1. Czy zwrot nieruchomości w formie użytkowania wieczystego gruntu zabranej dekretem Bieruta (budynek (...)

1. Czy zwrot nieruchomości w formie użytkowania wieczystego gruntu zabranej dekretem Bieruta (budynek od 1933 r. zawsze stanowił własność rodziny, chociaż od 1945 r. był w administracji Gminy) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
2. Czy ze zbycia tej nieruchomości z otrzymanej zaliczki według umowy przedwstępnej Wnioskodawczyni ma się rozliczyć czy dopiero po otrzymaniu całej kwoty sprzedaży tj. 55.556,00 zł w roku 2012? Jaki PIT wypełnić?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 18.01.2011 r. (data wpływu 19.01.2011 r.) częściowo uzupełnione pismem z dnia 31.03.2011 r. (data nadania 01.04.2011 r., data wpływu 04.04.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-52/11-2/JK z dnia 17.03.2011 r. (data nadania 17.03.2011 r., data doręczenia 28.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości uprzednio wywłaszczonej dekretem Bieruta ? jest nieprawidłowe,
  • ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wywłaszczonej dekretem Bieruta nieruchomości oraz ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu jej sprzedaży.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-52/11-2/JK z dnia 17.03.2011 r. (data nadania 17.03.2011 r., data doręczenia 28.03.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zadanego pytania Nr 2.

Pismem, z dnia z dnia 31.03.2011 r. (data nadania 01.04.2011 r., data wpływu 04.04.2011 r.) Wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny oraz przedstawiła własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego odnośnie pytania Nr 2 jedynie w odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Natomiast Wnioskodawczyni nie przedstawiła własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego odnośnie kwestii dotyczącej wskazania w jakim zeznaniu podatkowym należy dokonać rozliczenia sprzedaży nieruchomości. W związku z powyższym w tym zakresie będzie wydane postanowienie bez rozpatrzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Mąż Wnioskodawczyni urodzony w dniu 24.10.1938 r. zmarł 13.12.2008 r. Od wielu lat starał się wraz z rodziną o zwrot nieruchomości po ojcu Janie odebranej dekretem Bieruta w 1945 r. ? plac o pow. 1036 m2 oraz budynek na tym gruncie w Warszawie przy ul. Z. Decyzją Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 27.02.2009 r. ustanowiono na 99 lat prawo użytkowania wieczystego dla gruntu o pow. 1036 m2 położonego w Warszawie przy ulicy Z. ? zabudowanego budynkiem mieszkalnym stanowiącym współwłasność (odrębną własność, która należy do spadkobierców, ale była w administracji Gminy po roku 1945). Wnioskodawczyni oświadcza, że była zameldowana w W. ul. Z. w okresie 29.09.1966 r. ? 06.11.1967 r. Powyższa nieruchomość w drodze spadku po mężu przysługuje Wnioskodawczyni, córce Joannie J. oraz synowi Michałowi J. po 1/18 części nieruchomości o wartości 55.556,00 zł dla każdego ze spadkobierców.

Aktem notarialnym z dnia 19.10.2010 r. sporządzono umowę przedwstępną sprzedaży. Wnioskodawczyni otrzymała kwotę zaliczki 33.334 zł Resztę, tj. 22.222 zł otrzyma w dniu zawarcia umowy sprzedaży, jednak nie później niż do dnia 18.05.2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zwrot nieruchomości w formie użytkowania wieczystego gruntu zabranej dekretem Bieruta (budynek od 1933 r. zawsze stanowił własność rodziny, chociaż od 1945 r. był w administracji Gminy) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym...
  2. Czy ze zbycia tej nieruchomości z otrzymanej zaliczki według umowy przedwstępnej Wnioskodawczyni ma się rozliczyć czy dopiero po otrzymaniu całej kwoty sprzedaży tj. 55.556,00 zł w roku 2012... Jaki PIT wypełnić...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 w odniesieniu do skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości uprzednio wywłaszczonej dekretem Bieruta oraz odpowiedź na pytanie Nr 2 w odniesieniu do ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Natomiast wniosek w części dotyczącej wskazania zeznania podatkowego niezbędnego do rozliczenia przychodu ze sprzedaży nieruchomości zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, ze względu na fakt, iż Wnioskodawczyni nie przedstawiła własnego stanowiska w odniesieniu do tej części pytania Nr 2.

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatek dochodowy od osób fizycznych nie powinien być pobrany, gdyż zwrot nieruchomości, tj. decyzja Prezydenta m.st. Warszawy wydana została w dniu 27.02.2009 r., tj. po śmierci męża w dniu 13.12.2008 r. Jeśli natomiast podatek dochodowy się należy, to Wnioskodawczyni uważa, że musi się rozliczyć dopiero po ostatecznej umowie sprzedaży w roku 2012, a nie tej przedwstępnej, która została zawarta w październiku 2010 r.

Wnioskodawczyni powołuje się na interpretację autora: Artura B. z dnia 21.09.2010 r. Wyrok 7 sędziów NSA z dnia 17.12.1996 r. sygn. akt FPS 7/96 ? zwrot jest restytucją (przywróceniem) stosunków prawnych sprzed wywłaszczenia. Wyrok z dnia 26.01.1995 r. sygn. akt IV SA 1713/93 ONSA 1996 Nr 2, poz. 68. Takie stanowisko zajął również Sąd Najwyższy (OSNIAP i US 1996 Nr 14, poz. 194). Z tych względów zbycie nieruchomości zwróconej w trybie decyzji administracyjnej nie stanowi nabycia nieruchomości i dlatego nie rodzi obowiązku podatkowego. Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe w interpretacji z dnia 26.02.2008 r. Nr ITPB2/415-136/08/ENB.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) ? c) ? przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Natomiast zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Niezależnie od powyższego należy podkreślić, iż przepis cytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego, jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat, sprzedaż tej nieruchomości nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 13.12.2008 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni, który od kilku lat wraz z rodziną starał się o zwrot nieruchomości wywłaszczonej uprzednio przez Skarb Państwa na podstawie dekretu Bieruta. Decyzją Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 27.02.2009 r. ustanowiono na 99 lat prawo użytkowania wieczystego dla gruntu zabudowanego budynkiem mieszkalnym stanowiącym współwłasność. Powyższa nieruchomość w drodze spadku po mężu przysługuje Wnioskodawczyni, córce Joannie J. oraz synowi Michałowi J. po 1/18 części nieruchomości o wartości 55.556,00 zł dla każdego ze spadkobierców. Aktem notarialnym z dnia 19.10.2010 r. sporządzono umowę przedwstępną sprzedaży. Wnioskodawczyni otrzymała kwotę zaliczki 33.334 zł. Resztę, tj. 22.222 zł otrzyma w dniu zawarcia umowy sprzedaży jednak nie później niż do dnia 18.05.2012 r.

Dla rozpatrywanej sprawy istotna jest kwestia, od kiedy należy liczyć bieg pięcioletniego terminu, o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niezbędne jest, więc ustalenie momentu nabycia przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomości, a w konsekwencji rozstrzygnięcie kwestii, czy stwierdzenie braku podstaw do przejęcia powyższej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i potwierdzenie własności spadkobierców byłych właścicieli stanowi nabycie w myśl powołanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy nabycie spadku jest jednoznaczne z nabyciem nieruchomości.

Przy rozstrzygnięciu tego problemu, należy mieć na uwadze nie tylko przepisy prawa podatkowego, ale przede wszystkim przepisy prawa cywilnego dotyczące nabycia, czy też utraty prawa własności.

W sytuacji, gdy dochodzi do zwrotu bezprawnie zajętej nieruchomości spadkobiercom osób, którym tę nieruchomość odebrano, wówczas prawo do zwrotu znajduje swe źródło w nabyciu spadku.

Spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w księdze czwartej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Artykuł 924 tej ustawy stanowi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy. Natomiast zgodnie z art. 925 Kodeksu cywilnego, spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Mając na uwadze ww. regulacje prawne stwierdzić należy, iż skoro spadek, stanowiący ogół majątkowych praw i obowiązków zmarłego (art. 922 § 1 Kodeksu cywilnego) otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy i według tej daty spadkobierca nabywa spadek, za dzień nabycia rzeczy lub praw w drodze spadku należy rozumieć dzień jego otwarcia.

Instytucja prawna zwrotu nieruchomości uprzednio wywłaszczonej w drodze decyzji administracyjnej była przedmiotem orzecznictwa sądów administracyjnych (np. uchwała składu siedmiu sędziów NSA z dnia 17 grudnia 1996 r. sygn. FPS 7/96 , wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lipca 2008 r. sygn. III SA/Wa 582/08). Sądy administracyjne zgodnie orzekają, iż: ?Decyzja o zwrocie nieruchomości powoduje przejście prawa własności na dotychczasowego właściciela, jednakże nie kreuje tego prawa; przywraca tylko wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe?. W związku z tym nie następuje nabycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie zwrotu nieruchomości. Ma miejsce restytucja stosunków prawnych sprzed wywłaszczenia, tj. zwrot prawa własności do nieruchomości na rzecz poprzedniego właściciela lub jego spadkobierców.

Istotny dla przedmiotowej sprawy jest wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lipca 2008 r. sygn. III SA/Wa 582/08, w którym Sąd orzekł, iż: ?Zwrot nieruchomości dla spadkobierców w 2007 r., w tym także dla Skarżącej skutkował tym, że w spadku nabyła nie roszczenie, lecz prawo własności części nieruchomości?.

Uwzględniając powyższe, w opisanym stanie faktycznym w 2009 r. dokonano zwrotu nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej przywracającej stosunki prawne sprzed wywłaszczenia, zatem uznać należy, iż dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia tej nieruchomości, nabycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nastąpiło w dniu śmierci męża Wnioskodawczyni, tj. w dniu 13.12.2008 r. W związku z tym obowiązek podatkowy powstanie, jeżeli odpłatne zbycie zostanie dokonanie przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie, tj. od końca 2008 r.

Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między osobami fizycznymi, czy też osobami prawnymi, a tym samym zawarcie między tymi stronami umów o charakterze cywilnoprawnych regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm. ? określanego w dalszej części skrótem k.c.) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły. Natomiast w myśl art. 158 k.c. umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości.

Natomiast umowa przedwstępna uregulowana jest w art. 389-390 Kodeksu cywilnego. Polega ona na zobowiązaniu się do zawarcia oznaczonej umowy (umowy przyrzeczonej). W treści umowy przedwstępnej powinny być określone istotne postanowienia umowy przyrzeczonej. Umowę przedwstępną zawiera się wtedy, gdy z jakichkolwiek względów strony nie chcą, czy nie mogą zawrzeć jeszcze umowy definitywnej, a jednocześnie chcą zabezpieczyć swoje interesy. Umowa przedwstępna powinna zawierać, co najmniej istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.

Analizując zatem kwestię umowy przedwstępnej na gruncie prawa podatkowego zauważyć należy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest między innymi zbycie nieruchomości (?). Zatem, aby wywołać skutek prawnopodatkowy z tego tytułu musi nastąpić przeniesienie własności nieruchomości lub jej części lub udziału w nieruchomości, czyli jej sprzedaż. Samo zawarcie umowy przedwstępnej sprzedaży nie powoduje skutków podatkowych, gdyż w tej sytuacji nie możemy mówić o przeniesieniu własności udziałów w nieruchomości, a jedynie o zobowiązaniu do takiego przeniesienia w określonym terminie. Jest to jedynie warunkowa umowa a sprzedaż nastąpi dopiero w momencie zawarcia umowy sprzedaży, przenoszącej własność nieruchomości.

Moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określony jest zgodnie z normami prawa cywilnego. Zgodnie z normami prawa cywilnego przeniesienie własności nieruchomości następuje w chwili zawarcia w formie aktu notarialnego ostatecznej umowy sprzedaży i nie zmienia tego fakt zawarcia wcześniej przedwstępnej umowy sprzedaży ani zapłata części lub całości ceny. Zatem dla powstania skutków podatkowych z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości nabytej w spadku istotny jest moment zawarcia umowy przenoszącej własność. Wobec powyższego w przedstawionym stanie faktycznym przychód z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości powstanie dopiero w momencie zawarcia umowy sprzedaży, tj. w chwili przeniesienia własności nieruchomości, a okoliczność faktycznego przekazania pieniędzy przez nabywcę sprzedającemu pozostaje bez znaczenia. Dla celów podatkowych nie ma znaczenia fakt, czy cena nabycia została zapłacona w całości i w jakiej dacie, ponieważ obowiązek podatkowy powstaje dopiero w momencie wykonania przedwstępnej umowy sprzedaży, tj. w dacie zawarcia umowy sprzedaży przenoszącej własność nieruchomości na nabywcę.

Jeśli odpłatne zbycie poprzez zawarcie umowy sprzedaży nastąpi po upływie 5 lat, od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie, tj. od końca 2008 r. ? nie będzie stanowiło źródła przychodu i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeśli natomiast sprzedaż przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomości nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie, jest źródłem przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy podlegającym opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ustawy).

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do przepisu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość tych nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części łub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość łub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia (art. 21 ust. 21 ww. ustawy).

Zaznaczyć należy, iż na mocy przepisu art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składa się w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Jednakże podkreślić należy, iż zwolnieniem określonym w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Oznacza to więc, że przychód uzyskany ze zbycia gruntu, udziału w gruncie lub prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie związanego ze zbywanym prawem do lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

?Ulga meldunkowa? podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń, które powodują, że pomimo uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, przychód ten nie podlega opodatkowaniu. Wyłączenie takie zostało zawarte m.in. w ww. cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca posłużył się w nim katalogiem rzeczy i praw (ich części składowych) posiadającym walor katalogu zamkniętego, których sprzedaż objęta jest przedmiotowym zwolnieniem.

Powyższe zaś uprawnia do wniosku, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z opodatkowania przychód uzyskany z odpłatnego zbycia wyłącznie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku. Przepis ten nie obejmuje swoją dyspozycją przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości oraz budynków niemieszkalnych.

Skoro zatem treść art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wskazuje jednoznacznie na objęcie zwolnieniem jedynie przychodu ze sprzedaży budynku mieszkalnego lub udziału w takim budynku, to brak jest prawnych podstaw do objęcia wskazanym zwolnieniem również gruntu.

Dochód uzyskany ze sprzedaży w części przypadającej na grunt będzie podlegał opodatkowaniu według zasad określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.

Wobec powyższego należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości nabytego przez Wnioskodawczynię w drodze spadku, tj. w dniu 13.12.2008 r. r. nie będzie stanowił źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, jeśli umowa sprzedaży zostanie zawarta po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast w przypadku, gdy sprzedaż nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpi przeniesienie w formie aktu notarialnego własności do tej nieruchomości, wówczas będzie stanowić źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu. Przy czym, przychód ze sprzedaży udziału w budynku mieszkalnym będzie mógł być zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, o ile zostaną spełnione wszystkie warunki o których mowa powyżej. Opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie natomiast podlegał przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w prawie wieczystego użytkowania na zasadach określonych w art. 30e ustawy.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądowych oraz rozstrzygnięć organów podatkowych, należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Orzeczenia sądów administracyjnych nie stanowią wiążącej wykładni ani źródła prawa powszechnie obowiązującego, tym samym nie stanowią podstawy wydania interpretacji indywidualnej.

Należy nadmienić, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacja dotyczy tylko Pani jako Wnioskodawczyni. Nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych spadkobierców.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika