Czy w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 (...)

Czy w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006r. (dalej: updop), Spółka powinna zaliczyć opłatę za rezerwację częstotliwości do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do okresu, na który została udzielona przedmiotowa rezerwacja, począwszy od momentu uzyskania pierwszych przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2010 r. (data wpływu 5.07.2010r.) oraz piśmie z dnia 14.09.2010r. (data wpływu 20.09.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów jednorazowej opłaty rezerwacyjnej za prawo do dysponowania częstotliwością - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów jednorazowej opłaty rezerwacyjnej za prawo do dysponowania częstotliwością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

N. Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub N.) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych (m.in. bezprzewodowej telefonii stacjonarnej, dostępu do szerokopasmowego mobilnego internetu czy też telefonii mobilnej). Możliwość prowadzenia działalności we wskazanym obszarze uzależniona jest od uzyskania prawa do wykorzystywania częstotliwości radiowej poprzez objęcie jej rezerwacją (na warunkach określonych w art. 114 ustawy z 16 lipca 2004 r. prawo telekomunikacyjne, Dz. U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.).

Decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 25 maja 2006 r. (dalej: decyzja) N. otrzymała rezerwację częstotliwości radiowej publicznej sieci telekomunikacyjnej typu dyspozytorskiego na okres od 1 września 2006 r. do 31 grudnia 2020 r. Na mocy decyzji, Spółka została zobowiązana do uiszczenia jednorazowej opłaty za dokonanie rezerwacji częstotliwości (dalej: opłata za rezerwację częstotliwości).

Przychody z tytułu prowadzonej działalności N. zaczęła osiągać w czerwcu 2008 r.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego spółka pragnie ustalić prawidłowy sposób rozliczenia opłaty za rezerwację częstotliwości dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka zadała pytanie:

Czy w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006r. (dalej: updop), Spółka powinna zaliczyć opłatę za rezerwację częstotliwości do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do okresu, na który została udzielona przedmiotowa rezerwacja, począwszy od momentu uzyskania pierwszych przychodów...

W ocenie N., opłata za rezerwację częstotliwości podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Spółki (dalej: kup) proporcjonalnie do długości okresu, na jaki rezerwacja została udzielona, począwszy od momentu uzyskania pierwszych przychodów.

N. poniosła opłatę za rezerwację częstotliwości w 2006 r., dlatego też w ocenie Spółki prawidłowy sposób rozliczenia tego wydatku dla celów podatkowych należy ustalić w oparciu o przepisy updop obowiązujące w 2006 r. Regulacje dotyczące kosztów uzyskania przychodów i zasad ich potrącalności w czasie różniły się od obecnie obowiązujących przepisów w tym zakresie.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 updop w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, kosztami uzyskania przychodów, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

W ocenie Spółki, opłata za rezerwację częstotliwości stanowi wydatek, który może zostać zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodów. Nie ulega bowiem wątpliwości, że został on poniesiony w celu osiągnięcia przez N. przychodów. Uzyskanie rezerwacji warunkuje możliwość prowadzenia przez Spółkę działalności. Bez jej otrzymania N. nie mogłaby rozpocząć świadczenia usług na rzecz klientów. W przypadku podejmowania działalności gospodarczej w sektorze telekomunikacyjnym polegającej m.in. na świadczeniu usług telefonii mobilnej bądź bezprzewodowej telefonii stacjonarnej posiadanie prawa dostępu i korzystania z odpowiednich częstotliwości ma kluczowe znaczenie i jest warunkiem koniecznym do jej prowadzenia.

Jednocześnie, Spółka pragnie zauważyć, że koszt z tytułu opłaty za rezerwację częstotliwości nie został wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wskazanych enumeratywnie w art. 16 ust. 1 updop.

W kwestii momentu rozpoznania kosztu w postaci opłaty za rezerwację częstotliwości dla celów podatkowych, Spółka wyraża pogląd, że podatkowe rozpoznanie przedmiotowej opłaty powinno zostać rozłożone w czasie proporcjonalnie do długości okresu, na jaki rezerwacja została udzielona.

Przepisem updop regulującym zasady potrącalności kosztów w czasie w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku jest art. 15 ust. 4 updop. Zgodnie z jego treścią ?koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione?.

N.

stoi na stanowisku, że koszt opłaty za rezerwację częstotliwości, chociaż został przez nią poniesiony w 2006 r., nie dotyczy tylko tego roku, ale również wszystkich następnych lat w okresie, na jaki udzielona została rezerwacja (tj. do 2020 roku). Wydatek z tytułu opłaty za rezerwację częstotliwości determinuje bowiem działalność Spółki nie tylko w roku jego poniesienia, ale także w latach następnych. Bez uiszczenia opłaty za rezerwację częstotliwości N. nie byłaby w stanie prowadzić podstawowej działalności operacyjnej.

Dodatkowo, Spółka pragnie wskazać, że w świetle powołanego powyżej art. 15 ust. 4 updop potrącenie kosztów uzyskania przychodów powinno nastąpić najwcześniej w roku wystąpienia przychodu, w związku z którym opłata za rezerwację częstotliwości została przez N. poniesiona. Prowadzenie przez Spółkę działalności w branży telekomunikacyjnej uzależnione jest od prawa do korzystania z częstotliwości radiowej, tym samym opłata za rezerwację częstotliwości wpływa na możliwość uzyskiwania przychodów przez Spółkę. W konsekwencji, opłata za rezerwację częstotliwości, jako wydatek poniesiony w związku z otrzymaniem rezerwacji takiej częstotliwości, powinna zostać rozpoznana dla celów podatkowych równolegle z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, dla których częstotliwość jest przez spółkę wykorzystywana.

Podsumowując, w ocenie Spółki, w świetle zaprezentowanej powyżej argumentacji oraz treści powołanych przepisów, opłata za rezerwację częstotliwości stanowi koszt uzyskania przychodów N.. Koszt ten potrącalny jest począwszy od momentu uzyskania przez spółkę pierwszych przychodów (tj. od czerwca 2008 r.) proporcjonalnie do długości okresu, na jaki udzielona została rezerwacja częstotliwości (do 31 grudnia 2020 r.)

Stanowisko Spółki w zakresie objętym niniejszym wnioskiem potwierdzone zostało m.in. przez Urząd Skarbowy Warszawa ? Ursynów w postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 7 października 2005r. (nr 1438/DP/423-272-12/05/GE) oraz z 25 maja 2006 r. (nr 1438/DP/423/90-9/06/GE).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB5/423-861/10-2/MB, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika