Dochody pracowników Wnioskodawcy uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i pracowników zatrudnionych (...)

Dochody pracowników Wnioskodawcy uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i pracowników zatrudnionych w ramach umowy cywilnoprawnej, uczestniczących w realizacji projektu wskazanego we wniosku korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, pod warunkiem, że są finansowane bezpośrednio z tych środków, a pracownicy bezpośrednio realizują cel programu objętego pomocą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09.12.2011 r. (data wpływu 15.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych realizujących cel projektu w ramach 7 Programu Ramowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych realizujących cel projektu w ramach 7 Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest członkiem konsorcjum, które otrzymało dofinansowanie od Komisji Europejskiej w ramach siódmego programu ramowego na projekt E. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana pomiędzy Komisją Europejską a Universitaet H., reprezentującym członków konsorcjum. Ogólna kwota dofinansowania 2.779.000,00 EUR zostanie przekazana na konto Universitaet H., który jako koordynator na mocy umowy jest zobowiązany do rozdystrybuowania przekazanych środków na pozostałych członków konsorcjum.

W ramach dofinansowania Wnioskodawca jako jeden z beneficjentów będzie otrzymywał przychody w łącznej wysokości 257,2 tyś EUR. W projekcie zostanie wykorzystany produkt spółki ? system ?E? to międzynarodowy projekt technologicznego wsparcia osób starszych, redukujący wykluczenie społeczne związane ze starzejącym się społeczeństwem, realizowany w ramach siódmego programu ramowego (w działaniu: ICT-7-5.3 ), Intelligent,.

Zakresem projektu objęte są nowe technologie informacyjne i komunikacyjne (systemy) oferujące lekarzom znaczące zdolności monitorowania czynności życiowych pacjentów, tym samym umożliwiając im identyfikację problemów na wczesnym etapie, gdy wymagane leczenie jest prostsze, bardziej skuteczne i mniej kosztowne. Projekt znalazł wsparcie Unii Europejskiej w obszarze badań nad ?osobistymi systemami opieki zdrowotnej?.

Projekt będzie trwał 36 miesięcy począwszy od dnia 01 grudnia 2011 r. i przebiegał będzie w trzech etapach sprawozdawczych po dwanaście miesięcy każdy. Bezpośrednimi wykonawcami prac związanych z projektem będą pracownicy zatrudnieni w spółce na podstawie umowy o pracę jak również w ramach innej umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenie, umowa o dzieło).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy dochody spółki otrzymywane w ramach dofinansowania projektu będą zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy dochody pracowników bezpośrednio realizujących cel programu, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i pracowników zatrudnionych w ramach umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie, umowy o dzieło) będą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dochodów pracowników, uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę, jak i podatników z którymi zawarta jest ze spółką inna umowa, będą one korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż podatnicy ci będą realizować bezpośrednio cel programu, który jest finansowany z bezzwrotnej pomocy, a dochód ten w spółce korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.



Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego, Wnioskodawca jest członkiem konsorcjum, które otrzymało dofinansowanie od Komisji Europejskiej w ramach siódmego programu ramowego na projekt. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana pomiędzy Komisją Europejską a Universitaet H., reprezentującym członków konsorcjum. Ogólna kwota dofinansowania 2.779.000,00 EUR zostanie przekazana na konto Universitaet H., który jako koordynator na mocy umowy jest zobowiązany do rozdystrybuowania przekazanych środków na pozostałych członków konsorcjum. Projekt będzie trwał 36 miesięcy począwszy od dnia 01 grudnia 2011 r. i przebiegał będzie w trzech etapach sprawozdawczych po dwanaście miesięcy każdy. Bezpośrednimi wykonawcami prac związanych z projektem będą pracownicy zatrudnieni w spółce na podstawie umowy o pracę jak również w ramach innej umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenie, umowa o dzieło).

7 Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną. Program ten został utworzony na mocy decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdyby dochody otrzymywane przez pracowników Wnioskodawcy nie były finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, lecz następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, dochody te nie spełniałyby warunków do zwolnienia ich z podatku dochodowego.

Zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 mogą być objęte tylko te dochody, które w momencie wypłaty pochodziły faktycznie ze środków Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca ? płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny. Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy, natomiast może opierać się wyłącznie na treści wniosku oraz odnieść się do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Reasumując, dochody pracowników Wnioskodawcy uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i pracowników zatrudnionych w ramach umowy cywilnoprawnej, uczestniczących w realizacji projektu wskazanego we wniosku korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, pod warunkiem, że są finansowane bezpośrednio z tych środków, a pracownicy bezpośrednio realizują cel programu objętego pomocą.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika