Ewentualny dochód uzyskany z działalności Sądu Polubownego zadeklarowany i wydatkowany na działalność (...)

Ewentualny dochód uzyskany z działalności Sądu Polubownego zadeklarowany i wydatkowany na działalność statutową I., o której mowa w § 9 ust. 1 i 2 Statutu, tj. działalność o charakterze naukowym, naukowo - technicznym, oświatowym i kulturalnym będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko I., przedstawione we wniosku z dnia 21.06.2012 r. (data wpływu 29.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest organizacją samorządu zawodowego architektów, działającą na podstawie:

  • ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późniejszymi zmianami) zwanej dalej ?ustawą o samorządach?,
  • Statutu Wnioskodawcy.


W myśl postanowień art. 8 ustawy o samorządach, do głównych zadań I. należy w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu architekta przez członków I.,
  2. reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków,
  3. ustalanie zasad etyki zawodowej architekta i nadzór nad ich przestrzeganiem,
  4. nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5 ustawy Prawo budowlane, zwanych dalej ?uprawnieniami budowlanymi?, uznawanie kwalifikacji zawodowych oraz nadawanie i pozbawianie tytułu rzeczoznawcy budowlanego,
  5. współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi,
  6. opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów oraz wnioskowanie w tych sprawach,
  7. współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych architektów,
  8. zarządzanie majątkiem i działalnością gospodarczą samorządu zawodowego,
  9. prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności zawodowej i dyscyplinarnej członków samorządu zawodowego architektów,
  10. opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących architektury, budownictwa lub zagospodarowania przestrzennego,
  11. organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych,
  12. prowadzenie list członków samorządu zawodowego architektów,
  13. realizacja zadań statutowych.


Z kolei w myśl postanowień § 9 statutu I.:

  1. I. może prowadzić działalność polegającą w szczególności na:
    1. organizowaniu kształcenia ustawicznego i upowszechniania wiedzy,
    2. wspieraniu nauki i inicjatyw kulturalnych, a także wspieraniu działań związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska oraz dóbr kultury,
    3. wspieraniu wydawnictw profesjonalnych, publicystyki i promocji zawodowej, wystawiennictwa, itp.
  2. Działalność I. ma między innymi charakter naukowy, naukowo-techniczny, oświatowy i kulturalny.


Jednostka Organizacyjna I. planuje powołanie Sądu Polubownego, którego cele i zadania określono w regulaminie jego działania.


Działalność Sądu będzie miała charakter odpłatny, za postępowanie będą pobierane opłaty, w tym opłata arbitrażowa oraz opłata rejestracyjna. Pobierane opłaty będą przeznaczane na pokrycie kosztów funkcjonowania Sądu w tym na wynagrodzenia Arbitrów oraz na sfinansowanie kosztów funkcjonowania organów statutowych Sądu określonych w jego regulaminie. Podobne rozwiązania projektują też wprowadzić inne jednostki organizacyjne I. Tak prowadzona działalność może wygenerować dochód podatkowy. Ewentualny dochód podatkowy uzyskany z działalności Sądu, po pokryciu wyżej wymienionych kosztów jego funkcjonowania Wnioskodawca planuje przeznaczać na działalność statutową określoną w § 9 ust. 1 i 2 statutu I., to jest na działalność o charakterze naukowym, naukowo - technicznym, oświatowym i kulturalnym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy ewentualny dochód Sądu Polubownego może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późniejszymi zmianami), jeżeli zostanie zadeklarowany i wydatkowany na cele naukowe, naukowo- techniczne, oświatowe lub kulturalne lub inne cele określone w art. 17. ust. 1 pkt 4, które będą zgodne z celami statutowymi działalności I.?


Zdaniem Wnioskodawcy, myśl postanowień art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późniejszymi zmianami) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

W ocenie Wnioskodawcy, działalność I. nie jest nakierowana na osiąganie zysków. Cele i zadania I. jasno precyzuje ustawa o samorządach oraz statut I. Cele statutowe I. wymienione w § 9 ust. 1 i 2 statutu pokrywają się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie nie zachodzą zastrzeżenia (wyłączenia) z możliwości zastosowania omawianego zwolnienia, które wynikają z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny dochód uzyskany z działalności Sądu Polubownego po pokryciu kosztów jego funkcjonowania, jeśli zostanie zadeklarowany i przeznaczony na działalność statutową I., zgodną z celami statutowymi określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest ? z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo ? techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.


Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.


Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Z kolei ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ww. ustawy, a mianowicie:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest organizacją samorządu zawodowego architektów, działającą na podstawie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późniejszymi zmianami) oraz Statutu.


W konsekwencji art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wobec Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania.


Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. W celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin ? wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.


Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie ? to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i niebudzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.


Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a.


Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 1 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami. Zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego.


Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Jednostka Organizacyjna I. planuje powołanie Sądu Polubownego, którego cele i zadania określono w regulaminie jego działania.


Działalność Sądu będzie miała charakter odpłatny, za postępowanie będą pobierane opłaty, w tym opłata arbitrażowa oraz opłata rejestracyjna. Pobierane opłaty będą przeznaczane na pokrycie kosztów funkcjonowania Sądu w tym na wynagrodzenia Arbitrów oraz na sfinansowanie kosztów funkcjonowania organów statutowych Sądu określonych w jego regulaminie. Podobne rozwiązania projektują też wprowadzić inne jednostki organizacyjne I. Tak prowadzona działalność może wygenerować dochód podatkowy. Ewentualny dochód podatkowy uzyskany z działalności Sądu, po pokryciu wyżej wymienionych kosztów jego funkcjonowania Wnioskodawca planuje przeznaczać na działalność statutową określoną w § 9 ust. 1 i 2 statutu I..


W myśl postanowień § 9 statutu I.

  1. I. może prowadzić działalność polegającą w szczególności na: organizowaniu kształcenia ustawicznego i upowszechniania wiedzy, wspieraniu nauki i inicjatyw kulturalnych, a także wspieraniu działań związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska oraz dóbr kultury, wspieraniu wydawnictw profesjonalnych, publicystyki i promocji zawodowej, wystawiennictwa, itp.
  2. Działalność I. ma między innymi charakter naukowy, naukowo-techniczny, oświatowy i kulturalny.

Wobec powyższego należy stwierdzić iż działalność statutowa Wnioskodawcy, o której mowa w § 9 ust. 1 i 2 Statutu Wnioskodawcy, tj. działalność o charakterze naukowym, naukowo- technicznym, oświatowym i kulturalnym, jest tożsame z celami, wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W konsekwencji, ewentualny dochód uzyskany z działalności Sądu Polubownego zadeklarowany i wydatkowany na działalność statutową I., o której mowa w § 9 ust. 1 i 2 Statutu, tj. działalność o charakterze naukowym, naukowo - technicznym, oświatowym i kulturalnym będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika