Czy wydatki poniesione na organizowanie / finansowanie kosztów uczestnictwa kontrahentów Spółki i (...)

Czy wydatki poniesione na organizowanie / finansowanie kosztów uczestnictwa kontrahentów Spółki i ich pracowników w konferencjach i kongresach, gdzie prezentowane są preparaty znajdujące w ofercie handlowej Spółki i techniki ich stosowania, stanowią jej koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2010 r. (data wpływu 14.01.2010 r.) oraz piśmie z dnia 10.02.2010 r. (data nadania 11.02.2010 r., data wpływu 15.02.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-33/10-2/JC oraz IPPP1-443-45/10-2/PR z dnia 04.02.2010 r. (data nadania 04.02.2010 r., data doręczenia 08.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz kontrahentów Spółki i ich pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz kontrahentów Spółki i ich pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność handlową na terytorium RP. Przedmiotem działalności jest sprzedaż artykułów z branży biotechnologicznej (preparaty kosmetyczne, wypełnienia na bazie stabilizowanego kwasu hialuronowego). Spółka działa w obszarze medycyny kosmetycznej. Odbiorcami produktów Spółki są kliniki i gabinety kosmetyczne oraz gabinety lekarskie specjalizujące się w chirurgii plastycznej.

Spółka podejmuje szereg działań marketingowych oraz informacyjnych / promocyjnych skierowanych do obecnych oraz potencjalnych klientów. W ramach tych działań Spółka pokrywa koszty uczestnictwa swoich kontrahentów (podmioty na rzecz których Spółka dokonuje sprzedaży i świadczy usługi) w różnego rodzaju sympozjach, konferencjach oraz szkoleniach (dalej łącznie jako konferencje) zarówno w kraju jak i zagranicą gdzie prezentowane są techniki stosowania preparatów będących w ofercie handlowej Spółki. Każdy z kontrahentów Spółki wykorzystuje lub może wykorzystywać preparaty sprzedawane przez Spółkę, a celem udziału w konferencji jest pozyskanie i poszerzenie jego wiedzy w dziedzinie bezpośrednio związanej ze stosowaniem preparatów sprzedawanych przez Spółkę.

Spółka pokrywa koszty związane z udziałem kontrahentów w konferencjach które:

  1. organizowane są przez podmioty trzecie,
  2. organizowane są przez Spółkę.

W trakcie konferencji ? niezależnie od programu danej konferencji - kontrahenci informowani są o ofercie handlowej Spółki, przekazywane są im m. in. materiały marketingowe i foldery informacyjne zawierające ofertę handlową Spółki oraz opis stosowania preparatów. Każdorazowo w przypadku wyjazdów na konferencje kontrahentom towarzyszą pracownicy Spółki, których celem jest jej reprezentowanie Spółki i prowadzenie działań promujących jej produkty.

W przypadku konferencji organizowanych przez podmioty trzecie Spółka pokrywa m. in. następujące koszty:

  1. wydatki związane z przejazdem/przelotem,
  2. wydatki związane z noclegami,
  3. koszty wyżywienia,
  4. koszty związane z uczestnictwem w konferencji (jeżeli uczestnictwo w danej konferencji jest odpłatne),
  5. pozostałe koszty, które są niezbędne z udziałem kontrahentów w konferencji. W tym przypadku Spółka nie zleca zorganizowania całości wyjazdu firmie zewnętrznej, lecz nabywa poszczególne usługi na własną rzecz i we własnym imieniu.

W przypadku konferencji organizowanej przez Spółkę, pokrywa ona całość kosztów zorganizowania konferencji (najem sali, wynagrodzenie dla wykładowców, usługę cateringowa) oraz wydatki związane z przejazdami i uczestnictwem w konferencji zaproszonych kontrahentów.

Każdorazowo konferencje związane są bezpośrednio z działalnością Spółki, co pozwala jej na intensyfikację sprzedaży produktów poprzez zapoznawanie kontrahentów z ofertą handlową oraz technikami stosowania wysokospecjalizowanych preparatów będących w ofercie sprzedaży Spółki.

W trakcie konferencji Spółka przekazuje kontrahentom informacje o aktualnej ofercie handlowej, udziela informacji nt. sposobu funkcjonowania preparatów, zapoznaje kontrahentów z możliwymi zastosowaniami produktów.

Spółka każdorazowo po odbytej konferencji gromadzi następujące dokumenty: listę zaproszonych uczestników (kontrahentów), listy obecności na konferencji, dowody zakupu usług związanych z konferencją w miarę możliwości również dokumentację fotograficzną.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż do grupy wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z organizacją przedmiotowych konferencji na rzecz kontrahentów i ich pracowników zalicza się wydatki związane z nabyciem usług:

  • dotyczących przejazdu/przelotu,
  • noclegowych,
  • organizacji konferencji (w tym najem sali, wynagrodzenie dla wykładowców, catering),
  • związanych z wyżywieniem,
  • dotyczących uczestnictwa w konferencji (jeżeli uczestnictwo w danej konferencji jest odpłatne)
    oraz wydatki związane z nabyciem następujących towarów:
  • materiały marketingowe i foldery informacyjne zawierające ofertę handlową Spółki oraz opis stosowania preparatów.

Ponadto wskazuję, iż w sytuacji, gdy organizacją całości konferencji zajmuje się podmiot trzeci, Spółka nabywa usługę organizacji konferencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wydatki poniesione na organizowanie / finansowanie kosztów uczestnictwa kontrahentów Spółki i ich pracowników w konferencjach i kongresach, gdzie prezentowane są preparaty znajdujące w ofercie handlowej Spółki i techniki ich stosowania, stanowią jej koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT...
  2. Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na zakup towarów i usług związanych z organizacją konferencji na rzecz kontrahentów i ich pracowników bądź w związku z zakupem całościowej usługi od podmiotu trzeciego, udokumentowanymi fakturami VAT...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W ocenie podatnika, wydatki poniesione na finansowanie uczestnictwa swoich kontrahentów i ich pracownikom (tj. przedstawicielom klinik i gabinetów dermatologicznych oraz gabinetów lekarskich, które przeprowadzają zabiegi chirurgii plastycznej lub dermatologii estetycznej) na konferencjach dla branży biotechnologicznej, stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Należy zaznaczyć, iż ww. konferencje mają na celu poszerzenie wiedzy obecnych i potencjalnych klientów Spółki w zakresie wysokospecjalizowanych preparatów znajdujących w ofercie handlowej Spółki. W trakcie konferencji Spółka przedstawia bowiem uczestnikom aktualną ofertę handlową udziela informacji na temat walorów i sposobu funkcjonowania preparatów biotechnologicznych oraz zapoznaje ich z możliwymi zastosowaniami produktów w celu zachęcenia ich do korzystania z wyrobów oferowanych przez podatnika.

Celem organizowania / finansowania uczestnictwa kontrahentów i ich pracowników w konferencjach branżowych jest przekazanie tym podmiotom wiedzy na temat oferowanych przez podatnika produktów, ich właściwości oraz zastosowania. Przy czym, wiedza przez nich zdobyta ma skutkować zwiększeniem sprzedaży tychże produktów, a w konsekwencji uzyskaniem i zwiększeniem przychodu podatnika. Działaniem Spółki jest zarazem promowanie aktualnych produktów, jak i samej marki, zwiększając zainteresowanie sprzedawanymi przez Spółkę wyrobami. Nie ulega zatem wątpliwości, iż poniesione przez Spółkę wydatki są związane z osiąganymi przez niego przychodami i powinny być traktowane jako koszty uzyskania przychodu. W ocenie podatnika, takie działanie nie nosi znamion ?reprezentacji?. Zgodnie z definicją zawartą w ?Słowniku języka polskiego? reprezentacja to okazałość, wystawność w trybie życia związana ze stanowiskiem, pozycją (M. Szymczak /red./PWN, Warszawa 1981 r., T. II). Reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika wiążąca się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.

Nie będzie reprezentacją działanie polegające na organizowaniu i finansowaniu uczestnictwa w konferencjach podmiotom specjalizującym się w branży biotechnologicznej, których celem jest zapoznanie ich z preparatami oferowanymi przez Spółkę oraz kształtowanie wśród kontrahentów zaopatrujących się w produkty oferowane przez Spółkę wiedzy o ich walorach i technikach stosowania. Reprezentacja nie służy bowiem zachęcaniu do zakupu produktów, lecz polega na budowaniu wyobrażenia o marce podatnik, jego prestiżu i pozycji społecznej.

Ostatecznie należy zauważyć, iż bez znaczenia dla powyższego pozostaje fakt, czy Spółka samodzielnie organizuje konferencję dla kontrahentów, czy też jest ona organizowana są przez podmioty trzecie, a Spółka pokrywa koszty uczestnictwa swoich kontrahentów lub ich pracowników w takim przedsięwzięciu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15. ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, warunkami kwalifikującymi dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów są:

  • koszt poniesiono w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Nie w każdym oczywiście wypadku związek ten jest tak wyraźny, co powoduje, iż każdą sytuacje należy oceniać odrębnie, stosując zasadę zdrowego rozsądku.

Ustawodawca dokonał pewnego podziału kosztów, a mianowicie na koszty bezpośrednie, tj. koszty związane z uzyskaniem przychodów i koszty pośrednie tj. koszty związane z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 wskazanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na to, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia reprezentacja, dlatego należy posłużyć się wykładnią słownikową. Reprezentacja oznacza ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną? (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji ?obraz przedsiębiorcy? przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne, może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach. Przywołana powyżej definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność, jako środki, do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego klienta czy kontrahenta.

W przedstawionym wniosku Wnioskodawca, podejmuje szereg działań marketingowych oraz informacyjnych / promocyjnych skierowanych do obecnych oraz potencjalnych klientów. W ramach tych działań Spółka pokrywa koszty uczestnictwa swoich kontrahentów (podmioty na rzecz których Spółka dokonuje sprzedaży i świadczy usługi) w różnego rodzaju sympozjach, konferencjach oraz szkoleniach zarówno w kraju jak i zagranicą gdzie prezentowane są techniki stosowania preparatów będących w ofercie handlowej Spółki.

Spółka pokrywa koszty związane z udziałem kontrahentów w konferencjach które:

  1. organizowane są przez podmioty trzecie,
  2. organizowane są przez Spółkę.

W przypadku konferencji organizowanych przez podmioty trzecie Spółka pokrywa m. in. następujące koszty: wydatki związane z przejazdem/przelotem, wydatki związane z noclegami, koszty wyżywienia, koszty związane z uczestnictwem w konferencji (jeżeli uczestnictwo w danej konferencji jest odpłatne), pozostałe koszty, które są niezbędne z udziałem kontrahentów w konferencji. W tym przypadku Spółka nie zleca zorganizowania całości wyjazdu firmie zewnętrznej, lecz nabywa poszczególne usługi na własną rzecz i we własnym imieniu.

W przypadku konferencji organizowanej przez Spółkę, pokrywa ona całość kosztów zorganizowania konferencji (najem sali, wynagrodzenie dla wykładowców, usługę cateringową) oraz wydatki związane z przejazdami i uczestnictwem w konferencji zaproszonych kontrahentów.

Wnioskodawca podkreśla, iż w trakcie konferencji Spółka przekazuje kontrahentom informacje o aktualnej ofercie handlowej, udziela informacji nt. sposobu funkcjonowania preparatów, zapoznaje kontrahentów z możliwymi zastosowaniami produktów.

Mając na uwadze powyższe, koszty przedmiotowych konferencji, szkoleń, stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki, jeżeli konferencje, szkolenia, sympozja przeprowadzone zostały w celu osiągnięcia przychodów stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami) oraz zostały właściwie udokumentowane dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 tejże ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IBPBI/2/423-1342/10/MS, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-643/10-2/AG, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-231/10/PS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika