będzie dokonywane w ramach programów rządowych. Podkreślić bowiem należy, iż dofinansowania udzielane w formie nieodpłatnych świadczeń korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków w tym przepisie przewidzianych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż świadczenia przekazane przez Wnioskodawcę będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem Gmina nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia stanu faktycznego, a w przypadku zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika