Czy wyżej opisany wkład niepieniężny wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...)
Czy wyżej opisany wkład niepieniężny wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy w związku z tym nie będzie miał zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.09.2008r. (data wpływu 4.09.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4.09.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
P S.A. zajmuje się produkcją wyrobów z proszków spiekanych i metalurgicznych. Spółka zamierza wnieść zorganizowaną część prowadzonego przedsiębiorstwa w formie aportu do nowozakładanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przeniesiona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiąca ośrodek wczasowy położony w S gmina U, województwo zachodniopomorskie. Ośrodek wczasowy stanowi samodzielną część majątku spółki, na który składają się: nieruchomość gruntowa, dla której prowadzona jest księga wieczysta w Sądzie Rejonowym, posadowione na tym gruncie budynki w postaci budynku stołówki wraz sanitariatami oraz kilkunastu domków kampingowych. W skład wnoszonego aportu będą wchodzić oprócz opisanych nieruchomości, wartości niematerialne i prawne, jak np. umowy z kontrahentami, umowy z dzierżawcami, zobowiązania i należności. Zostanie przeniesiona również własność całego wyposażenia, towarów i środków trwałych dotyczących tej części przedsiębiorstwa. Ośrodek wczasowy prowadzi działalność wyodrębnioną od pozostałej części P SA. zarówno pod względem przedmiotu tej działalności, jak też położenia geograficznego siedziba spółki i jej zakład produkcyjny położony jest w Ł w województwie mazowieckim. Majątek opisany powyżej to zespół składników materialnych i niematerialnych, który stanowi odrębny zakład mogący samodzielnie realizować zadania gospodarcze - ośrodka wczasowego.
Spółka zadała następujące pytanie:
Czy wyżej opisany wkład niepieniężny wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy w związku z tym nie będzie miał zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.
Zdaniem wnioskodawcy opisane składniki majątku spółki w postaci ośrodka wczasowego i związane z jego funkcjonowaniem wartości niematerialne i prawne, spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa wskazaną w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym przepis art. 12 ust 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma w tym przypadku zastosowania.
Na tle przedstawionego zdarzenie przyszłego stwierdzam, co następuje:
Definicja przedsiębiorstwa i zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 4a pkt 3 i 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Art. 4a pkt 3 w/w ustawy stanowi, że przedsiębiorstwo ? to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 55#185; ustawy z dnia 23.04.1964r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: - oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), - własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, - wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, - koncesje, licencje i zezwolenia, - patenty i inne prawa własności przemysłowej, - majątkowe prawa autorskie i inne majątkowe prawa pokrewne, - tajemnice przedsiębiorstwa, - księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Natomiast zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 4a pkt 4 w/w ustawy, jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:
- istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Powyższe oznacza, że zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości, będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).
Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W świetle przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego oraz powołanego przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku składniki przedsiębiorstwa wnoszone na pokrycie udziałów w kapitale zakładowym posiadają cechy wymienione w art. 4a ust. 4 ustawy i mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Odnosząc się do kwestii udziałów Sp. z o.o. objętych przez Wnioskodawcę (S.A.) w zamian za wkład niepieniężny (aport), którego przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki stwierdzić należy, że:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1 ? 3 stosuje się odpowiednio.
Wobec powyższego uznając, że w/w zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki, to wniesienie go do Sp. z o.o. nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IBPBI/2/423-154/09/PP, interpretacja indywidualna
IBPP3/443-128/09/PK, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-289/09-3/EK, interpretacja indywidualna
ILPB4/423-87/10-2/mc, interpretacja indywidualna
ILPB4/423-88/10-2/MC, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1117/09-2/BD , interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1294/10-5/MK, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1580/09-2/HW, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-2/10-4/AI, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-481/10-2/NS, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-481/10-3/NS, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-772/10-2/MP, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-773/10-2/AK, interpretacja indywidualna
IPPB2/436-302/10-2/MZ, interpretacja indywidualna
IPPB3/423-644/10-2/AG, interpretacja indywidualna
IPPB5/423-483/09-4/MB, interpretacja indywidualna
IPPB5/423-516/10-4/MB, interpretacja indywidualna
IPPB5/423-553/10-4/DG, interpretacja indywidualna
IPPB5/423-96/08-4/MB, interpretacja indywidualna
IPPP1-443-286/09-2/JB, interpretacja indywidualna
IPPP1-443-31/11-2/JL, interpretacja indywidualna
IPPP1/443-877/10-4/AW, interpretacja indywidualna
IPPP2/443-310/09-2/AS, interpretacja indywidualna
IPPP2/443-311/09-2/AS, interpretacja indywidualna
IPPP3-443-225/09-2/JF, interpretacja indywidualna
IPPP3-443-226/09-2/JF, interpretacja indywidualna
IPPP3/443-228/09-2/KT, interpretacja indywidualna
IPPP3-443-655/09-3/JF, interpretacja indywidualna
IPPP3/443-702/09-3/MM, interpretacja indywidualna
ITPB3/423-119/10/MT, interpretacja indywidualna