Wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę uczestniczących w realizacji programu ?Inteligentna (...)

Wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę uczestniczących w realizacji programu ?Inteligentna Energia dla Europy? będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy pod warunkiem, że w chwili wypłaty będą one finansowane z tych środków, a osoby te bezpośrednio realizują cel ww. programu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.11.2009 r. (data wpływu 23.11.2009 r.) oraz w piśmie z dnia 20.01.2010 r. (data nadania 21.01.2010 r., data wpływu 25.01.2010 r.) stanowiące odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-763/09-2/JK z dnia 12.01.2010 r. (data nadania 12.01.2010 r., data odbioru 14.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 12.01.2010 r. Nr IPPB4/415-763/09-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz złożenie podpisu w poz. 61 wniosku ORD-IN przez drugą uprawnioną do reprezentacji Spółki osobę zgodnie z aktualnym wyciągiem KRS.

Pismem z dnia 20.01.2010 r. (data wpływu 25.01.2010 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

We wrześniu 2007 r. Samorząd Województwa złożył do Komisji Europejskiej wniosek o grant na realizację działania z programu ?Inteligentna Energia dla Europy? realizowanego w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (2007-2013) ustanowionego decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 24 października 2006 roku (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L?. z dnia 09.11.2006 r.)

Warunkiem koniecznym do uzyskania dotacji dla określonych grup docelowych było utworzenie agencji zarządzania energią jako jednej osoby prawnej.

W dniu 13.10.2008 r. została podpisana umowa o grant I?? dotycząca realizacji działania w ramach programu ?Inteligentna Energia dla Europy? pomiędzy Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (E) oraz beneficjentem tj. Województwem.

Zgodnie z artykułem I.1.1 EACI przyznała grant na warunkach i zasadach określonych w Warunkach Szczególnych, Warunkach Ogólnych oraz Aneksach do niniejszej umowy, co do których beneficjent (Województwo) oświadczył, iż zapoznał się z nimi oraz że je akceptuje w zakresie następujących działań:

  • utworzenia wojewódzkiej agencji zarządzania energią w Województwie ,
  • po utworzeniu agencji zarządzania energią zostanie podpisany aneks zmieniający do niniejszej umowy. Na mocy tego aneksu zmieniającego agencja zarządzania energią stanie się koordynatorem.
  • wszelkie odniesienia do ?beneficjentów? uznaje się za odnoszące do koordynatora oraz beneficjenta.

W dniu 26.03.2009 r. została zawiązana Agencja E Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w .., której głównym udziałowcem jest Samorząd Województwa. W dniu 15.09.2009 r. został podpisany przez Województwo ? współbeneficjenta i Agencję E ? Koordynatora w realizacji projektu pn. ? Agencja E? aneks zmieniający do umowy o grant, o którym mowa w artykule I.3.5 wymienionej umowy. Aneks wszedł w życie z dniem 01.10.2009 r. Na podstawie tego aneksu Agencja E Sp. z o.o. ? pełniąc umowną rolę koordynatora ? jest bezpośrednim beneficjentem projektu. Tym samym zakończono realizację Pakietu Roboczego nr 1 ? ?Prawne ustanowienie agencji i faktyczne rozpoczęcie działalności przez agencję? w ramach umowy o grant na realizację działania w ramach programu ?Inteligentna Energia dla Europy? współfinansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Na mocy podpisanej umowy i aneksu zmieniającego koordynator, czyli Agencja E Spółka z o.o. w W bezpośrednio realizuje zadania wynikające z projektu i finansuje je z budżetu projektu opiewającego na kwotę 561.670,00 EUR. Kwota ta stanowi łączne koszty kwalifikowane projektu. Agencja otrzyma od Agencji Wykonawczej ds. Konkurencji i Innowacyjności na finansowanie działania wkład w wysokości 250.000 EUR, co odpowiada 44,51% całkowitych szacunkowych kosztów kwalifikowanych. Wkład ten będzie płatny w częściach zwanych płatnościami. Płatności będą dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy koordynatora. Pierwsza płatność wynosi 75.000 EUR i wpłynęła na rachunek bankowy koordynatora w dniu 15.10.2009 r.

W ramach otrzymanych środków będą finansowane działania z szacunkowym budżetem zawartym w Załączniku II do Umowy o grant oraz opisem działania zawartym w Załączniku I do Umowy o grant. Zgodnie z Umową grant E nie pokrywa całkowitego kosztu działania.

W związku z realizacją zadań (Pakietów Roboczych) projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej Agencja E Sp. z o.o. w W zatrudnia na umowę o pracę personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu oraz pozostałych obowiązków na podstawie umowy o pracę. W skład personelu merytorycznego wchodzą: Dyrektor Agencji (Prezes Zarządu), Kierownik Projektu, specjaliści do spraw energetycznych i kierownik biura ? wszyscy zatrudnieni na umowę o pracę. Wynagrodzenia zatrudnionych na umowę o pracę pracowników bezpośrednio realizujących projekt w części wynikającej z czasu pracy przeznaczonego na bezpośrednią realizację projektu plus składki na ubezpieczenie społeczne wchodzą w skład kosztów bezpośrednich kwalifikujących się jako możliwe do pokrycia z grantu i zarazem stanowią koszt kwalifikowany projektu. W związku z tym zobowiązano pracowników zatrudnionych na umowę o pracę do prowadzenia indywidualnych godzinowych kart pracy, na podstawie których daje się wyodrębnić czas pracy merytorycznej poświęcony na realizację projektu. Zatem sporządzane są:

  • lista płac z wynagrodzeniami za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu finansowanymi ze środków pomocy bezzwrotnej (44,51% wynagrodzenia za czas przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu),
  • lista płac z wynagrodzeniami za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu finansowanymi z wkładu własnego (55,49% wynagrodzenia za czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu) oraz wynagrodzeniami za czas pracy przeznaczony na realizację pozostałych obowiązków finansowanymi ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia wypłacane pracownikom, którzy w ramach umowy o pracę wykonują czynności o charakterze merytorycznym, tj. bezpośrednio realizują działania na rzecz projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ale tylko w części pokrywanej z grantu tj. w 44,51% ich wartości. Należy podkreślić, że otrzymane środki finansowe pochodzą z budżetu Unii Europejskiej.

Pracownicy Agencji bezpośrednio realizują cele programu finansowanego ze środków z Unii Europejskiej (zadania o charakterze merytorycznym). Co prawda bezpośrednim wykonawcą ? w sensie prawnym ? jest Agencja E Sp. z o.o. w W, jednakże jako osoba prawna zadania swe, w tym również z zakresu projektu, realizuje poprzez swoich pracowników. W tej sytuacji uzasadnione jest uznanie, że celem regulacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przyznanie prawa do zwolnienia z podatku dochodowego osób bezpośrednio realizujących cel projektu (wykonujących czynności o charakterze merytorycznym potwierdzone indywidualnymi godzinowymi kartami pracy).

Potwierdzenie powyżej zaprezentowanego stanowiska odzwierciedlają orzecznictwa sądów administracyjnych (np. wyroki WSA z dnia 10 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 741/2007, z dnia 10 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 2150/2007, z dnia 24 października 2007 r., sygn. akt I SA/Gl 308/07, z dnia 12 października 2007 r., sygn. akt I SA/Op 269/07 oraz z dnia 13 czerwca 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1555/06.

Na dzień złożenia zapytania o interpretację Agencja nalicza i odprowadza do Urzędu Skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych wynagrodzeń zatrudnionych pracowników merytorycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez pracodawcę wypłaty, wynagrodzenie będzie finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzyma bezpośrednio realizuje cel programu. Natomiast w sytuacji, gdyby pracodawca finansował wypłacane wynagrodzenia z własnych środków, wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez osoby realizujące zadania projektu. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

W konsekwencji, zarówno pracodawca ? płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na pracowniku ? jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia ? w ewentualnym postępowaniu podatkowym ? że bezpośrednio realizuje cele programu.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku w świetle ww. przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  • środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w dniu 13.10.2008 r. została podpisana umowa o grant I? dotycząca realizacji działania w ramach programu ?Inteligentna Energia dla Europy? w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (2007-2013) pomiędzy Agencją Wykonawczą ds. Konkurencji i Innowacyjności (E) oraz beneficjentem tj. Województwem . Po utworzeniu Agencji E w dniu 26.03.2009 r. został podpisany przez Województwo oraz Agencję w dniu 15.09.2009 r. aneks zmieniający do powyższej umowy, na podstawie którego Agencja ? pełniąc rolę koordynatora ? jest bezpośrednim beneficjentem projektu. Na mocy podpisanej umowy i aneksu zmieniającego Agencja otrzyma od Agencji Wykonawczej ds. Konkurencji i Innowacyjności na finansowanie działania wkład w wysokości 250.000 EUR, co odpowiada 44,51% całkowitych szacunkowych kosztów kwalifikowanych. Wkład będzie płatny w częściach zwanych płatnościami. Płatności będą dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy Koordynatora. W związku z realizacją zadań projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej Agencja zatrudnia na umowę o pracę personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu. Wynagrodzenia pracowników są wypłacane bezpośrednio ze środków pomocy bezzwrotnej w części 44,51% wynagrodzenia za czas przeznaczony na bezpośrednią realizację projektu, w oparciu o indywidualne godzinowe karty pracy.

Należy zauważyć, iż Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji jest dofinansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej, jednak należy wskazać, że tylko w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty przez Wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzyma bezpośrednio realizuje cel programu.

Reasumując, wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę uczestniczących w realizacji programu ?Inteligentna Energia dla Europy? będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy pod warunkiem, że w chwili wypłaty będą one finansowane z tych środków, a osoby te bezpośrednio realizują cel ww. programu.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika