Możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii (...)

Możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii na podstawie art. 18b

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 13.02.2012 r.) oraz piśmie z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10.04.2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych Nr IPPB5/423-100/12-5/AM z dnia 29 marca 2012 r. (data doręczenia 03.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka jest podmiotem dystrybuującym na polskim rynku wysokiej jakości produkty farmaceutyczne (leki na choroby układu sercowo-naczyniowego, choroby tarczycy i cukrzycy typu II, stwardnienie rozsiane, łuszczycę) i chemiczne (pigmenty perłowe dla przemysłu kosmetycznego, tworzyw sztucznych, farb i lakierów oraz zastosowań drukarskich, innowacyjne produkty do produkcji farmaceutyków, surowce aktywne do produkcji kosmetyków do pielęgnacji i makijażu, produkty do laboratoriów).

W toku wykonywanej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje wysokospecjalistyczne oprogramowanie wspomagające różne obszary działalności. W związku z faktem, iż na przestrzeni lat niektóre z wykorzystywanych przez Spółkę aplikacji stały się niewystarczające z punktu widzenia potrzeb Spółki, związanych z rozwojem działalności Spółki oraz zmieniającymi się wymaganiami biznesowymi, Spółka zdecydowała się na zakup i wdrożenie nowego oprogramowania.

W kwietniu 2010 r. w Spółce zakończono proces wdrożenia systemu SAP ECC 5.0. (dalej: ?SAP 5.0.?), będącego systemem klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), służącym do zintegrowanego zarządzania prowadzoną działalnością gospodarczą. Przed wdrożeniem SAP 5.0. Spółka wykorzystywała oprogramowanie iScala 2.2. Jednocześnie, równolegle z systemem SAP 5.0., w marcu 2010 r. w Spółce zakończono proces wdrożenia systemu Enfinity Suite 6.2. (dalej: ?Enfinity?), zintegrowanego z systemem SAP 5.0. i służącego do prowadzenia działalności e-commerce (handlu elektronicznego). Przed wdrożeniem Enfinity Spółka wykorzystywała do tego celu aplikację MeComm (ostatnio w wersji 3.0.).


  1. SAP 5.0.


Zakończenie procesu wdrożenia SAP 5.0. w Spółce nastąpiło w kwietniu 2010 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zaimplementowała i wykorzystuje następujące obszary funkcjonalne SAP 5.0.:

  • Sprzedaż (SD),
  • Logistyka (LE),
  • Zarządzanie Jakością (QM),
  • Zakupy i Gospodarka Magazynowa (MM),
  • Finanse (FI),
  • Kontroling (CO),
  • Business Warehouse (BW).


W związku z implementacją systemu SAP 5.0., Spółka poniosła wydatki na nabycie oprogramowania (licencji) oraz wydatki związane z jego wdrożeniem. Powyższe wydatki złożyły się na wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej wprowadzonej przez Spółkę do ewidencji w kwietniu 2010 r.

Pod koniec 2011 r. Spółka zwróciła się do Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, będącego niezależną od Spółki jednostką naukową (dalej: ?JN?) w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, dalej:

?UZFN?), z prośbą o sporządzenie ekspertyzy w odniesieniu do możliwości uznania systemu SAP 5.0., jako ?nowej technologii? w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT.


W sporządzonej przez JN opinii (dalej: ?Opinia SAP 5.0.?), stwierdzono że:

  • system SAP 5.0. wraz z wdrożeniem jest nowym produktem, znanym w świecie od sierpnia 2005 r., co oznacza, że na moment wdrożenia nie był stosowany na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat i zgodnie z definicjami stosowanymi w Unii Europejskiej oraz w Rzeczypospolitej Polskiej był w momencie wdrożenia technologią informacyjną i komunikacyjną o innowacyjnym charakterze,
  • system SAP 5.0. wraz z wdrożeniem:
    • stanowi wartość niematerialną i prawą,
    • umożliwia świadczenie udoskonalonych usług,
    • stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od sierpnia 2005 r., czyli technologię, która w momencie wdrożenia nie była stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co oznacza spełnienie przesłanek umożliwiających uważanie go za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT.


Jak podkreślono w Opinii SAP 5.0., SAP 5.0. jest w pełni zintegrowaną aplikacją światowej klasy spełniającą główne wymagania biznesowe średnich oraz dużych firm ze wszystkich branż i sektorów rynku. Ułatwia firmom prowadzenie operacji finansowych, zarządzanie kadrami, realizację zadań związanych z zaopatrzeniem i logistyką, projektowanie i wytwarzanie produktów, a także sprzedaż i serwisowanie. Wszystkie te działania wspiera poprzez funkcjonalność wykonywania analiz, usług korporacyjnych oraz świadczenia usług użytkownikom końcowym. Zastosowanie SAP 5.0. nie tytko zwiększa efektywność działań w organizacji, ale również umożliwia objęcie kompleksowymi procesami biznesowymi jej klientów, partnerów i dostawców.

Cechą charakterystyczną SAP 5.0. jako systemu ERP jest jego modularna budowa. Składa się on z kilku skorelowanych ze sobą części. Każda z nich jest wykorzystywana do wspomagania innego procesu gospodarczego zachodzącego w organizacji. Wszelkie procesy, które zachodzą w obrębie przedsiębiorstwa, wywołują automatyczne zmiany w powiązanych ze sobą modułach. Elastyczność systemu umożliwia uaktualnianie go o nowe rozwiązania i wymogi prawno-księgowe.

SAP 5.0. jest bardzo złożonym i kompleksowym systemem komputerowym wspomagającym zarządzanie przedsiębiorstwem, poprzez połączenie zachodzących w nim procesów oraz zdarzeń gospodarczych. Oprogramowanie umożliwia integrację poszczególnych procesów w Spółce oraz jej jednostkach zależnych.

W Opinii SAP 5.0, stwierdzono, iż wdrożenie SAP 5.0. pozwoliło Spółce na zintegrowanie i zcentralizowanie wewnętrznych procesów biznesowych Spółki oraz skuteczne wspomaganie procesów zarządzania na szczeblu strategicznym i operacyjnym. Wdrożenie SAP 5.0. dało m.in. korzyści w postaci zharmonizowania procesów w Spółce, większą przejrzystość działania poprzez pełną informację o Spółce, wydajniejszy podział zadań i lepsze prognozowanie biznesowe. W rezultacie, SAP 5.0. umożliwił Spółce ekspresowe reagowanie na aktualne zapotrzebowanie rynku. Wprowadzone do SAP 5.0. dane są natychmiast gotowe i łatwe do obróbki na potrzeby raportowania zewnętrznego i wewnętrznego, a dokumenty i raporty generowane są automatycznie. System SAP 5.0. zapewnił także jedną wspólną bazę danych, co znacznie ułatwiło wprowadzanie, gromadzenie i przechowywanie danych. Usprawniony został także obieg dokumentów w Spółce, zarówno dokumentów wewnętrznych, jak i dokumentów wymienianych pomiędzy Spółką a jej kontrahentami. Dzięki temu Spółka zyskała także dynamiczną kontrolę nad procesami zachodzącymi w Spółce.

W efekcie wdrożenia w Spółce systemu SAP 5.0. nastąpiło znaczne usprawnienie podstawowego procesu biznesowego Spółki - sprzedaży i dystrybucji wyrobów gotowych oraz obsługi zamówień i realizacji zleceń kontrahentów. Spółka jest w stanie szybciej reagować na zmieniający się popyt, wymagania i zachowania klientów, co poprawia pozycję konkurencyjną Spółki na rynku. Jednocześnie SAP 5.0. zapewnia pełną integrację łańcucha dostaw, co wpływa nie tylko na szybkość realizacji zamówień, ale również na zacieśnienie relacji z klientami i budowanie ich lojalności oraz szybsze wprowadzanie nowych wyrobów na rynek przy zachowaniu ich najwyższej jakości.

Udostępnione w systemie SAP 5.0. efektywne narzędzia do raportowania i analiz związanych ze sprzedażą i marketingiem pozwalają Spółce na dostęp do danych z licznych źródeł zewnętrznych i wewnętrznych, co wspomaga kadrę zarządzającą przy podejmowaniu decyzji biznesowych, redukując ryzyko błędnej decyzji wynikającej z niedostatecznych informacji.

System SAP 5.0. wprowadził usprawnienia w zarządzaniu finansami Spółki, co m.in. pozwoliło na bieżąca kontrolę nad przepływem środków pieniężnych Spółki oraz pozwoliło na analizę, planowanie oraz zarządzanie sprzedażą i dystrybucją od momentu zamówienia do przyjęcia zapłaty, co znacznie poprawia proces obsługi klienta, a także współpracę z dostawcami. Jednocześnie zarządzanie aktywami Spółki poprzez SAP 5.0. wpłynęło na usprawnienie bieżącej analizy zadań inwestycyjnych i ewidencji zapasów magazynowych, co pozwoliło efektywniej zarządzać majątkiem całej Spółki,


  1. Enfinity

Zakończenie procesu wdrożenia systemu Enfinity nastąpiło w marcu 2010 r. W związku z implementacją systemu Enfinity, Spółka poniosła wydatki na nabycie oprogramowania (licencji) oraz wydatki związane z jego wdrożeniem. Powyższe wydatki złożyły się na wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej wprowadzonej przez Spółkę do ewidencji we wrześniu 2010 r.

Pod koniec 2011 r., Spółka zwróciła się do JN z prośbą o sporządzenie ekspertyzy w odniesieniu do możliwości uznania systemu Enfinity jako ?nowej technologii? w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT.


W sporządzonej przez JN opinii (dalej: ?Opinia Enfinity?), stwierdzono że:

  • system Enfinity wraz z wdrożeniem jest nowym produktem, znanym w świecie od kwietnia 2007 r., co oznacza że na moment wdrożenia nie był stosowany na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat i zgodnie z definicjami stosowanymi w Unii Europejskiej oraz w Rzeczypospolitej Polskiej był w momencie wdrożenia technologią informacyjną i komunikacyjną o innowacyjnym charakterze,
  • system Enfinity wraz z wdrożeniem:
    • stanowi wartość niematerialną i prawą,
    • umożliwia świadczenie udoskonalonych usług,
    • stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od kwietnia 2007 r., czyli technologię, która w momencie wdrożenia nie była stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co oznacza spełnienie przesłanek umożliwiających uważanie go za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT.


Jak podkreślono w Opinii Enfinity, Enfinity jest systemem służącym do prowadzenia handlu elektronicznego (e-commerce) pomiędzy przedsiębiorcami (business-to-business, B2B), posiadającym szeroki zakres funkcjonalności, wśród których wymienić należy:

  • tworzenie i zmiany zamówień przez klientów,
  • śledzenie statusu zamówień w systemie,
  • katalog produktów wraz z informacjami o dostępności i cenach,
  • stan rozliczeń: otwarte płatności, rozliczenia, bilans płatności,
  • zestawienie realizacji planów zakupowych,
  • przesyłanie wiadomości,
  • możliwość tworzenia kampanii marketingowych,
  • możliwość prowadzenia zaawansowanych analiz w oparciu o dane gromadzone w systemie.


Ponadto w Opinii Enfinity stwierdzono, iż korzyścią płynącą z wdrożenia systemu Enfinity było umożliwienie Spółce prowadzenia działalności e-commerce po wdrożeniu systemu SAP 5.0., z którym aplikacja Enfinity jest w pełni zintegrowana, a także zacieśnienie relacji z klientami biznesowymi poprzez udostępnienie im informacji pochodzących bezpośrednio z systemu SAP 5.0.

Wdrożenie Enfinity w Spółce zagwarantowało klientom Spółki usprawnienie procesu planowania i realizacji zakupów oraz obniżkę kosztów komunikacji i przetwarzania danych. Dzięki Enfinity klienci Spółki uzyskali dostęp poprzez Internet do określonych danych z systemu SAP 5.0. Umożliwia im to szybkie składanie zamówień, poza tym mogą oni śledzić na bieżąco status własnych zamówień, stan obrotów i płatności, sprawdzać realizację planów zakupowych oraz przesyłać elektronicznie wiadomości do Spółki. Mają udostępniony katalog produktów wraz z ich cenami, są na bieżąco informowani o wszystkich oferowanych rabatach, upustach i promocjach. Mogą szybko dokonywać analizy stanu kontaktów biznesowych i sprawniej planować zakupy. W efekcie wdrożenia w Spółce systemu Enfinity nastąpiło znaczne usprawnienie podstawowego procesu biznesowego Spółki - sprzedaży i dystrybucji wyrobów gotowych oraz obsługi zamówień i realizacji zleceń kontrahentów.

Spółka zaznacza, iż nie prowadziła ani nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Ponadto Spółka informuje, iż nie udzieliła ani nie zamierza udzielić jakichkolwiek praw do systemów SAP 5.0. i Enfinity innym podmiotom, a wydatki na nabycie oprogramowania (licencji) i wdrożenie systemów nie zostały i nie zostaną jej zwrócone w jakiejkolwiek formie.

W związku z otrzymanymi opiniami, Spółka rozważa możliwość dokonania korekty rozliczeń z tytułu CIT za 2010 r., w którym to roku doszło do wprowadzenia SAP 5.0. oraz Enfinity do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub też - gdyby kwota podatku nie pozwalała na rozliczenie całości ulgi za lata kolejne, zgodnie z art. 18b ust. 6 ustawy o CIT.

Pismem z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10.04.2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych Nr IPPB5/423-100/12-5/AM z dnia 29 marca 2012 r. (data doręczenia 03.04.2012 r.) Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie koszty będące przedmiotem zapytania zostały przez Spółkę ujęte (zaksięgowane) w księgach rachunkowych 2009 r. oraz 2010 r. Również uiszczenie płatności związanych z rozpoznanymi w księgach kosztami miało miejsce w 2009 r. oraz w 2010 r.

Wobec czego Wnioskodawca stwierdził, iż zarówno ujęcie w księgach, jak i zapłata, nastąpiły w roku podatkowym, w którym Spółka ujęła oprogramowanie w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych oraz w roku podatkowym poprzedzającym ten rok.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o CIT, a zatem ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie licencji na oprogramowanie SAP 5.0. oraz Enfinity wraz z kosztami wdrożenia oprogramowania, skapitalizowanych na wartości początkowej rozpoznanych przez Spółkę w 2010 r. wartości niematerialnych i prawnych, które to prawo do odliczenia zrealizować może w odniesieniu do rozliczenia CIT za 2010 r. lub też gdyby kwota podatku nie pozwalała na rozliczenie całości ulgi - w odniesieniu do rozliczenia za lata kolejne, zgodnie z art. 18b ust. 6 ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Spółka spełnia wszelkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o CIT i tym samym przysługuje jej prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie licencji na oprogramowanie SAP 5.0. oraz Enfinity wraz z kosztami wdrożenia oprogramowania, skapitalizowanych na wartości początkowej rozpoznanych przez Spółkę w 2010 r. wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: ?ustawa o CIT?), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Jednocześnie, z treści art. l8b ust. 2 ustawy o CIT wynika, iż za nowe technologie, w rozumieniu art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu UZFN.

Zgodnie z art. 18b ust. 2a ustawy o CIT, przez nabycie nowej technologii rozumie się natomiast nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie lub w drodze umowy o korzystanie z tych praw.


Jak stanowi art. l8b ust. 3 ustawy o CIT, prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Z kolei na podstawie art. 18b ust. 8 ustawy o CIT podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

  • udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii (nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych), albo
  • zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stali likwidacji, albo
  • otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.


Zgodnie art. 18b ust. 4 ustawy o CIT podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jednocześnie zgodnie art. 18b ust. 5 ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w art. 18b ust. 4 ustawy o CIT w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji,

Zgodnie z art. 18b ust. 7 ustawy o CIT odliczenie od podstawy opodatkowania CIT w związku z nabyciem nowej technologii nie może przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z art. l8b ust. 4 i 5 ustawy o CIT.

Odliczenia dokonuje się, co do zasady, w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w art. l8b ust. 4 i 5 ustawy o CIT. Jedynie w sytuacji, gdy odliczenie w tych latach nie jest możliwe (z uwagi na wystąpienie straty podatkowej lub dochodu niepozwalającego na odliczenie całości dopuszczalnej kwoty wydatków), dopuszczalne jest dokonywanie odliczeń (odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części) w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


Mając na uwadze powyższe przepisy i biorąc pod uwagę fakt, że:

  • Spółka nabyła licencje na korzystanie z oprogramowania SAP 5.0. i Enfinity oraz poniosła koszty wdrożenia przedmiotowych systemów,
  • wydatki na nabycie licencji oraz wydatki na wdrożenie oprogramowania zostały skapitalizowane na wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych, wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w kwietniu 2010 r. (SAP 5.0.) oraz we wrześniu 2010 r. (Enflnity),
  • wydane przez JN opinie - Opinia SAP 5.0. oraz Opinia Enfinity - potwierdzają iż nabyte i wdrożone przez Spółkę aplikacje stanowią nowe technologie w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o CIT,
  • wobec Spółki nie zachodzi żadna z negatywnych przestanek określonych w art. 18b ust. 3 i art. 18b ust. 8 ustawy o CIT,


w ocenie Spółki jest ona uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT 50% kwoty wydatków na nabycie licencji i wdrożenie systemów SAP 5.0. oraz Enfinity, które to wydatki zostały skapitalizowane na wartości początkowej rozpoznanych przez Spółkę w 2010 r. wartości niematerialnych i prawnych.

Należy zwrócić uwagę, iż stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Dla przykładu, wymienić można interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 marca 2011 r. (IBPBI/2/423-183l/10/JD), interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2011 r. (IPPB5/423-60/11-2/AM) oraz z dnia 11 maja 2011 r. (IPPB5/423-180/11-2/AM), a także interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 września 2011 r. (ILPB3/423-273/11-3/MM).

Jednocześnie, zdaniem Spółki, jest ona upoważniona do zmniejszenia podstawy opodatkowania o wydatki związane w zakupem i wdrożeniem oprogramowania SAP 5.0. i Enfinity w wartości odpowiadającej kwocie należnej sprzedającemu oprogramowanie (udzielającemu Spółce licencji), powiększonej o koszty implementacji oprogramowania, poniesione do dnia jego przekazania do używania.

Jak wynika bowiem z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wartość początkową wartości niematerialnych w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia, przez którą rozumieć należy (w świetle art. 16g ust. 3 ustawy o CIT) kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnej do używania, a w szczególności - między innymi o koszty instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych. Zatem, w opinii Spółki, może ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na nabycie nowych technologii w postaci systemów SAP 5.0. oraz Enfinity, w wysokości sumy kosztów nabycia licencji i kosztów wdrożenia oprogramowania, poniesionych do dnia przekazania systemów do używania.

Dodatkowo, mając na uwadze art. 18b ust. 6 ustawy o CIT, Spółka wskazuje, iż - w jej opinii - wydatki poniesione przez nią na nabycie nowych technologii w postaci oprogramowania SAP 5.0. oraz Enfinity powinny zostać odliczone w zeznaniu za rok podatkowy 2010, w którym to oprogramowanie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub też - gdyby kwota podatku nie pozwalała na rozliczenie całości ulgi - w zeznaniach za kolejne trzy lata podatkowe.

Na potwierdzenie swojego stanowisko Spółka przywołała interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1284/09/JD), w której organ ten wypowiedział się następująco: ?(...) Wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie licencji uwzględnione w jej wartości początkowej, w części, w jakiej zostały zapłacone, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji (...). Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b UPDOP. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie licencji, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków?.

Wobec powyższego, Spółka wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika