Czy otrzymana ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka dotacja podlegać będzie zwolnieniu (...)

Czy otrzymana ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka dotacja podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.09.2010 r. (data wpływu 04.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego otrzymanej ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka dotacji na realizacje projektu badawczego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego otrzymanej ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka dotacji na realizacje projektu badawczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza podpisać z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, działającą jako instytucja wdrażająca / instytucja pośrednicząca II stopnia, umowę o dofinansowanie prowadzonego przez Wnioskodawcę projektu badawczego (dalej: Projekt) ze środków pomocowych w ramach działania 1.4 ?wsparcie projektów celowych? osi priorytetowej 1 ?badania i rozwój nowoczesnych technologii? oraz działania 4.1 ?wsparcie wdrożeń wyników prac B+R? osi priorytetowej 4 inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia? Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Przedmiotem Projektu jest opracowanie i wdrożenie nowej technologii w zakresie oprogramowania. Dzięki wynikom uzyskanym z Projektu możliwe będzie poprawienie jakości produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę. Praca ta ma na celu zapewnienie większego komfortu korzystania z produktów Wnioskodawcy oraz zwiększenie ich niezawodności.

Osiągnięcie celu podzielone zostało na dwa etapy:

I Etap Projektu obejmuje realizację pełnego zakresu rzeczowego związanego z przeprowadzeniem badan przemysłowych lub prac rozwojowych zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie;

II Etap Projektu obejmuje realizację pełnego zakresu rzeczowego związanego z wdrożeniem wyników badan przemysłowych lub prac rozwojowych powstałych w ramach I Etapu Projektu do działalności gospodarczej przedsiębiorcy zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie.

W etapie I Wnioskodawca zlecił zewnętrznej jednostce badawczej posiadającej bogate doświadczenie w dziedzinie, w której mieści się Projekt, opracowanie i wdrożenie prototypu systemu, który jest istotą Projektu.

W etapie II inżynierowie zatrudnieni przez Wnioskodawcę dokonają pełnej integracji zaproponowanego przez jednostkę badawczą rozwiązania z platformami wytwarzania oprogramowania w firmie Wnioskodawcy.

Etap I zaplanowany został na okres 2010 czerwca 2011 r., zaś etap II na okres lipiec-grudzień 2011 r.

W ramach Projektu Wnioskodawca będzie ponosił wydatki szczegółowo określone w dokumentach, które zostały złożone w jednostce wdrożeniowej. Plan przewiduje. iż wydatki będą ponoszone na:

  • sfinansowanie usług zewnętrznych podmiotów,
  • wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przy realizacji Projektu,
  • zakup środków trwałych związanych z realizacją projektów, np serwerów.

Warto zaznaczyć, iż nabywane w ramach Projektu środki trwałe będą wykorzystywane dla celów związanych z prowadzoną działalnością przez okres przekraczający rok kalendarzowy. Zgodnie ze złożonym i zaakceptowanym wnioskiem, a także umową która zostanie zawarta z instytucją pośredniczącą, Wnioskodawca otrzyma z programu Innowacyjna Gospodarka dofinansowanie do kosztów realizacji Projektu stanowiące określony procent ponoszonych kosztów, którego wielkość jest różna w zależności od rodzaju zadania, które ma być sfinansowane.

Dofinansowanie będzie otrzymywane zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik do umowy - w miarę ponoszenia kosztów związanych z realizacją Projektu. Warunkiem uruchomienia wypłaty części dofinansowania jest przedstawienie przez Wnioskodawcę Instytucji Pośredniczącej / Instytucji Wdrażającej dokumentów potwierdzających fakt poniesienia kosztu mieszczącego się w ramach Projektu.

Warto zaznaczyć, iż Wnioskodawca będzie mógł otrzymać dofinansowanie na realizację II Etapu Projektu pod warunkiem zakończenia i prawidłowego rozliczenia I Etapu Projektu zgodnie z zasadami i warunkami określonymi w umowie z Instytucją Wdrażającą i właściwymi przepisami prawa. Jednocześnie warunkiem koniecznym przyznania dofinansowania na realizację II Etapu Projektu było potwierdzenie celowości wdrożenia wyników I Etapu Projektu wskazanymi w umowie z Instytucją Wdrażającą dokumentami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka dotacja podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy dotacja otrzymana ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się z podatku dochodowego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Program Operacyjny ?Innowacyjna Gospodarka?, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tj. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Kwestie szczegółowe określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., zatem będzie miała ona zastosowanie do środków uruchomionych w roku 2010.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicja ?środków europejskich? obejmuje środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 4, czyli:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Gwarancji?,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Warto zaznaczyć, iż do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa. Natomiast obowiązująca od dnia 1 stycznia 2010 r. ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym dochodami podatkowymi niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  • dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich; wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element. Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, o które ubiega się Wnioskodawca w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na współfinansowanie inwestycji polegających na wdrożeniu nowoczesnej produkcji nowych produktów będą miały charakter środków europejskich?, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, zatem w świetle przywołanego przepisu otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka środki finansowe, co do zasady, będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż środki pomocowe, które zostaną przekazane Wnioskodawcy na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości działającą jako instytucja pośrednicząca/instytucją wdrażająca, na dofinansowanie opisanej we wniosku inwestycji, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako środki europejskie? z budżetu środków europejskich stanowiących odrębna część budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako środki z budżetu państwa.

Należy podkreślić, iż zaprezentowane powyżej rozumienie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje pełne oparcie w praktyce organów podatkowych. Identyczne stanowisko w tym zakresie zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 31 marca 2010 r. Nr IPPB5/423-4/10-4/AS.

W związku z powyższym Spółka wniosła o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika