Czy zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, przysługujący (...)

Czy zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, przysługujący przeniesionym służbowo żołnierzom zawodowym na podstawie rozporządzenia MON w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe, jest objęty zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Biura przedstawione we wniosku z dnia 17.08.2009 r. (data wpływu 21.08.2009 r.) oraz w piśmie z dnia 12.10.2009 r. (data nadania 14.10.2009 r., data wpływu 19.10.2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-547/09-2/JK z dnia 23.09.2009 r. (data nadania 23.09.2009 r., data odbioru 08.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanych żołnierzowi zawodowemu należności w postaci zwrotu kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21.08.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku za rozłąkę wypłaconego żołnierzowi zawodowemu oraz w zakresie opodatkowania wypłacanych żołnierzowi zawodowemu należności w postaci zwrotu kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 23.09.2009 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o przesłanie dokumentu (oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez osoby do tego uprawnione), z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 12.10.2009 r. (data wpływu 19.10.2009 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. braki w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Żołnierze zawodowi pełnią służbę na stanowiskach służbowych na podstawie kontraktu przez czas określony kadencjami. Przeniesienie służbowe żołnierza zawodowego ma charakter stały, lecz służba na nowym stanowisku jest określona kadencjami. Służba Kontrwywiadu Wojskowego zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 709) jest płatnikiem dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę w SKW. SKW zgodnie z rozporządzeniem MON z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. z 2004 r. Nr 140, poz. 1487 ze zm.) wypłaca żołnierzom zawodowym:

  1. dodatek za rozłąkę w stawce zryczałtowanej w wysokości 18-krotności diety określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wydanych na podstawie art. 77 (5) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Dodatek ten przysługuje za każdy miesiąc kalendarzowy zajmowania przez żołnierza stanowiska służbowego w nowym miejscu pełnienia służby z wyłączeniem miesięcy, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lit. a)-c) i pkt 2;
  2. zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem w wysokości udokumentowanej imiennym biletem miesięcznym na przejazd środkiem publicznego transportu kolejowego lub autobusowego bądź w przypadku przedłożenia biletu albo odbywania dojazdów innym środkiem transportu niż publiczny, ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby w wysokości 75% ceny imiennego biletu miesięcznego na przejazd w klasie II pociągu osobowego ustalonej na podstawie tabeli opłat za bilety odcinkowe miesięczne imienne według taryfy normalnej za przejazdy (tam i z powrotem) na odległość 100 km. Zwrot kosztów przejazdów albo ryczałt przysługuje za każdy miesiąc kalendarzowy zajmowania przez żołnierza stanowiska służbowego w nowym miejscu pełnienia służby, z wyłączeniem miesięcy o których mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 i 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

  1. Czy dodatek za rozłąkę wypłacany żołnierzom zawodowym na podstawie rozporządzenia MON w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe jest objęty zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy żołnierz zawodowy posiadający członków rodziny, którzy nie przesiedlili się wraz z nim do nowego miejsca pełnienia służby i zamieszkują w miejscowości, do której nie jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, zameldował się na pobyt czasowy powyżej 2-mcy w tejże miejscowości...
  2. Czy dodatek za rozłąkę wypłacany żołnierzom zawodowym na podstawie rozporządzenia MON w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe jest objęty zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku gdy, żołnierz zawodowy posiadający członków rodziny, którzy nie przesiedlili się wraz z nim do nowego miejsca pełnienia służby i zamieszkują w miejscowości, do której nie jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, zameldował się na pobyt stały w tejże miejscowości lub miejscowości pobliskiej...

2. Czy zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, przysługujący przeniesionym służbowo żołnierzom zawodowym na podstawie rozporządzenia MON w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe, jest objęty zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

  1. Dodatek za rozłąkę wypłacany żołnierzom zawodowym na podstawie rozporządzenia MON w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe w przypadku, gdy żołnierz zawodowy posiadający członków rodziny, którzy nie przesiedlili się wraz z nim do nowego miejsca pełnienia służby i zamieszkują w miejscowości, do której nie jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, zameldował się na pobyt czasowy powyżej 2 miesięcy w tejże miejscowości, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust.

    1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

  2. Dodatek za rozłąkę wypłacany żołnierzom zawodowym na podstawie rozporządzenia MON w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe w przypadku, gdy żołnierz zawodowy posiadający członków rodziny, którzy nie przesiedlili się wraz z nim do nowego miejsca pełnienia służby i zamieszkują w miejscowości, do której nie jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, zameldował się na pobyt stały w tejże miejscowości lub miejscowości pobliskiej, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatek za rozłąkę stanowi przychód ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych łącznie z innymi przychodami.

2. Zwrot kosztów przejazdów lub ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, przysługujący przeniesionym służbowo żołnierzom zawodowym na podstawie rozporządzenia MON w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe, jest objęty zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie 2, natomiast odpowiedź na pytanie 1 stanowi przedmiot odrębnej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Na mocy art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487 ze zm.) zmienionego z dniem 1 listopada 2007 r. rozporządzeniem z dnia 5 października 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1389), żołnierzowi przeniesionemu służbowo do miejscowości, do której jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, przysługuje zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, w wysokości udokumentowanej imiennym biletem miesięcznym na przejazd środkiem publicznego transportu kolejowego lub autobusowego.

W przypadku nie przedłożenia biletu, o którym mowa w ust. 3, żołnierz otrzymuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby w wysokości 1/22 ceny imiennego biletu miesięcznego na przejazd w klasie II pociągu osobowego, przewidzianego dla najkrótszej odległości pomiędzy stacją (przystankiem) najbliższą miejscu zamieszkania a stacją (przystankiem) najbliższą miejscu pełnienia służby ? za każdy dzień wykonywania zadań służbowych w nowym miejscu pełnienia służby (§ 3 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Z wyżej cytowanych przepisów jednoznacznie wynika, że do przychodów pracownika zaliczyć należy wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, wynikające z zawartej umowy bądź mające związek z faktem wykonywania przez niego pracy.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymywane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.

Warunkiem koniecznym do skorzystania z tego zwolnienia, jest spełnienie dwóch przesłanek, a mianowicie, osoba przenoszona służbowo musi być pracownikiem oraz musi zaistnieć samo przeniesienie służbowe. Bezspornym jest fakt, że żołnierze są zatrudnieni w ramach stosunku służbowego i zostają przeniesieni służbowo. Przeniesienie służbowe związane jest ze zmianą miejsca pracy na polecenie pracodawcy i jest to czynność jednorazowa, związana ze ściśle określonym zdarzeniem.

W przedmiotowej sprawie dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy objęte są zatem otrzymane przez żołnierzy należności z tytułu zwrotu kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, a także ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby, jako kwoty należne z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego.

Reasumując, otrzymywany przez żołnierza zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, stanowi przychód ze stosunku służbowego zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 01-040 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB4/415-547/09-4/JK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika