Kwalifikacja podatkowa przychodów uzyskanych za sprzedaży biomasy pozyskanej z uprawy topoli energetycznej.

Kwalifikacja podatkowa przychodów uzyskanych za sprzedaży biomasy pozyskanej z uprawy topoli energetycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.10.2012 r. (data wpływu 22.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej przychodów uzyskanych za sprzedaży biomasy pozyskanej z uprawy topoli energetycznej ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej przychodów uzyskanych za sprzedaży biomasy pozyskanej z uprawy topoli energetycznej


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe oraz stan faktyczny.


Sp. z o. o. (dalej: ?Spółka? lub ?,Wnioskodawca?) prowadzi w Polsce działalność w zakresie uprawy roślin energetycznych.

Spółka zamierza sprzedawać topolę energetyczną (lub inne rośliny o podobnych właściwościach, tzn. rośliny energetyczne) jako biomasę tj. w postaci ciętych pędów roślin (w odpowiednich rozmiarach). Działalność ta będzie stanowiła główne źródło przychodów Spółki.

Spółka przewiduje, iż w przyszłości może także uzyskiwać dochody ze sprzedaży sadzonek roślin energetycznych, jak również na przykład: odsetki od lokat i rachunków bankowych, czynsz dzierżawny z tytułu dzierżawy albo poddzierżawy gruntu, wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw i obowiązków z umowy dzierżawy gruntów związanych z opisaną wyżej główną działalnością Spółki, odszkodowania od kontrahentów z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań, wynagrodzenie z tytułu sprzedaży gruntów lub praw do gruntów lub sprzedaży albo wynajmu środków trwałych i wyposażenia koniecznego do prowadzenia głównej działalności gospodarczej Spółki. Powyższe dochody mogą być przeznaczane przez Spółkę na potrzeby upraw roślin energetycznych, w tym na zakup gruntu, zapłatę czynszu dzierżawnego, zakup środków trwałych i wyposażenia, wypłatę wynagrodzenia dostawcom towarów i usług (w tym, podmiotom opisanym poniżej).

W celu uprawy roślin energetycznych, Spółka zawiera umowy dzierżawy gruntów (w tym, gruntów rolnych) z osobami, które dysponują gruntami o stosownych właściwościach. Spółka nie wyklucza nabywania określonych gruntów rolnych na własność w przyszłości.

Spółka nie zatrudnia w tej chwili pracowników, niemniej jednak, nie wyklucza możliwości zatrudnienia pracowników w przyszłości. Wszystkie lub większość czynności niezbędnych do utrzymywania plantacji roślin energetycznych (?Plantacje?) jest lub będzie zlecana podmiotom trzecim na podstawie odrębnych umów. W celu prowadzenia ww. działalności Spółka zawarła lub zamierza zawrzeć m.in. następujące umowy:

  1. Umowa Dostawy Materiału Szkółkarskiego

Zgodnie z tą umową, podmiot zewnętrzny (?Dostawca?), zobowiązuje się za wynagrodzeniem dostarczać Spółce materiału szkółkarskiego topoli energetycznej lub innych roślin o podobnych właściwościach (w postaci sadzonek lub w innej formie). Umowa ta zobowiązuje Dostawcę do wyprodukowania materiału szkółkarskiego w ilościach odpowiadających areałowi gruntów rolnych będących w posiadaniu Spółki, zgodnie z przewidywanym zapotrzebowaniem Spółki. Zgodnie z umową, jeżeli Dostawca dostarczy Spółce mniejsze ilości materiału szkółkarskiego, niż określone w Zamówieniu Rocznym lub wynikające z Planu Rocznego, wówczas będzie on obowiązany wyrównać Spółce szkodę, jaką ta poniesie wskutek nabycia brakującej ilości porównywalnego materiału szkółkarskiego na rynku.

2. Umowa Zarządzania Plantacjami

Zgodnie z tą umową, podmiot trzeci z siedzibą w Polsce (?Zarządca?) zarządza Plantacjami Spółki. Zarządca prowadzi także większość spraw Spółki w tym zakresie. Do obowiązków Zarządcy zgodnie z umową należy m.in.:

  • Zapewnienie siły roboczej, materiałów, sprzętu, towarów oraz usług potrzebnych i odpowiednich dla uprawy topoli energetycznej (lub innych roślin o podobnych właściwościach) na Plantacjach Spółki;

  • Działanie w charakterze pełnomocnika Spółki w zakresie niezbędnym do wykonania obowiązków Zarządcy zgodnie z umową, w tym do dysponowania środkami na rachunkach bankowych Spółki oraz do zawierania potrzebnych umów, przy czym zgodnie z umową, wynagrodzenie zakontraktowanych w ten sposób podwykonawców będzie ponoszone przez Spółkę;

  • Sporządzanie operacyjnego planu finansowego oraz planu zarządczego we współpracy z podmiotem wskazanym przez Spółkę;

  • Stały nadzór nad Plantacjami w celu bieżącego ich monitorowania pod względem szkód i strat oraz zabezpieczenie granic działek rolnych, na których znajdują się Plantacje Spółki, przed naruszeniami ze strony osób trzecich;


    3. Umowa Dostawy Biomasy

    Zgodnie z umową, podmiot trzeci (?Nabywca?) zobowiązuje się odpłatnie nabywać od Spółki w każdym roku określoną ilość biomasy zebranej z Plantacji Spółki tj. odciętych kawałków topoli energetycznej (lub innych roślin energetycznych) o rozmiarach i właściwościach określonych w umowie, natomiast Spółka zobowiązuje się tę biomasę w takiej ilości dostarczać.

    Spółka nie wyklucza także, iż może przejąć od Nabywcy, w drodze umowy cesji, prawa i obowiązki z umów dzierżawy gruntów rolnych. Na przejętych w ten sposób gruntach rolnych Spółka będzie prowadzić działalność w zakresie uprawy topoli energetycznej (lub innych roślin energetycznych) tj. Spółka założy na tych gruntach Plantacje lub będzie rozwijać Plantacje założone już przez Nabywcę.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania.


    1. Czy uprawa topoli energetycznej lub innych roślin energetycznych jest działalnością rolniczą, a ich sprzedaż przez Spółkę jako biomasy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
    2. Czy w przypadku, gdy Spółka uzyska dochody z innych źródeł niż działalność rolnicza, dochody te będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e i ust. lb UPDOP, przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach?

    Zakresem niniejszej interpretacji indywidualnej jest zdarzenie przyszłe. W zakresie stanu faktycznego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


    Zdaniem Wnioskodawcy,


    1. Uprawa topoli energetycznej lub innych roślin energetycznych jest działalnością rolniczą, a ich sprzedaż przez Spółkę jako biomasy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
    2. W przypadku, gdy Spółka uzyska dochody z innych źródeł niż działalność rolnicza, dochody te będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e i ust lb UPOOP, przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach.

    Uzasadnienie


    Pytanie 1


    Zdaniem Wnioskodawcy uprawa topoli energetycznej lub innych roślin o podobnych właściwościach jest działalnością rolniczą, a ich sprzedaż przez Spółkę w postaci biomasy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

    Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 UPDOP, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e UPOOP

    Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 2 UPDOP, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

    1. miesiąc - w przypadku roślin,
    2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
    3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
    4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
    • licząc od dnia nabycia.



    Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 UPDOP ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest wytwarzanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca). Powyższe oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu.

    Z przedstawionego opisu stanu faktycznego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zakłada Plantacje topoli energetycznej (lub innych roślin energetycznych), a po uzyskaniu przez te rośliny pożądanych rozmiarów, wskutek normalnych procesów biologicznego wzrostu, będzie dokonywała cięcia tych roślin, w celu sprzedaży uzyskanego w ten sposób surowca jako biomasy, przede wszystkim na rzecz Nabywcy.

    Należy zauważyć, iż dochody z produkcji rolnej mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile są to dochody z działów specjalnych produkcji rolnej. Zgodnie z art. 2 ust. 3 UPDOP, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?in vitro?, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Uprawa roślin energetycznych nie została jednak wymieniona w art. 2 ust. 3 UPDOP, a zatem nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej. Oznacza to, iż uprawa topoli energetycznej (lub innych roślin energetycznych) i dochód z niej uzyskany, w szczególności dochód ze sprzedaży ciętych roślin na biomasę, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 UPDOP.

    W konsekwencji, przychody Spółki uzyskiwane ze sprzedaży roślin energetycznych jako biomasy, czy też w postaci sadzonek, jako przychody z działalności rolniczej nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

    Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, uprawa topoli energetycznej (lub innych roślin energetycznych) jest działalnością rolniczą, a jej sprzedaż przez Spółkę w postaci biomasy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Stanowisko to zostało już potwierdzone przez Ministra Finansów w następujących interpretacjach indywidualnych:

    • interpretacji z 11.08.2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBI/2/423-727/10/SD)
    • interpretacji z 29.10.2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPB3/423-27/07/JD)


    Pytanie 2


    Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy Spółka uzyska dochody z innych źródeł niż działalność rolnicza, dochody te będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e i ust. 1 UPDOP, o ile spełnione będą warunki wymienione w tych przepisach.

    Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4e UPDOP wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

    Zgodnie zaś z art. 17 ust. lb UPDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

    Przedmiotowe zwolnienie znajduje więc zastosowanie w odniesieniu do podatników, którzy prowadzą, poza działalnością rolniczą, jednocześnie inną działalność gospodarczą. Tym samym zwolnieniu podlega ta część dochodów z innej działalności, która została przeznaczona na działalność rolniczą w sposób określony w art. 17 ust. lb UPDOP. Przy czym warunkiem stosowania tego zwolnienia jest odpowiedni poziom przychodów z działalności rolniczej w ogólnej wartości przychodów (60%) w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności ? w pierwszym podatkowym roku tej działalności.

    Do przychodów z działalności innej niż rolnicza, a więc podlegających regulacji UPDOP, w przypadku Spółki mogą należeć przykładowo: czynsz dzierżawny z tytułu dzierżawy gruntu podmiotom trzecim, wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw i obowiązków z umowy dzierżawy, odszkodowania od kontrahentów z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań, wynagrodzenie z tytułu sprzedaży gruntów lub praw do gruntów lub sprzedaży środków trwałych i wyposażenia koniecznego do prowadzenia głównej działalności gospodarczej Spółki itp.

    W świetle powyższego, dochody Spółki, obliczone z uwzględnieniem powyższych kategorii przychodów niezwiązanych z działalnością rolniczą Spółki, będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 UPDOP:

    • jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy,
    • a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności
    • udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, będzie stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych :e wszystkich rodzajów działalności.

    Przykładowo, jeżeli Spółka dokona w przyszłości sprzedaży gruntów będących jej własnością lub w inny sposób przeniesie prawo do gruntów, to dochód uzyskany z takiego przeniesienia tych gruntów będzie mógł korzystać z ww. zwolnienia podatkowego, jeżeli Spółka przeznaczy i wydatkuje uzyskane środki przykładowo na nabycie innych gruntów, jak i innych środków trwałych lub wyposażenia dla celów uprawy biomasy, a także na wypłatę wynagrodzeń dla Dostawcy, Zarządcy i innych podmiotów, które będą dostarczały Spółce podobne co Dostawca i Zarządca towary i usługi (pod warunkiem spełnienia wymogu sześćdziesięcioprocentowego udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4e i ust. lb UPDOP).

    W świetle powyższego, jeżeli Spółka uzyska dochody z innych źródeł niż działalność rolnicza, dochody te będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e i lb UPDOP, o ile spełnione będą warunki wymienione w tym przepisie.


    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

  • Masz inne pytanie do prawnika?

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika