Czy w przypadku, gdy wartość udzielonego przez Spółkę rabatu przekracza jednorazowo wartość 760 (...)

Czy w przypadku, gdy wartość udzielonego przez Spółkę rabatu przekracza jednorazowo wartość 760 zł na Spółce ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w trybie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.). [dalej: updof lub ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych]?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznanego przez Spółkę rabatu - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznanego przez Spółkę rabatu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi szereg akcji marketingowych, mających na celu zwiększenie sprzedaży na stacjach. Istotą tych akcji jest wspieranie sprzedaży detalicznej poprzez umożliwienie klientom detalicznym [dalej: Klienci], dokonującym zakupów na stacjach paliw bądź stacjach franszyzowych, działających pod marką X nabycia towarów z rabatem.

Podstawą udzielenia rabatu jest nabycie przez Klienta detalicznego określonej ilości towarów lub usług na stacjach paliw działających pod marką X.

W zamian za nabycie określonej gamy produktów (paliw bądź towarów pozapaliwowych, takich jak płyn do spryskiwaczy czy produkty spożywcze) Klienci detaliczni mogą otrzymać punkty lojalnościowe bądź karty rabatowe, uprawniające ich do nabycia towarów po obniżonej cenie, Wartość punktu lojalnościowego, jak i wartość kuponu rabatowego uzależniona jest od poziomu wartości nabywanych towarów uprawniających do uzyskania rabatu.


Sprzedaż towaru z rabatem każdorazowo ewidencjonowana jest z użyciem kasy rejestrującej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku, gdy wartość udzielonego przez Spółkę rabatu przekracza jednorazowo wartość 760 zł na Spółce ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w trybie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.). [dalej: updof lub ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych]?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem m.in. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że przysługujący Klientowi detalicznemu rabat stanowi swego rodzaju ?premię? z tytułu uprzedniego nabycia przez Klienta określonego co do rodzaju bądź wolumenu towaru.

Do rozstrzygnięcia pozostaje jednakże kwestia, czy przyznany Klientowi rabat stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym podlega zwolnieniu od podatku dochodowego do wysokości 760 zł (dla jednorazowej wartości tych nagród), a w przypadku przekroczenia jednorazowej wartości nagrody podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od całości udzielonego rabatu (nagrody) czy też nie stanowi nagrody w rozumieniu tego przepisu i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych bez względu na wysokość udzielonego rabatu.

Rozróżnienie pojęć sprzedaży premiowej od udzielenia rabatu staje się zatem kluczowym dla dokonania subsumpcji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zbiegu z art. 30 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy.


Zdaniem Spółki ze sprzedażą premiową mamy do czynienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. dochodzi do wydania nagrody z tytułu nabycia towaru lub usługi,
  2. nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia warunki określone w regulaminie promocji,
  3. nagroda nie jest przyznawana w towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Ostatni z ww. warunków eliminuje sprzedaż rabatową jako sprzedaż premiową. Zdaniem Spółki przysługujący Klientowi detalicznemu rabat nie może być rozpatrywany jako nagroda pieniężna, gdyż polega on na obniżeniu ceny sprzedawanego towaru. Zmiana ceny (jej zmniejszenie) wynika z określonych zachowań nabywcy (Klienta), w szczególności z uprzedniego nabycia określonego rodzaju towaru bądź określonego co do wielkości wolumenu zakupów po określonej cenie.

Oznacza to, że nabywca wskutek zmniejszenia ceny za tę samą kwotę pieniędzy nabywa większą ilość towaru. Z punktu widzenia nabywcy zrealizowany rabat nie stanowi nagrody, jest ustaloną przez strony transakcji (sprzedającego i kupującego) nową ceną za nabyte przez niego towary objęte akcją promocyjną.

Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne wydane przez Ministra Finansów w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród związanych ze sprzedażą premiową oraz udzielonych rabatów.

Przykładowo: w interpretacji sygn. IPPB2/415-810/12-4/JG z dnia 20 grudnia 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie określono zasady sprzedaży premiowej osobno definiując pojęcie sprzedaży oraz osobno pojęcie premii.

Dla zdefiniowania sprzedaży przywołano definicję zawartą w art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121). Zgodnie z przywołanym przepisem przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. Za premię natomiast należy uznać nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik ?premiowy? należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii (ITPB2/415-968/12/IB z dnia 17 stycznia 2013 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy).

W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. ?Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r., Nr 97, poz. 1050, z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

Istotnym w sprawie wydaje się też, że akcje marketingowe opisane we wniosku mogą być kierowane do różnego kręgu nabywców detalicznych. Krąg ten jest w zasadzie nieograniczony. Należy zaznaczyć, że o ile w przypadku wydania punktów lojalnościowych następuje pełna identyfikacja nabywcy jako osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (jest to warunek uczestnictwa w programie lojalnościowym) o tyle w przypadku wydania kuponów rabatowych, wydawane są one bez identyfikowania nabywcy (może nim być zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jak i osoba prowadząca działalność gospodarczą, a także osoba prawna).

Otrzymanie kuponów rabatowych uprawniających do udzielenia rabatu nie jest ograniczone żadnym warunkiem poza koniecznością nabycia określonego rodzaju towarów lub nabycie określonej ilości towarów.

Zdaniem Spółki udzielenie rabatu przy sprzedaży towarów bądź usług nie skutkuje rozpoznaniem przychodu po stronie otrzymującego rabat. Rabatu nie można uznać także za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową a tym samym nie podlega on opodatkowaniu na mocy art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogiczne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2012 r., sygn. IPPB4/415-322/12-4/SP stwierdzając: ?w konsekwencji korzystanie na jednakowych warunkach z programu lojalnościowego i z rabatów przy zakupie towarów lub usług przez nieograniczone grono osób nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota udzielonego rabatu nie stanowi również nagrody związanej ze sprzedażą premiową i nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy".

Rekapitulując, w sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym w ramach programów marketingowych nie dochodzi do wydania nagrody związanej ze sprzedażą premiową, ale do zakupu towaru z rabatem. Nie ma tu zatem zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Skorzystanie z rabatu przez uczestnika akcji promocyjnej nie powoduje także rozpoznania przychodu po stronie uczestnika akcji.


Transakcja sprzedaży z rabatem nie podlega zatem opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w trybie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego. W zakresie zdarzenia przyszłego zostanie wydana odrębna interpretacja.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że interpretacje te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika