Darowizna którą Wnioskodawczyni zamierza przekazać przez na rzecz wskazanej Fundacji podlega odliczeniu (...)

Darowizna którą Wnioskodawczyni zamierza przekazać przez na rzecz wskazanej Fundacji podlega odliczeniu od dochodu, gdyż ? jak wskazano we wniosku ? Fundacja ta jest organizacją, o której mowa w ww. przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. organizacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, niedziałającą w celu osiągnięcia zysku oraz darowizna zostanie przekazana na cel określony w art. 4 tej ustawy. Ponadto darowizna pieniężna musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego i nie może przekroczyć 6 % dochodu darczyńcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.10.2012 r. (data wpływu 15.10.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 13.12.2012 r. (data wpływu 17.12.2012 r.) na wezwanie z dnia 10.12.2012 r. Nr IPPB4/415-878/12-2/JK3 (data nadania 11.12.2012 r., data doręczenia 13.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny.


Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-878/12-2/JK3 z dnia 10.12.2012 r. (data nadania 11.12.2012 r., data doręczenia 13.12.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w odniesieniu do zadanego pytania.

Pismem z dnia 13.12.2012 r. (data wpływu 17.12.2012 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Jako osoba fizyczna Wnioskodawczyni zamierza przekazać darowiznę na rzecz fundacji poprzez dokonanie przelewu tytułem ?darowizna na działalność edukacyjną - budowa przedszkola?. Fundacja nie ma jeszcze statusu OPP, ponieważ została założona w czerwcu 2012 r. Cele i formy działania fundacji określa statut fundacji.


Oto fragment statutu fundacji:

§ 8

  1. Celami fundacji są:
    1. działalność charytatywna,
    2. działalność edukacyjna, opiekuńczo-wychowawcza,
    3. działalność opiekuńczo-zdrowotna, lecznicza,
    4. udzielanie świadczeń zdrowotnych i usług w zakresie opieki medycznej,
    5. wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia, propagowanie profilaktyki zdrowotnej,
    6. przeciwdziałanie uzależnieniom, patologiom społecznym i zagrożeniom bezpieczeństwa publicznego,
    7. promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,
    8. wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o wartości chrześcijańskie,
    9. działalność kulturalna,
    10. wspieranie osób szczególnie uzdolnionych, nie mających możliwości finansowych rozwoju we własnym zakresie,
    11. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
    12. wspieranie turystyki, krajoznawstwa oraz różnych form wypoczynku
    13. działalność wydawnicza,
    14. pomoc Polakom za granicą.


§ 9


Fundacja realizuje cele statutowe poprzez działalność w zakresie:

  1. Prowadzenia działalności charytatywnej, edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, opiekuńczo-zdrowotnej, ochrony zdrowia na rzecz szerokiego kręgu potrzebujących: dzieci, młodzieży, rodzin, samotnych matek, przedszkolaków, uczniów i nauczycieli, osób niepełnosprawnych, chorych, seniorów, uzależnionych, bezdomnych, bezrobotnych, ofiar przemocy, więźniów, migrantów i uchodźców, ofiar klęsk żywiołowych, epidemii i zbrojnych konfliktów,
  2. Udzielania pomocy finansowej lub materialnej osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej: dzieciom, młodzieży, rodzinom, samotnym matkom, osobom niepełnosprawnym, chorym, seniorom, uzależnionym, bezdomnym, bezrobotnym, ofiarom przemocy, więźniom, migrantom i uchodźcom, ofiarom klęsk żywiołowych, epidemii i zbrojnych konfliktów.
  3. Organizowania kwest zbiórek, aukcji, koncertów i innych imprez o charakterze charytatywnym, po uprzednim uzyskaniu odpowiednich zgód i pozwoleń stosownych organów administracji publicznej.
  4. Pozyskiwania sponsorów i występowania o dotacje.
  5. Organizowania i prowadzenia placówek oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, opiekuńczo-leczniczych, edukacyjnych, socjalizacyjnych, poradniczych, domów pomocy społecznej.
  6. Wspierania talentów poprzez finansowanie szkoleń, kursów, zakup niezbędnych sprzętów.
  7. Fundowania stypendiów uczniom wybitnie zdolnym.
  8. Finansowania zakupu pomocy naukowych i szkolnych.
  9. Organizowania i finansowania leczenia, rehabilitacji, kuracji w ośrodkach i placówkach polskich lub zagranicznych.
  10. Organizowania i finansowania zakupu leków, specjalistycznego sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego, także dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, osób niepełnosprawnych.
  11. Zakupu żywności, środków higieny i innych artykułów potrzebnych do życia codziennego.
  12. Prowadzenia i finansowania działalności formacyjnej, edukacyjnej i szkoleniowej w tym organizowania spotkań, konferencji, odczytów, szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów formacyjnych i innych form podnoszenia kwalifikacji zawodowych, dostarczania materiałów formacyjnych i informacyjnych, biuletynów, czasopism i książek.
  13. Organizowania i finansowania rekolekcji, dni skupień, pielgrzymek.
  14. Organizowania i finansowania różnych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży (wyjazdy, wycieczki, kolonie, obozy) także z rodzin ubogich, wielodzietnych i dysfunkcyjnych, dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, oraz dla osób starszych, chorych i niepełnosprawnych.
  15. Organizowania i finansowania imprez sportowych, rekreacyjnych i kulturalnych.
  16. Promowania i organizowania różnych form wolontariatu.
  17. Organizowania i finansowania działalności wydawniczej, filmowej i multimedialnej w zakresie realizacji celów statutowych.
  18. Finansowania i realizacji inwestycji polegających na budowie, remontach lub modernizacji placówek oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, opiekuńczo-leczniczych, socjalizacyjnych, domów pomocy społecznej.


W świetle art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1,2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24h ust. li 2, lub alt. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z późn. zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Z przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) updof wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać łącznie następujące warunki:

  1. być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) zawiera różne cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 14 wymieniono zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Jak wynika ze statutu Fundacji, posiada ona w statucie cele ukierunkowane na zaspakajanie potrzeb społecznych związanych z edukacją, oświatą, a zatem mieszczące się w zakresie art. 4 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi, co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Organizacje wymienione w tych przepisach to organizacje pozarządowe:

  1. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysków
  2. kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne,
  3. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
  4. spółdzielnie socjalne;
  5. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r.

    o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) updof związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych. Taki warunek spełnia Fundacja stosownie do § 28 statutu, który mówi, że Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rzecz ogółu społeczności jako działalność pożytku publicznego.


Stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 1 updof wysokość wydatków w przypadku darowizny pieniężnej ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy kwotę darowizny na rzecz fundacji poprzez dokonanie przelewu tytułem ?darowizna na działalność edukacyjną - budowa przedszkola? Wnioskodawczyni może odliczyć od dochodu?


Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota darowizny na rzecz fundacji poprzez dokonanie przelewu tytułem ?darowizna na działalność edukacyjną ? budowa przedszkola? może być odliczona od dochodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681 ze zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.


W myśl art. 26 ust. 5 ww. ustawy łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

  1. osób fizycznych;
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres (art. 26 ust. 6b ww. ustawy)

Stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 1 powołanej ustawy wysokość wydatków w przypadku darowizny pieniężnej ustala się na podstawie wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego.


Z przytoczonego wyżej przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.


Katalog zawarty w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.) zawiera różne cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 14 wymieniono zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Jak wynika z wniosku, Fundacja, na rzecz której Wnioskodawczyni zamierza przekazać darowiznę prowadzi działalność pożytku publicznego m. in. w zakresie działalności edukacyjnej, opiekuńczo- wychowawczej, a zatem mieści się w zakresie art. 4 ust. 1 pkt 14 powołanej ustawy.

Kolejnym, niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ww. ustawy organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Zatem, zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana była jednostką prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, niedziałającą w celu osiągnięcia zysku (tj. nieprowadzącą działalności gospodarczej).

Z wniosku wynika, iż Fundacja, na rzecz której Wnioskodawczyni zamierza dokonać darowizny jest organizacją w rozumieniu art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i nie działa w celu osiągnięcia zysku, to znaczy całość dochodu przeznacza na realizację celów statutowych.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy zatem stwierdzić, że darowizna którą Wnioskodawczyni zamierza przekazać przez na rzecz wskazanej Fundacji podlega odliczeniu od dochodu, gdyż ? jak wskazano we wniosku ? Fundacja ta jest organizacją, o której mowa w ww. przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. organizacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, niedziałającą w celu osiągnięcia zysku oraz darowizna zostanie przekazana na cel określony w art. 4 tej ustawy. Ponadto darowizna pieniężna musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego i nie może przekroczyć 6 % dochodu darczyńcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika