zastosowanie zwolnienia podmiotowego z podatku na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 (...)

zastosowanie zwolnienia podmiotowego z podatku na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej utworzonego przy jednostce wojskowej (dot. pytania Nr 1)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 24.02.2011 r. (data wpływu 28.02.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10.03.2011 r. (data nadania 11.03.2011 r., data wpływu 14.03.2011 r.) oraz pismem z dnia 12.05.2011 r. (data nadania 12.05.2011 r., data wpływu 16.05.2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-170/11-3/AS z dnia 04.05.2011 r. (data nadania 04.05.2011 r., data doręczenia 06.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej utworzonego przy jednostce wojskowej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej utworzonego przy jednostce wojskowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - wskazał, że w okresie 10 października 2001 r. do 31 grudnia 2010 r. funkcjonowało przy ?XYZ? gospodarstwo pomocnicze ?W. Zakłady Remontowo-Budowlane - Gospodarstwo pomocnicze przy XYZ? z siedzibą w X.

Z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstwo pomocnicze zostało zlikwidowane, likwidatorem był ?XYZ?.

Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych tj. wnioskodawcy tworzone przy jednostkach wojskowych, korzystały ze zwolnienia z podatku, jeżeli środki z tego zwolnienia były przekazane na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych lub finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego.

Gospodarstwa pomocnicze nie funkcjonują w roku 2011, nie dokonuje się zatrzymania środków z tytułu wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze zysku w jednostce macierzystej (tj. jednostce, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze), a naliczony podatek został odprowadzony na rachunek bankowy właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego.

Gospodarstwa pomocnicze zostały zobowiązane do ustalenia i rozliczenia podatku dochodowego z tytułu osiągniętego zysku.

Likwidacja z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstw pomocniczych spowodowała, że ewentualne zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego reguluje jednostka, przy której gospodarstwo funkcjonowało, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 87 ust. 4 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych.

W przypadku dotyczącym Wnioskodawcy, jednostka przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze przekazało otrzymane od gospodarstwa pomocniczego środki pieniężne na centralny rachunek bieżący dochodów budżetu państwa, zobowiązania z tytułu podatku dochodowego zostały sfinansowane z § 416 ?pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38. póz. 207 z późn. zm.).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  • użyte w treści opisanego we wniosku stanu faktycznego pojęcie ?jednostka macierzysta? jest tożsame z pojęciem jednostki przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze.
  • gospodarstwo pomocnicze korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 6 ust. 2 w latach swego funkcjonowania, a więc w okresie od 10 października 2001 r. do 31 grudnia 2010 r.
  • wnioskodawca pyta o określenie obowiązku podatkowego po likwidacji gospodarstwa pomocniczego
  • wnioskodawca dodatkowo pyta się także o obowiązywanie art. 6 ust. 2
  • skonkretyzowanie jakie inne ewentualne zobowiązania wobec urzędu skarbowego regulować będzie jednostka przy której gospodarstwo funkcjonowało dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy na podstawie przepisów art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, póz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych tworzone przy jednostkach wojskowych, korzystały ze zwolnienia z podatku, jeżeli środki z tego zwolnienia były przekazane na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych lub finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego...
  2. Czy uwzględniając fakt, że te gospodarstwa pomocnicze nie będą funkcjonować w roku 2011, brak jest formalnych podstaw do zatrzymania środków z tytułu wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze zysku w jednostce macierzystej, a naliczony podatek winien być odprowadzony na rachunek bankowy właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego...
  3. Czy dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego za rok 2010, na podstawie art. 108 ust. 1 (przepis ten na podstawie art. 17 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzająca ustawą o finansach publicznych został uchylony z dniem 1 stycznia 2010 r.), w zakresie gospodarstw pomocniczych stosuje się ten przepis w brzmieniu dotychczasowym, co oznacza, że gospodarstwa pomocnicze zobowiązane są do ustalenia i rozliczenia podatku dochodowego z tytułu osiągniętego zysku...
  4. Czy likwidacja z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstw pomocniczych powoduje, że ewentualne zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego regulować będzie jednostka, przy której gospodarstwo funkcjonowało, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 87 ust.

    4 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych...

  5. Czy w przypadku, gdy jednostka, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze, przekazało otrzymane od gospodarstwa pomocniczego środki pieniężne na centralny rachunek bieżący dochodów budżetu państwa, zobowiązania z tytułu podatku dochodowego winny być sfinansowane z § 416 ?pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych?, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38. poz. 207 z późn. zm.)...

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej utworzonego przy jednostce wojskowej.

W stosunku do pytań Nr 2-5 tut. Organ wyda odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie przepisów art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 5 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych tworzone przy jednostkach wojskowych, korzystały ze zwolnienia z podatku, jeżeli środki z tego zwolnienia były przekazane na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych lub finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej utworzonego przy jednostce wojskowej uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm., zwana dalej: ?starą ustawą o finansach publicznych?) gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej (?) jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.

Gospodarstwo pomocnicze personalnie i organizacyjnie uzależnione jest od jednostki budżetowej, przy której funkcjonuje, a przyznana wobec niej autonomia ogranicza się do bieżącej działalności gospodarstwa. Uprawnienia gospodarstwa pomocniczego w zakresie czynności prawnych pochodzą od jednostki macierzystej i są wyrazem cząstkowej realizacji przez nią podmiotowości Skarbu Państwa.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych gospodarstwa pomocnicze, mimo wyodrębnienia organizacyjnego, majątkowego i finansowego, nie miały osobowości prawnej. Nie działały w imieniu własnym i na własny rachunek, korzystały natomiast z osobowości prawnej Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego (statio fisci lub statio municipi).

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż gospodarstwo pomocnicze funkcjonujące do 31 grudnia 2010 r. przy ?XYZ? było podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż gospodarstwa pomocnicze, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegały ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Odnosząc się do opisanego we wniosku stanu faktycznego wskazać należy, że w niniejszej sprawie uwzględnić należy zapis art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zwalniał z podatku dochodowego od osób prawnych jednostki budżetowe takie jak gospodarstwo pomocnicze funkcjonujące przy ?XYZ?.

Opisane zwolnienie podmiotowe zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dotyczyło gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych tworzonych przy szkołach, zespołach ekonomiczno - administracyjnych szkół, ochotniczych hufcach pracy, jednostkach: wojskowych, Policji, Urzędu Ochrony państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych,

jeżeli środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na:

(?)

  1. zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,
  2. rachunek finansowania inwestycji z przeznaczeniem na inwestycje dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

Zwolnienie to miało charakter podmiotowy, wynikający ze szczególnej formy gospodarki finansowej pomiotów nim objętych.

Należy jednak mieć na względzie, że katalog zwolnień określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter zamknięty, a biorąc pod uwagę, że wszelkie przepisy dotyczące ulg i zwolnień podatkowych muszą być interpretowane ściśle, niemożliwe jest zwolnienie innych podmiotów, niż określone w tej ustawie.

Tym niemniej, zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych o charakterze podmiotowym mogą być wprowadzane także przez inne przepisy.

Na mocy przepisów ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm., dalej: ?nowa ustawa o finansach publicznych?), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych.

Regulacja ta spowodowała konieczność likwidacji niektórych jednostek, w tym gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Szczegółowe regulacje dotyczące likwidacji tych jednostek, terminów oraz organów właściwych do przeprowadzenia likwidacji zostały ujęte w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. ? Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.). Z uwagi na zmiany systemowe w przywołanym akcie prawnym przez art. 17 pkt 1 lit. b) uchylono z dniem 1 stycznia 2010 r. art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zwrócić przy tym należy na zapis art. 108 ustawy ? Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, na podstawie którego do podatników wymienionych w art. 87 przepisy art. 6 ust. 2, art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1c pkt 3 oraz art. 25 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 17 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Zatem w stosunku do gospodarstwa pomocniczego, jako podmiotu wymienionego w art. 87 przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosowało się w brzmieniu dotychczasowym do momentu jego likwidacji, tj do 31 grudnia 2010 r. Po tym terminie przepis powyższy byłby i tak przepisem martwym z uwagi na zmiany systemowe i nieistnienie podmiotu.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że do 31 grudnia 2010 r. istniało zwolnienie z opodatkowania gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 2 i 3 zostały przekazane na:

  1. zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,
  2. rachunek finansowania inwestycji z przeznaczeniem na inwestycje dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że na podstawie przepisów art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, póz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych tworzone przy jednostkach wojskowych, korzystały ze zwolnienia z podatku, jeżeli środki z tego zwolnienia były przekazane na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych lub finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego, przy czym przywołana regulacja prawna obowiązywała do 31 grudnia 2009 r., bowiem z dniem 1 stycznia 2010 r. na mocy ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych, a istniejące dotychczas zakłady budżetowe zostały zlikwidowane co miało przełożeni na zmianę regulacji podatkowej.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej utworzonego przy jednostce wojskowej należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB5/423-170/11-12/AS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika