Czy wydatki opisane w stanie faktycznym wniosku ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją spotkań (...)

Czy wydatki opisane w stanie faktycznym wniosku ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją spotkań roboczych i reprezentacyjnych są przez Spółkę prawidłowo rozliczane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: podatku CIT) w świetle definicji kosztów uzyskania przychodów zamieszczonej w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data nadania 11.03.2011 r., data wpływu 14.03.2011 r.) oraz piśmie z dnia 28.04.2011 r. (data nadania 29.04.2011 r., data wpływu 02.05.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-238/11-2/RS z dnia 20.04.2011 r. (data nadania 20.04.2011 r., data doręczenia 27.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki na wynajem sali konferencyjnej, wynagrodzenie wykładowcy oraz artykuły spożywcze (w tym skromny poczęstunek w formie cateringu) ponoszonych podczas spotkań promocyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w takich miejscach jak: przychodnie, szpitale, wynajęte na ten cel sale (np. w hotelu) - jest prawidłowe,
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki na usługi gastronomiczne ponoszonych podczas spotkań promocyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych - jest nieprawidłowe,
  • kwalifikowania wydatków związanych z organizacją spotkań reprezentacyjnych w restauracjach lub innego rodzaju lokalach gastronomicznych do tzw. kosztów niepodatkowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki ponoszonych podczas spotkań promocyjnych i reprezentacyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podmiotem odpowiedzialnym i dystrybutorem produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne (Dz. U. 08.45.271 t. j. ze zm. dalej: Prawo Farmaceutyczne). W ramach swojej działalności Spółka prowadzi szereg działań reklamowych, promocyjnych i innych wspierających sprzedaż oferowanych przez nią produktów leczniczych. Działania podejmowane przez Spółkę mają na celu promocję produktów leczniczych dostępnych w ofercie Spółki, rozpowszechniane informacij o nich, zwiększanie ich popularności oraz propagowanie ich zalet na polskim rynku medycznym.

Wśród działań podejmowanych przez Spółkę w celu promocji i reklamy jej produktów można wymienić:

  • działania reklamowe adresowane do środowiska lekarskiego i aptekarskiego dotyczące produktów, w tym dystrybucja ulotek, mailing, zamieszczanie reklam produktów w czasopismach fachowych, rozprowadzanie broszur dotyczących produktów, sponsorowanie artykułów prasowych i reprintów związanych z promowanymi produktami, umieszczanie wkładek reklamowych w czasopismach fachowych, przekazywanie upominków/gadżetów opatrzonych logo firmy lub produktu lub w opakowaniu opatrzonym logo firmy lub produktu (np. torba reklamowa, pudełko), o ile nie jest możliwe opatrzenie samego produktu takim logo,
  • dostarczanie bezpłatnych próbek produktów leczniczych osobom uprawnionym do wystawiania recept w celach reklamowych, przy uwzględnieniu wymogów regulacji Prawa Farmaceutycznego,
  • organizowanie oraz sponsorowanie konferencji, zjazdów, sympozjów, seminariów, kongresów naukowych i szkoleń organizowanych dla lekarzy i osób zajmujących się dystrybucją produktów leczniczych,
  • spotkania z przedstawicielami branży medycznej,
  • spotkania handlowe z kontrahentami,
  • spotkania z przedstawicielami prasy.

Zgodnie z procedurą obowiązującą w Spółce (dalej: Procedura), spotkania odbywane przez pracowników firmy dzielone są ze względu na cel spotkania i rodzaj czynności przeprowadzanych na tym spotkaniu, tj. spotkania robocze i spotkania reprezentacyjne. Spotkania robocze definiowane są jako spotkania odbywane w celu ustalenia kwestii organizacyjnych lub jako spotkania związane z promocją i sprzedażą produktów leczniczych znajdujących się w ofercie Spółki. Na spotkaniach roboczych promowane są leki, przekazywane są podstawowe informacje o Spółce i jej ofercie wśród lekarzy, wśród kontrahentów (przedstawicieli współpracujących hurtowni medycznych i sieci aptek), w mediach, popularyzowane są produkty Spółki i jej logo, ustalane są kwestie związane z organizacją szkoleń dla lekarzy, konferencji medycznych, targów, współpracy handlowej z hurtowniami farmaceutycznymi i sieciami aptek itp. Spotkania robocze odbywane są przez pracowników Spółki wszystkich szczebli, tj. przedstawicieli medycznych, kierowników regionalnych, pracowników działu księgowości, PR i marketingu, administracji oraz członków Zarządu. Spotkania robocze nie mają charakteru reprezentacyjnego, a nastawione są wyłącznie na ustalenie określonych kwestii organizacyjnych związanych z bieżącą działalnością Spółki lub przekazanie informacji o Spółce i jej produktach. Niemniej jednak zasadniczo spotkania robocze najczęściej odbywane są przez przedstawicieli medycznych z racji przypisanych im obowiązków. Spotkania robocze odbywane przez przedstawicieli medycznych najczęściej mają charakter spotkań promocyjnych i adresowane są do osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze.

Robocze spotkania promocyjne organizowane są z reguły samodzielnie przez przedstawicieli medycznych Spółki lub za pośrednictwem zaangażowanych do tego celu firm zewnętrznych. Uczestnikami spotkań promocyjnych są lekarze, farmaceuci lub osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi na poziomie hurtowni farmaceutycznej, aptek (ich pracownicy, przedstawiciele).

Spotkania promocyjne mogą mieć charakter:

  • spotkań indywidualnych, w których uczestniczy przedstawiciel medyczny Spółki oraz jeden (ewentualnie kilku) lekarz, farmaceuta, pracownik hurtowni.

    Na spotkaniu prezentowane są produkty dostępne w ofercie Spółki. Po prezentacji następuje krótki poczęstunek, który jest stosowny do miejsca spotkania i pozostaje w proporcji w stosunku do głównego celu spotkania. W trakcie poczęstunku kontynuowane są rozmowy (wymiana poglądów) na temat oferowanych produktów, a po jego zakończeniu następuje przekazanie materiałów reklamowych (ulotek oraz próbek produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę.

  • zorganizowanych spotkań grupowych, w których uczestniczy większa grupa lekarzy lub farmaceutów. Na spotkaniu prezentowane są produktu dostępne w ofercie Spółki w formie prezentacji produktowej. Ponadto często wygłaszany jest wykład o tematyce powiązanej z produktami oferowanymi przez Spółkę. Spotkanie jest połączone z poczęstunkiem stosownym do miejsca spotkania i pozostającym w proporcji w stosunku do głównego celu spotkania. W trakcie poczęstunku kontynuowane są rozmowy (wymiana poglądów) na temat oferowanych produktów.

Z kolei spotkania reprezentacyjne definiowane są jako spotkania odbywane w celu nawiązania lub podtrzymania kontaktów z wysokimi przedstawicielami branży medycznej w tym liderami opinii (tzw. Key Opinion Leadres), przedstawicielami mediów, wysokimi przedstawicielami kontrahentów (hurtowni farmaceutycznych i sieci aptek), przyjęcia delegacji zagranicznych. Ich celem jest kształtowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród przedstawicieli branży medycznej, kontrahentów (hurtowni farmaceutycznych i sieci aptek) oraz opinii publicznej. Ze względu na charakter i cel spotkań reprezentacyjnych, spotkania te mogą być odbywane wyłącznie przez wysoko zaszeregowanych reprezentantów Spółki, tj. Prezesa Zarządu, Główną Księgową, kierowników regionalnych, kierowników działu PR i marketingu.

Ponieważ Spółka działa na terenie całego kraju, a biuro Spółki znajduje się wyłącznie w W., nie ma możliwości organizacji wszystkich spotkań odbywanych przez pracowników Spółki w jej biurze. Z tych względów spotkania odbywają się często w różnych miejscach publicznie dostępnych, np. w przychodniach, szpitalach, wynajętych na ten cel salach wykładowych lub konferencyjnych (np. w hotelu), a także w restauracjach, kawiarniach lub innych tego rodzaju lokalach gastronomicznych. W odniesieniu do spotkań promocyjnych zasadą jest, że odbywają się one w przychodniach, szpitalach, wynajętych na ten cel salach wykładowych lub konferencyjnych (np. w hotelu). Jeśli uczestnikami spotkań są lekarze, spotkania odbywają się zawsze przed lub po godzinach pracy lekarzy. W wyjątkowych sytuacjach, w przypadku braku możliwości odbycia spotkania na terenie przychodni lub szpitala, przedstawiciele medyczni na zasadzie wyjątku mogą odbywać spotkanie z lekarzami w restauracjach lub kawiarniach lub innego rodzaju lokalach gastronomicznych. Ta sama zasada dotyczy spotkań z farmaceutami i przedstawicielami hurtowni farmaceutycznych. Spotkania z tymi osobami mogą odbywać się w innym miejscu niż apteka czy hurtownia, jeśli spotkanie w tych miejscach nie jest możliwe.

Z kolei spotkania reprezentacyjne ze względu na ich cel i charakter odbywane są najczęściej w restauracjach lub innego rodzaju lokalach gastronomicznych.

Na potrzeby organizacji roboczych spotkań promocyjnych przedstawiciele medyczni nabywają usługi wynajmu sali, usługi edukacyjne, usługi cateringowe, usługi gastronomiczne oraz artykuły spożywcze. Dokonanie zakupów usług cateringowych, usług gastronomicznych i artykułów spożywczych ma na celu przygotowanie drobnego poczęstunku dla uczestników spotkania. Zorganizowany poczęstunek nie wykracza poza główny cel spotkania, którym jest promowanie produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę. Wartość zakupu artykułów spożywczych czy usług gastronomicznych nabywanych na potrzeby spotkania nie przekracza 100 złotych brutto na uczestnika, bez względu na miejsce, w jakim odbywa się spotkanie. Analogiczna sytuacja wygląda przy okazji innego rodzaju spotkań roboczych odbywanych przez innych pracowników Spółki niż przedstawiciele medyczni.

W przeciwieństwie do spotkań roboczych, na potrzeby spotkań reprezentacyjnych odbywanych zasadniczo w restauracjach, nabywane są głównie usługi gastronomiczne.

Wydatki na nabycie usług na potrzeby spotkań roboczych (zarówno promocyjnych jak i innych) dokumentowane są za pomocą faktur VAT i/lub rachunków wystawionych przez dostawców towarów i usług na rzecz Spółki. Wskazany w tych dokumentach rodzaj nabywanych usług/towarów obejmuje: usługi wynajmu sali konferencyjnej, usługi cateringowe, wynagrodzenie wykładowcy, usługi gastronomiczne, zakup artykułów spożywczych. Dokumenty te są opisywane w sposób pozwalający wskazać czas, miejsce oraz ilość uczestników spotkania, a także szczegółowo temat, jaki był na nim poruszany. W treści dokumentów potwierdzających nabycie usług gastronomicznych jako nazwa usługi wskazane są najczęściej ?konsumpcja? lub ?usługi gastronomiczne?. Ponadto, Spółka generuje dokumenty wewnętrzne potwierdzające organizację roboczego spotkania promocyjnego:

  • rozliczenie wydatków promocyjnych poszczególnych przedstawicieli medycznych w podziale na poszczególne miesiące,
  • umowy o współpracy, zlecenia lub o dzieło zawarte przez Spółkę z zewnętrznymi wykładowcami, jeśli tacy uczestniczą w przeprowadzanych spotkaniach,
  • wykłady, prezentacje lub inne materiały prezentowane na spotkaniach, w sytuacji gdy uczestniczy w nich większa liczba osób.

Faktury VAT i rachunki dotyczące organizacji spotkania przesłane przez przedstawicieli medycznych są dla Spółki podstawą do dokonania rozliczenia akcji reklamowych.

Wydatki na nabycie usług na potrzeby spotkań reprezentacyjnych dokumentowane są za pomocą faktur VAT i/lub rachunków wystawionych przez dostawców usług na rzecz Spółki. Wskazany w tych dokumentach rodzaj nabywanych usług obejmuje najczęściej usługi gastronomiczne. Dokumenty te są opisywane w sposób pozwalający wskazać czas, miejsce oraz ilość uczestników spotkania, a także szczegółowo temat, jaki był na nim poruszany lub cel spotkania. W treści dokumentów potwierdzających nabycie usług gastronomicznych jako nazwa usługi wskazane są najczęściej ?konsumpcja? lub ?usługi gastronomiczne?.

Ze względu na odmienny charakter spotkań roboczych i reprezentacyjnych Spółka inaczej traktuje/ chce traktować wydatki związane z tymi spotkaniami dla celów podatkowych. Wydatki związane z organizacją spotkań roboczych Spółka w całości zalicza do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki związane z organizacją spotkań reprezentacyjnych Spółka w całości zalicza do tzw. kosztów niepodatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki opisane w stanie faktycznym wniosku ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją spotkań roboczych i reprezentacyjnych są przez Spółkę prawidłowo rozliczane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: podatku CIT) w świetle definicji kosztów uzyskania przychodów zamieszczonej w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Opisane wydatki związane z organizacją spotkań roboczych w całości stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów, ponieważ wydatki te spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów zamieszczoną w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Z kolei w odniesieniu do wydatków związanych z organizacją spotkań reprezentacyjnych wydatki te w całości stanowią dla Spółki tzw. koszty niepodatkowe, ponieważ o ile spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, to są one wprost wymienione w art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem doktryny podatkowej, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, wydatek musi spełniać następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika. tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika.
  • jest definitywny (rzeczywisty). tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona.
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (a więc pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą).
  • został właściwie udokumentowany (np. fakturą VAT lub rachunkiem).
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy warunek występowania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą (osiąganymi przychodami) został spełniony, ponieważ wydatki na organizację spotkań roboczych czy reprezentacyjnych ponoszone są w celu promowania i zwiększenia sprzedaży produktów leczniczych dostępnych w ofercie Spółki. Poniesienie wydatków na organizację spotkań, zarówno roboczych jak i reprezentacyjnych, ma zapewnić Spółce zwiększenie ilości recept przepisywanych przez osoby do tego uprawnione oraz wskazań farmaceutów na produkty lecznicze dostępne w ofercie Spółki. Organizacja ww. spotkań stanowi więc czynność wspierającą sprzedaż produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę. Tym samym wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację spotkań, w tym m. in. na wynajęcie sali konferencyjnej, wynagrodzenie wykładowcy, usługi gastronomiczne, cateringowe lub artykuły spożywcze, ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów przez Spółkę, a więc wykazują związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do wydatków na organizację spotkań roboczych, w tym także promocyjnych, spełniony jest również warunek nie zaliczenia przedmiotowych wydatków do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Spółka zauważa, że na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT wyłączono z kosztów uzyskania przychodów wydatki o charakterze reprezentacyjnym, wśród których przykładowo wymieniono wydatki poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednak w ocenie Spółki wydatki ponoszone przez nią w związku z organizacją spotkań roboczych dotyczących sprzedawanych produktów leczniczych, mimo że m.in. dotyczą usług gastronomicznych i zakupu artykułów spożywczych oraz napojów, nie mogą być uznane za wydatki mające charakter reprezentacyjny. Koszty organizacji spotkań roboczych nie mieszczą się bowiem w definicji tego pojęcia. Zdaniem Spółki w definicji tego pojęcia mieszczą się natomiast wydatki ponoszone na organizację spotkań reprezentacyjnych, ponieważ spotkania te organizowane są głównie w celu budowania wizerunku Spółki w oparciu o wystawność i okazałość i z tych względów Spółka traktuje wydatki na ich organizację jako tzw. koszty niepodatkowe.

Wnioskodawca podnosi, iż w ustawie o CIT nie zawarto definicji ?reprezentacji?. Zgodnie z zasadami interpretacyjnymi przepisów podatkowych, pojęcia niezdefiniowane w podatkowych aktach prawnych należy interpretować w pierwszej kolejności przy zastosowaniu dyrektyw wykładni językowej. Zastosowanie wykładni językowej pozwala na ustalenie znaczenia słów użytych a niezdefiniowanych w przepisach w oparciu o znaczenie przypisywane im w języku (naturalnym, etnicznym), w jakim akt prawny został sformułowany. Pojęcie ?reprezentacji? zgodnie z definicją słownikową (Słownik Wyrazów Obcych opracowany przez L. Wiśniakowską, PWN, Warszawa 2004) oznacza ?okazałość, wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną?. Tej definicji odpowiadają spotkania reprezentacyjne. Ich głównym celem jest właśnie stworzenie na uczestnikach wrażenia okazałości. Natomiast takiego celu nie mają spotkania robocze, które odbywane są częstotliwie i w przeważającej mierze przez szeregowych pracowników Spółki, nie uprawnionych do jej reprezentacji i nie dysponujących środkami do wywierania wrażenia okazałości na uczestnikach spotkania. W opinii organów podatkowych prezentowanej w wydawanych interpretacjach indywidualnych, reprezentacja to postępowanie wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Celem wydatków na reprezentację jest m.in. kształtowanie i utrwalanie określonego wizerunku zewnętrznego firmy w oczach klientów, kontrahentów i opinii publicznej (tak np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 04.12.2008 r. Nr ILPB3/423-561/08-4/MC). W odniesieniu do działań podejmowanych przez Spółkę cel kształtowania i utrwalania wizerunku zewnętrznego firmy mają wyłącznie spotkania reprezentacyjne. Cel taki nie przyświeca natomiast spotkaniom roboczym, które nakierowane są na wspieranie sprzedaży produktów leczniczych dostępnych w ofercie Spółki.

Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, wymienienie usług gastronomicznych oraz artykułów spożywczych jako rodzajów wydatków o charakterze reprezentacyjnym ma jedynie charakter przykładowy a nie definitywny.

Zdaniem Spółki należy rozróżnić wydatki ponoszone na zakup usług gastronomicznych i artykułów spożywczych na potrzeby organizacji spotkań roboczych, w tym także promocyjnych, od wydatków tego rodzaju ponoszonych na potrzeby organizacji spotkań reprezentacyjnych. Jeśli wydatek na nabycie usług gastronomicznych oraz artykułów spożywczych pozbawiony jest cech wystawności, okazałości i innych cech zwyczajowo przypisywanych wydatkom reprezentacyjnym, nie powinien być za taki uznawany. A tym samym, nie powinien być wyłączony spośród wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. Tak wynika m.in. z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2008 r. (sygn. III SA/Wa 157/08).

Wydatki reprezentacyjne ponoszone w przypadku Spółki na organizację spotkań reprezentacyjnych (wyłączone z kosztów uzyskania przychodów) należy odróżnić od wydatków ponoszonych przez Spółkę na organizację spotkań roboczych (w tym głównie spotkań promocyjnych). Wydatki na organizację roboczych spotkań promocyjnych mają charakter wydatków reklamowych i z tych względów zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów. W ustawie o CIT nie zawarto definicji reklamy, która ma kluczowe znaczenie w odniesieniu do spotkań promocyjnych będących spotkaniami roboczymi opisanymi w procedurze. Ponownie odwołując się do wykładni językowej pojęć użytych a nie zdefiniowanych w prawie podatkowym, pojęcie reklamy można rozszyfrować zgodnie z definicją słownikową (Słownik Wyrazów Obcych opracowany przez L. Wiśniakowską, PWN, Warszawa 2004) oznacza ?działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług? lub ?działanie polegające na prezentowaniu zalet produktu lub usługi?. Taki właśnie cel przyświeca organizacji spotkań roboczych, w tym największej ich grupie, czyli spotkaniom promocyjnym. Spotkania te organizowane są w celu rozpowszechniania informacji o produktach leczniczych dostępnych w ofercie Spółki i zachęcania lekarzy do przepisywania ich na receptach, a farmaceutów do informowania pacjentów o możliwości ich nabycia. Stąd, zadaniem Wnioskodawcy, wydatki na ich organizację jako stanowiące wydatki reklamowe (koszty reklamy) stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu (koszty podatkowe).

Wnioskodawca zwraca również uwagę, że wydatki ponoszone na organizację spotkań promocyjnych związane są z czynnościami, które stanowią przykład działania w ramach tzw. dopuszczalnej reklamy produktów leczniczych, o której mowa jest w art. 52 ustawy Prawo Farmaceutyczne. Spostrzeżenie to jest tym bardziej istotne, że przepisy ustawy Prawo Farmaceutyczne regulują działalność Spółki jako dystrybutora produktów leczniczych. Ten akt prawny zawiera szereg szczegółowych postanowień dotyczących reklamy produktów leczniczych oraz wskazuje katalog działań jakie stanowią dopuszczalną formę reklamy leków. Zatem z uwagi na fakt, że działalność Spółki podlega specjalnym regulacjom prawnym m.in. w zakresie reklamy oferowanych przez nią produktów i wobec braku definicji pojęcia reklamy dla potrzeb ustawy o CIT uznać należy, że działania Spółki stanowiące dopuszczalną reklamę produktów leczniczych na gruncie Prawa Farmaceutycznego stanowią również działania reklamowe na potrzeby oceny skutków podatkowych takich działań.

Możliwość zastosowania definicji reklamy produktu leczniczego do określania skutków podatkowych potwierdzają interpretacje prawa podatkowego wydane w imieniu Ministra Finansów m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27.04.2009 r. Nr ILPB3/423-117/09-4/MC oraz z 07.10.2009 r. Nr ILPB3/423-541/09-2/KS, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21.04.2008 r. Nr IP-PB3-423-150/08-2/DG).

Zgodnie z art. 52 ust. 1 Prawa Farmaceutycznego, reklamą produktu leczniczego jest działalnie polegające na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mające na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczaniu, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Z kolei zgodnie z art. 52 ust. 1 pkt 5 tej ustawy jedną z dopuszczalnych form reklamy produktów leczniczych jest sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. Spółka prowadzi działalność reklamową produktów leczniczych dostępnych w swojej ofercie właśnie poprzez organizację spotkań promocyjnych opisanych w stanie faktycznym wniosku nabywając na ich potrzeby usługi wynajmu sali konferencyjnej, usługi gastronomiczne, usługi edukacyjne (wygłoszenia wykładu), usługi cateringowe lub artykuły spożywcze.

Wnioskodawca zauważa również, że sformułowanie ?sponsorowanie spotkań promocyjnych? rozumiane jako pokrywanie wydatków związanych z organizacją spotkań promocyjnych odnosi się do całokształtu wydatków ponoszonych w związku z tą formą reklamy produktów leczniczych. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw, żeby różnicować podatkową kwalifikację wydatków ponoszonych dla potrzeb organizowanie spotkań promocyjnych. Zdaniem Wnioskodawcy, nie znajduje uzasadnienia inne traktowanie dla celów podatkowych np. wydatków na wynajęcie sali wykładowej, w której odbywa się spotkanie i wydatków na organizację poczęstunku na tym spotkaniu. Oba wydatki wymienione w powyższym przykładzie związane są z organizacją spotkania promocyjnego. Oba wypełniają więc definicję reklamy produktów leczniczych akceptowaną także do oceny skutków działań na gruncie prawa podatkowego, a tym samym oba te wydatki są kwalifikowane dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodów.

Ponadto Spółka zaznacza, ze prowadzone przez nią działania reklamowe zgodne są z pozostałymi wymogami przepisów ustawy Prawo Farmaceutyczne. Przede wszystkim spotkania odbywają się przed lub po godzinach pracy lekarzy, przejawy gościnności na takich spotkaniach, nie wykraczają poza ich główny cel, którym jest prezentacja produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę i rozpowszechnianie informacji o ich właściwościach, a wydatki ponoszone na artykuły spożywcze, usługi gastronomiczne podawane podczas spotkań nie przekraczają 100 złotych brutto na osobę.

Podsumowując, spotkania organizowane przez Spółkę mają dwojaki charakter: reprezentacyjny i roboczy. Spotkania reprezentacyjne odbywane są przez pracowników uprawnionych do reprezentowania Spółki, a ich celem jest budowanie okazałego wizerunku Spółki. Spotkania robocze, w tym promocyjne i handlowe, dotyczą bieżącej współpracy i wspierają podstawową działalność Spółki jaką jest sprzedaż produktów leczniczych znajdujących się w ofercie Spółki i odbywane są głównie przez przedstawicieli medycznych. Spotkania reprezentacyjne i wydatki z nimi związane, ze względu na cel i charakter tych spotkań, Spółka traktuje dla celów podatkowych jako tzw. koszty niepodatkowe. Natomiast wydatki związane z organizacją spotkań roboczych, w tym także promocyjnych, ze względu na ich cel, czyli organizację bieżącej działalności Spółki i wsparcie sprzedaży produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę, Spółka traktuje dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodów.

W szczególności organizacja spotkań promocyjnych jest formą reklamy produktów leczniczych, co wprost reguluje Prawo Farmaceutyczne, wobec czego wydatki na ich organizację uznać należy za mające charakter reklamowy. Wobec powyższego, jako że ponoszone przez Spółkę wydatki na organizowanie spotkań promocyjnych produktów leczniczych stanowią reklamę produktu leczniczego w świetle Prawa Farmaceutycznego i zgodne są z innymi wymogami tego aktu prawnego, wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Stanowisko Spółki potwierdzone jest w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 04.12.2008 r. Nr ILPB3/423-561/08-4/MC oraz z 27.04.2009 r. Nr ILPB3/423-117/09-4/MC, jak również decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23.07.2007 r. Nr 1401/BP-II/4210-43/07/JM).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Należy zwrócić przy tym uwagę, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu ?reprezentacja?, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową.

Przez ?reprezentację? rozumie się okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. S. Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest podmiotem odpowiedzialnym i dystrybutorem produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo Farmaceutyczne. W ramach swojej działalności Spółka prowadzi szereg działań reklamowych, promocyjnych i innych wspierających sprzedaż oferowanych przez nią produktów leczniczych. Działania podejmowane przez Spółkę mają na celu promocję produktów leczniczych dostępnych w ofercie Spółki.

Zgodnie z procedurą obowiązującą w Spółce spotkania odbywane przez pracowników firmy dzielone są ze względu na cel spotkania i rodzaj czynności przeprowadzanych na tym spotkaniu. ti. spotkania robocze i spotkania reprezentacyjne.

Spotkania robocze są odbywane w celu ustalenia kwestii organizacyjnych lub jako spotkania związane z promocją i sprzedażą produktów leczniczych znajdujących się w ofercie Spółki. Robocze spotkania promocyjne organizowane są z reguły samodzielnie przez przedstawicieli medycznych Spółki lub za pośrednictwem zaangażowanych do tego celu firm zewnętrznych. Uczestnikami spotkań promocyjnych są lekarze, farmaceuci lub osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi na poziomie hurtowni farmaceutycznej, aptek (ich pracownicy, przedstawiciele).

Spotkania promocyjne mogą mieć charakter:

  • spotkań indywidualnych, w których uczestniczy przedstawiciel medyczny Spółki oraz jeden (ewentualnie kilku) lekarz, farmaceuta, pracownik hurtowni. Na spotkaniu prezentowane są produkty dostępne w ofercie Spółki po którym następuje krótki poczęstunek, który jest stosowny do miejsca spotkania i pozostaje w proporcji w stosunku do głównego celu spotkania. Na zakończenie ma miejsce przekazanie materiałów reklamowych (ulotek oraz próbek produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę.
  • zorganizowanych spotkań grupowych, w których uczestniczy większa grupa lekarzy lub farmaceutów podczas których dochodzi do wygłoszenia wykładu przez zewnętrznego prelegenta lub przedstawienia prezentacji produktowej. Spotkanie jest połączone z poczęstunkiem stosownym do miejsca spotkania, nie pozostającym w dysproporcji w stosunku do głównego celu spotkania.

Z kolei spotkania reprezentacyjne odbywane są w celu nawiązania lub podtrzymania kontaktów z wysokimi przedstawicielami branży medycznej, przedstawicielami mediów, wysokimi przedstawicielami kontrahentów (hurtowni farmaceutycznych i sieci aptek), przyjęcia delegacji zagranicznych. Ich celem jest kształtowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród przedstawicieli branży medycznej. Ze względu na charakter i cel spotkań reprezentacyjnych, spotkania te mogą być odbywane wyłącznie przez wysoko zaszeregowanych reprezentantów Spółki, tj. Prezesa Zarządu, Główną Księgową, kierowników regionalnych, kierowników działu PR i marketingu.

Ponieważ Spółka działa na terenie całego kraju, a biuro Spółki znajduje się wyłącznie w W., nie ma możliwości organizacji wszystkich spotkań odbywanych przez pracowników Spółki w jej biurze. Z tych względów spotkania promocyjne odbywają się często w różnych miejscach publicznie dostępnych, np. w przychodniach, szpitalach, wynajętych na ten cel salach wykładowych lub konferencyjnych (np. w hotelu), a także w restauracjach, kawiarniach lub innych tego rodzaju lokalach gastronomicznych. Z kolei spotkania reprezentacyjne ze względu na ich cel i charakter odbywane są najczęściej w restauracjach lub innego rodzaju lokalach gastronomicznych.

Na potrzeby organizacji roboczych spotkań promocyjnych przedstawiciele medyczni nabywają usługi wynajmu sali, usługi edukacyjne, usługi cateringowe, usługi gastronomiczne oraz artykuły spożywcze. Dokonanie zakupów usług cateringowych, usług gastronomicznych i artykułów spożywczych ma na celu przygotowanie drobnego poczęstunku dla uczestników spotkania. Zorganizowany poczęstunek nie wykracza poza główny cel spotkania, którym jest promowanie produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę. Wartość zakupu artykułów spożywczych czy usług gastronomicznych nabywanych na potrzeby spotkania nie przekracza 100 złotych brutto na uczestnika, bez względu na miejsce, w jakim odbywa się spotkanie. Analogiczna sytuacja wygląda przy okazji innego rodzaju spotkań roboczych odbywanych przez innych pracowników Spółki niż przedstawiciele medyczni.

Wydatki na nabycie usług na potrzeby spotkań roboczych (zarówno promocyjnych jak i innych) dokumentowane są za pomocą faktur VAT i/lub rachunków wystawionych przez dostawców towarów i usług na rzecz Spółki. Wskazany w tych dokumentach rodzaj nabywanych usług/towarów obejmuje: usługi wynajmu sali konferencyjnej, usługi cateringowe, wynagrodzenie wykładowcy, usługi gastronomiczne, zakup artykułów spożywczych. Dokumenty te są opisywane w sposób pozwalający wskazać czas, miejsce oraz ilość uczestników spotkania, a także szczegółowo temat, jaki był na nim poruszany. Ponadto, Spółka generuje dokumenty wewnętrzne potwierdzające organizację roboczego spotkania promocyjnego.

Wydatki na nabycie usług na potrzeby spotkań reprezentacyjnych dokumentowane są także za pomocą faktur VAT i/lub rachunków wystawionych przez dostawców usług na rzecz Spółki. Wskazany w tych dokumentach rodzaj nabywanych usług obejmuje najczęściej usługi gastronomiczne. Dokumenty te są opisywane w sposób pozwalający wskazać czas, miejsce oraz ilość uczestników spotkania, a także szczegółowo temat, jaki był na nim poruszany lub cel spotkania. W treści dokumentów potwierdzających nabycie usług gastronomicznych jako nazwa usługi wskazane są najczęściej ?konsumpcja? lub ?usługi gastronomiczne?.

Ze względu na odmienny charakter spotkań roboczych i reprezentacyjnych Spółka inaczej traktuje/ chce traktować wydatki związane z tymi spotkaniami dla celów podatkowych. Wydatki związane z organizacją spotkań roboczych Spółka w całości zalicza do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki związane z organizacją spotkań reprezentacyjnych Spółka w całości zalicza do tzw. kosztów niepodatkowych.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji ?reklamy?, wobec czego należy odwołać się do innych dziedzin, w których to pojęcie występuje.

W ujęciu słownikowym, za reklamę należy uznać działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług.

Podobnie orzecznictwo sądowe uznaje, że celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach bądź usługach i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia, polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych i zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu lub do korzystania z usługi. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu.

Pojęcie reklamy, w tym reklamy produktu leczniczego, zawarte zostało także w przepisach szczególnych, którymi w przedmiotowej sprawie są przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.)

Zgodnie z art. 52 ust. 1 i 2 Prawa farmaceutycznego reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.

Obejmuje ona w szczególności:

  1. reklamę produktu leczniczego kierowaną do publicznej wiadomości,
  2. reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi,
  3. odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi przez przedstawicieli handlowych lub medycznych,
  4. dostarczanie próbek produktów leczniczych,
  5. sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi,
  6. sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Zauważyć przy tym należy, że w art. 53-64 Prawa farmaceutycznego zawarto szereg ograniczeń odnośnie reklamy produktu leczniczego.

W myśl art. 58 ustawy Prawo farmaceutyczne zabrania się kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. Przepisy te nie dotyczą dawania lub przyjmowania przedmiotów o wartości materialnej nieprzekraczającej kwoty 100 złotych, związanych z praktyką medyczną lub farmaceutyczną, opatrzonych znakiem reklamującym daną firmę lub produkt leczniczy.

Zgodnie z art. 60 ust. 1 Prawa farmaceutycznego reklama produktu leczniczego może być prowadzona wyłącznie przez podmiot odpowiedzialny lub na jego zlecenie, natomiast na podstawie ust. 4 tegoż przepisu podmiot odpowiedzialny zatrudnia w charakterze przedstawicieli medycznych i handlowych osoby, które mają wystarczającą wiedzę naukową pozwalającą na przekazywanie możliwie pełnej i ścisłej informacji o reklamowanym produkcie leczniczym.

W związku z tym należy stwierdzić, że wydatki poniesione przez Spółkę na wynajem sali konferencyjnej, wynagrodzenie wykładowcy oraz artykuły spożywcze (w tym skromny poczęstunek w formie cateringu) podczas spotkań promocyjnych i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w takich miejscach jak: przychodnie, szpitale, wynajęte na ten cel sale (np. w hotelu) - o ile wypełniają definicję reklamy produktu leczniczego i nie naruszają przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne oraz ustawy o NFZ, w tym jeżeli działania te nie noszą znamion reprezentacji i nie wykraczają poza główny cel danego spotkania - mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako wydatki Spółki poniesione w związku z działalnością stanowiącą ?reklamę produktów leczniczych?.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki na wynajem sali konferencyjnej, wynagrodzenie wykładowcy oraz artykuły spożywcze (w tym skromny poczęstunek w formie cateringu) ponoszonych podczas spotkań promocyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w takich miejscach jak: przychodnie, szpitale, wynajęte na ten cel sale (np. w hotelu) należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej sprawie trzeba jednak rozgraniczyć poszczególne przejawy aktywności gospodarczej podejmowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ inny charakter ma podstawowa działalność (produkcja, handel, usługi) i towarzyszące tej działalności przedsięwzięcia o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym oraz reprezentacyjnym - dotyczące sprzedaży wytwarzanych dóbr i usług oraz relacji z aktualnymi i potencjalnymi nabywcami.

Z kontekstu zdefiniowanego powyżej pojęcia ?reprezentacja? oraz analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie wynika, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na usługi gastronomiczne ponoszone podczas spotkań promocyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów, bowiem stanowią koszty reprezentacji, których nie uważa się zgodnie z ww. przepisem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów.

Należy zauważyć, że wydatki ponoszone podczas spotkań organizowanych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych wiążą się z kreowaniem i utrwalaniem pozytywnego wizerunku firmy i wykraczają poza cel spotkania o charakterze promocyjnym. Wskazuje na to także fakt, że jak podkreślił sam Wnioskodawca ? podczas spotkań indywidualnych poczęstunek następuje po przedstawieniu prezentacji produktowej, zatem nie jest bezpośrednio związany z działaniami marketingowymi, a stanowi zwyczajowo stosowane w praktyce gospodarczej działania o charakterze reprezentacyjnym, których celem jest kreowanie pozytywnych relacji handlowych. Aktywność tego typu jest jednak autonomicznym wyborem Spółki wynikającym z przyjętej taktyki handlowej.

Nie jest przy tym istotny jednostkowy koszt poniesiony na takim spotkaniu w restauracji lub innej placówce gastronomicznej, ale cel, jaki zostanie dzięki temu osiągnięty. Zarówno kawa, jak i obiad lub kolacja w restauracji lub innej placówce gastronomicznej stanowi ?usługę gastronomiczną?, która zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 nie może zostać zaliczona kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto należy wskazać, iż ponoszone przez Spółkę wydatki są wydatkami na reprezentację, gdyż odpowiadają reprezentacji mającej na celu przede wszystkim stworzenie oczekiwanego wizerunku firmy i ułatwienie zawarcia umowy, bądź kontraktu, a także podtrzymanie pozytywnych relacji handlowych na przyszłość. Za ?reprezentację? bowiem, w potocznym rozumieniu, należy uznać działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy.

W kontekście zdefiniowanego powyżej pojęcia ?reprezentacja? oraz analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie wynika, że wydatki Wnioskodawcy ponoszone na usługi gastronomiczne podczas spotkań promocyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem, gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Spółki w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na usługi gastronomiczne podczas spotkań promocyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych należało uznać za nieprawidłowe.

W kontekście przedstawionej analizy przepisów prawa podatkowego prawidłowe natomiast będzie stanowisko Spółki dotyczące kwalifikowania wydatków związanych z organizacją spotkań reprezentacyjnych w restauracjach do tzw. kosztów niepodatkowych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż wydatki Spółki ponoszone:

  • na wynajem sali konferencyjnej, wynagrodzenie wykładowcy oraz artykuły spożywcze (w tym skromny poczęstunek w formie cateringu) ponoszonych podczas spotkań promocyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w takich miejscach jak: przychodnie, szpitale, wynajęte na ten cel sale (np. w hotelu) - o ile wypełniają definicję reklamy produktu leczniczego i nie naruszają przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne oraz ustawy o NFZ, w tym jeżeli działania te nie noszą znamion reprezentacji i nie wykraczają poza główny cel danego spotkania - mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako wydatki Spółki poniesione w związku z działalnością stanowiącą ?reklamę produktów leczniczych?,
  • na usługi gastronomiczne ponoszone podczas spotkań promocyjnych organizowanych przez Spółkę i dotyczących reklamy dystrybuowanych przez nią produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem, gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • na organizację spotkań reprezentacyjnych w restauracjach lub innego rodzaju lokalach gastronomicznych należy zaliczyć do tzw. kosztów niepodatkowych.

Końcowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje przepisów prawa podatkowego wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane interpretacje nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika