Czy dopłaty wypłacane spółce przez Agencję Rynku Rolnego, finansowane ze środków pomocowych Unii (...)

Czy dopłaty wypłacane spółce przez Agencję Rynku Rolnego, finansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, budżetu Państwa oraz z Funduszu Promocji Mleczarstwa są dochodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 23 i pkt 48? Czy koszty związane z zakupem produktów mlecznych będą stanowiły koszt uzyskania przychodów jako związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółkę, zaś dopłaty otrzymywane od ARR będą stanowiły przychód podatkowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2008r. (data wpływu 15.12.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia od podatku dopłat do mleka wypłacanych przez Agencję Rynku Rolnego finansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa ? jest prawidłowe
  • zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem produktów mlecznych zaś dopłat pochodzących z Funduszu Promocji Zatrudnienia do przychodu podatkowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.12.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia od podatku dopłat do mleka wypłacanych przez Agencję Rynku Rolnego finansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa
  • zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem produktów mlecznych zaś dopłat pochodzących z Funduszu Promocji Zatrudnienia do przychodu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest dostawcą mleka i jego przetworów do placówek oświatowych w ramach programu administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego. Celem mechanizmu dopłat jest promowanie spożycia mleka i jego przetworów w placówkach oświatowych przez młodzież szkolną i dzieci. Za dostarczane mleko spółka otrzymuje dopłatę od Agencji Rynku Rolnego finansowaną z dwóch źródeł:

  1. pomocy Unii Europejskiej,
  2. dopłaty krajowej pochodzącej ze środków budżetu państwa.


Ponadto Spółka ubiega się o przyznanie dopłaty z Funduszu Promocji Mleczarstwa dla mleka dostarczanego do przedszkoli i gimnazjów wypłacaną również przez Agencję.

Zgodnie z art. 2 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz U. Nr 42, poz. 386 ze zm.) Agencja jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.

W myśl art. 42 pkt 2 lit. g ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 244, poz. 2081 ze zm.) Agencja Rynku Rolnego realizuje zadania określone w rozporządzeniach, w zakresie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół wyższych, udzielanych przez Prezesa Agencji.

Zgodnie z brzmieniem art. 46 ust. 1 ww. ustawy - poza dopłatami, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit g, pochodzącymi ze środków Unii Europejskiej, spożycie mleka i przetworów mlecznych jest dofinansowywane:

  1. ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa przewidzianych w planie finansowym tego Funduszu - w przedszkolach i szkołach, z wyłączeniem szkół podstawowych i wyższych;
  2. z przychodów Agencji pochodzących z dotacji budżetowej - w szkołach podstawowych.


Przy czym dofinansowanie zwane dalej ?dopłatą krajową? jest wypłacane przez Agencję i nie może być wyższe niż 100% maksymalnej ceny mleka o zawartości co najmniej 1 % tłuszczu, poddanego obróbce cieplnej, w opakowaniach o pojemności mniejszej niż 0,23 l, ale nie mniejszej niż 0,20 l, ustalonej w przepisach wydanych na podstawie art. 42a (art. 46 ust. 2 ww. ustawy).

Według definicji zawartej w załączniku do zarządzenia Prezesa Agencji Rynku Rolnego z dnia 8 sierpnia 2007r., nr 262/2007/Z w sprawie wprowadzenia ?Warunków udzielania dopłaty krajowej do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych? (obowiązującego od dnia 1 września 2007r.) - ?dopłatą krajową? w rozumieniu niniejszych ?Warunków? jest dofinansowanie do mleka i przetworów mlecznych spożywanych w szkołach podstawowych z przychodów Agencji Rynku Rolnego pochodzących z dotacji budżetowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dopłaty wypłacane spółce przez Agencję Rynku Rolnego, finansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, budżetu Państwa oraz z Funduszu Promocji Mleczarstwa są dochodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 23 i pkt 48...

Czy koszty związane z zakupem produktów mlecznych będą stanowiły koszt uzyskania przychodów jako związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółkę, zaś dopłaty otrzymywane od ARR będą stanowiły przychód podatkowy...

Zdaniem Spółki zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy dopłat z Agencji Rynku Rolnego pochodzących ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz środków budżetu państwa.

Zgodnie bowiem z treścią art. 17 ust. 1 pkt 23 wolne od podatku są dochody uzyskane przez dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z pro gramów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 wolne od podatku są również kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W świetle powołanymi wyżej regulacjami otrzymana przez wnioskującą Spółkę dotacja z budżetu państwa oraz dotacja unijna podlega zwolnieniu z podatku.

Brak jest natomiast podstaw prawnych do przyjęcia powyższych regulacji dla dopłat wypłacanych przez ARR a pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa, gdyż nie jest to ani pomoc Unii ani nie są to środki pochodzące z budżetu państwa - są to jedynie środki pochodzące od mleczarzy przeznaczone na promocję picia mleka wśród dzieci.

W kwestii kosztów ponoszonych przez spółkę na zakup mleka i jego przetworów na cele wskazane w pytaniu należy wskazać, że zgodnie z generalną zasadą potwierdzoną w orzecznictwie NSA (np. wyrok NSA z 3.03.1995r. III SA 3 74/94) jeżeli dochody z jakiegokolwiek źródła były wolne od podatku, to przy ustalaniu dochodu podatkowego nie uwzględnia się zarówno przychodów z tego źródła jak i również kosztów uzyskania tego przychodu.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego sprawy należy wskazać, że dopłaty pochodzące z budżetu państwa oraz funduszy Unii Europejskiej nie będą uwzględniane w kosztach ani przychodach podatkowych spółki.

Z kolei dopłaty otrzymywane z ARR a pochodzące z Funduszu Promocji Mleczarstwa jako nie objęte zwolnieniem przedmiotowym będą rozliczane na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Należy dodać, że powołane we wniosku ustawy dotyczące dopłat do mleka zostały znowelizowane i utworzono ich teksty jednolite:

  • ustawa z dnia 20.04.2004r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (t.j. Dz. U. z 2009r., Nr 11, poz. 65),
  • ustawa z dnia 11.03.2004r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (t.j. Dz. U. z 2007r., Nr 231, poz. 1702).


Jednak zmiany w nich dokonane nie dotyczyły powołanych w treści wniosku artykułów ww. ustaw.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika