1. Czy realizowane w Mieście Z. dofinansowanie na rzecz osób fizycznych usługi usuwania wyrobów zawierających (...)

1. Czy realizowane w Mieście Z. dofinansowanie na rzecz osób fizycznych usługi usuwania wyrobów zawierających azbest jest dotacją zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? 2. Czy dofinansowanie z budżetu Urzędu Miasta całości kosztów poniesionych przez użytkownika (osobę fizyczną) w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Miasta Z., stanowiące dla osoby fizycznej przychód, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym płatnik nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT- 8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2009 r. (data wpływu 10.09.2009 r.) oraz piśmie z dnia 22.10.2009 r. (data wpływu 23.10.2009 r., data nadania 22.10.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 16.10.2009 r. (data nadania 19.10.2009 r., data odbioru 21.10.2009 r.) Nr IPPB4/415-588/08-3/JK2 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania z budżetu miasta na usunięcie z posesji wyrobów zawierających azbest ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania z budżetu miasta na usunięcie z posesji wyrobów zawierających azbest.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W oparciu o Zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 28 stycznia 2009 r. w sprawie ustalenia ?Regulaminu udzielania dofinansowania osobom fizycznym usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Miasta? realizowany jest ?Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta?. Dofinansowanie polega na ponoszeniu przez Miasto. w całości kosztów związanych z utylizacją odpadów azbestowych powstałych przy wymianie lub likwidacji pokrycia dachowego i elewacji budynków przeznaczonych na cele mieszkaniowe. Dofinansowaniu podlegają także koszty odbioru odpadów zawierających azbest składowanych, zalegających na nieruchomości zlokalizowanej na terenie Miasta. O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne mające tytuł prawny do nieruchomości zlokalizowanej na terenie Miasta. Dofinansowanie pokrywane jest ze środków finansowych pochodzących w całości z budżetu Miasta (czyli jednostki samorządu terytorialnego). Demontażu i odbioru odpadów dokonuje podmiot wybrany do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Miasto. zawiera stosowną umowę. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest podjęcie działań i przedstawienie dokumentów wskazanych w ?Regulaminie udzielania dofinansowania osobom fizycznym usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Miasta?.

Środki finansowe ponoszone w całości przez Miasto Z. na realizację usługi związanej z utylizacją odpadów azbestowych powstałych przy wymianie lub likwidacji pokrycia dachowego i elewacji budynków mieszkalnych, a także koszty odbioru odpadów zawierających azbest składowanych na prywatnych posesjach osób fizycznych położonych na terenie Miasta ? pochodzą z budżetu Miasta. (czyli jednostki samorządu terytorialnego). Ponadto osoby fizyczne (zgodnie z regulaminem) nie otrzymują fizycznie środków finansowych. Dofinansowanie usuwania azbestu na prywatnym majątku mieszkańca odbywa się poprzez zapłatę dla wykonawcy wybranego w drodze przetargu z budżetu miasta za usługę usunięcia i utylizacji azbestu z budynku czy posesji, do których osoby fizyczne posiadają tytuł prawny oraz zostały zakwalifikowane do ?Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta?. Okresem, który ma być przedmiotem rozpatrzenia wniosku jest rok 2009 oraz ewentualnie lata następne jeżeli realizacja programem będzie kontynuowana.

Pismem z dnia 16.10.2009 r. Nr IPPB4/415-588/09-3/JK2 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz przesłanie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu (oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez osoby do tego uprawnione), z którego wynika prawo Pani J. K. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej i jednocześnie stosownego dokumentu zawierającego w swej treści umocowanie dla osób udzielających przedmiotowego pełnomocnictwa.

Powyższe zostało uzupełnione pismem z dnia 22.10.2009 r. (data wpływu 23.10.2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy realizowane w Mieście Z. dofinansowanie na rzecz osób fizycznych usługi usuwania wyrobów zawierających azbest jest dotacją zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy dofinansowanie z budżetu Urzędu Miasta całości kosztów poniesionych przez użytkownika (osobę fizyczną) w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Miasta Z., stanowiące dla osoby fizycznej przychód, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym płatnik nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT- 8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie osobom fizycznym usług usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Miasta Z. mieści się w przedziale zwolnień przedmiotowych wynikających z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa, iż dofinansowanie spełnia kryteria dotacji przedmiotowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, więc podlega ono zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz, że nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w oparciu o Zarządzenie Prezydenta Miasta Z. Nr X z dnia 28 stycznia 2009 r. w sprawie ustalenia ?Regulaminu udzielania dofinansowania osobom fizycznym usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Miasta Z.? realizowany jest ?Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Z.?. Dofinansowanie polega na ponoszeniu przez Miasto Z. w całości kosztów związanych z utylizacją odpadów azbestowych powstałych przy wymianie lub likwidacji pokrycia dachowego i elewacji budynków przeznaczonych na cele mieszkaniowe. Dofinansowaniu podlegają także koszty odbioru odpadów zawierających azbest składowanych, zalegających na nieruchomości zlokalizowanej na terenie Miasta Z. O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne mające tytuł prawny do nieruchomości zlokalizowanej na terenie Miasta Z. Dofinansowanie pokrywane jest ze środków finansowych pochodzących w całości z budżetu Miasta Z. (czyli jednostki samorządu terytorialnego). Demontażu i odbioru odpadów dokonuje podmiot wybrany do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Miasto Z. zawiera stosowną umowę. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest podjęcie działań i przedstawienie dokumentów wskazanych w ?Regulaminie udzielania dofinansowania osobom fizycznym usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Miasta Z.?. Dofinansowanie usuwania azbestu na prywatnym majątku mieszkańca odbywa się poprzez zapłatę dla wykonawcy wybranego w drodze przetargu z budżetu miasta za usługę usunięcia i utylizacji azbestu z budynku czy posesji, do których osoby fizyczne posiadają tytuł prawny oraz zostały zakwalifikowane do ?Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Z.?. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy powyższe dofinansowanie spełnia kryteria dotacji przedmiotowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 107 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 tej ustawy (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe) na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Zapisy tegoż przepisu uzupełnia katalog dotacji celowych określony w art. 106 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy o finansach publicznych dotacjami są również, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej ?organizacjami pozarządowymi?,
  5. kosztów realizacji inwestycji

  • zwane ?dotacjami celowymi?.

Zatem w przypadku gdy dofinansowanie kosztów poniesionych przez użytkownika (osobę fizyczną) w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji będzie wypłacane z budżetu gminy czyli budżetu jednostki samorządu terytorialnego będzie ono stanowiło dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Zostanie również spełniony warunek pochodzenia dotacji z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego wskazany w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych co oznacza, że w tym przypadku przedmiotowe dofinansowanie będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego.

Reasumując, należy stwierdzić, iż jeżeli forma udzielonego dofinansowania jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) i będzie wypłacana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Urzędu Miasta mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Urząd Miasta nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla urzędu skarbowego oraz dla osób, które otrzymają dotację z budżetu Miasta w ramach realizacji ?Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Z.?.

Należy jednak zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja Podatkowa wynika, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację ?Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Zamość? mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych. Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu miasta są dotacją.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego .

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika