Fundusz, który ma zostać utworzony, będzie spełniać wszystkie warunki wymagane przepisami Ustawy (...)

Fundusz, który ma zostać utworzony, będzie spełniać wszystkie warunki wymagane przepisami Ustawy o pdop i w rezultacie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o pdop.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2011 r. (data wpływu 29.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów niemieckiego funduszu inwestycyjnego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów niemieckiego funduszu inwestycyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka?) jest osobą prawną z siedzibą w Niemczech. Działalność Spółki obejmuje tworzenie różnego rodzaju funduszy inwestycyjnych w Niemczech i zarządzanie funduszami inwestycyjnymi. Spółka prowadzi działalność na podstawie szczególnych przepisów prawa niemieckiego, regulujących działalność funduszy inwestycyjnych, tj. na podstawie ustawy Investmentgesetz z dnia 15 grudnia 2003 r. (Federalny Dziennik Ustaw I poz. 2676, z późniejszymi zmianami - zwanej dalej ?Ustawą o funduszach inwestycyjnych?).

Spółka rozważa obecnie utworzenie nowego specjalnego nieruchomościowego funduszu inwestycyjnego w Niemczech (?Fundusz?). Fundusz będzie prowadził działalność w zakresie wspólnego inwestowania środków finansowych wniesionych do Funduszu przez inwestorów. Fundusz będzie inwestował na polskim rynku nieruchomości, głównie w Warszawie. Inwestorami Funduszu będą inwestorzy instytucjonalni (jak np. ubezpieczyciele, fundusze emerytalne itp.) z siedzibą w Niemczech lub w innych krajach Unii Europejskiej. W zamian za środki finansowe inwestowane w Fundusz, inwestorzy uzyskają jednostki uczestnictwa w Funduszu.

Funduszem będzie zarządzać Spółka, która jest spółką zarządzającą funduszami. Zgodnie z wymogami Ustawy o funduszach inwestycyjnych, Spółka działa na podstawie zezwolenia i jest nadzorowana przez instytucję Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin), będącą organem nadzoru finansowego podobnym do polskiej Komisji Nadzoru Finansowego, nadzorującej działalność polskich funduszy inwestycyjnych.

Zadania Spółki będą zasadniczo podobne do funkcji pełnionych przez Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych działające w Polsce na podstawie polskiej Ustawy o funduszach inwestycyjnych, które tworzą polskie fundusze inwestycyjne, jak również zarządzają funduszami inwestycyjnymi i reprezentują je w zakresie ich całościowej działalności.

Zgodnie ze statutem Spółki, jej działalność w zakresie zarządzania funduszami dotyczy w szczególności:

  1. zarządzania aktywami funduszy nieruchomości, zgodnie z § 66 - 82 Ustawy o funduszach inwestycyjnych,
  2. zarządzania aktywami funduszy mieszanych, zgodnie z § 83 - 86 Ustawy o funduszach inwestycyjnych,
  3. zarządzania aktywami funduszy specjalnych, zgodnie z § 91 - 95 Ustawy o funduszach inwestycyjnych, jeżeli na rachunek tych funduszy nabywane są wyłącznie składniki majątku, które mogą również zostać nabyta na rachunek funduszy nieruchomości lub funduszy mieszanych.

Fundusz będzie prowadził działalność na podstawie Ustawy o funduszach inwestycyjnych. Zastosowanie będą miały głównie przepisy § 2 ust. 3, § 66 i następne, § 91 i następne Ustawy o funduszach inwestycyjnych. Ustawa o funduszach inwestycyjnych będzie regulować całościowo status Funduszu, dozwolony zakres inwestycji, dywersyfikację, finansowanie, zarządzanie Funduszem itd. Fundusz będzie posiadał charakter funduszu specjalnego, będącego jednostką adresowaną wyłącznie do inwestorów instytucjonalnych. Będzie to fundusz typu umownego. Aktywa Funduszu będą formalnie własnością Spółki, lecz będą utrzymywane całkowicie oddzielnie i zarządzane na rachunek inwestorów. Fundusz może posiadać jednego lub więcej inwestorów instytucjonalnych, a relacje pomiędzy inwestorami a Spółką będą przedmiotem uregulowań umownych. Inwestorzy nie będą odpowiadać za długi Funduszu.

Zgodnie z Ustawą o funduszach inwestycyjnych, Fundusz będzie mógł inwestować w nieruchomości dowolnego typu. Może on nabywać nieruchomości bezpośrednio lub pośrednio poprzez spółki celowe. Spółki te mogą mieć konstrukcję jedno- bądź wielopoziomową. Przepisy prawa wymagają, aby Fundusz stosował zasadę dywersyfikacji ryzyka.

Na podstawie powyższych zasad, Fundusz może prowadzić różnego rodzaju inwestycje w Polsce, które mogą obejmować w szczególności:

  1. bezpośrednie inwestycje w aktywa nieruchomościowe w Polsce, takie jak np. nabywanie gruntów, budynków biurowych lub mieszkalnych, magazynów, mieszkań itp.,
  2. inwestycje pośrednie na polskim rynku nieruchomości poprzez spółki celowe,
  3. inwestycje w udziały lub akcje polskich spółek kapitałowych, takich jak spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne, które posiadają aktywa nieruchomościowe w Polsce lub które podejmą inwestycje w tym zakresie,
  4. inwestycje w akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych inwestujących na rynku nieruchomości,
  5. uczestnictwo (jako komandytariusz) w spółkach komandytowych w Polsce inwestujących na rynku nieruchomości,
  6. inwestycje w udziały/akcje spółek kapitałowych/osobowych i udział, jako komandytariusz, w spółkach komandytowych posiadających udziały, akcje lub tytuły uczestnictwa w innych spółkach kapitałowych lub osobowych (struktury wielopoziomowe),
  7. innego typu inwestycje na rynku nieruchomości, dozwolone na mocy Ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Ponadto, pewna część środków finansowych Funduszu może być inwestowana w inwestycje płynne, takie jak lokaty bankowe, instrumenty rynku pieniężnego, papiery wartościowe o stałym oprocentowaniu (określone w Ustawie o funduszach inwestycyjnych), jednostki jednego lub więcej specjalnych funduszy rynku pieniężnego lub funduszy papierów wartościowych itp.

Biorąc pod uwagę powyższe typy inwestycji, Fundusz może osiągać różnego rodzaju przychody z inwestowania na polskim rynku nieruchomości, w tym dochody dywidendowe, udział w zyskach spółek osobowych, czynsze z wynajmu, dochody ze zbycia nieruchomości, dochody ze zbycia udziałów/akcji lub też praw i obowiązków w spółkach kapitałowych lub osobowych itp.

Fundusz będzie posiadał bank - depozytariusza, który, zgodnie z wymogami Ustawy o funduszach inwestycyjnych, będzie albo bankiem niemieckim, albo niemieckim oddziałem zagranicznej grupy bankowej. Bank depozytariusz będzie kontrolował, czy zarządzanie Funduszem odbywa się zgodnie z przepisami prawa i postanowieniami umownymi.

Zgodnie z Ustawą o funduszach inwestycyjnych, Fundusz nie będzie posiadał osobowości prawnej. Mimo to, dla celów niemieckiego podatku dochodowego, Fundusz będzie traktowany w sposób podobny jak osoba prawna w znaczeniu niemieckich przepisów podatkowych. Wynika to z § 11 ust. 1, zdanie pierwsze ustawy Investmentsteuergesetz z dnia 15.12.2003 r. (Federalny Dziennik Ustaw I poz. 2676/2724), która jest specjalnym aktem prawnym regulującym opodatkowanie funduszy inwestycyjnych w Niemczech. Fundusz będzie odrębnym od Spółki podatnikiem niemieckiego podatku dochodowego. W rezultacie, Fundusz będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Niemczech, tak jak to ma miejsce w przypadku zwykłej osoby prawnej. Zgodnie z wyraźnym przepisem niemieckiego prawa podatkowego (11 ust. 1, zdanie drugie Investmentsteuergesetz), Fundusz będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym (podobnie jak ma to miejsce w przypadku polskich funduszy inwestycyjnych, zwolnionych od opodatkowania na mocy polskiej Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Ponieważ Fundusz będzie traktowany jak podatnik podatku dochodowego w Niemczech, możliwe będzie uzyskanie od niemieckich organów podatkowych certyfikatu rezydencji podatkowej dla Funduszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Fundusz będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Ustawa o pdop?), Ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym osób prawnych, jak również spółek w organizacji. Jak stanowi art. 1 ust. 2 Ustawy o pdop, przepisy tej ustawy stosuje się również do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Niemniej jednak, zgodnie z art. 1 ust. 3, przepisy Ustawy o pdop mają również zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Jak określono w art. 3 ust. 2 Ustawy o pdop, podatnicy niemający siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższy przepis ustanawia tak zwaną zasadę ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce. Mimo to, niezależnie od powyższej ogólnej zasady, Ustawa o pdop przewiduje wyraźne zwolnienie określonych kategorii podmiotów od polskiego podatku dochodowego od osób prawnych.

Jedno z takich zwolnień przewiduje art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o pdop. Zgodnie z tym przepisem, zwolnione od podatku dochodowego w Polsce są:

?Instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

  1. podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  2. wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,
  3. prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
  4. ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
  5. posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji?.

Dodatkowo, art. 6 ust. 3 Ustawy o pdop przewiduje, że ?zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 10a i 11a, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej, wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę?.

Ustawa o pdop przewiduje także pewne formalne wymagania w stosunku do płatników wypłacających do zagranicznych funduszy inwestycyjnych określone kategorie dochodów, które zasadniczo podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce. Zgodnie z art. 26 ust. 1g i 1h Ustawy o pdop:

?1g. Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem:

  1. udokumentowania przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a, jego miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od tego podmiotu certyfikatem rezydencji, oraz
  2. złożenia przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a, pisemnego oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia on warunki, o których mowa w tych przepisach.

1h. Ocena warunków określonych w ust. 1g dokonywana jest niezależnie od warunku istnienia podstawy prawnej do wymiany informacji podatkowej między Rzecząpospolitą Polską a państwem należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a ma siedzibę.?

Powyższe przepisy zawierają wyczerpującą listę warunków, które dany podmiot z siedzibą w UE/EOG, prowadzący działalność w zakresie wspólnego inwestowania, powinien spełnić w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego w Polsce w odniesieniu do dochodu, który normalnie podlegałby opodatkowaniu w Polsce.

Przytoczone powyżej przepisy zostały wprowadzone do Ustawy o pdop z dniem 1 stycznia 2011 r. Przed tą datą Ustawa o pdop ograniczała zwolnienie (w art. 6 ust. 1 pkt 10) wyłącznie do tych funduszy inwestycyjnych, które prowadzą działalność na podstawie polskiej Ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. Regulacja ta stała w wyraźny sposób w sprzeczności do przepisów wspólnotowych (art. 56 Traktatu WE), ponieważ miała ona charakter dyskryminacyjny wobec funduszy inwestycyjnych z siedzibą w innych państwach członkowskich UE. Kwestia ta została podniesiona w piśmie Komisji UE z dnia 23 marca 2007 r. nr 2006/4093, skierowanym do Rządu polskiego, jak również w uzasadnionej opinii z dnia 15 maja 2009 r.

W rezultacie, wyżej wspomniane zmiany zostały wprowadzone do polskiej Ustawy o pdop. Zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym przez Ministerstwo Finansów podczas opracowywania projektu zmian, nowe regulacje mają na celu zapewnienie podobnego zwolnienia dla podmiotów wspólnego inwestowania z siedzibą w innych państwach członkowskich UE lub EOG, do tego, które stosuje się do polskich funduszy inwestycyjnych. Z tego względu, warunki przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o pdop powinny zapewniać, że podmiot korzystający ze zwolnienia podatkowego w Polsce jest pod względem charakteru, zakresu działalności itp. zasadniczo podobny do polskich funduszy inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Spółki Fundusz, który ma zostać utworzony przez Spółkę w Niemczech, będzie spełniał wszystkie warunki wymagane dla skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o pdop.

Powyższą konkluzję uzasadniają w szczególności następujące argumenty:

  1. Fundusz będzie miał siedzibę w Niemczech, które są krajem członkowskim UE;
  2. Chociaż Fundusz nie będzie klasyfikowany, jako odrębna osoba prawna, będzie uważany za osobę prawną zgodnie z niemieckim regulacjami dotyczącymi podatku dochodowego. Z tego względu, Fundusz będzie zasadniczo podlegał opodatkowaniu w Niemczech od całości swoich dochodów (choć w rzeczywistości będą one w całości zwolnione od opodatkowania w Niemczech). W rezultacie, status podatkowy Funduszu będzie podobny do statusu podatkowego polskiego funduszu inwestycyjnego, który jest, co do zasady, osobą prawną podlegającą opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże zwolnioną od opodatkowania na podstawie szczególnego przepisu prawa. Należy przy tym zaznaczyć, iż art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o pdop nie wymaga, aby dany fundusz zagraniczny korzystający ze zwolnienia posiadał odrębną osobowość prawną;
  3. Środki pieniężne Funduszu będą uzyskiwane w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia jednostek uczestnictwa w Funduszu;
  4. Wyłącznym przedmiotem działalności Funduszu będzie zbiorowe inwestowanie środków pieniężnych w nieruchomości w Polsce (inwestycje bezpośrednie lub pośrednie). Zgodnie z ust. 2 pkt 3 i 4 Ustawy o funduszach inwestycyjnych, Fundusz może inwestować w dowolny rodzaj nieruchomości, a inwestycje mogą być realizowane albo w sposób bezpośredni, albo pośredni, z wykorzystaniem spółek celowych (zarówno spółek kapitałowych, jak i osobowych);
  5. Działalność Funduszu będzie prowadzona na podstawie odpowiedniego zezwolenia wydanego przez niemiecki organ nadzoru finansowego - Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht. Zezwolenie to nie zostanie wydane bezpośrednio Funduszowi (ze względu na fakt, że Fundusz nie będzie odrębną osobą prawna), lecz Spółce, która jest wyspecjalizowaną spółką zarządzającą funduszami i która będzie zarządzać Funduszem;
  6. Działalność Funduszu prowadzona przez Spółkę (zarządzanie Funduszem) będzie podlegać nadzorowi niemieckiego organu nadzoru finansowego Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht. Jest to organ podobny do polskiej Komisji Nadzoru Finansowego, nadzorującej działalność polskich funduszy inwestycyjnych i towarzystw funduszy inwestycyjnych;
  7. Fundusz będzie posiadał bank - depozytariusza, który będzie monitorować wszelkie przychodzące i wychodzące przelewy pieniężne, jak również ograniczenia regulacyjne związane z działalnością Funduszu;
  8. Umowa z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku przewiduje w art. 27 podstawę prawną do wymiany informacji podatkowej pomiędzy polskimi a niemieckimi organami podatkowymi;
  9. Będzie istniała możliwość uzyskania od niemieckich organów podatkowych certyfikatu rezydencji podatkowej dla Funduszu, który to certyfikat potwierdzi, że Fundusz jest rezydentem podatkowym w Niemczech;
  10. Fundusz będzie w stanie złożyć pisemne oświadczenie (zgodnie z wymogiem zawartym w art. 26 ust. 1g Ustawy o pdop), że jest rzeczywistym właścicielem dochodu wypłacanego przez płatnika oraz że spełnia warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o pdop.

Jak wskazano w powyższej charakterystyce Funduszu, Fundusz, który ma zostać utworzony przez Spółkę, będzie zasadniczo zbliżony w swoim charakterze do polskich funduszy inwestycyjnych. Dlatego spełnione zostaną przesłanki przedstawione przez Ministerstwo Finansów, uzasadniające wprowadzenie do Ustawy o pdop zwolnienia od podatku dochodowego dla funduszy inwestycyjnych z siedzibą w innych krajach UE/EOG.

W szczególności należy wskazać, że:

  1. Fundusz będzie prowadził działalność w oparciu o szczególne niemieckie przepisy prawa dotyczące działalności funduszy inwestycyjnych - tj. niemiecką Ustawę o funduszach inwestycyjnych. Ustawa ta regulować będzie status Funduszu, dozwolone inwestycje, dywersyfikację, zarządzanie, kontrolę itd., podobnie jak to ma miejsce w przypadku polskich funduszy inwestycyjnych (działających na podstawie polskiej Ustawy o funduszach inwestycyjnych);
  2. Fundusz będzie zarządzany przez wyspecjalizowany podmiot, tj. Spółkę posiadającą zezwolenie niemieckiego organu nadzoru finansowego, podobnie jak działające w Polsce towarzystwa funduszy inwestycyjnych, które tworzą polskie fundusze inwestycyjne i nimi zarządzają na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego;
  3. W zamian za wkłady wniesione do Funduszu, inwestorzy uzyskają jednostki uczestnictwa w Funduszu;
  4. Jak wskazano powyżej, będzie istniał konkretny bank - depozytariusz, kontrolujący, czy Fundusz jest zarządzany zgodnie z Ustawą o funduszach inwestycyjnych.

    Podobne wymagania mają zastosowanie do polskich funduszy inwestycyjnych zgodnie z polskimi przepisami prawa;
  5. Wycena aktywów Funduszu będzie podlegała określonym wymaganiom prawnym. Zgodnie z Ustawą o funduszach inwestycyjnych, aktywa Funduszu będą podlegały regularnej wycenie przez niezależnych ekspertów. Podobne wymagania stosuje się do polskich funduszy inwestycyjnych.

Powyższe cechy, jak również wiele innych aspektów działalności Funduszu potwierdzają, że charakter Funduszu będzie zasadniczo podobny do statusu polskich funduszy inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, w opinii Spółki, Fundusz, który ma zostać utworzony, będzie spełniać wszystkie warunki wymagane przepisami Ustawy o pdop i w rezultacie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o pdop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika