Opodatkowanie przychodu z tytułu zbycia nieruchomości oraz zastosowania rozstrzygnięcia kwestii skutków (...)

Opodatkowanie przychodu z tytułu zbycia nieruchomości oraz zastosowania rozstrzygnięcia kwestii skutków podatkowych zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 03.11.2009 r. (data wpływu 05.11.2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 10.01.2010 r. (data nadania 11.01.2010 r., data wpływu 14.01.2010 r.) na wezwanie z dnia 30.12.2009 r. Nr IPPB4/415-733/09-2/SP (data nadania 30.12.2009 r., data doręczenia 05.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości oraz zastosowania rozstrzygnięcia kwestii skutków podatkowych zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji ? jest:

  • prawidłowe ? w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do następujących wydatków na: zakup materiałów budowlanych (np. kleje, farby, płyty gipsowo-kartonowe), elementy wykończenia podłogi (drewno, kafelki gres), elementy oświetlenia w zabudowie, armatura łazienkowa i kuchenna (w tym baterie, umywalki, wanna, kabina prysznica, muszle klozetowe, bidet), elementy zabudowy drewnianej (schody, drzwi) oraz usługi firmy wykonawczej realizującej prace remontowe związane z ww. wydatkami.
  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do wydatków na meble w zabudowie oraz obowiązku zastosowania się Urzędu Skarbowego do interpretacji indywidualnej udzielonej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

UZASADNIENIE

W dniu 05.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości oraz zastosowania rozstrzygnięcia kwestii skutków podatkowych zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

W dniu 18 października 2007 r. zgodnie z prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku po zmarłym ojcu udział wynoszący 1/6 w niezabudowanej nieruchomości o powierzchni 888 m2, położonej w T. przy ul. B. Następnie na podstawie umowy częściowego działu spadku i zniesienia współwłasności, zawartej w dniu 02 października 2009 r., Wnioskodawczyni nabyła na wyłączną własność udział swojej matki wynoszący 4/6 oraz siostry wynoszący 1/6 w tej nieruchomości.

W dniu 27 listopada 2009 r. Wnioskodawczyni odpłatnie zbyła ww. nieruchomość. Uzyskany przychód chciałaby w okresie dwóch lat przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe (o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT), tj. remont nowego lokalu mieszkaniowego nabytego na rynku pierwotnym. W ten sposób zgodnie z art. 21 ust. 25-30 ustawy o PIT przychód ze zbycia tej części nieruchomości, którą Wnioskodawczyni nabyła poprzez dział spadku (5/6), mógłby zostać zwolniony od opodatkowania od osób fizycznych.

Wśród wydatków na remont nabytego przez Wnioskodawczynię mieszkania (przebudowa i adaptacja), które chciałaby zaliczyć do wydatków uprawniających do zwolnienia od podatku dochodowego, znajdą się:

  • usługi firmy wykonawczej realizującej prace remontowe,
  • zakup materiałów budowlanych (np. kleje, farby, płyty gipsowo-kartonowe)
  • elementy wykończenia podłogi (drewno, kafelki gres),
  • elementy zabudowy drewnianej (schody, drzwi, meble w zabudowie),
  • elementy oświetlenia w zabudowie,
  • armatura łazienkowa i kuchenna (w tym baterie, umywalki, wanna kabina prysznica muszle klozetowe, bidet).

Pismem z dnia 30.12.2009 r. Nr IPPB4/415-733/09-2/SP wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez sprecyzowanie pytań i przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zadanych pytań.

Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z art. 21 ust. 25-30 ustawy o PIT przychód ze zbycia tej części nieruchomości, którą Wnioskodawczyni nabyła poprzez dział spadku (5/6), będzie zwolniony od opodatkowania od osób fizycznych, jeżeli w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie nieruchomości, przeznaczy go na przebudowę i adaptację nowego lokalu mieszkaniowego nabytego na rynku pierwotnym...
  2. Czy wszystkie wydatki wymienione przez Wnioskodawczynię na remont nowego lokalu mieszkaniowego nabytego u dewelopera podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego...
  3. Czy Urząd Skarbowy ma obowiązek zastosować się do interpretacji indywidualnej udzielonej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni uważa, że zgodnie z art. 21 ust. 25-30 ustawy o PIT do wydatków na remont, które można zaliczyć do wydatków na cele mieszkaniowe uprawniających do zwolnienia od podatku dochodowego, zaliczają się wszystkie wymienione wydatki w stanie faktycznym.

Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że Urząd Skarbowy ma obowiązek zastosować się do interpretacji indywidualnej udzielonej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do następujących wydatków na: zakup materiałów budowlanych (np.

kleje, farby, płyty gipsowo-kartonowe), elementy wykończenia podłogi (drewno, kafelki gres), elementy oświetlenia w zabudowie, armatura łazienkowa i kuchenna (w tym baterie, umywalki, wanna, kabina prysznica, muszle klozetowe, bidet), elementy zabudowy drewnianej (schody, drzwi) oraz usługi firmy wykonawczej realizującej prace remontowe związane z ww. wydatkami oraz nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do wydatków na meble w zabudowie oraz obowiązku zastosowania się Urzędu Skarbowego do interpretacji indywidualnej udzielonej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest ? z zastrzeżeniem ust. 2 ? odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia przez Wnioskodawcę spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast postanowienie Sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Zgodnie z art. 1035 Kodeksu cywilnego, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych.

Współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegająca na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 ustawy). W myśl art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego, o czym stanowi art. 196 § 2 tej ustawy. Zgodnie z nimi każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem, gdyż zwiększa się stan Jej majątku osobistego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 18 października 2007 r. zgodnie z prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku po zmarłym ojcu udział wynoszący 1/6 w niezabudowanej nieruchomości o powierzchni 888 m2, położonej w T przy ul. B. Następnie na podstawie umowy częściowego działu spadku i zniesienia współwłasności, zawartej w dniu 02 października 2009 r., Wnioskodawczyni nabyła na wyłączną własność udział swojej matki wynoszący 4/6 oraz siostry wynoszący 1/6 w tej nieruchomości.

W dniu 27 listopada 2009 r. Wnioskodawczyni odpłatnie zbyła ww. nieruchomość. Uzyskany przychód chciałaby w okresie dwóch lat przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe (o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT), tj. remont nowego lokalu mieszkaniowego nabytego na rynku pierwotnym. Wśród wydatków na remont nabytego mieszkania (przebudowa i adaptacja), które Wnioskodawczyni chciałaby zaliczyć do wydatków uprawniających do zwolnienia od podatku dochodowego, znajdą się:

  • usługi firmy wykonawczej realizującej prace remontowe,
  • zakup materiałów budowlanych (np. kleje, farby, płyty gipsowo-kartonowe)
  • elementy wykończenia podłogi (drewno, kafelki gres),
  • elementy zabudowy drewnianej (schody, drzwi, meble w zabudowie),
  • elementy oświetlenia w zabudowie,
  • armatura łazienkowa i kuchenna (w tym baterie, umywalki, wanna kabina prysznica muszle klozetowe, bidet).

Wobec powyższego, udział wynoszący 1/6 części w nieruchomości został nabyty po zmarłym ojcu na podstawie prawomocnego postanowieniem sądu z dnia 18.10.2007 r. Natomiast udział wynoszący 5/6 części w nieruchomości Wnioskodawczyni nabyła w 2009 r. w wyniku częściowego działu spadku i zniesienia współwłasności.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni jest możliwość wydatkowania na cele mieszkaniowe przychodu ze zbycia tej części nieruchomości, która została nabyta poprzez częściowy dział spadku i zniesienie współwłasności (5/6). W związku z czym tut. organ podatkowy odniósł się jedynie do skutków podatkowych przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia udziału nabytego w drodze częściowego działu spadku i zniesienia współwłasności.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)?c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007 roku do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Natomiast do przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych po 01 stycznia 2009 r. mają zastosowanie zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009 r.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009 r., podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia , o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ? c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
  • położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
  • przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Wobec powyższego, sprzedaż udziału w nieruchomości nabyty w 2009 r. w drodze częściowego działu spadku i zniesienia współwłasności podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym stosownie do przepisu art. 30e, chyba że zostaną spełnione warunki dotyczące zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza uzyskany przychód ze sprzedaży nieruchomości w części nabytej w drodze działu spadku i zniesienia współwłasności przeznaczyć na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 131, tj. remont nowego lokalu mieszkalnego nabytego na rynku pierwotnym.

Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia ? remont to właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), w szczególności zaś do art. 3 pkt 8, który stanowi, iż przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Nie stanowią odtworzenia stanu pierwotnego, w rozumieniu ww. artykułu, a więc remontu, prace mające na celu doprowadzenie do końca danej inwestycji.

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 04 marca 1998 r., I SA/Gd 886/96 stwierdzając:

?za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji.?

Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:

  1. zakup materiałów i urządzeń,
  2. zakup usług obejmujących:
  • wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
  • transport materiałów i urządzeń,
  • wykonawstwo robót,
  • najem sprzętu budowlanego,
  • opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik Nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:

1. remont i modernizację, lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:

  • ścianek działowych, sufitów tynków i okładzin wewnętrznych,
  • podłóg i posadzek,
  • okien i świetlików i drzwi,
  • powłok malarskich i tapet,
  • elementów kowalsko - ślusarskich,
  • izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
  • pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).

2. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:

  • instalacji sanitarnych,
  • instalacji elektrycznych,
  • instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
  • nstalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
  • instalacji urządzeń grzewczych,
  • przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż do wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe ? zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego, Wnioskodawczyni może zaliczyć wydatki na: zakup materiałów budowlanych (np. kleje, farby, płyty gipsowo-kartonowe), elementy wykończenia podłogi (drewno, kafelki gres), elementy oświetlenia w zabudowie, armatura łazienkowa i kuchenna (w tym baterie, umywalki, wanna, kabina prysznica, muszle klozetowe, bidet), elementy zabudowy drewnianej (schody, drzwi) oraz usługi firmy wykonawczej realizującej prace remontowe związane z ww. wydatkami.

Natomiast wydatki poniesione na meble w zabudowie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w powołanym wyżej rozporządzeniu. Wobec powyższego nie można uznać, iż spełniają kryteria uprawniające do odliczenia. Zgodnie z załącznikiem Nr 2 ww. rozporządzenia, w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego związanego z wykonaniem nowych elementów w lokalu mieszkalnym wymienia się: pawlacze, trwale umiejscowione szafy wnękowe, obudowę wanien, zlewozmywaków, grzejników. Nie wymienia się natomiast wydatków poniesionych na meble w zabudowie.

W odniesieniu do zapytania dotyczącego obowiązku zastosowania się Urzędu Skarbowego do Interpretacji indywidualnej udzielonej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, tut. Organ podatkowy, stwierdza, co następuje.

Zgodnie z brzmieniem art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), obowiązującym do 30.06.2007 r., interpretacja wydawane przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę albo marszałka województwa, były wiążące dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i mogła być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

W związku z powyższym wiążący charakter takich interpretacji wynikał bezpośrednio z treści wyżej powołanego przepisu.

Ustawa zmieniająca z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), znowelizowała przepisy dotyczące wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkoweg

W świetle art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym od 01 lipca 2007 r., minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacje indywidualne stanowią rozstrzygnięcie organu podatkowego o prawach i obowiązkach podatnika. Istotą tego uprawnienia jest gwarancja, że w zakresie, w jakim podatnik (płatnik, inkasent) zastosował się do interpretacji, nie poniesie ciężaru podatkowego (lub ? w odniesieniu do interpretacji dotyczących zaistniałego stanu faktycznego ? nie poniesienie negatywnych konsekwencji polegających na orzeczeniu kary, ustaleniu sankcji oraz naliczeniu odsetek za zwłokę).

Interpretacje indywidualne zawierają nie tylko wykładnie przepisów prawa podatkowego, ale również stanowisko organu podatkowego, jak należy zastosować przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do określonego we wniosku stanu faktycznego.

Należy wyjaśnić, iż interpretacja indywidualna nie jest rozstrzygnięciem sprawy podatkowej w rozumieniu art. 207 Ordynacji podatkowej, tzn. nie jest decyzją, natomiast jest rozstrzygnięciem ?sprawy podatkowej? rozumianej sensu largo ? stanowi orzeczenie o prawach i obowiązkach podatnika wynikających z przepisów prawa podatkowego. W przypadku nie podjęcia postępowania podatkowego w sprawie obejmującej stan faktyczny, będącej przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz zastosowania się podatnika do tej interpretacji stanowi ostateczne rozstrzygnięcie kwestii skutków podatkowych tego stanu faktycznego.

Jak wynika z art. 14i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacje indywidualne (wraz z informacją o dacie ich doręczenia wnioskodawcy) przekazywane są niezwłocznie właściwym organom podatkowym oraz właściwemu organowi kontroli skarbowej.

Z przepisów dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych po 01 lipca 2007 r. nie wynika obowiązek zastosowania się urzędu skarbowego do rozstrzygnięcia wynikającego z tej interpretacji. Analizując te przepisy, należy stwierdzić, iż interpretacje przestały mieć charakter wiążący, co oznacza, że organ podatkowy przy rozstrzyganiu sprawy podatkowej może nie uwzględnić interpretacji.

Jeżeli przy rozstrzyganiu sprawy podatkowej właściwy organ podatkowy nie uwzględni wydanej interpretacji, to wobec Wnioskodawcy, który zastosował się do interpretacji, nie wszczyna się postępowania karnego skarbowego, a postępowanie wszczęte umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę (art. 14k § 3), a także powoduje to zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku (art. 14m).

Reasumując należy stwierdzić, iż przychód uzyskany ze zbycia części nieruchomości nabytej w drodze działu spadku (5/6), będzie zwolniony od opodatkowania od osób fizycznych, jeżeli w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie nieruchomości, zostanie przeznaczony na własne cele mieszkaniowe.

Do wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe ? zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego, Wnioskodawczyni może zaliczyć wydatki na: zakup materiałów budowlanych (np. kleje, farby, płyty gipsowo-kartonowe), elementy wykończenia podłogi (drewno, kafelki gres), elementy oświetlenia w zabudowie, armatura łazienkowa i kuchenna (w tym baterie, umywalki, wanna, kabina prysznica, muszle klozetowe, bidet), elementy zabudowy drewnianej (schody, drzwi) oraz usługi firmy wykonawczej realizującej prace remontowe związane z ww. wydatkami. Natomiast do wydatków na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni nie może zaliczyć wydatków poniesionych na meble w zabudowie.

Urząd skarbowy nie ma obowiązku zastosowania się do interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora izby Skarbowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto należy podkreślić, iż organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku ? nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika