Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanego wsparcia pomocowego na podstawie (...)

Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanego wsparcia pomocowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 10)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2012 r. (data wpływu 15.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanego wsparcia pomocowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 10) - za prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu pt. ?(...)?.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca ? X Sp. z o.o. (dalej: ?Spółka?) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży sprzętu RTV i AGD w ramach sieci sklepów XXX rozmieszczonych na terenie Polski oraz sprzedaży wysyłkowej. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT. W ograniczonym zakresie Spółka świadczy także usługi podlegające zwolnieniu z VAT. W konsekwencji, Spółka dokonuje rozliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z zakupami dotyczącymi działalności ogólnej Spółki z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

XX.XX. 2011 r. Spółka zawarła z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Projektów Unijnych (dalej: ?MJWPU?) umowę o dofinansowanie projektu pt. ?(...)? nr XXXXXXX (dalej: ?Umowa o dofinansowanie?), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Projekt pt. ?(...)? (dalej: ?Projekt?) ma na celu budowę zdolności adaptacyjnych Spółki przez podniesienie umiejętności 85% z 90 przeszkolonych przedstawicieli kadry zarządzającej w zakresie zarządzania i planowania strategicznego, warsztatu menedżerskiego oraz podniesienie poziomu wiedzy w zakresie nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych, IT i zarządzania wiedzą u co najmniej 85% z 135 przeszkolonych pracowników. Z założenia Projekt ma trwać od 2 stycznia 2012 r. do 30 listopada 2013 r. Cele Projektu ukierunkowane na wzrost umiejętności w zakresie planowania strategicznego kadry menedżerskiej wpisują się w zapisy Planu Działania dla Priorytetu VIII województwa mazowieckiego.


W celu realizacji Projektu Spółka, działając jako beneficjent wsparcia na jego realizację (dalej: Beneficjent), podpisała z MJWPU Umowę o dofinansowanie dotyczącą przyznania dotacji na ten cel. Przyznana Spółce dotacja finansowana jest z dwóch źródeł:

  • 85% ze środków europejskich, tzn. z EFS,
  • l5% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.


W dalszej części niniejszego wniosku powyższe finansowanie określane jest jako ?dotacja?.


Przedmiot Projektu


Zgodnie z założeniami Projektu, Spółka odpowiada za jego realizację, tj. zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń dla własnych pracowników.

Zgodnie z wnioskiem o przyznanie dofinansowania złożonym w MWJPU, szkolenia będą obejmować m.in. zagadnienia z zakresu: zarządzania czasem, roli menedżera w zarządzaniu wartością i wiedzą w firmie, zarządzania zespołami, autoprezentacji, prowadzenia spotkań, zarządzania strategicznego, strategicznego zarządzania zmianą, efektywnej komunikacji pisemnej w organizacji, przywództwa, organizacji ładu korporacyjnego.

Z opisanego zakresu Projektu wynika zatem, że objęte nim są szkolenia mające na celu rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników biorących udział w Projekcie.


Koszty Projektu


Zgodnie z kosztorysem Projektu, Spółka będzie nabywać towary i usługi związane z realizacją Projektu - m.in. usługi zewnętrznych osób i podmiotów prowadzących szkolenia, materiały szkoleniowe (np. długopisy, książki itp.), usługi najmu pomieszczeń szkoleniowych, usługi wyżywienia uczestników szkoleń, usługi opracowania wizualizacji Projektu, materiały promocyjne, druk plakatów itp.

Spółka nie wyklucza, iż w trakcie realizacji Projektu poniesie również dodatkowe koszty, nieujęte w budżecie Projektu, np. wynikające z podwyższenia wynagrodzenia należnego za usługi lub towary.

Podmioty, którym Spółka zleci prowadzenie szkoleń w ramach Projektu (dalej: ?Firmy szkoleniowe?) w zależności od ich statusu (np. jednostki objęte systemem oświaty) mogą być uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT przewidzianego dla świadczenia usług szkoleniowych na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT.

W zakresie zapewnienia wyżywienia uczestnikom szkoleń Spółka będzie korzystać z kilku form proponowanych przez dostawców - podmioty wyłonione w postępowaniu ofertowym (dalej: ?Dostawcy?), które zostały przedstawione poniżej.

(i) Dostawca na podstawie umowy zobowiąże się do zapewnienia dziennego wyżywienia w postaci ciepłego posiłku dwudaniowego oraz serwisu kawowego (kawa, herbata i ciastka) dla uczestników szkoleń, dostarczonego do sali znajdującej się w budynku, w którym będą odbywać się szkolenia. Ponadto Dostawca dostarczy i przygotuje w sali wskazanej przez Spółkę m.in. stoły przykryte obrusami, zastawę stołową, sztućce itp. Dostawca będzie również odpowiedzialny za zwyczajową obsługę w zakresie przygotowanych wcześniej posiłków.

(ii) Dostawca, który prowadzi restaurację w tym samym budynku w którym odbywa się szkolenie, na podstawie umowy zobowiąże się do zapewnienia dziennego wyżywienia w postaci ciepłego posiłku dwudaniowego oraz serwisu kawowego (kawa, herbata i ciastka) dla uczestników szkoleń. Przy czym serwis kawowy będzie dostarczony do sali znajdującej się w budynku (ewentualnie holu przy tej sali), w którym będą odbywać się szkolenia. Natomiast posiłek dwudaniowy będzie serwowany w restauracji znajdującej się w tym samym budynku, a dostawca będzie odpowiedzialny za zwyczajową obsługę w zakresie przygotowanych wcześniej posiłków.

(iii) Istnieje także możliwość, że w związku z organizacją szkoleń w ramach Projektu Spółka skorzysta z usług gastronomicznych w lokalu położonym poza miejscem, w którym odbywają się szkolenia (restauracja, stołówka znajdująca się poza budynkiem, w którym odbywa się szkolenie).

(iv) Niewykluczone jest, że Spółka dokona również zakupu kompleksowych usług polegających na zorganizowaniu wyjazdów szkoleniowych przez podmioty zewnętrzne. W takiej sytuacji elementem składowym świadczonych przez Dostawcę usług organizacji szkoleń mogą być, oprócz kosztów związanych z prowadzeniem szkolenia (świadczenia głównego, dominującego), także usługi gastronomiczne i/lub usługi noclegowe (stanowiące usługi pomocnicze do głównego świadczenia, tj. usługi szkoleniowej).

(v) W przypadku szkolenia wyjazdowego Spółka może zlecić hotelowi, w którym będzie odbywać się szkolenie i/lub będą zakwaterowani uczestnicy szkolenia, dostarczenie posiłków (np. śniadanie, obiad, kolacja) w tzw. plener ze zwyczajową obsługą (przygotowanie stołów, posprzątanie po posiłku). W takiej sytuacji, hotel dostarczy przygotowane wcześniej posiłki (np. grill, kiełbaski na ognisko, ciepłe/zimne posiłki, napoje) do miejsca wyznaczonego na terenie hotelu, w którym mogą odbywać się imprezy plenerowe (np. miejsce do grillowania; miejsce, w którym może być rozpalone ognisko; zadaszenie z ławami; itp.).


Zakupy od Firmy szkoleniowej A


Jedna z Firm szkoleniowych, jaka będzie świadczyć dla Spółki usługi szkoleniowe w ramach Projektu, jest uprawniona do stosowania zwolnienia z VAT z uwagi na posiadany status jednostki objętej systemem oświaty - tj. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, ewentualnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy VAT w zakresie posiadanej akredytacji, jeśli tematyka szkolenia wykracza poza posiadany status jednostki objętej systemem oświaty (dalej: ?Firma szkoleniowa A?). Firma ta:

  • będzie świadczyć na rzecz Spółki usługi szkoleniowe podlegające zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a), ewentualnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b a także
  • ponadto będzie dostarczać materiały szkoleniowe, zapewniać roczny dostęp do platformy e-learningowej (roczna licencja na dostęp do programów e-learningowych opracowanych przez renomowaną uczelnię, dostępnych on-line, z których część stanowi programy komputerowe) oraz świadczyć usługi najmu pomieszczeń sali szkoleniowej.

    Przy czym te świadczenia, będą podlegały opodatkowaniu właściwą dla nich stawką podatku VAT z uwagi na art. 43 ust. 17 pkt 2 ustawy o VAT. Jak twierdzi Firma szkoleniowa A, stanowią one dla niej świadczenia, których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.


Finansowanie Projektu


Koszty ponoszone przez Spółkę w celu realizacji Projektu są częściowo finansowane z dotacji, a częściowo ze środków własnych Spółki uiszczanych w gotówce (w formie przelewu z rachunku bankowego Spółki).

Środki pochodzące z dotacji będą przekazywane przez MJWPU oraz przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK) na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy Spółki.

Środki z dotacji przyznane są na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557), wielkość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom na pokrycie kosztów uczestnictwa w szkoleniu nie może przekroczyć:

80% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę,

70% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na średniego przedsiębiorcę oraz

60% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na pozostałych beneficjentów pomocy.

Ponieważ Spółka nie jest traktowana jako mikroprzedsiębioraca (ani przedsiębiorca mały lub średni) w rozumieniu ww. przepisów, pomoc finansowa dotycząca realizacji Projektu nie może przekroczyć 60% wydatków kwalifikowalnych. Kwota wydatków kwalifikowalnych obejmuje, oprócz samych kosztów szkoleń, również kwotę odpowiadającą części wynagrodzeń pracowników Spółki uczestniczących w szkoleniach odbywających się w godzinach pracy (z dotacji nie są natomiast refundowane wynagrodzenia uczestników szkoleń, które stanowią jednak podstawę do kalkulacji kwoty dofinansowania).


Na podstawie Umowy o dofinansowanie, Spółka jest zobowiązana do wniesienia wkładu własnego w określonej kwocie, która obejmować będzie:

  • wkład prywatny w postaci wynagrodzeń pracowników,
  • wkład prywatny w postaci środków pieniężnych (wkład prywatny pieniężny).


Oznacza to, że faktyczne koszty szkoleń organizowanych przez Spółkę w ramach Projektu są pokrywane z dwóch źródeł:

  • z dotacji - w ramach ściśle określonego budżetu przyznanego Spółce jako Beneficjentowi i wskazanego w Umowie o dofinansowanie;
  • z własnych środków pieniężnych (wkład prywatny pieniężny) - w części niepokrytej środkami z dotacji.


Natomiast wkład własny w postaci wynagrodzeń pracowników Spółki stanowi element budżetu określonego w Umowie o dofinansowanie i jest kosztem kwalifikowalnym jedynie z perspektywy kalkulacji kwoty dotacji przysługującej Spółce jako Beneficjentowi dotacji.

Opisana powyżej metodologia dotycząca sposobu kalkulacji finansowania kosztów szkolenia w ramach Projektu została przedstawiona na poniższym przykładzie liczbowym (przykład w uproszczony sposób na przykładowych danych przedstawia kalkulację przyznanej dotacji w oparciu o koszty szkolenia, a także wyliczenie finansowania kosztów szkolenia z poszczególnych źródeł opisanych powyżej). W przykładzie dla uproszczenia założono, że koszty szkolenia mieszczą się w budżecie uzgodnionym z MJWPU, chociaż w praktyce może się zdarzyć, że wydatki na szkolenia będą wyższe niż zabudżetowane i Spółka pokryje tę nadwyżkę z własnych środków.


Założenia i dane stosowane w przykładzie:

  • 7.500 zł - rzeczywiste koszty organizacji szkoleń zgodnie z budżetem uzgodnionym z MJWPU (wynagrodzenie firm szkoleniowych, materiały szkoleniowe, wynajem sali, zakwaterowanie uczestników szkolenia, wydatki na materiały promocyjne itp.);
  • 2.500 zł - wkład własny Spółki w postaci wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniu (nie ma on charakteru gotówkowego);
  • 1.500 zł - obowiązkowy wkład własny Spółki w postaci środków pieniężnych;
  • 10.000 zł (suma kosztów szkolenia i wkładu w postaci wynagrodzeń) - łączna kwota kosztów kwalifikowalnych, tj. całkowity budżet szkolenia uzgodniony z MJWPU.


Kwota dofinansowania z dotacji, która może zostać przeznaczona na pokrycie wydatków związanych ze szkoleniem:


60% x 10.000 zł = 6.000 zł


Spółka wnosi wkład własny (w wysokości 4.000 zł) w postaci wynagrodzeń (2.500 zł) oraz środków pieniężnych (1.500 zł). Dotacja (6.000 zł) wraz z wkładem własnym w postaci środków pieniężnych (1.500 zł) jest przeznaczona na pokrycie rzeczywistych kosztów organizacji szkoleń (7.500 zł).


Sposób rozliczenia Projektu


Środki pieniężne określone w budżecie wskazanym w Umowie o dofinansowanie przekazywane przez MJWPU i BGK, są wpłacane na odrębny rachunek bankowy Spółki w trakcie trwania Projektu, zgodnie z harmonogramem płatności.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, Spółka wprawdzie będzie korzystała z wyodrębnionego dla Projektu rachunku bankowego, tym niemniej nie jest ona zobowiązana do dokonywania wszystkich płatności związanych z realizacją Projektu wyłącznie z tego rachunku. Spółka ma bowiem możliwość dokonywania wydatków z rachunku innego niż wskazany powyżej rachunek bankowy dedykowany do obsługi dotacji, o ile udokumentuje poniesienie wydatków oraz wykaże ich refundację.

Z uwagi na powyższe, Spółka w zależności od dostępności środków pieniężnych na wyodrębnionym dla celów obsługi dotacji rachunku bankowym, będzie dokonywała płatności za poszczególne usługi lub towary z tego rachunku, bądź z innych rachunków bankowych należących do Spółki.

Na podstawie Umowy o dofinansowanie, Spółka zobowiązała się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem. W związku z powyższym, niezależnie od tego, czy wydatki związane z Projektem dokonywane będą przez Spółkę z wyodrębnionego dla celów obsługi Projektu rachunku bankowego, czy z jakiegokolwiek innego rachunku bankowego, Spółka będzie kontrolować, czy dany wydatek stanowi wydatek kwalifikowalny dla celów Projektu.

Spółka, jako beneficjent dotacji zobowiązana jest, na podstawie Umowy o dofinansowanie, do rozliczenia 100% otrzymanego dofinansowania w końcowym wniosku o płatność.

W odniesieniu do rozliczania Projektu mogą wystąpić sytuacje, w których Spółka otrzyma z góry środki z dotacji i będzie na bieżąco dokonywać płatności z tych środków za usługi i towary niezbędne do realizacji Projektu i dopiero po pewnym czasie nastąpi rozliczenie przez MJWPU dokonanych wydatków pod kątem ich kwalifikowalności.

Może wystąpić także sytuacja odwrotna, w której Spółka najpierw będzie dokonywać płatności za towary i usługi z własnych środków i dopiero po przedstawieniu rozliczenia otrzyma ich refundację ze środków dotacji. Przy czym może się zdarzyć, iż MJWPU nie uwzględni w rozliczeniu wszystkich wydatków poniesionych przez Spółkę i zrefunduje koszty w kwocie mniejszej niż wnioskowana i faktycznie poniesiona przez Spółkę kwota wydatków. MJWPU może bowiem uznać, iż część kosztów Spółki nie stanowi wydatków kwalifikowalnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dotacja otrzymywana przez Spółkę na częściowe pokrycie wydatków związanych z realizacją Projektu stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych, tj. przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży), od dokonanych zakupów towarów i usług, związanych z realizacją Projektu?
  3. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych, tj.

    przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży), od zakupu usług szkoleniowych w związku z realizacją Projektu, w przypadku gdy Firma szkoleniowa nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT?

  4. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży) od dokonanych zakupów usług cateringowych związanych z realizacją Projektu, polegających na dostarczaniu ciepłych posiłków w miejscu, w którym odbywa się szkolenie?
  5. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży) w stosunku do zakupów usług cateringowych związanych z realizacją Projektu, polegających na zorganizowaniu serwisu kawowego (dostarczaniu kawy, herbaty i ciastek) w miejscu, w którym odbywa się szkolenie?
  6. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży) od dokonanych zakupów usług cateringowych związanych z realizacją Projektu, polegających na dostarczaniu przez hotel posiłków w tzw. plener na terenie hotelu w wyznaczonym do tego miejscu?
  7. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży) w związku z zakupem usług gastronomicznych dla celów realizacji Projektu?
  8. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży) w związku z zakupem kompleksowych usług polegających na organizacji wyjazdów szkoleniowych w ramach Projektu?
  9. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych (z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży) w związku z zakupem materiałów szkoleniowych, usługi dostępu do platformy e-learningowej oraz usługi najmu sali szkoleniowej od Firmy szkoleniowej A, w przypadku, gdy Firma szkoleniowa A stosuje zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) lub na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT dla usług szkoleniowych, które będzie świadczyć na rzecz Spółki w ramach Projektu?
  10. Czy otrzymane wsparcie finansowe korzysta ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT - w zakresie wsparcia w formie dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa oraz na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT - w zakresie wsparcia ze środków europejskich?
  11. Czy koszty związane z realizacją Projektu, inne niż bezpośrednio sfinansowane z dotacji, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu pośrednio związane z przychodami i powinny zostać rozpoznane z chwilą poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT?
  12. Czy w sytuacji, gdy Spółka będzie w pierwszej kolejności dokonywać płatności z własnych środków, a następnie po rozliczeniu przez MJWPU dokonanych wydatków otrzyma środki z dotacji w określonej kwocie (refundacja), prawidłowe będzie wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu kwoty otrzymanych środków z dotacji (refundacji) w miesiącu, w którym środki z dotacji wpłyną na konto Spółki - tj. na zasadach kasowych?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 10 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań 11 i 12 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne. Wniosek odnośnie pytań Nr 1-9 dotyczących podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony w odrębnym rozstrzygnięciu.


Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana przez Spółkę korzysta ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT - w zakresie wsparcia w formie dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa oraz w na postawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT - w zakresie wsparcia ze środków europejskich.

Jak wskazano w stanie faktycznym dotacja otrzymywana przez Spółkę jest finansowana z dwóch źródeł:

  • 85% ze środków unijnych, tzn. z EFS,
  • 15% w formie dotacji celowej ze środków budżetu krajowego.

Biorąc pod uwagę, iż środki z dotacji pochodzą z dwóch źródeł, tzn. z EFS, czyli ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa, z perspektywy możliwości zastosowania przez Spółkę zwolnienia dotacji z podatku CIT, rozważenia wymagają podstawy prawne dla każdego z tych źródeł.


Środki z EFS


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie niniejszego przepisu są następujące:

  • uzyskana płatność wynika z projektów realizowanych w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • jest otrzymana z Banku Gospodarstwa Krajowego,
  • podmiot otrzymujący nie jest wykonawcą.

Przesłanka I:


Aby rozstrzygnąć, czy spełniona jest pierwsza przesłanka, tzn. czy dofinansowanie z EFS, stanowiące dotację otrzymaną przez Spółkę, pochodzi ze środków europejskich, należy odnieść się do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240; dalej: ?ustawa o finansach publicznych?), w której zgodnie z art. 2 pkt 5, ilekroć jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 tej ustawy, m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. U. UE L z dnia 31 lipca 2006 r.) zalicza EFS do funduszy strukturalnych.

Uwzględniając powyższe podstawy prawne, należy uznać, iż w odniesieniu do analizowanego stanu faktycznego Spółki, pierwsza przesłanka zwolnienia z podatku określona w art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT jest spełniona. Dotacja, jaką otrzyma Spółka na realizacje Projektu jest bowiem w części finansowana z EFS - tj. środków europejskich.

Przesłanka II:


Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, obsługą płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich zajmuje się Minister Finansów. Z kolei przepis art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że obsługę bankową płatności prowadzi BGK.

Zgodnie z 9 pkt 3) Umowy o dofinansowanie, w przypadku przekazywanych Spółce środków europejskich, realizacja zlecenia płatności leży w gestii BGK.

Uwzględniając powyższe należy uznać, iż druga przesłanka zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT jest spełniona w przypadku Spółki. Spółka będzie otrzymywać płatności obejmujące środki europejskie za pośrednictwem BGK.


Przesłanka III:


Ostatnia z przesłanek ma charakter negatywny. Z zakresu zwolnienia z podatku, na gruncie ustawy o CIT1 wyłączone są płatności otrzymane przez wykonawców.

Z Umowy o dofinansowanie wynika, iż Spółka ma status Beneficjenta. Fakt iż Spółka organizuje na własne potrzeby realizację Projektu nie oznacza, iż należy Spółkę uznać za wykonawcę. Spółka bowiem nie świadczy żadnych usług w ramach Projektu, a jedynie organizuje proces szkoleń własnych pracowników.

Status wykonawców mają bowiem firmy szkoleniowe, które faktycznie wykonują świadczenia będące przedmiotem dofinansowania, a także inne podmioty, które realizują świadczenia zaliczane do kosztów kwalifikowalnych, konieczne do realizacji świadczeń będących przedmiotem dofinansowania w formie dotacji.

To właśnie te inne podmioty oraz firmy szkoleniowe realizujące świadczenia (świadczące usługi, dokonujące dostawy towarów) są wykonawcami na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 52 in fine ustawy o CIT. Natomiast, Spółka jako Beneficjent dotacji (Spółka nie jest wykonawca), wskazany w Umowie o dofinansowanie, ma prawo korzystać ze zwolnienia otrzymanej dotacji z podatku CIT, o którym mowa w tym przepisie.

W rezultacie, należy uznać, iż w odniesieniu do dofinansowania otrzymanego z EFS przez Spółkę, spełnione są wszystkie przesłanki dla zwolnienia z podatku tej części dotacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT. Dofinansowanie pochodzi bowiem ze środków europejskich, jest przekazywane przez BGK, a Spółka nie jest wykonawcą.

Środki z dotacji celowej


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zwolnienie to ma zastosowanie:

  • do dotacji otrzymanych z budżetu państwa,
  • z wyłączeniem dopłat do oprocentowania kredytów budowlanych.



W myśl art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy, dotacje celowe są to m.in. środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, iż w sytuacji Spółki otrzymane środki finansowe w ramach dotacji celowej nie będą w żaden sposób stanowiły dopłat do oprocentowania jakichkolwiek kredytów budowlanych. Są one bowiem przeznaczone na realizację Projektu.

Uwzględniając powyższe, należy uznać, że środki, które otrzyma Spółka w formie dotacji celowej będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż cała dotacja otrzymana przez Spółkę powinna korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanego wsparcia pomocowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 10), uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym XX.XX.2011 r. Spółka zawarła z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Projektów Unijnych (dalej: ?MJWPU?) umowę o dofinansowanie projektu pt. ?(...)? nr XXXXXXX (dalej: ?Umowa o dofinansowanie?), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Projekt ?(...)? (dalej: ?Projekt?) ma na celu budowę zdolności adaptacyjnych Spółki przez podniesienie umiejętności 85% z 90 przeszkolonych przedstawicieli kadry zarządzającej w zakresie zarządzania i planowania strategicznego, warsztatu menedżerskiego oraz podniesienie poziomu wiedzy w zakresie nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych, IT i zarządzania wiedzą u co najmniej 85% z 135 przeszkolonych pracowników. Z założenia Projekt ma trwać od 2 stycznia 2012 r. do 30 listopada 2013 r. Cele Projektu ukierunkowane na wzrost umiejętności w zakresie planowania strategicznego kadry menedżerskiej wpisują się w zapisy Planu Działania dla Priorytetu VIII województwa mazowieckiego.


W celu realizacji Projektu Spółka, działając jako beneficjent wsparcia na jego realizację (dalej: Beneficjent), podpisała z MJWPU Umowę o dofinansowanie dotyczącą przyznania dotacji na ten cel. Przyznana Spółce dotacja finansowana jest z dwóch źródeł:

  • 85% ze środków europejskich, tzn. z EFS,
  • l5% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.


W dalszej części niniejszego wniosku powyższe finansowanie określane jest jako ?dotacja?.


Przedmiot Projektu:


Zgodnie z założeniami Projektu, Spółka odpowiada za jego realizację, tj. zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń dla własnych pracowników.

Zgodnie z wnioskiem o przyznanie dofinansowania złożonym w MWJPU, szkolenia będą obejmować m.in. zagadnienia z zakresu: zarządzania czasem, roli menedżera w zarządzaniu wartością i wiedzą w firmie, zarządzania zespołami, autoprezentacji, prowadzenia spotkań, zarządzania strategicznego, strategicznego zarządzania zmianą, efektywnej komunikacji pisemnej w organizacji, przywództwa, organizacji ładu korporacyjnego.

Z opisanego zakresu Projektu wynika zatem, że objęte nim są szkolenia mające na celu rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników biorących udział w Projekcie.

Należy wskazać, iż Program Operacyjny ?Kapitał Ludzki?, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego Projektu ?(...)?, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie zatem ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).


Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 przywołanej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawa o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji ?środków europejskich?, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
      (...)
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Wskazać należy, że na mocy ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: ?dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa?.

Na mocy art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

W myśl art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Co ważne, na mocy art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych określono, iż ?dotacjami celowymi? są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.


Zatem dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej

i w związku z powyższym beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

  • płatność - w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK ,
  • dotację celową - w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez MJWPU.




Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które Spółka pozyskuje z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego Projektu ?(...)?, mają charakter dofinansowania na realizację programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Uwzględniając powyższe należy wskazać, że na gruncie podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu, środki finansowe, które Spółka jako Beneficjent projektu pozyskała z Europejskiego Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego Projektu ?(...)? - co do zasady - będą stanowiły przychód Spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże uwzględniając zapis art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy zauważyć, że wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Przesłanki zastosowania niniejszego przepisu są następujące:

  • uzyskana płatność wynika z projektów realizowanych w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • jest otrzymana z Banku Gospodarstwa Krajowego,
  • podmiot otrzymujący nie jest wykonawcą.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że otrzymane wsparcie finansowe, które Spółka pozyskała z Europejskiego Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie Programu ?(...)? korzysta ze zwolnienia z podatku CIT:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w zakresie wsparcia w formie dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa oraz
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w zakresie wsparcia ze środków europejskich.


Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanego wsparcia pomocowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 10), należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika