Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskane dochody (...)

Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskane dochody w postaci środków pieniężnych przyznanych przez międzynarodową organizację pozarządową (jak w przypadku Wnioskodawczyni przez organizację A), na podstawie jednostronnej deklaracji oraz mające charakter bezzwrotny, przeznaczone na realizację przez podatnika bezpośrednio celu programu, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 18.09.2010 r. (data wpływu do tutejszego organu 05.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych pochodzących od organizacji pozarządowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych pochodzących od organizacji pozarządowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Założona w USA, A, jest międzynarodową organizacją pozarządową, której działalność opiera się na formule ?non-profit?. Jej celem jest promocja, poprzez stosowanie różnych środków, zjawiska przedsiębiorczości społecznej. A wspiera osoby ? społecznych przedsiębiorców, mieszkających i działających na całym świecie, którzy wdrażają systemowe rozwiązania problemów społecznych. Osoby te są przyjmowane do organizacji i nazywane ?członkami A? (?A F?). Od momentu założenia A w 1980 roku, organizacja przyjęła do swojego grona ponad 2000 takich osób, reprezentujących ponad 70 krajów na świecie. Jako organizacja międzynarodowa A w tych krajach prowadzi swoją działalność i oferuje wsparcie finansowe członków A. W 2006 r. jeden z członków A, M Y, otrzymał Pokojową Nagrodę Nobla. W Polsce swoją działalność rozpoczęła w 1995 roku, jako Fundacja A i w tym czasie dołączyły do niej 62 osoby.

Wnioskodawczyni została członkiem A od października 2009 r. W styczniu 2010 r. otrzymała przelewem pierwszą wpłatę środków pieniężnych na mocy uchwały Ogólnoświatowego Zarządu A. Pieniądze te pochodziły z organizacji międzynarodowej A.

A działa na całym świecie poprzez organizację i zapewnianie pomocy finansowej i materialnej (m.in. różnej wysokości granty), przekazywanej osobom wybranym w trakcie procesu weryfikacyjnego, które realizują programy zgodnie z działaniami statutowymi A m.in. w następujących obszarach: praca w środowiskach osób wykluczonych społecznie (bezdomni, niepełnosprawni, długotrwale bezrobotni), ochrona środowiska, dzieci ulicy, edukacja, ochrona zdrowia i inne. Środki finansowe przyznawane są zwykle na okres trzech lat i mają umożliwić liderom organizacji realizację danego programu. Udzielane są one na zasadzie bezzwrotnej pomocy, w wyniku jednostronnej deklaracji organizacji. Władze organizacji A samodzielnie typują potencjalnych beneficjentów oraz określają zakres dopuszczalnej pomocy. Celem programu realizowanego przez Ashokę jest wspieranie beneficjentów poprzez zagwarantowanie im możliwości utrzymania się bez podejmowania dodatkowych czynności zarobkowych wykraczających poza zakres działań programowych, za które osoba została przyjęta do A i umożliwienie skoncentrowania im całej swojej aktywności na działalności społecznej. Fundusze A pochodzą ze źródeł prywatnych, głównie z darowizn od amerykańskich obywateli, które to następnie są rozdysponowywane w formie grantów dla liderów organizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskane dochody w postaci środków pieniężnych przyznanych przez międzynarodową organizację pozarządową (jak w przypadku Wnioskodawczyni przez organizację A), na podstawie jednostronnej deklaracji oraz mające charakter bezzwrotny, przeznaczone na realizację przez podatnika bezpośrednio celu programu, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje dochody otrzymywane przez podatnika, przyznawane przez każdą międzynarodową organizację, na podstawie jednostronnych deklaracji oraz mające charakter bezzwrotnej pomocy bez względu na to, z jakich źródeł organizacje te uzyskują środki pieniężne, jeżeli podatnik realizuje bezpośrednio cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. Tym samym uzyskane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne od fundacji A mieszczą się w zakresie rzeczowego zwolnienia.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika z treści powyższego przepisu dla zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia z opodatkowania określonych dochodów, spełnione winny być łącznie następujące przesłanki:

  1. dochody otrzymywane są przez podatnika będącego osoba fizyczną; oraz
  2. środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych;
  3. środki mają charakter bezzwrotnej pomocy;
  4. przyznawane są na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe;
  5. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W przypadku Wnioskodawczyni bezdyskusyjne jest spełnienie przesłanek z lit. a) oraz c)-d). Wnioskodawczyni jest bowiem osobą fizyczną, posiadającą w Polsce stałe miejsce zamieszkania i podlegająca obowiązkowi podatkowemu (przesłanka z pkt a).

Otrzymane pieniądze mają charakter bezzwrotnej pomocy, do której zwrotu Wnioskodawczyni nie jest pod żadnymi warunkami zobowiązana (przesłanka z pkt c). Przyznanie środków nastąpiło na podstawie jednostronnej deklaracji (decyzji) fundacji A (przesłanka z pkt d).

W opinii Wnioskodawczyni, decydujące znaczenie ma zatem ocena przesłanek b), tj. czy A ma status organizacji międzynarodowej w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz e), tj. czy Wnioskodawczyni jako podatnik bezpośrednio realizuje cel na jaki zostały przyznane środki pieniężne.

Odnosząc się do pytania, czy A ma status organizacji międzynarodowej w świetle ustawy, Wnioskodawczyni przedstawia dwa istotne zagadnienia. Po pierwsze sposób rozumienia przez polskiego prawodawcę sformułowania ?organizacja międzynarodowa? i po drugie przesłanek, które decydują w polskim systemie prawnym o nadaniu organizacji pozarządowej charakteru międzynarodowego.

W przepisach prawa podatkowego nie ma definicji legalnej terminu ?organizacja międzynarodowa?. W związku z powyższym, dopiero przy dokładnej analizie polskiego systemu prawnego, biorąc pod uwagę wykładnię systemową, funkcjonalną oraz doktrynalną można stworzyć wyraźną definicję organizacji międzynarodowej. Wnioskodawczyni stwierdza, że obejmuje ona swym zakresem międzynarodowe organizacje międzyrządowe oraz pozarządowe. Twierdzenie to wynika z szeregu faktów. Polski system prawny wyróżnia zarówno pojęcia organizacji pozarządowych, międzynarodowych organizacji pozarządowych oraz międzynarodowych organizacji międzyrządowych. Znajduje to odzwierciedlenie w prawodawstwie, doktrynie i orzecznictwem z czego wynika, że prawodawca świadomie posługuje się tymi zwrotami, uznając odmienny charakter wymienionych podmiotów, W przypadkach, gdy chce wskazać konkretną organizację używa określeń międzyrządowa lub pozarządowa, natomiast terminu ?organizacja międzynarodowa? używa w celu objęcia nim wszelkich organizacji międzynarodowych.

Wnioskodawczyni zauważa, że oprócz różnych typów organizacji międzynarodowych, istnieją organizacje na szczeblu krajowym o charakterze pozarządowym. Fakt ich występowania w publicznym obrocie, w tym w różnych aktach prawnych jest oczywisty, na co wskazują poniższe przykłady. Posługiwanie się tym zwrotem przez prawodawcę, daje podstawę do wniosku, że istnieje głęboka świadomość ich istnienia, co będzie stanowiło podstawę do dalszego wnioskowania o istnieniu szerszej kategorii organizacji międzynarodowych pozarządowych.

Pojęcie ?organizacja pozarządowa? występuje m.in. w :

  1. art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie? (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873) stanowiącym definicję legalną tego sformułowania. Stwierdza on, że organizacjami pozarządowymi, są nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia;
  2. art. 34 ratyfikowanej przez Polskę Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 r. (Dz. U. Nr 284, poz. 61) przewiduje, że organizacje pozarządowe mogą składać indywidualnie skargi do Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu;
  3. art. 12b ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U z 2004 r. Nr 64, poz. 593 ze zm.);
  4. art. 7 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591).

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawczyni przechodzi następnie do analizy występowania w prawie polskim podziału na międzyrządowe i pozarządowe organizacje międzynarodowe. Ustawodawca używa takich sformułowań w różnych aktach prawnych, co daje podstawę do wniosku, że zwrot organizacje międzynarodowe jest rozumiany w sposób szeroki. Najlepiej ilustruje ten fakt ustawa z 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872), gdzie art. 15 ust. 1 pkt 7 mówi o organizacjach międzynarodowych rządowych i pozarządowych, a także w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 93, poz. 897), gdzie spośród organizacji międzynarodowych wyszczególnia organizacje międzyrządowe.

Ponadto pojęcie ?międzynarodowa organizacja pozarządowa? występuje m.in. w:

  1. Porozumieniu Wiedeńskim ustanawiającym międzynarodową klasyfikację elementów graficznych znaków (Dz. U. z 2003 r. Nr 1669, poz. 172);
  2. Konwencji o udzielaniu patentów europejskich sporządzonej w Monachium dnia 5 października 1973 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 79, poz. 737);
  3. Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów samorządu województwa (Dz. U. z 1998 r. Nr 160, poz. 1073);
  4. Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie określenia standardów nauczania dla poszczególnych kierunków studiów i poziomu kształcenia (Dz. U. z 2002 r. Nr 116, poz. 1004 ze zm.).

Natomiast wyróżnienie ?międzynarodowych organizacji międzyrządowych? znajduje się m.in. w:

  1. Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.);
  2. art. 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504).

Wnioskodawczyni podkreśla również, że w postanowieniach urzędów skarbowych interpretujących prawo podatkowe można znaleźć sugestię o ?międzynarodowości? organizacji pozarządowej. Na podstawie jednej z interpretacji urzędu skarbowego międzynarodową organizacją pozarządową jest Fundacja. Przypadek ten jest o tyle ciekawy, że chociaż fundacja ta prowadzi działalność zarówno w Polsce jak i poza nią, to działa jednak na zasadach prawnych obowiązujących w RP (w oparciu o ustawę o Fundacjach), w jej organach zasiadają Polacy, zaś fundatorem jest (polski) Skarb Państwa (środki na wypłatę odszkodować pochodzą wszakże z RFN). Interpretacja ta stwierdza, że w prawie polskim możliwa jest sytuacja, że organizacja mająca siedzibę w Polsce, działająca w Polsce i poza nią, może mieć charakter organizacji międzynarodowej. Dlatego należy podkreślić, że organizacja taka jak Fundacja A ma charakter międzynarodowy.

Na podstawie przytoczonych powyżej faktów Wnioskodawczyni zauważa, że polski prawodawca wyróżnia istnienie różnego typu organizacji międzynarodowych. Występowanie w różnych ustawach, rozporządzeniach a także umowach międzynarodowych, których Polska jest stroną, sformułowań ?międzynarodowe organizacje międzyrządowe? i ?międzynarodowe organizacje pozarządowe? daje podstawę do wniosku, że posługiwanie się nimi jest jak najbardziej zamierzone. W celu odpowiedniego doprecyzowania, akty prawne wykorzystują powyższe sformułowania, natomiast w celu ich zbiorczego określenia, używane jest tylko sformułowanie ?organizacja międzynarodowa?. Reasumując użyte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ?organizacje międzynarodowe? wobec braku bliższego zdefiniowania (np. w zakresie podmiotowym ? ?organizacja międzyrządowa?) jest pojęciem szerokim, że obejmuje także organizacje typu A, tj. organizacje (np. fundacje) o charakterze organizacji międzynarodowej (zarówno poprzez skład osobowy jak i zakres działania określony statutem). W efekcie środki finansowe przyznawane przez tę organizację osobom fizycznym mającym miejsce zamieszkania na terytorium Polski, są objęte zakresem tego przepisu i na jego podstawie zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni jednocześnie zwraca uwagę, że w analogicznych sytuacjach innych członków A korzystających z przyznanych im środków na identycznych zasadach, urzędy skarbowe zajmowały stanowisko o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. postanowienie Urzędu Skarbowego w M z dnia 11 stycznia 2006 r, decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 8 lipca 2007 r.).

Odnosząc się z kolei do warunku, czy jako członek A Wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, należy wskazać, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera żadnych wymogów, co do charakteru programu, ani też jego celów (tymczasem, jeśli ustawodawca pragnie uzależnić skutki podatkowe do określonego rodzaju celu, czyni to wprost w ustawie podatkowej, np. w zakresie celów, na jakie można przeznaczyć darowizny w celu dokonania odliczenia). Brak takiego określenia celu programu oznacza, że może on mieć charakter dowolny. Ważnym jest, aby cel określony przez organizację międzynarodową był realizowany bezpośrednio przez podatnika. Dowolność celu przewidziana w przepisach prawa oznacza, że sam fakt przeznaczania przez podatnika otrzymanych środków na rozwój i utrzymanie nie oznacza, iż nie jest realizowany cel programu. Jeżeli bowiem, tak jak w przypadku A, celem programu, na jaki zostały przekazane środki, jest właśnie rozwój osobisty beneficjenta ? co pozwala mu wykonywać istotnie społecznie działania ? wówczas wydatkowanie środków na potrzeby takiego rozwoju spełnia przesłankę bezpośredniej realizacji celu. Wnioskodawczyni podkreśla, iż przesłanka bezpośredniego realizowania celu programu jest w Jej przypadku spełniona ze względu na fakt, że jest podmiotem otrzymującym środki, którego dotyczy konkretny program realizowany z tych środków. Nie ma w tej sytuacji podwykonawstwa, które wykluczałoby uznanie realizacji danego projektu w sposób bezpośredni. O pośredniości, do której nie ma zastosowania omawiane zwolnienie, można mówić w sytuacji, gdy podmiot uzyskujący środki pomocowe posiłkuje się podwykonawcami opłacanymi ze środków pomocowych. Takich podwykonawców nie dotyczy wówczas zwolnienie (por. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, Warszawa 2005, s. 503-504). A zatem, w przypadku Wnioskodawczyni przesłanka bezpośredniego realizowania celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest spełniona.

Podsumowując, zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje zastosowanie do środków otrzymywanych przez Wnioskodawczynię od Fundacji A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, bowiem związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną, i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Enumeratywnie wymieniony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim podmiotów mogą ? przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie ? być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Bezzwrotna pomoc może być zatem udzielona jedynie przez podmioty prawa międzynarodowego, a więc podmioty, które posiadają prawa i obowiązki wynikające bezpośrednio z prawa międzynarodowego. Głównymi podmiotami prawa międzynarodowego są państwa. Organizacje międzynarodowe są drugim podstawowym uczestnikiem stosunków międzynarodowych. Powstały one jako forma współpracy międzynarodowej państw z przekształcenia konferencji międzyrządowych w trwałe związki oparte na umowie wielostronnej, których głównym zadaniem jest kształtowanie współpracy państw w różnych dziedzinach.

Organizacje międzynarodowe dzielą się na:

  • organizacje rządowe ? tworzone przez państwa i działające na podstawie umów międzynarodowych;
  • organizacje pozarządowe ? związki, instytucje, stowarzyszenia powstałe na mocy porozumienia osób fizycznych z różnych państw, których międzynarodowy charakter jest odzwierciedlony w statucie.

Organizacje pozarządowe to związki, których członkami są zrzeszenia narodowe, stowarzyszenia o charakterze pozarządowym oraz osoby fizyczne lub prawne z różnych państw. Organizacje te nie działają na podstawie umów międzynarodowych, lecz na podstawie porozumień nieformalnych lub porozumień o charakterze wewnątrzprawnym. Z reguły działalność ich opiera się na statutach, które nie mają charakteru umów międzynarodowych.

Organizacjami międzynarodowymi pozarządowymi są między innymi: Liga Stowarzyszeń Czerwonego Krzyża, Światowa Federacja Związków Zawodowych, Instytut Prawa Międzynarodowego, Stowarzyszenie Prawa Międzynarodowego, Międzynarodowa Helsińska Federacja Praw Człowieka.

A zatem międzynarodowa organizacja pozarządowa, której członkami są osoby fizyczne ? to organizacja (związek, stowarzyszenie) powstała na mocy porozumienia osób fizycznych z różnych państw, której charakter międzynarodowy winien być odzwierciedlony w jej statucie.

Z kolei międzynarodowe instytucje finansowe (określane też jako międzynarodowe organizacje finansowe) to jednostki organizacyjne działające na podstawie umów zawieranych między państwami, mające na celu prowadzenie działalności finansowej, zwłaszcza w zakresie udzielania kredytów i pożyczek. Międzynarodowe instytucje finansowe to zinstytucjonalizowana forma współpracy niezależnych państw w dziedzinie stosunków finansowych, której celem jest działalność nie nastawiona na osiąganie zysków. Można je pojmować jako instytucjonalną część międzynarodowego systemu walutowego rozumianego jako zespół norm, zasad i instytucji mających na celu zapewnienie swobody regulowania zobowiązań krajów o odrębnych walutach.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że zwolnienie dotyczy jedynie dochodów stanowiących bezzwrotną pomoc przyznaną na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z obcymi państwami, organizacjami lub instytucjami międzynarodowymi przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że A jest międzynarodową organizacją pozarządową założoną w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, opierająca swoją działalność na formule ?non-profit?. Jej celem jest promocja zjawiska przedsiębiorczości społecznej. Inwestuje ona w pojedyncze osoby ? społecznych przedsiębiorców, które realizują programy na rzecz dobra publicznego. Środki na bezzwrotną pomoc w formie grantów, pochodzą ze źródeł prywatnych, głównie darowizn od amerykańskich obywateli.

Jeżeli zatem organizacja A jest organizacją międzynarodową w rozumieniu powyższych wyjaśnień oraz Wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, to należy stwierdzić, że do otrzymanych dochodów ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, iż organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego podanego we wniosku ? nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawczynię przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż Fundacja A ma status międzynarodowej organizacji pozarządowej oraz że spełnia pozostałe warunki konieczne do zastosowania omawianego zwolnienia,

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię postanowień organu podatkowego należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 18.09.2010 r. (data wpływu tutejszego organu 05.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych pochodzących od organizacji pozarządowych, a zatem podlega opłacie w wysokości 40 zł. Opłata dokonana w dniu 24.09.2010 r. została uiszczona w kwocie 75,00 zł, tj. w wysokości wyższej niż należnej. Tym samym, różnica w kwocie 35 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na wskazany przez Stronę adres zamieszkania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika