Skutki podatkowe dopłat do okresowych biletów komunikacji publicznej dla rodzin wielodzietnych w ramach (...)

Skutki podatkowe dopłat do okresowych biletów komunikacji publicznej dla rodzin wielodzietnych w ramach programu osłonowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 grudnia 2013 r. (data nadania 12 grudnia 2013 r., data wpływu 16 grudnia 2013 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-619/13-2/JK4 z dnia 4 grudnia 2013 r. (data nadania 5 grudnia 2013 r., data odbioru 9 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dopłat do okresowych biletów komunikacji publicznej dla rodzin wielodzietnych w ramach programu osłonowego ? jest nieprawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dopłat do okresowych biletów komunikacji publicznej dla rodzin wielodzietnych w ramach programu osłonowego.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 4 grudnia 2013 r. Nr IPPB4/415-619/13-2/JK4 (data nadania 5 grudnia 2013 r., data doręczenia 9 grudnia 2013 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez dostarczenie pełnomocnictwa lub innego dokumentu (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa lub innego dokumentu) z którego wynika prawo występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Panią ...


Pismem z dnia 11 grudnia 2013 r. (data nadania 12 grudnia 2013 r., data wpływu 16 grudnia 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. braki w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uchwałą z dnia 25 czerwca 2013 r. Rada Gminy uchwaliła program osłonowy dla rodzin wielodzietnych zamieszkałych na terenie Gminy na podstawie m.in. art. 17 ust. 2 pkt 4 i art. 110 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej. Program ten przewiduje wsparcie dla rodzin wielodzietnych poprzez m.in. dopłaty do biletów długookresowych w wysokości 25% ceny biletu. Realizatorem tej dopłaty jest Wnioskodawca, który pełni również funkcję koordynatora programu.


Zasady dopłat do imiennych biletów zostały określone Zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 30 sierpnia 2013 r., które stanowi, że warunkiem otrzymania dopłaty jest złożenie wniosku do Wnioskodawcy wraz z m.in. kserokopią zakupionych biletów lub Karty Miejskiej lub paragonu potwierdzającego doładowanie karty. Dopłata będzie dokonywana raz na kwartał, na wskazane przez osobę uprawnioną konto bankowe lub przekazem pocztowym na adres zamieszkania. Wnioskodawca nie wydaje decyzji administracyjnej na tę dopłatę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dopłata dokonywana przez Wnioskodawcę do zakupionego przez osobę uprawnioną imiennego okresowego biletu komunikacji publicznej jest świadczeniem z pomocy społecznej korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, dopłata do biletów wynikająca z przyjętego przez Radę Gminy programu jest formą pomocy socjalnej, ponieważ gmina w ramach zadań własnych może podejmować inne zadania z zakresu pomocy społecznej, wynikające z rozenanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.


Uznanie dopłaty do biletów jako przychodu do opodatkowania w myśl art. 9 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niweczyłoby ideę programu osłonowego, tworzonego i wdrażanego na mocy przepisów ustawy o pomocy społecznej. Treść art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiącego, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej, bez wyszczególnienia, czy też odniesienia się do art. 36 ustawy o pomocy społecznej, świadczy o możliwości objęcia zwolnieniem innej formy pomocy niż ta wymieniona w art. 36 uops.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są ?inne źródła?.


Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.


Użycie w powyższym przepisie sformułowania ?w szczególności? wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.


Stosownie do art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2013 r., poz. 182 ze zm.) do zadań własnych gminy należy podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.


Jak wynika z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Rada Gminy uchwałą z dnia 25 czerwca 2013 r. uchwaliła program osłonowy dla rodzin wielodzietnych zamieszkałych na terenie Gminy na podstawie m.in. art. 17 ust. 2 pkt 4 i art. 110 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej. Zasady dopłat do imiennych biletów zostały określone Zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 30 sierpnia 2013 r.


Wnioskodawca uważa, że powyższy program osłonowy przyjęty uchwałą Rady Gminy może zostać uznany za świadczenie z zakresu pomocy społecznej, tym samym podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Należy jednak zauważyć, że opisany stan faktyczny wskazuje, że przedmiotowa uchwała Rady Gminy jest aktem powszechnie obowiązującym na określonym terenie, o charakterze generalno-abstrakcyjnym, co oznacza, że normy w niej zawarte adresowane są do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki.


W konsekwencji osoby, które spełniają określone w uchwale przesłanki mogą korzystać z przyznanych na jej podstawie dopłat do biletów długookresowych w wysokości 25% ceny biletu. Tym samym, świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) po stronie osób uprawnionych do korzystania z tych ulg.


Należy zatem stwierdzić, że dopłaty do biletów długookresowych w wysokości 25% ceny biletu dla rodzin wielodzietnych przyznane uchwałą Rady Gminy, nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy, nie będzie miało zastosowania.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcy i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika