projekt bliźniaczy sygn: IPPB4/415-764/09-4/JK

projekt bliźniaczy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20.11.2009 r. (data wpływu 23.11.2009 r.) oraz w piśmie z dnia 31.01.2010 r. (data nadania 01.02.2010 r., data wpływu 02.02.2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 20.01.2010 r. Nr IPPB4/415-764/09-2/JK (data nadania 20.01.2010 r., data odbioru 25.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez funkcjonariusza Straży Granicznej zadań dotyczących Projektu Bliźniaczego realizowanego w ramach bezzwrotnych środków pomocowych Unii Europejskiej na rzecz Kosowa ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez funkcjonariusza Straży Granicznej zadań dotyczących Projektu Bliźniaczego realizowanego w ramach bezzwrotnych środków pomocowych Unii Europejskiej na rzecz Kosowa.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 20.01.2010 r. Nr IPPB4/415-764/09-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego wskazanie jakiego okresu (rok) dotyczą pytania przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zadanych pytań.

Powyższe zostało uzupełnione pismem z dnia 31.01.2010 r. (data wpływu 02.02.2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest funkcjonariuszem Straży Granicznej zatrudnionym w Komendzie Głównej SG. Jako przedstawiciel Straży Granicznej uczestniczy w projekcie przeznaczonym dla Kosowa ?Wzmocnienie zasad poszanowania prawa dla Policji Granicznej Kosowa ? Zintegrowany System Zarządzania Granicą ? Faza 1?. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską (Komisję Europejską) z pomocy bezzwrotnej. Jest to tzw. Projekt Twinningowy ? oznacza to zazwyczaj wsparcie/doradztwo kraju UE na rzecz innego kraju. Ostatecznym odbiorcą pomocy jest instytucja rządowa ? Policja Graniczna Kosowa. Ten projekt jest zarządzany przez organizację międzynarodową ? Northern Ireland Public Sector Enterprises Limited (NI-CO), instytucję powołaną na mocy prawa obowiązującego w Irlandii Północnej, z siedzibą w Belfaście, która na zlecenie rządu realizuje projekty pomocowe, w które zaangażowane są różne instytucje rządowe. Organizacja ta startuje w konkursie (w formie przetargu) gdzie prezentuje swoje osiągnięcia w innych projektach. Przedstawia w trakcie prezentacji CV ekspertów, którzy będą realizowali projekt w przyszłości. Eksperci pochodzą z różnych krajów i różnych organizacji związanych z daną tematyką. W tym przypadku tematyką graniczną. Organizacja międzynarodowa podpisuje umowy z ekspertami różnych krajów/instytucji, którzy przeprowadzają analizy, szkolenia, itp. na rzecz danego kraju w ramach współpracy z tą organizacją. Sama organizacja posiada tylko kilku ekspertów z różnych dziedzin. Współpracuje ona z różnymi instytucjami na całym świecie i zaprasza do udziału w różnych przedsięwzięciach instytucje rządowe jak również przedstawicieli/ekspertów z tych instytucji. Straż Graniczna została zaproszona do udziału w tym projekcie i Komendant Główny Straży Granicznej wyraził zgodę na udział przedstawicieli SG w tym projekcie. Projekt dotyczy wsparcia dla Policji Granicznej Kosowa w sprawnym zarządzaniu granicą Kosowa. Projekt będzie skupiał się na analizie prawa pod kątem jego dostosowania do standardów UE, przeprowadzeniu szkoleń z zakresu prawa UE, prowadzenia kontroli granicznej, dostosowania standardów przejść granicznych do wymagań Schengen, szkoleń na sprzęcie zakupionym z funduszy UE, itp. Przedstawiciele SG przeprowadzili już trzy przedsięwzięcia, a następne planowane są od listopada 2009 r. Wnioskodawca realizuje bezpośrednio cel pomocy. W tym projekcie, jak w każdym projekcie twinningowym, przewidziane zostało wynagrodzenie dla przedstawicieli SG. Wypłata wynagrodzenia Wnioskodawcy następuje bezpośrednio ze środków pomocy bezzwrotnej. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską (Komisję Europejską) z pomocy bezzwrotnej. Zgodnie z zasadami Twinningowymi Wnioskodawca realizujący projekt otrzymuje 80% środków przeznaczonych na realizację projektu na pierwsze 12 miesięcy. Po rozliczeniu pierwszych 12 miesięcy projektu Komisja Europejska przesyła pozostałe 20% środków. Instytucja NI-CO jest upoważniona do rozdzielania środków w ramach różnych projektów pomocowych. Podpisuje ona umowę na realizację takiego projektu z przedstawicielstwem Komisji Europejskiej i jest ona odpowiedzialna za finansowanie i rozliczanie środków Unii Europejskiej. Eksperci SG każdorazowo podpisują z NI-CO umowy na konkretne działania, szkolenia w projekcie. Wnioskodawca osobiście pełni rolę lidera jednego z komponentów z tym projekcie i odpowiada za dostosowanie przejść granicznych do standardów Schengen oraz za szkolenia na sprzęcie, który zostanie zakupiony przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Kosowie. Głównym zadaniem Ekspertów SG jest przeprowadzenie szkoleń oraz przygotowywanie raportów z przeprowadzonych misji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy za tego typu projekty, w których Wnioskodawca uczestniczył w roku 2009 i będzie uczestniczył w roku 2010, finansowane z pomocy bezzwrotnej Unii Europejskiej (Komisji Europejskiej) należy odprowadzać podatek... Jeśli za tego typu projekty jest należny podatek to w jakiej wysokości...

Zdaniem Wnioskodawcy,

W związku z tym, że odbiorcą pomocy jest kraj trzeci (nie z Unii Europejskiej), środki na realizację projektu pochodzą od organizacji międzynarodowej z pomocy bezzwrotnej Unii Europejskiej (Komisji Europejskiej) oraz wypłata wynagrodzenia następuje bezpośrednio ze środków pomocy bezzwrotnej, które organizacja otrzymuje z Unii bezpośrednio na realizację projektu w opinii Wnioskodawcy wynagrodzenie uzyskane z takich środków jest zwolnione z podatku (ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozdział 3 zwolnienia przedmiotowe, art. 21 ust. 1 pkt 46).

W związku z tym, że projekt dotyczy wsparcia w zakresie ochrony granicy państwowej ?Wzmocnienie zasad poszanowania prawa dla Policji Granicznej Kosowa ? Zintegrowany System Zarządzania Granicą? także wpływa na to, że zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie to jest zwolnione z podatku (ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozdział 3 zwolnienia przedmiotowe art. 21 ust. 1 pkt 83).

W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozdziale 3 zwolnienia przedmiotowe w art. 21 ust. 1 pkt 46 widnieje zapis, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

    a. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

    b. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W pkt 83 widnieje natomiast zapis, iż wolne od podatku dochodowego są:

należności pieniężne wypłacane policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, pracownikom jednostek wojskowych, jednostek policyjnych i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej, użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celny, Straży Granicznej i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych; zwolnienia nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanych stanowisku służbowym.

Instytucja NI-CO jest upoważniona do rozdzielania środków w ramach różnych projektów pomocowych. Podpisuje ona umowę na realizację takiego projektu z przedstawicielstwem Komisji Europejskiej i jest ona odpowiedzialna za finansowanie i rozliczanie środków Unii Europejskiej.

Wnioskodawca nadmienia, iż w październiku 2009 r. dzwonił do Krajowej Informacji Podatkowej, zadał powyższe pytania i przedstawił powyższy stan faktyczny. Został poinformowany, że takie projekty nie są opodatkowane i nie zgłasza się ich w rocznym rozliczeniu podatkowym. Ponadto Wnioskodawca otrzymał informację od jednego z pracowników Urzędu Skarbowego, że Gazeta Prawna w sierpniu lub wrześniu 2009 r. opisywała także takie przypadki informując o zwolnieniach od podatku w przypadku takich projektów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

    c. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

    d. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podatnikom, którzy są beneficjentami takiej pomocy, i bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, któremu beneficjent zlecił wykonanie określonych czynności. Przepis ten wyraźnie wskazuje również, że chodzi tu o pomoc przyjętą przez Radę Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, która ewentualnie może być wypłacona za pośrednictwem innego podmiotu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, kluczowym zagadnieniem dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie jest to, z jakich środków następuje wypłata wynagrodzeń Wnioskodawcy. Powyższy przepis wymaga aby dochody te pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych przez wskazane w nim podmioty, tj. rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Nie jest to jednak w tym zakresie jedyny wymóg. Konieczne jest bowiem jeszcze, aby środki te zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi podmiotami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. W tych ogólnie nieokreślonych ramach dotyczących rodzaju środków, z których pochodzą podlegające zwolnieniu od podatku dochody, mieszczą się także wymienione po słowach ?w tym? ? środki programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i środki z programów NATO. Do tego rodzaju środków przyznawanych przez te dwa ostatnie podmioty, tj. Unię Europejską i NATO, odnosi się więc w równym stopniu wymóg, aby przyznane one zostały na podstawie wskazanej w tym przepisie, tj. jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z tym podmiotami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest funkcjonariuszem Straży Granicznej zatrudnionym w Komendzie Głównej SG. Jako przedstawiciel Straży Granicznej uczestniczy w projekcie przeznaczonym dla Kosowa ?Wzmocnienie zasad poszanowania prawa dla Policji Granicznej Kosowa ? Zintegrowany System Zarządzania Granicą ? Faza 1?. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską (Komisję Europejską) z pomocy bezzwrotnej. Jest to tzw. Projekt Twinningowy. Ostatecznym odbiorcą pomocy jest instytucja rządowa ? Policja Graniczna Kosowa. Ten projekt jest zarządzany przez organizację międzynarodową ? Northern Ireland Public Sector Enterprises Limited (NI-CO) z siedzibą w Belfaście w Irlandii Północnej, która na zlecenie rządu realizuje projekty pomocowe, w które zaangażowane są różne instytucje rządowe. Instytucja NI-CO jest upoważniona do rozdzielania środków w ramach różnych projektów pomocowych. Podpisuje ona umowę na realizację takiego projektu z przedstawicielstwem Komisji Europejskiej i jest ona odpowiedzialna za finansowanie i rozliczanie środków Unii Europejskiej. Wnioskodawca realizuje bezpośrednio cel pomocy. Wypłata wynagrodzenia Wnioskodawcy następuje bezpośrednio ze środków pomocy bezzwrotnej.

W rozpatrywanej sprawie, środki bezzwrotnej pomocy pochodzą od Unii Europejskiej, to jednak przeznaczone są dla Policji Granicznej Kosowa, zaś instytucją zarządzającą jest Northern Ireland Public Sector Enterprises Limited (NI-CO) z siedzibą w Belfaście w Irlandii Północnej, która na zlecenie rządu realizuje projekty pomocowe, w które zaangażowane są różne instytucje rządowe. Zatem projekt w którym uczestniczy Wnioskodawca nie jest realizowany na podstawie umowy zawartej z Unią Europejską przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, czy też polską agencję rządową. W związku z tym, uwzględniając treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy przepis ten nie może stanowić podstawy prawnej do zwolnienia od podatku dochodów otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z uczestniczeniem w realizacji tego przedsięwzięcia.

Dla wyłączenia zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozpatrywanej sprawie nie ma bowiem zasadniczego znaczenia, jaki podmiot ? krajowy czy zagraniczny realizuje określony program pomocowy, lecz na jakiej podstawie przyznane zostały środki pomocowe, z których to środków Wnioskodawca ? ekspert otrzymuje dochód i w konsekwencji tego, o czym była już mowa wcześniej, kto jest adresatem tej pomocy. W przekonaniu organu rzeczywistym beneficjentem bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej jest Policja Graniczna Kosowa, zaś bezpośrednim wykonawcą projektu jest irlandzka instytucja zarządzająca. Zatem zwolnienie wynikające z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Ponadto należy dodać, iż od dnia 01 stycznia 2009 r. poprzez art. 1 pkt 11 lit. c) ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), został dodany ust. 24 w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej.

Zmiana weszła w życie z dniem 01 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 01 stycznia 2009 r.

Odnosząc się natomiast do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, iż:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są: należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, pracownikom jednostek wojskowych, jednostek policyjnych i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnim zajmowanym stanowisku służbowym.

A zatem zasadnicze znaczenia dla zastosowania omawianego zwolnienia przedmiotowego ma spełnienie dwóch warunków:

  • wypłacone należności pieniężne muszą być bezpośrednio związane z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,
  • należności te muszą wynikać z celów określonych w zwolnieniu.



Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest funkcjonariuszem Straży Granicznej, który jako ekspert uczestniczy w projekcie przeznaczonym dla Kosowa ?Wzmocnienie zasad poszanowania prawa dla Policji Granicznej Kosowa ? Zintegrowany System Zarządzania Granicą ? Faza 1?. Osobiście pełni rolę lidera jednego z komponentów z tym projekcie i odpowiada za dostosowanie przejść granicznych do standardów Schengen oraz za szkolenia na sprzęcie, który zostanie zakupiony przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Kosowie. Głównym zadaniem Ekspertów SG jest przeprowadzenie szkoleń oraz przygotowywanie raportów z przeprowadzonych misji.

Należy stwierdzić, iż dyspozycją powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest objęte zwolnienie z opodatkowania należności pieniężnych wypłacanych m.in. funkcjonariuszom Straży Granicznej, użytym poza granicami państwa w celach wymienionych w tym przepisie, wśród których ustawodawca nie wymienił szkoleń. Zwolnienie nie ma zastosowania do każdej należności pieniężnej wypłaconej m.in. funkcjonariuszom Straży Granicznej lecz dotyczy wyłącznie tych należności, do których zastosowanie znajdzie pełna treść zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem zwolnienia dotyczy wyłącznie tych wypłat, które otrzymują m.in. funkcjonariusze Straży Granicznej w związku z ?użyciem poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej oraz należności pieniężnych wypłaconych funkcjonariuszom Straży Granicznej pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych?. W wymienionym katalogu nie mieszczą się wynagrodzenia z tytułu przeprowadzonych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej szkoleń.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody otrzymywane przez funkcjonariusza Straży Granicznej w związku z realizacją zadań dotyczących Projektu Bliźniaczego realizowanego w ramach bezzwrotnych środków pomocowych Unii Europejskiej na rzecz Policji Granicznej Kosowa nie korzystają ze zwolnień wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Ponadto należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika