Czy wycena pomnika na kwotę 1,00 zł, tzw. ?symboliczna złotówka? i przyjęcie tej wartości do (...)

Czy wycena pomnika na kwotę 1,00 zł, tzw. ?symboliczna złotówka? i przyjęcie tej wartości do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym jest prawidłowe, w świetle braku zainteresowania popiersiem instytucji kultury?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2009 r. (data wpływu 17.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyceny wartości darowizny - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 17.07.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyceny wartości darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. Grupa H (następca prawny Zakładów) jest właścicielem pomnika, odsłoniętego przed biurowcem zakładów w W,. w dniu 27 lipca 1974 r.

W Spółce nie zachowały się żadne dokumenty świadczące o odpłatnym charakterze nabycia popiersia, co może wskazywać na wybudowanie pomnika w czynie społecznym i taka wzmianka jest zamieszczona na stronach internetowych urzędu dzielnicy W.

W dniu 7 października 2005 r. Spółka sprzedała prawo wieczystego użytkowania gruntu w W bez wyeksponowanego na nim pomnika . Od września 2006 r. popiersie znajduje się w siedzibie Spółki w W. Z uwagi na fakt, że przyjęta przez Spółkę strategia przeznaczenia tego terenu pod działalność inwestycyjną Spółka nie mogła wyznaczyć kolejnej stałej lokalizacji dla pomnika. Spółka wystąpiła do niżej wymienionych instytucji kultury i urzędów z zapytaniem o przejęcie pomnika celem eksponowania w zbiorach lub miejscach publicznych:

  1. pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. do Muzeum - Galerii Sztuki S .
  2. pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. do Muzeum - pawilon cytadeli,
  3. pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. do prezydenta W.

W odpowiedzi muzeum i Muzeum Niepodległości odpowiedziały, że nie są zainteresowane włączeniem pomnika do swoich zbiorów. Zainteresowania popiersiem nie zgłosiło również biuro Konserwatora Zabytków i potwierdziło brak wpisu w rejestrze zabytków. W dniu 22 listopada 2006 r. prezydent W zwrócił się do Spółki z zapytaniem o rozważenie możliwości przekazania rzeźby miastu celem wyeksponowania w ogólnodostępnej przestrzeni publicznej na terenie parku. Spółka pismem z dnia 11 grudnia 2006 r. wyraziła zgodę na przekazanie pomnika miastu W Na podstawie zarządzenia prezydenta W z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie powierzenia opieki nad pomnikami i miejscami pamięci narodowej sprawa pomnika została przekazana do burmistrza. Burmistrz dzielnicy pismem z dnia 11.05.2009 r. wystąpił do Spółki z zapytaniem czy podtrzymuje deklarację nieodpłatnego przekazania pomnika popiersia. W dniu 16.06.2009 r. pismem Spółka wyraziła zgodę na nieodpłatne przekazanie rzeźby zarządowi dzielnicy. Celem sfinalizowania nieodpłatnego przekazania pomnika w drodze darowizny Spółka wyceni pomnik na ?symboliczną złotówkę? i wprowadzi do ksiąg rachunkowych. Następnie Spółka przekaże aktem darowizny popiersie zarządowi dzielnicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wycena pomnika na kwotę 1,00 zł, tzw. ?symboliczna złotówka? i przyjęcie tej wartości do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym jest prawidłowe, w świetle braku zainteresowania popiersiem instytucji kultury...

Zdaniem Spółki, ponieważ pomnik stanowi dzieło o charakterze kulturalnym, nie było i nie jest przeznaczone na sprzedaż jak również nie ma wartości handlowej (brak dokumentów dot. nabycia odpłatnego oraz zamiaru sprzedaży ) spółka celem dokonania darowizny przeniesie popiersie z ewidencji ilościowej pozabilansowej i wprowadzi do ksiąg w wartości ?symbolicznej złotówki?, z uwagi na jej kulturalny charakter. Uzasadnieniem przyjęcia wyceny na poziomie ?symbolicznej złotówki? jest odrzucenie oferty przejęcia pomnika przez wymienione w opisie stanu faktycznego muzea i urzędy oraz brak dokumentów potwierdzających odpłatny charakter nabycia. Spółka wprowadzi popiersie na stan środków trwałych (budowle-dzieła sztuki) w wartości 1,00 zł. i drugostronnie w pozostałe przychody operacyjne stanowiące przychody podatkowe, na podstawie art. 12. ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Celem sfinalizowania aktu nieodpłatnego przekazania na rzecz zarządu dzielnicy Spółka zawrze z urzędem dzielnicy umowę darowizny, w której określi wartość darowizny na 1,00 zł. i cel przekazania - wyeksponowanie w ogólnodostępnej przestrzeni publicznej. Wartość darowizny nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych potwierdza stanowisko Spółki w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ordynacji Podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje IPPP3-443-602/09-2/JF, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika