Czy wydatki na nabycie udziałów sfinansowane z dotacji rozwojowej stanowią koszty uzyskania przychodu (...)

Czy wydatki na nabycie udziałów sfinansowane z dotacji rozwojowej stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie sprzedaży tych udziałów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie udziałów sfinansowanych z dotacji rozwojowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w momencie sprzedaży tych udziałów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie udziałów sfinansowanych z dotacji rozwojowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w momencie sprzedaży tych udziałów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: ?Wnioskodawca?) jest inkubatorem przedsiębiorczości działającym jako spółka non-profit dokonująca inwestycji w nowo powstające, innowacyjne spółki kapitałowe poprzez obejmowanie akcji i udziałów. Celem inwestycji jest rozwój takich spółek oraz sprzedaż posiadanych akcji lub udziałów. Po dokonaniu sprzedaży Wnioskodawca zobowiązany jest do przeznaczenia wszelkich osiągniętych przychodów na dalsze inicjowane działalności innowacyjnej, tj. na kolejne wejścia kapitałowe w nowo tworzone spółki prawa handlowego.

Wnioskodawca zawarł w dniu 12.10.2009 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Działania 3.1 - Inicjowanie Działalności Innowacyjnej Osi Priorytetowej 3 - Kapitał dla Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Dofinansowanie stanowiło zgodnie z treścią umowy wsparcie ze środków publicznych w formie dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust.2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) i na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej ?updop?) korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Wyżej wymieniona dotacja została przyznana na wejście kapitałowe, tj. dokonanie inwestycji w spółkę powstałą w wyniku preinkubacji przez nabywanie lub obejmowanie akcji lub udziałów w tej spółce. Zgodnie z przyjętą strategią inwestycyjną Wnioskodawca dokonuje wyjść z przedmiotowych inwestycji poprzez sprzedaż tychże udziałów nabytych ze środków pochodzących z dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki na nabycie udziałów sfinansowane z dotacji rozwojowej stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie sprzedaży tych udziałów...

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na nabycie udziałów sfinansowane dotacją rozwojową stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie sprzedaży tych udziałów.

Na wstępie należy wskazać, że otrzymana dotacja na sfinansowanie nabycia udziałów w spółce kapitałowej stanowi przychód wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przychód ten przeznaczany jest na nabycie udziałów w spółkach handlowych. W konsekwencji, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58, w momencie nabycia udziałów wydatek poniesiony na ich nabycie sfinansowany z dotacji zostaje wyłączony z podatkowych kosztów uzyskania przychodu. Art. 16 ust. 1 pkt 58 wyłącza z kategorii kosztów uzyskania przychodu m.in. wydatki i przychody bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53.

Art. 17 ust. 1 pkt 53 wymienia środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Środkami europejskimi są:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, funduszu spójności i europejskiego Funduszu rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie europejskiego porozumienia o wolnym handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. norweskiego mechanizmu finansowego 2009-2014,
    2. mechanizmu finansowego europejskiego obszaru gospodarczego 2009-2014
    3. szwajcarsko-polskiego programu współpracy;
  3. środki na realizację wspólnej polityki rolnej:
    1. europejskiego funduszu orientacji i gwarancji rolnej sekcja gwarancji?,
    2. europejskiego funduszu rolniczego gwarancji,
    3. europejskiego funduszu rolniczego rozwoju obszarów wiejskich; (art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 w zw. z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych).


Art. 16 ust. 1 pkt 58 updop wyłącza możliwość zaliczenia do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) pochodzących z określonego typu dofinansowań.

W konsekwencji w celu określenia zakresu przedmiotowego tego przepisu koniecznym jest ustalenie znaczenia terminu ?bezpośrednio sfinansowane?.

Ustawa updop nie definiuje powyższego terminu. Uwzględniając znaczenie tych pojęć w języku powszechnym, należy wskazać iż ?bezpośrednio? oznacza: ?wprost?, ?bez jakiegokolwiek pośrednictwa?, natomiast ?sfinansować? to: ?dostarczyć środków pieniężnych na coś?, ?pokryć koszty jakiegoś przedsięwzięcia (działalności)?, ?opłacić coś? (według Słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998).

Uzasadnionym jest zatem twierdzenie, że wydatki zostały bezpośrednio sfinansowane z określonych środków, gdy zostały one przeznaczone wprost (bez jakiegokolwiek pośrednictwa) na pokrycie tych wydatków.

Dyspozycja art. 16 ust. 1 pkt 58 wyczerpuje się jednak na etapie powstania pierwszego przychodu, jakim jest otrzymanie dotacji.

W chwili powstania kolejnego przychodu - ze zbycia udziałów - znajduje zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 8 updop.

Art. 16 ust. 1 pkt 8 updop wskazuje w szczególności, iż nie uważa się za koszty podatkowe wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo akcji w spółce w dniu ich poniesienia. Zgodnie z tym przepisem wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia udziałów (akcji). Zbycie udziałów w spółce kapitałowej - w tym udziałów sfinansowanych z dotacji rozwojowej - stanowi zgodnie z art. 12 updop przychód podlegający opodatkowaniu.

Wyjście z inwestycji i sprzedaż przedmiotowych udziałów powoduje powstanie u Wnioskodawcy kolejnego źródła przychodu, który będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w odniesieniu do kolejnego źródła przychodów Wnioskodawca jest uprawniony rozpoznać koszty w wysokości wydatków poniesionych na nabycie udziałów.

Art. 16 ust. 1 pkt 58 updop znajduje zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie w chwili nabycia udziałów w relacji do przychodu wyłączonego z opodatkowania i nie ma uzasadnienia dla jego powtórnego zastosowania.

Należy wskazać, że przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce izb i urzędów skarbowych.

Tytułem przykładu warto wskazać na postanowienie Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 6 lipca 2007 r. (sygn. PUS.I/423/43/07), w którym wskazuje się, że: ?kosztem uzyskania przychodów ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego częściowo z dotacji będzie wartość, która odpowiada poniesionym wydatkom na jego nabycie (wartość początkowa wynikająca z ewidencji środków trwałych), zmniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych bez względu na to, czy odpisy te mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?.

Podobnie Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze w postanowieniu z dnia 28 lutego 2006 r., sygn. PD/415-18/06/R1). W analizowanym przypadku Urząd nie przywołał przepisów art. 16 ust. 1 pkt 58, co dowodzi, że przepis ten nie znajduje zastosowania w sytuacji uzyskania przychodu z tytułu zbycia aktywów, których zakup został sfinansowany dotacją. Co więcej Urząd wskazał również, że fakt częściowego pokrycia wydatku na nabycie środka trwałego z dotacji nie wpływa na ustalenie kosztu uzyskania przychodu przy sprzedaży tego środka trwałego. Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika, aby ustawodawca uzależniał fakt poniesienia wydatku przez podatnika od źródła sfinansowania tego wydatku. Gramatyczna wykładnia przepisu art. 15 ust. 1 ustawy jednoznacznie wskazuje, iż podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów ich uzyskania, pod tym warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą a ich poniesienie ma bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Twierdzenie, iż wydatek spełniający powyższe wymogi musi nadto być poniesiony przez podatnika z jego środków finansowych, rozumianych jako uszczuplenie jego zasobów finansowych, nie znajduje uzasadnienia w świetle powołanego przepisu?.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki na nabycie udziałów sfinansowane dotacją rozwojową stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie sprzedaży udziałów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Należy wskazać, iż Program Operacyjny ?Innowacyjna Gospodarka? (dalej: ?PO IG?), zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Opierając się na opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym należy mieć na uwadze, że Spółka jest inkubatorem przedsiębiorczości działającym jako spółka non-profit dokonująca inwestycji w nowo powstające, innowacyjne spółki kapitałowe poprzez obejmowanie akcji i udziałów. Celem inwestycji jest rozwój takich spółek oraz sprzedaż posiadanych akcji lub udziałów. Po dokonaniu sprzedaży Wnioskodawca zobowiązany jest do przeznaczenia wszelkich osiągniętych przychodów na dalsze inicjowane działalności innowacyjnej, tj. na kolejne wejścia kapitałowe w nowo tworzone spółki prawa handlowego.

Wnioskodawca zawarł w dniu 12.10.2009 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Działania 3.1 - Inicjowanie Działalności Innowacyjnej Osi Priorytetowej 3 - Kapitał dla Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Dofinansowanie stanowiło zgodnie z treścią umowy wsparcie ze środków publicznych w formie dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust.2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) i na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej ?updop?) korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Wnioskodawca wskazał, że wyżej wymieniona dotacja została przyznana na wejście kapitałowe, tj. dokonanie inwestycji w spółkę powstałą w wyniku preinkubacji przez nabywanie lub obejmowanie akcji lub udziałów w tej spółce. Zgodnie z przyjętą strategią inwestycyjną Wnioskodawca dokonuje wyjść z przedmiotowych inwestycji poprzez sprzedaż tychże udziałów nabytych ze środków pochodzących z dotacji.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pomocowe z P.

O. Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w postaci dotacji rozwojowej na wejście kapitałowe, tj. dokonanie inwestycji w spółkę powstałą w wyniku preinkubacji przez nabywanie lub obejmowanie akcji lub udziałów w tej spółce na mocy przepisów podatkowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jednakże tut. Organ nie jest uprawniony w niniejszej interpretacji indywidualnej odnosić się merytorycznie do podstawy zwolnienia przedmiotowego, ponieważ przedmiotem niniejszego wniosku - zgodnie ze sformułowanym zapytaniem Spółki - nie jest określenie charakteru środków finansowych, które otrzymała Spółka w formie dotacji na wejście kapitałowe, tj. dokonanie inwestycji w spółkę powstałą w wyniku preinkubacji przez nabywanie lub obejmowanie akcji lub udziałów w tej spółce i kwestia zwolnienia z opodatkowania przedmiotowych środków pomocowych z opodatkowania. W zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dotacji na sfinansowanie nabycia udziałów w spółce kapitałowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tut. Organ podatkowy może się wypowiedzieć dopiero po złożeniu przez Spółkę stosownego wniosku o interpretację indywidualną w tym zakresie.

Kwestią zasadniczą w niniejszej sprawie jest bowiem określenie, czy wydatki na nabycie udziałów sfinansowane z dotacji rozwojowej stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie sprzedaży tych udziałów.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Jednocześnie należy poinformować, iż w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z dnia 8 kwietnia 2011 r. Nr 74, poz. 397 został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Na podstawie powyższego przepisu możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który - racjonalnie oceniając - mógłby przyczynić się do powstania przychodu czy jego zwiększenia, nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Na uwadze należy mieć w niniejszej sprawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Konsekwencją zwolnienia dotacji rozwojowej od podatku dochodowego od osób prawnych jest zatem brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych sfinansowanych z tej dotacji wydatków, tj. w przedmiotowej sprawie - wydatków na nabycie udziałów.

Wobec powyższego w sprawie nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.

Użyte przez ustawodawcę w ww. przepisie określenia ?wydatków na nabycie udziałów? oznacza, iż do kosztów uzyskania przychodów - ale dopiero z chwilą zbycia udziałów - zalicza się wydatki bezpośrednio warunkujące nabycie udziałów, bez których poniesienia skuteczne nabycie udziałów nie byłoby możliwe. Użycie terminu ?wydatków na nabycie' odnosi się do czynności dokonanej i wskazuje, iż w zakresie analizowanego pojęcia mieszczą się te koszty, których poniesienie przyniosło skutek w postaci nabycia udziałów. Ponadto, odwołując się do reguł wykładni językowej wskazać należy, iż użyte w ustawie wyrażenie ?wydatek? należy rozumieć jako ?suma, która ma być wydana? albo ?suma wydana na coś?. W rozumieniu tego wyrazu zawiera się więc element bezpośredniości dokonania wydatku. Skoro wydatki te poniesione są, aby osiągnąć skutek w postaci nabycia prawa podmiotowego, to za ?wydatki na nabycie? należy uznać te koszty, bez których przeniesienie lub wykreowanie praw w postaci udziałów byłoby niemożliwe z punktu widzenia regulacji prawnych.

Takie wydatki zalicza się do kosztów uzyskania przychodów w dacie odpłatnego zbycia udziałów z uwzględnieniem, iż spełniają ogólne przesłanki zaliczenia ich do kosztów podatkowych wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pomocowe z P.O. Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w postaci dotacji rozwojowej na wejście kapitałowe, tj. dokonanie inwestycji w spółkę powstałą w wyniku preinkubacji przez nabywanie lub obejmowanie akcji lub udziałów w tej spółce na mocy przepisów podatkowych podlegają na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniu z opodatkowania, zatem wydatki na nabycie udziałów sfinansowanych z tej dotacji podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów podatków. Skoro zatem wydatki na nabycie udziałów z uwagi na zwolnienie przedmiotowe środków z P.O. Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w postaci dotacji rozwojowej na wejściu nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów - przez sam fakt zbycia nie zmienią charakteru ?niekosztownego? nabytych praw, w wyniku czego zbywane udziały mogłyby na podstawie powołanego przez Wnioskodawcę art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stać się kosztem podatkowym w momencie ich zbycia. Należy wyraźnie wskazać, że poprzez zbycie udziałów nie powstanie żaden ?kolejny przychód?. Przepis ten znalazłby zastosowanie w sytuacji, gdyby Wnioskodawca dokonał nabycia udziałów ze środków obrotowych nie podlegających wyłączeniu z ogólnej kategorii kosztów.

W niniejszej sprawie, co wykazano powyżej, ogólne przesłanki zaliczenia do kosztów podatkowych wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zostały jednak spełnione. Brak jest możliwości powiązania określonego przychodu z kosztem, bo w niniejszej sprawie brak ?kosztu uzyskania przychodu?, co uniemożliwia zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że wydatki na nabycie udziałów sfinansowane z dotacji rozwojowej nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w momencie sprzedaży tych udziałów, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie udziałów sfinansowanych z dotacji rozwojowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w momencie sprzedaży tych udziałów należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać że przywołane na poparcie prezentowanego poglądu w sprawie przez Wnioskodawcę:

  • postanowienie Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 6 lipca 2007 r., sygn. PUS.I/423/43/07 ? wydane w zakresie prawidłowości ustalenia kosztu uzyskania przychodu ze sprzedaży środka trwałego, którego zakup był częściowo sfinansowany dotacją w ramach programu SAPARD,
  • postanowienie z dnia 28 lutego 2006 r., sygn. PD/415-18/06/R1 ? wydane w sprawie sposobu ustalenia kosztu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia środka trwałego, którego zakup był częściowo sfinansowany dotacją otrzymaną w ramach programy PHARE,

wydane zostały w stanie prawnym obowiązującym do 1 lipca 2007 r. przez uprawnione ówcześnie organy podatkowe w odmiennym stanie faktycznym, przez co nie mogą one stanowić argumentu na poparcie stanowiska Spółki. Co więcej, ww. rozstrzygnięcia wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane postanowienia organów skarbowych nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. W toku wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika