Czy przedpłaty od Reklamodawców na ekwiwalenty pieniężne za wirtualne prezenty, jakie Spółka przekazuje (...)

Czy przedpłaty od Reklamodawców na ekwiwalenty pieniężne za wirtualne prezenty, jakie Spółka przekazuje Reklamobiorcom w imieniu Reklamodawców, działając jako agent na podstawie umowy agencyjnej zawartej z Reklamodawcami nie będą stanowiły przychodu podatkowego Spółki?Czy przedpłaty od Darczyńców na ekwiwalenty pieniężne za wirtualne prezenty, jakie Spółka przekazuje Odbiorcom w imieniu Darczyńców działając na podstawie umowy z Darczyńcami nie będą stanowiły przychodu podatkowego Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2011 r. (data wpływu 02.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów (pytania oznaczone we wniosku numerami 3 i 7) ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów (pytania oznaczone we wniosku numerami 3 i 7).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka została zarejestrowana w Stanach Zjednoczonych. Na terytorium Polski Spółka działa poprzez zarejestrowany Oddział w Polsce, który jest płatnikiem podatku od towarów usług VAT.

Spółka prowadzić będzie portal internetowy, za pośrednictwem którego:

  1. Podmioty gospodarcze (zwane dalej: Reklamodawcami) będą emitowały reklamę dla zarejestrowanych użytkowników portalu (osób fizycznych nie będących pracownikami Reklamodawców i nie pozostających względem nich w stosunku cywilnoprawnym, zwanych dalej: Reklamobiorcami). W chwili obejrzenia przez Reklamobiorcę reklamy emitowanej w portalu w imieniu Reklamodawcy z tytułu jego promocji lub reklamy, Reklamobiorca otrzyma od Reklamodawcy wirtualny prezent wraz z ekwiwalentem pieniężnym w wysokości do 200,00 zł. Ekwiwalent pieniężny będzie przekazywany na wirtualne konto Reklamobiorcy w portalu. Środki pieniężne zgromadzone na koncie Reklamobiorcy w portalu mogą zostać przekazane na zewnętrzne konto PayPal Reklamobiorcy, na jego konto bankowe lub na konto bankowej karty przedpłaconej, pozostające do dyspozycji Reklamobiorcy i mogą być wykorzystywane przez niego w świecie realnym.
    Spółka będzie działała jako agent, w imieniu i na rzecz Reklamodawców, na podstawie umowy agencyjnej zawartej z Reklamodawcami. Spółka zobowiązuje się do stałego pośredniczenia przy emisji reklamy Reklamodawców dla Reklamobiorców oraz przekazywania wirtualnych prezentów wraz z ekwiwalentem pieniężnym w imieniu Reklamodawców. Reklamodawca zobowiązuje się do zapłaty Spółce umówionego wynagrodzenia (prowizji) za emisję reklamy oraz za przekazanie wirtualnego prezentu wraz z ekwiwalentem pieniężnym od Reklamodawcy na rzecz Reklamobiorcy. Zarówno Spółka, jak i Reklamodawca są przedsiębiorcami, a Spółka zobowiązana jest działać w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa.
  2. Użytkownicy portalu (Reklamobiorcy, zwani dalej: Darczyńcami) tytułem darowizny mogą przekazywać innym użytkownikom (Reklamobiorcom, zwanymi dalej: Odbiorcami) wirtualne prezenty wraz z ich ekwiwalentem pieniężnym do wysokości środków zgromadzonych na wirtualnym koncie Darczyńcy w portalu, które Darczyńca może zasilać przelewem z jego konta bankowego. Ekwiwalent pieniężny będzie przekazywany na wirtualne konto Odbiorcy w portalu. Środki pieniężne zgromadzone na koncie Odbiorcy w portalu mogą zostać przekazane na jego zewnętrzne konto PayPal, na jego konto bankowe lub na konto bankowej karty przedpłaconej, pozostające do dyspozycji Odbiorcy i mogą być wykorzystywane przez niego w świecie realnym.
    Spółka będzie działała w imieniu i na rzecz Darczyńców, na podstawie umowy zawartej z Darczyńcami. Spółka zobowiązuje się do stałego pośredniczenia przy przekazywaniu wirtualnych prezentów wraz z ekwiwalentem pieniężnym do Odbiorców w imieniu Darczyńców. Spółka nie pobiera wynagrodzenia z tytułu przekazywanych od Darczyńcy do Odbiorcy wirtualnych prezentów wraz z ekwiwalentem pieniężnym. Spółka może obciążyć Darczyńcę lub Odbiorcę kosztami przelewów bankowych i kosztami powiadomień SMS/MMS.
  3. Podmioty gospodarcze (zwane dalej: Reklamodawcami) będą umieszczały reklamowane produkty w katalogu wirtualnych prezentów o nieznacznej wartości nie przekraczającej 200,00 zł. Spółka będzie pobierać wynagrodzenie od Reklamodawców za umieszczenie ich reklamowanych produktów w katalogu wirtualnych prezentów. Ponadto, Spółka będzie pobierać dodatkowe wynagrodzenie od Reklamodawcy w przypadku wybrania przez Reklamobiorcę, Darczyńcę lub Odbiorcę (w rozumieniu określonym w punktach l i 2 powyżej) jednego z produktów Reklamodawcy z katalogu jako wirtualnego prezentu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy środki w formie ekwiwalentu pieniężnego za wirtualny prezent przekazane Reklamobiorcy przez Spółkę w imieniu Reklamodawcy, a wcześniej powierzone Spółce przez Reklamodawcę w formie przedpłaty nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Czy u Reklamobiorcy powstanie przychód nie podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu otrzymania od Reklamodawcy z tytułu jego promocji lub reklamy ekwiwalentu pieniężnego za prezent wirtualny, jeżeli jego wartość nie będzie przekraczać kwoty 200,00 złotych za każdy wirtualny prezent...
  3. Czy przedpłaty od Reklamodawców na ekwiwalenty pieniężne za wirtualne prezenty, jakie Spółka przekazuje Reklamobiorcom w imieniu Reklamodawców, działając jako agent na podstawie umowy agencyjnej zawartej z Reklamodawcami nie będą stanowiły przychodu podatkowego Spółki...
  4. Czy ekwiwalenty pieniężne, w przekazywaniu których Spółka uczestniczy pomiędzy Reklamodawcą a Reklamobiorcą, będą stanowiły koszt podatkowy dla Reklamodawcy... W jakim momencie...
  5. Usługą świadczoną przez Spółkę będzie także pośrednictwo w przekazywaniu wirtualnych prezentów wraz z ich ekwiwalentem pieniężnym pomiędzy zarejestrowanymi użytkownikami portalu (osobami fizycznymi zwanymi Darczyńcą i Odbiorcą). Użytkownicy mogą zasilać swoje konto wirtualne w portalu przelewem z własnego konta bankowego. Czy darowizna w formie pieniężnego ekwiwalentu wirtualnego produktu lub usługi przekazana przez Darczyńcę (osobę fizyczną) na rzecz Odbiorcy (osoby fizycznej) za pośrednictwem portalu internetowego Spółki będzie zwolniona z opodatkowania, jeśli wartość przekazanej kwoty nie przekroczy - w ramach danej relacji Darczyńca-Odbiorca - limitu kwoty wolnej od podatku 4.902,00 zł w okresie 5 lat (referencyjnie dla III grupy podatkowej)...
  6. Czy środki w formie ekwiwalentu pieniężnego za wirtualny prezent przekazane Odbiorcy przez Spółkę (w ramach nieodpłatnej usługi) w imieniu Darczyńcy (jak w pkt 5 powyżej), a wcześniej powierzone Spółce przez Darczyńcę w formie zasilenia jego konta w portalu nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    ..
  7. Czy przedpłaty od Darczyńców na ekwiwalenty pieniężne za wirtualne prezenty, jakie Spółka przekazuje Odbiorcom w imieniu Darczyńców (jak w pkt 5 powyżej) działając na podstawie umowy z Darczyńcami nie będą stanowiły przychodu podatkowego Spółki...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku numerami 3 i 7 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania oznaczonego numerem 4 oraz pytań dotyczących pozostałych podatków zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 3.

Spółka nie jest beneficjentem przekazywanych ekwiwalentów pieniężnych prezentów wirtualnych. Ekwiwalent pieniężny prezentów wirtualnych przekazanych Reklamobiorcy przez Reklamodawcę za pośrednictwem portalu internetowego Spółki nie stanowi dla Spółki przychodu podatkowego, a równocześnie nie jest też kosztem podatkowym - sumy te nie są należne Spółce, która pełni jedynie rolę agenta przekazującego. Przychodem podatkowym Spółki będzie natomiast przychód uzyskany z tytułu prowizji, jaką Spółka otrzymuje od Reklamodawcy za emisję reklamy oraz za przekazanie ekwiwalentu pieniężnego prezentów wirtualnych do Reklamobiorców - art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Ad. 7.

Spółka nie jest beneficjentem przekazywanych ekwiwalentów pieniężnych prezentów wirtualnych. Ekwiwalent pieniężny prezentów wirtualnych przekazanych Odbiorcy przez Darczyńcę za pośrednictwem portalu internetowego Spółki nie stanowi dla Spółki przychodu podatkowego, a równocześnie nie jest też kosztem podatkowym - sumy te nie są należne Spółce, która pełni jedynie rolę pośrednika. Przychodem podatkowym Spółki będzie natomiast przychód uzyskany z tytułu prowizji, jaką Spółka otrzymuje od Reklamodawcy za udostępnienie jego prezentów wirtualnych Darczyńcy lub Odbiorcy ? art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 3 i 7.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?updop?) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

Podkreślenia wymaga, że katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym, o czym świadczy użyty w art. 12 ust. 1 updop zwrot ?w szczególności?.

Powyższa ustawa nie zawiera legalnej definicji przychodów podatkowych wskazuje jedynie, w art. 12, rodzaje przychodów, których wystąpienie wiąże się z uzyskaniem przychodu, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 updop).

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zarówno w literaturze jak i judykaturze zgodnie przyjmuje się, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej (por. ?Podatek dochodowy od osób prawnych?, Rok 2006, pod red. J. Marciniuka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006, str. 238, a także m.in. wyrok NSA w Warszawie z dnia 27 listopada 2003 r., sygn. akt III SA 3382/02).

Należy zaznaczyć, iż przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Jak wynika z opisu wniosku, Spółka nie jest beneficjentem przekazywanych ekwiwalentów pieniężnych prezentów wirtualnych. Ekwiwalent pieniężny prezentów wirtualnych przekazanych Reklamobiorcy przez Reklamodawcę za pośrednictwem portalu internetowego Spółki nie stanowi dla Spółki przychodu podatkowego, a równocześnie nie jest też kosztem podatkowym - sumy te nie są należne Spółce, która pełni jedynie rolę agenta przekazującego.

Z opisu wniosku wynika także, iż Spółka nie jest beneficjentem przekazywanych ekwiwalentów pieniężnych prezentów wirtualnych. Ekwiwalent pieniężny prezentów wirtualnych przekazanych Odbiorcy przez Darczyńcę za pośrednictwem portalu internetowego Spółki nie stanowi dla Spółki przychodu podatkowego, a równocześnie nie jest też kosztem podatkowym - sumy te nie są należne Spółce, która pełni jedynie rolę pośrednika.

Mając na uwadze powyższe, opisane zdarzenia nie skutkują obowiązkiem rozpoznania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

Stanowisko przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP1/443-1583/11-2/EK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika