CIT w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w sytuacji przeznaczenia nieruchomości (...)

CIT w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w sytuacji przeznaczenia nieruchomości otrzymanej w darowiźnie pod budowę budynku służącemu realizacji celów statutowych oraz w sytuacji przeznaczenia środków ze sprzedaży nieruchomości otrzymanej w darowiźnie na realizację celów statutowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni przedstawione we wniosku z dnia 10.10.2008 r. (data wpływu 17.10.2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w sytuacji przeznaczenia nieruchomości otrzymanej w darowiźnie pod budowę budynku służącemu realizacji celów statutowych oraz w sytuacji przeznaczenia środków ze sprzedaży nieruchomości otrzymanej w darowiźnie na realizację celów statutowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w sytuacji przeznaczenia nieruchomości otrzymanej w darowiźnie pod budowę budynku służącemu realizacji celów statutowych oraz w sytuacji przeznaczenia środków ze sprzedaży nieruchomości otrzymanej w darowiźnie na realizację celów statutowych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest uczelnią niepaństwową w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym, utworzoną na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 czerwca 1993 r.

Celem, jaki Uczelnia zakłada jest działalność naukowa polegająca na kształceniu studentów. Uczelnia nie prowadzi działalności gospodarczej.

Pan J M jest udziałowcem i członkiem Zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której podstawową i jedyną formą działalności jest pełnienie, w rozumieniu ustawy prawo o szkolnictwie wyższym, funkcji Założyciela Uczelni ? Wnioskodawcy.

Pan J M planuje z majątku własnego dokonać na rzecz Uczelni darowizny w postaci prawa własności nieruchomości.

W przypadku:

  1. otrzymania darowizny - Uczelnia zamierza na tej nieruchomości wybudować budynek, który będzie bezpośrednio służył realizacji celów statutowych Uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów.
  2. nie uzyskania środków na wybudowanie budynku wskazanego w pkt 1) - Uczelnia zamierza otrzymaną w darowiźnie nieruchomość sprzedać i całą otrzymaną cenę przeznaczyć na realizację celów statutowych Uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wolny od podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Uczelnię w związku z otrzymaniem w formie darowizny nieruchomości z planowanym przeznaczeniem jej pod budowę budynku służącego wyłącznie realizacji celów statutowych Uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów...
  2. Czy wolny od podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Uczelnię w związku ze sprzedażą nieruchomości otrzymanej w darowiźnie w przypadku, gdy cały przychód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na realizację celów statutowych Uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów...


Zdaniem Uczelni:

Ad 1) Wolny od podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Uczelnię w związku z otrzymaniem w formie darowizny nieruchomości z planowanym przeznaczeniem jej pod budowę budynku służącego wyłącznie realizacji celów statutowych Uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), do przychodów zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy.

Uczelnia uważa, iż wartość otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości stanowić będzie dla Uczelni przychód, a równowartość osiągniętego dochodu, będzie zwolniona od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników (...), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów.

Stosownie do art. 17 ust. 1b, zwolnieniu określonemu w ust. 1 podlegają dochody ?przeznaczone? na cele statutowe uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów.

Budowa na otrzymanej w darowiźnie nieruchomości budynku służącego bezpośrednio realizacji celów statutowych Uczelni w zakresie nauki, oświaty i kształcenia studentów jest równoznaczna z przeznaczeniem nieruchomości wyłącznie na realizację celów statutowych, co oznacza, że dochód uzyskany w związku z darowizną nieruchomości jest ?przeznaczony na cele statutowe? w rozumieniu art. 17 ust. 1b.

Na podparcie powyższego Uczelnia przywołuje postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 25 kwietnia 2005 r. Nr US l-423/4/05, w którym ? zdaniem Uczelni - w podobnej sprawie stwierdzono, że dochód uzyskany przez Wspólnotę w związku z otrzymaniem w formie darowizny kotłów olejowych, służących jej działalności statutowej jest wolny od podatku dochodowego.

Uczelnia uważa zatem, iż dochód uzyskany z tytułu darowizny nieruchomości służącej bezpośrednio realizacji celów statutowych Uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów będzie wolny od podatku dochodowego.

Ad. 2) Wolny od podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Uczelnię w związku ze sprzedażą nieruchomości otrzymanej w darowiźnie w przypadku, gdy cały przychód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na realizację celów statutowych Uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie określone w ust. 1 ma zastosowanie nie tylko w przypadku ?przeznaczenia? dochodu na cele statutowe, ale również ?wydatkowania? dochodu na cele statutowe, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów.

Uczelnia zamierza wybudować na otrzymanej nieruchomości budynek bezpośrednio służący realizacji celów statutowych - jest to jednak uzależnione od pozyskania znacznych środków. W przypadku niemożności realizacji inwestycji - to ze względu na fakt, iż nie jest możliwe ?wydatkowanie? nieruchomości, zdaniem Uczelni, przedmiotowe zwolnienie obejmuje również sprzedaż otrzymanej w darowiźnie nieruchomości i przeznaczenie całej uzyskanej ceny wyłącznie na cele statutowe w zakresie działalności oświatowej, naukowej i kształceniu studentów.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy wszelkich dochodów podatnika pod warunkiem (w myśl art. 17 ust. 1 b) przeznaczenia i - bez względu na termin - wydatkowania tego dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym ( Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze. zm.), którą stosuje się do publicznych i niepublicznych szkół wyższych, uczelnia ma osobowość prawną, tak więc szkoły wyższe jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie uczelnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem uczelnie, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ww. ustawie.

Oznacza to, że uczelnie ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez uczelnie z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Z wniosku wynika, że Uczelnia ? Wnioskodawca zamierza przyjąć, od osoby będącej członkiem Zarządu Spółki z o.o., której jedyną formą działalności jest pełnienie funkcji Założyciela Uczelni, darowiznę z majątku własnego tej osoby, tj. prawo własności nieruchomości.

Instytucję darowizny regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

I tak, przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, w której - stosownie do art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego ? ?darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku?.

Przysporzenie w drodze darowizny może przybrać postać pieniędzy, określonych rzeczy należących do darczyńcy lub innych przysługujących mu praw majątkowych.

Darczyńcami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne (firmy, spółki), przy czym uczelnie, jako osoby prawne mogą korzystać z ofiarności zarówno jednych, jak i drugich; mogą także same przekazać darowiznę innemu podmiotowi.

Jednakże, w świetle przytoczonych regulacji Kodeksu cywilnego, podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości, przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być, np. korzyścią osobistą. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeżeli określony podmiot dokonuje świadczenia, mając nadzieję uzyskania w zamian, w przyszłości jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, to nie można mówić o darowiźnie. Z podanej definicji wynika zatem, iż istotą darowizny jest jej nieodpłatność i przede wszystkim to kryterium winno być uwzględniane przy kwalifikacji prawnej świadczeń - zarówno przez podmioty ich dokonujące, jak i przyjmujące.

W tym miejscu zauważyć należy, iż dokonanie jednoznacznej oceny czy dany rodzaj świadczenia spełnia kodeksowe kryteria darowizny możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wszelkie darowizny, pieniężne i niepieniężne co do zasady stanowią przychód podlegający opodatkowaniu, a więc Uczelnia w przedstawionych okolicznościach otrzymując nieodpłatnie nieruchomość uzyska przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wyłączone jednak z opodatkowania są darowizny objęte zwolnieniami przedmiotowymi, które mają w dużej części również charakter podmiotowy, ponieważ dotyczą tylko określonej grupy podatników.

Jedno z tych zwolnień podatkowych dotyczy podatników, których celem statutowym jest działalność określona art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

  • działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalna,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • ochrony środowiska,
  • wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,
  • dobroczynności,
  • ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  • rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,
  • kultu religijnego.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  3. zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest szkół wyższych, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył uczelni z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Odnośnie kwestii wydatkowania ww. dochodu zauważyć należy, iż ?dochód,? jako wykreowane przez ustawodawcę pojęcie prawne dla potrzeb podatku dochodowego, de facto nie może być wydatkowany ? wydatkować można jedynie środki znajdujące pokrycie w dochodzie ustalonym na potrzeby wymiaru podatku. Wydatkowanie bowiem, co do zasady, oznacza fizyczne poniesienie wydatku pieniężnego. Ale nie tylko. W przypadku art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w grę mogą wchodzić również inne formy wydatkowania dochodu, niekoniecznie oznaczające wydatkowanie, w ścisłym tego słowa znaczeniu, polegające na przenoszeniu środków pieniężnych. Przykładowo przepis art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówiący o wydatkowaniu dochodów, jako warunku zwolnienia stanowi jednocześnie, iż zwolnione są także te dochody, które wydatkowane zostały przez podatnika na nabycie środków trwałych służących bezpośrednio realizacji uzasadniających zwolnienie celów. Brzmienie tego przepisu, zezwalającego na zastosowanie zwolnienia także przy wydatkach pośrednio związanych z celami społecznie użytecznymi (a do takich należy zwykle kupno środków trwałych, o których mowa w cyt. art. 17 ust. 1b), wskazuje wyraźnie, iż zamiarem ustawodawcy w tym wypadku było m.in. zapewnienie podatnikom realizującym cele społecznie użyteczne ? odpowiedniej bazy dla realizacji ich celów. W rozumieniu tego przepisu taką ?bazę? stanowić może ? jak w rozpatrywanej sprawie ? nabycie nieruchomości służącej bezpośrednio realizacji społecznie użytecznych celów. Jednocześnie z punktu widzenia realizacji celów społecznie użytecznych jest z reguły obojętne, w jaki sposób podatnik wszedł w posiadanie danego składnika majątkowego ? ważne, że może z niego korzystać.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

  2. 1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


A zatem omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;
  3. dochody muszą być - bez względu na termin ? wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy też ? jak to jest w rozpatrywanym przypadku - z darowizny.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca jest uczelnią niepaństwową, podlegającą przepisom cytowanej wyżej ustawy prawo o szkolnictwie wyższym. Uczelnia nie prowadzi działalności gospodarczej a celami statutowymi Uczelni są działania w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów. Z wniosku wynika też, iż Uczelnia otrzymaną w darowiźnie nieruchomość, zamierza ? w zależności od możliwości pozyskania środków finansowych:

  1. przeznaczyć pod budowę budynku służącego realizacji celów statutowych lub
  2. sprzedać i wszystkie uzyskane środki przeznaczyć na cele statutowe.


A zatem, mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opisane zdarzenia przyszłe stwierdzić należy, iż Uczelnia spełnia wymagane kryteria do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W analizowanej sprawie bezsprzecznym jest, że cele statutowe Uczelni tożsame są z celami określonymi w ww. artykule.

Jednocześnie należy też uznać, iż spełnione są warunki przeznaczenia i wydatkowania dochodów na cele statutowe uprawniające do zwolnienia przedmiotowego, gdyż;

  1. w sytuacji wykorzystania otrzymanej nieruchomości pod budowę budynku służącego realizacji celów statutowych Uczelni przez wydatkowanie należy rozumieć wykorzystanie tej nieruchomości jako ?bazy? do prowadzenia działalności statutowej;
  2. w sytuacji sprzedaży nieruchomości - wydatkowane zostaną na cele statutowe środki pieniężne uzyskane z tej transakcji.


W świetle powyższego stanowisko Uczelni, że wolny od podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Uczelnię z tytułu otrzymania w formie darowizny nieruchomości:

  1. z planowanym przeznaczeniem tej nieruchomości pod budowę budynku służącego wyłącznie realizacji celów statutowych Uczelni w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów lub
  2. dochód ze sprzedaży tej nieruchomości przeznaczony i wydatkowany na ww. cele statutowe
  • uznaje się za prawidłowe.

Jednakże, gdyby okazało się, że opisywana ?darowizna? ma charakter zwrotny (np. jest elementem jakiegokolwiek rozliczenia z darczyńcą będącym członkiem zarządu spółki założycielskiej) ? wówczas należałoby uznać, iż nie wystąpił tu przypadek darowizny w rozumieniu Kc i w związku z tym organ podatkowy powinien wywieść skutki podatkowe adekwatne do ustalonej sytuacji faktycznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałych zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika