Czy uzyskane w 2012 r. dochody z tytułu powołania jako członek zarządu powinny być opodatkowane (...)

Czy uzyskane w 2012 r. dochody z tytułu powołania jako członek zarządu powinny być opodatkowane w sposób zryczałtowany zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy według skali podatkowej art. 27 ust. 1 ww. ustawy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2014 r. (data wpływu do tut. organu 14 lipca 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 26 września 2014 r. (data nadania 26 września 2014 r., data wpływu 29 września 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 15 września 2014 r. Nr IPPB4/415-537/14-2/JK (data nadania 16 września 2014 r., data doręczenia 19 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w polskiej spółce na podstawie powołania przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Niemczech ? jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 4 lipca 2014 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w polskiej spółce na podstawie powołania przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Niemczech.

Pismem z dnia 11 lipca 2014 r. Nr ILPB2/415-749/14-2/WM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, na podstawie art. 15 § 1 oraz art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z póżn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), przekazał przedmiotowe pismo zgodnie z właściwością do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie ? Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.


Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14b § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.


Natomiast stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił ? w drodze ww. rozporządzenia ? dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.


W przypadku Wnioskodawczyni, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydawania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest ? w związku z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r., Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.


W związku z powyższym, z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 15 września 2014 r. Nr IPPB4/415-537/14-2/JK (data nadania 16 września 2014 r., data doręczenia 19 września 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.


Pismem z dnia 26 września 2014 r. (data nadania 26 września 2014 r., data wpływu 29 września 2014 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w 2012 r. w Niemczech. W tym okresie powinna być traktowana jako rezydentka Niemiec. Wnioskodawczyni posiada certyfikat rezydencji podatkowej Niemiec od 12 sierpnia 2011 r. W związku z faktem, że polskie przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia ?centrum interesów osobistych?, zwykle pojęcie to interpretuje się jako miejsce (kraj), w którym dana osoba posiada najwięcej powiązań osobistych, tj. rodzinnych (tzw. ognisko domowe), towarzyskich, miejsce, w którym podejmuje aktywność społeczną, kulturalną, polityczną, obywatelską, w którym należy do organizacji/klubów, uprawia hobby. Należy podkreślić, że podstawowym czynnikiem jest tu miejsce przebywania rodziny, głównie współmałżonka (partnera życiowego). Wnioskodawczyni mieszka w Niemczech od roku 2011 r. Jest tam też zameldowana. Poza tym 30 grudnia 2013 r. wyszła za mąż za obywatela Niemiec. Wnioskodawczyni ma polskie obywatelstwo. W danym roku podatkowym przebywa w Niemczech powyżej 183 dni. Jest członkiem niemieckiego klubu sportowego od roku 2011 r. Natomiast powiązania gospodarcze z Polską to: mieszkanie własnościowe w K. nad O., mieszkanie własnościowe w Ch,, kredyt hipoteczny w Banku, konto bankowe w Banku B., konto bankowe w Banku Z. Powiązanie gospodarcze z Niemcami: konto bankowe w Banku V,, kredyt gotówkowy w Banku V., ubezpieczenie w A.. Wnioskodawczyni nie przebywała dłużej niż 183 dni w danym roku podatkowym na terytorium Polski. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawczyni podkreśla, że ma Ona ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Osoba fizyczna mająca ośrodek interesów życiowych w Niemczech wykonuje zarząd w polskiej spółce. Wynagrodzenie z tytułu sprawowania funkcji członka zarządu jest wypłacane i ponoszone przez podmiot mający siedzibę w Polsce. Zarząd jest wykonywany na podstawie powołania, nie jest to umowa o pracę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy uzyskane w 2012 r. dochody z tytułu powołania jako członek zarządu powinny być opodatkowane w sposób zryczałtowany zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy według skali podatkowej art. 27 ust. 1 ww. ustawy?


Zdaniem Wnioskodawczyni, jeśli ma miejsce rezydencja w Niemczech to wówczas ciąży na Niej w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm., dalej ?u.p.d.o.f.?), podatkowi dochodowemu od osób fizycznych podlegają tylko dochody uzyskiwane w Polsce, przy czym zasadę powyższą stosuje się z uwzględnieniem przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wynagrodzenie za posiedzenie zarządu, należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Przepis art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f. wskazuje bowiem, że do przychodów z działalności wykonywanej osobiście należą m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, Komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.


Przepis art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f. wskazuje, że tego rodzaju przychody, jeśli działalność jest wykonywana w Polsce (tu: posiedzenia zarządu odbywają się w Polsce) są uznawane za przychody osiagnięte w Polsce, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.


Na gruncie przepisów u.p.d.o.f. tego rodzaju przychody powinny zatem podlegać opodatkowaniu w Polsce. Jak już jednak wspomniano, celem ustalenia zakresu opodatkowania, należy się jeszcze odwołać do przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W tym przypadku będzie to umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) ? dalej Umowa. Przepis art. 16 ust. 1 Umowy stanowi, że wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (tu: w Niemczech) otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (tu: w Polsce), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (tu: w Polsce). Umowa zezwala zatem na opodatkowanie tych wynagrodzeń w Polsce (państwie ich źródła). W tym przypadku opodatkowanie będzie miało charakter zryczałtowany. Podatek będzie pobierany nie od dochodów, lecz od przychodów. Nie stosuje się zatem tu żadnych kosztów uzyskania.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., podatek z tytułu przychodów, osiąganych przez nierezydentów, z tytułu takiej m.in. działalności pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Nie ma zastosowania tu skala podatkowa. Spółka z o.o. jest tu płatnikiem obowiązanym do pobrania zryczałtowanego podatku (zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f.). Podatek należy pobrać przy wypłacie, zaś odprowadzić w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek właściwego dla spółki urzędu skarbowego. Wypłacone wynagrodzenie i pobrany zryczałtowany podatek należy ująć w rocznej deklaracji PIT-8AR składanej do własciwego dla płatnika urzędu skarbowego w terminie do końca stycznia roku następnego. Po zakończeniu roku (zaś gdyby podatnik chciał wcześniej ? w ciągu 14 dni od zgłoszenia takiego żądania) należy sporządzić imienną informację IFT-1/R i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu w Państwa województwie do opodatkowania osób zagranicznych.

Podsumowując zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskane dochody z tytułu powołania zarządu w Polsce powinny być opodatkowane w sposób zryczałtowany zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika