Czy Zakład ma prawo skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym (...)

Czy Zakład ma prawo skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej usług sklasyfikowanych jako: (55.23.15-00.00), (55.23.13- 00.00), (70.20.11-00.00)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni przedstawione we wniosku z dnia 16.02.2011 r. (data wpływu 07.03.2011 r.) oraz piśmie z dnia (brak daty) (data wpływu 16.05.2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-192/11-2/AM z dnia 09.05.2011 r. (data doręczenia 10.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przeznaczenia dochodów na działalność statutową uczelni polegającą na zapewnieniu potrzeb mieszkaniowych dla studentów szkół wyższych i pracowników nauki ? jest nieprawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przeznaczenia dochodów na działalność statutową uczelni polegającą na zapewnieniu potrzeb kulturalno ? oświatowych i sportowych dla studentów szkół wyższych i pracowników nauki ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przeznaczenia dochodów na działalność statutową uczelni polegającą na zapewnieniu potrzeb mieszkalnych, kulturalno ? oświatowych i sportowych dla studentów szkół wyższych i pracowników nauki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład został powołany do życia Zarządzeniem Rektora Akademii z dnia 20 grudnia 2010 r. w celu prowadzenia działalności gospodarczej na obszarze Osiedla. Cały obszar Osiedla został wydzierżawiony Akademii przez Skarb Państwa na trzy lata z przeznaczeniem na działalność statutową Uczelni polegającą na zapewnieniu potrzeb mieszkaniowych, kulturalno-oświatowych i sportowych dla studentów szkół wyższych i pracowników nauki.

Przedmiotem działalności Zakładu jest:

  • kwaterowanie studentów uczelni warszawskich nadzorowanych przez MNiSW (PKWiU 55.23.15-00.00),
  • kwaterowanie nauczycieli akademickich (PKWiU 55.23.15-00.00),
  • kwaterowanie na pobyt doraźny (PKWiU 55.23.13-00.00),
  • wynajem nieruchomości mieszkalnych osobom związanym ze szkolnictwem w oparciu o przepisy prawa lokalowego (PKWiU 70.20.11-00.00),
  • wynajem pomieszczeń użytkowych i terenów niezabudowanych (PKWiU 70.20.12-00.00).
  • wspieranie organizacyjne i finansowe działalności oświatowej i kulturalnej, prowadzonej na rzecz mieszkańców i studentów Osiedla.

Osiedle Akademickie jest ośrodkiem zamieszkałym przez około 2.000 studentów uczelni warszawskich, ponadto osiedle zamieszkuje około 800 stałych mieszkańców, którzy stanowią byłą i obecna kadrę nauczycielsko - profesorską wyższych uczelni. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem Zakład będący częścią Uczelni ma prawo skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej usług sklasyfikowanych jako: (55.23.15-00.00), (55.23.13-00.00), (70.20.11- 00.00) gdyż jest integralną częścią Akademii ma ten sam Regon i NIP.

W uzupełnieniu w dniu 16.05.2011 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż wygenerowany przez Zakład dochód z pozostałej działalności jest przeznaczony na realizację celów statutowych uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zakład ma prawo skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej usług sklasyfikowanych jako: (55.23.15-00.00), (55.23.13- 00.00), (70.20.11-00.00)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład Osiedle Akademickie jest integralną częścią Akademii, ma ten sam Regon i NIP. Zakład powinien płacić podatek CIT jedynie od usług wymienionych w klasyfikacji PKWiU 70.20.12-00.00 na ogólnych zasadach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przeznaczenia dochodów na działalność statutową uczelni polegającą na zapewnieniu potrzeb mieszkaniowych dla studentów szkół wyższych i pracowników nauki za nieprawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przeznaczenia dochodów na działalność statutową uczelni polegającą na zapewnieniu potrzeb kulturalno ? oświatowych i sportowych dla studentów szkół wyższych i pracowników nauki za prawidłowe.

Wnioskodawca - publiczna uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) i jej celem statutowym jest prowadzenie działalności oświatowej polegającej na kształceniu studentów. Uczelnia zgodnie z art. 12 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym posiada osobowość prawną.

W myśl art. 13 ust.1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Stosownie do art. 91 ust. 1 działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Jednocześnie nie została ona wymieniona przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako podmiot zwolniony od podatku. Zatem Uczelnia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że uczelnie ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 7 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności, o której mowa w art. 13 i 14, w zakresie i formach określonych w statucie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo ? techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei ? w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z zaprezentowanych powyżej przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Uczelnia wskazuje, iż obszar Osiedla został jej wydzierżawiony z przeznaczeniem na działalność statutową uczelni polegającą na zapewnieniu potrzeb mieszkaniowych, kulturalno-oświatowych i sportowych dla studentów szkół wyższych i pracowników.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć, zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 takich jak: kultura, oświata, sport.

Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w słowniku języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie tych wyrazów (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/), sport oznacza ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników. Pojęcie kultury fizycznej obejmuje m.in. organizację czynnego wypoczynku. W tym miejscu należy podkreślić, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz.

1675 ze zm.), kultura fizyczna jest częścią kultury narodowej, chronionej przez prawo. Obywatele, bez względu na wiek, płeć, wyznanie, rasę oraz stopień i rodzaj niepełnosprawności - korzystają z równego prawa do różnych form kultury fizycznej. Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy, podstawowymi celami kultury fizycznej jest dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie wszystkich obywateli. W myśl art. 2 pkt 2 cyt. ustawy o kulturze fizycznej, cele, o których mowa w ust. 1, realizowane są w szczególności poprzez sport.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują także pojęcia działalności kulturalnej jak również samego pojęcia kultury. W tym zakresie należy zatem odnieść się do znaczenia pojęcia kultury funkcjonującego w języku potocznym. Tak pojmowane pojęcie kultury jest wprawdzie wieloznaczne, jednakże najczęściej poprzez kulturę rozumie się całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczności, obejmujący całość jej dziejów bądź określoną epokę (Milenijny Słownik Wyrazów Obcych pod red. I. Kamińskiej - Szmaj, Wydawnictwo Europa 2005, s. 423). Działalność kulturalna obejmuje nie tylko działalność w zakresie tworzenia kultury a zatem działalność wyłącznie artystów i twórców, ale obejmuje również działalność polegającą na jej rozpowszechnianiu i ochronie. Rozpowszechnianie i propagowanie kultury wśród społeczeństwa polega natomiast na podejmowaniu działań mających na celu zapewnienie jej jak najszerszego odbioru. Poprzez rozpowszechnianie kultury (działalność kulturalną) można bowiem rozumieć ?intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej) (D. Jankowski Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. Współczesne dylematy upowszechniania kultury pod red. J. Gajdy Lublin 1991).

Przez oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa. Kształcenie to natomiast proces nauczania jak i uczenia się. Pojęcie kształcenia często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa.

Należy również podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Uczelni zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Uczelnia najpierw dochód przeznaczyła, a następnie wydatkowała. Z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 cytowanej ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Nie spełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, iż Uczelnia musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Uczelnia uzyskuje dochody, z których finansuje m.in. działalność statutową polegającą na zapewnieniu potrzeb mieszkaniowych studentów szkół wyższych i pracowników nauki. Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotem zapytania jest w szczególności możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług świadczonych przez Zakład, będący integralną częścią Uczelni, w zakresie usług sklasyfikowanych jako:

  • kwaterowanie studentów uczelni warszawskich nadzorowanych przez MNiSW (PKWiU 55.23.15-00.00),
  • kwaterowanie nauczycieli akademickich (PKWiU 55.23.15-00.00),
  • kwaterowanie na pobyt doraźny (PKWiU 55.23.13-00.00),
  • wynajem nieruchomości mieszkalnych osobom związanym ze szkolnictwem w oparciu o przepisy prawa lokalowego (PKWiU 70.20.11-00.00).

Jak wykazano powyżej zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. A zatem dochody jakie uzyskuje Uczelnia, w tym generowane przez Zakład mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego pod warunkiem ich przeznaczenia i wydatkowania na preferowane ustawą cele statutowe.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów?, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Cytowany przepis statuuje zwolnienie uzyskanego dochodu, w przypadku zaistnienia okoliczności w nim wskazanych, czyli przeznaczenia i w dalszej kolejności wydatkowania dochodu na cele statutowe, przy czym podkreślić należy, iż muszą to być cele statutowe określone w treści tego przepisu, nie zaś jakikolwiek cele określone w statucie. Innymi słowy sam fakt wydatkowania dochodów na cele określone w statucie jednostki nie daje jeszcze podstaw do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, możliwość skorzystania z omawianego zwolnienia uzależniona jest bowiem od tego, czy cele statutowe pokrywają się z celami określonymi w treści przepisu.

Statut Uczelni przewiduje realizację zadań z zakresu zapewniania potrzeb mieszkaniowych studentów szkół wyższych i pracowników nauki. W tym celu m.in. został wydzierżawiony Akademii obszar Osiedla. Wskazać jednakże należy, iż ustawa w art. 17 ust. 1 pkt 4 nie przewiduje możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na ten cel. Jednocześnie zapewnienie potrzeb mieszkaniowych studentów i pracowników nie mieści się w pojęciu działalności kulturalnej, oświatowej czy działalności w zakresie sportu.

Konkludując, dochód generowany przez Zakład, będący integralną częścią Uczelni, wydatkowany na usługi: kwaterowanie studentów uczelni warszawskich nadzorowanych przez MNiSW (PKWiU 55.23.15-00.00), kwaterowanie nauczycieli akademickich (PKWiU 55.23.15-00.00), kwaterowanie na pobyt doraźny (PKWiU 55.23.13-00.00), wynajem nieruchomości mieszkalnych osobom związanym ze szkolnictwem w oparciu o przepisy prawa lokalowego (PKWiU 70.20.11-00.00) nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Działalność statutowa Uczelni w zakresie zapewnienia potrzeb mieszkaniowych studentów oraz pracowników nauki nie mieści się w katalogu celów statutowych, wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4, uprawniających zastosowanie zwolnienia przedmiotowego. Jednocześnie powyższe usługi nie realizują bezpośrednio celów w zakresie działalności kulturalno ? oświatowej, sportowej.

W odniesieniu natomiast do dochodów uzyskiwanych przez Zakład, a wydatkowanych na pozostałe cele statutowe Uczelni wskazane we wniosku z dnia 16.02.2011 r., tj. na działalność polegającą na zapewnieniu potrzeb kulturalno ? oświatowych i sportowych dla studentów szkół wyższych i pracowników nauki stwierdzić należy, iż spełniają one przesłanki zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika